"Καλό είναι να αντιμετωπίσετε την εξ’ αποστάσεως γραπτή εξέταση σαν να γίνεται με ανοιχτά βιβλία / τηλέφωνα / διαδίκτυο και να προσαρμόσετε ανάλογα τα θέματα της εξέτασης και τη διάρκειά της".
Την οδηγία αυτή δίνει το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών προς τους διδάσκοντες, μέσω του οδηγού εξ αποστάσεως εξετάσεων, ενώ για τις περιπτώσεις λογοκλοπής μέσω του ChatGPT επισημαίνει:
- Tο λογισμικό ανίχνευσης λογοκλοπής Turnitin στο οποίο έχει ενεργή συνδρομή το ΟΠΑ, έχει πλέον ενεργοποιημένη τη δυνατότητα ανίχνευσης γραφής AI (AI = Artificial Intelligence – Τεχνητή Νοημοσύνη). Αυτή η δυνατότητα επιτρέπει στους διδάσκοντες να αναγνωρίσουν περιπτώσεις όπου εργαλεία γραφής τεχνητής νοημοσύνης όπως το ChatGPT μπορεί να έχουν χρησιμοποιηθεί για τη συγγραφή οποιουδήποτε μέρους μιας εργασίας που υποβάλλεται σε έλεγχο από το Τurnitin.
- H δυνατότητα ανίχνευσης γραφής AI είναι αυτόματα διαθέσιμη, χωρίς επιλογή απενεργοποίησής της και υποστηρίζει μέχρι στιγμής ΜΟΝΟ την Αγγλική γλώσσα. Επιπλέον, τα αποτελέσματα ανίχνευσης AI δεν θα είναι ορατά στους φοιτητές αλλά μόνο στους διδάσκοντες.
- Καθώς ο εντοπισμός τεχνητής νοημοσύνης προστίθεται σαν ξεχωριστή ενότητα στην Αναφορά Ομοιότητας (Similarity Report), η υπάρχουσα ροή εργασίας εντός του Turnitin παραμένει αμετάβλητη.
Σενάρια εξετάσεων
Το Πανεπιστήμιο προτείνει στους διδάσκοντες τα ακόλουθα τρία σενάρια εξετάσεων
Σενάριο 1: Εξετάσεις με το εργαλείο των Ασκήσεων
Σε αυτό το σενάριο, θα φτιάξετε μια Άσκηση αποτελούμενη από ερωτήσεις. Οι ερωτήσεις μπορεί να είναι δύο ειδών: ερωτήσεις που επιτρέπουν αυτόματη βαθμολόγηση, και ερωτήσεις ανάπτυξης (δηλαδή ελεύθερου κειμένου), για τις οποίες δεν μπορεί να γίνει αυτόματη βαθμολόγηση. Φυσικά, μπορεί μια Άσκηση να έχει ερωτήσεις και των δύο ειδών.
Για να περιορίσετε την αντιγραφή, μία ιδέα είναι να χωρίσετε τους φοιτητές που θα εξεταστούν σε ομάδες και να δημιουργήσετε μία Άσκηση ανά ομάδα, με μικρές παραλλαγές ερωτήσεων / απαντήσεων ανάμεσα στις ομάδες.
Μπορείτε μάλιστα να έχετε απενεργοποιημένο το εργαλείο Ομάδες στο eclass, ώστε οι φοιτητές να μην γνωρίζουν σε ποια ομάδα ανήκουν και ποιοι άλλοι έχουν τα ίδια θέματα με αυτούς. Μπορείτε επίσης να φτιάξετε μία σειρά ασκήσεων που να εμφανίζονται στους φοιτητές σε διαδοχικές στιγμές, ώστε να μην υπάρχει δυνατότητα να δει κανείς όλες τις ερωτήσεις μαζί και να στείλει τις απαντήσεις σε άλλους.
Είναι σημαντικό κατά τη δημιουργία της άσκησης να απενεργοποιήσετε την εμφάνιση των απαντήσεων και της βαθμολογίας στο τέλος της άσκησης, γιατί αλλιώς όποιος τελειώνει θα μπορεί να δώσει τις σωστές απαντήσεις σε άλλους.
Ερωτήσεις με Αυτόματη Βαθμολόγηση
Σε αυτήν την κατηγορία μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ερωτήσεις των ακόλουθων τύπων:
1. Πολλαπλής επιλογής με μοναδική σωστή απάντηση
2. Πολλαπλής επιλογής με πολλές σωστές απαντήσεις
3. Συμπλήρωσης κενών
4. Αντιστοίχισης
5. Σωστό/Λάθος
Οι ερωτήσεις αυτές θέλουν αρκετό χρόνο δημιουργίας, αλλά βαθμολογούνται αυτόματα με βάση τους βαθμούς που θα δώσετε στη δημιουργία τους, οπότε εξοικονομούν χρόνο διόρθωσης.
Σε κάθε μια από τις δυνατές απαντήσεις, μπορείτε να βάλετε είτε θετική, είτε και αρνητική βαθμολογία. Επειδή όμως στις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής με μοναδική σωστή απάντηση και Σωστό/Λάθος αφού ο φοιτητής επιλέξει μια απάντηση δεν μπορεί να την ακυρώσει αν αλλάξει γνώμη, προτείνεται να βάλετε σε αυτές τις ερωτήσεις μια εξτρά επιλογή «Δεν γνωρίζω / Δεν απαντώ» της οποίας το βαθμολογικό βάρος να είναι 0.
Ερωτήσεις Ανάπτυξης
Αν οι απαντήσεις των φοιτητών μπορούν να εκφραστούν με απλό κείμενο, τότε αρκεί να δημιουργήσετε ερωτήσεις ελεύθερου κειμένου και στη συνέχεια να τις συμπεριλάβετε σε ασκήσεις. Στα ερωτήσεις μπορείτε να συμπεριλάβετε και μαθηματικούς τύπους ή/και εικόνες, αλλά οι απαντήσεις θα είναι σε απλό κείμενο.
Και εδώ προτείνεται να δημιουργήσετε ομάδες και αντίστοιχες ασκήσεις με ελαφρά διαφοροποιημένες ερωτήσεις, ώστε να αποτρέψετε όσον το δυνατόν τις προσπάθειες αντιγραφής. Μετά την εξέταση, θα μοιράσετε τις ασκήσεις στους διδάσκοντες (αν είναι πολλοί) και θα τις βαθμολογήσουν στο eclass, βλέποντας τις απαντήσεις των φοιτητών.
Σενάριο 2: Εξετάσεις με το εργαλείο των Εργασιών
Εναλλακτικά, μπορείτε να διενεργήσετε την απομακρυσμένη εξέταση με τον ίδιο τρόπο που γίνεται η εξέταση με φυσική παρουσία, δηλαδή να δώσετε ένα αρχείο PDF με τα θέματα, οι φοιτητές να γράψουν τις απαντήσεις σε χαρτί, και να ανεβάσουν τις απαντήσεις τους (ιδανικά ως ένα PDF με τις σελίδες του γραπτού τους σκαναρισμένες ή φωτογραφημένες, ή έστω ως μεμονωμένες φωτογραφίες). Αυτό μπορεί να υλοποιηθεί αποκλειστικά με το εργαλείο των Εργασιών: θα δημιουργήσετε μία ή περισσότερες εργασίες (αν έχετε διαφορετικές ομάδες θεμάτων), θα επισυνάψετε σε κάθε εργασία τα αντίστοιχα θέματα, θα αναθέσετε την εργασία σε μία ομάδα φοιτητών, και θα ορίσετε το χρονικό διάστημα για το οποίο θα είναι διαθέσιμη η εργασία. Οι φοιτητές θα αποκτήσουν πρόσβαση στην εργασία (εξέταση) στο χρόνο που έχετε ορίσει εσείς. Η λύση αυτή είναι πιο πρακτική όταν οι απαντήσεις πρέπει να περιλαμβάνουν τύπους, διαγράμματα ή σχήματα, και είναι γενικότερα η πιο απλή επιλογή αφού είναι η πλέον παρόμοια με τις παραδοσιακές εξετάσεις.
Σενάριο 3: Εξετάσεις και με τα δύο υποσυστήματα
Σε περίπτωση που θέλετε να κάνετε χρήση των αυτόματων τρόπων βαθμολόγησης που παρέχουν οι εξετάσεις με το εργαλείο των Ασκήσεων, αλλά ορισμένες απαντήσεις των φοιτητών απαιτούν σχεδιαγράμματα, λογιστικές εγγραφές, μαθηματικά, και γενικά οτιδήποτε δεν καλύπτεται από το απλό κείμενο, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και τα δύο εργαλεία. Δηλαδή, οι φοιτητές πέρα από τις απαντήσεις που θα συμπληρώνουν ηλεκτρονικά στο Εργαλείο των Ασκήσεων, θα αποτυπώνουν σε χαρτί τα υπόλοιπα στοιχεία της απάντησης, θα τα φωτογραφίζουν με την κάμερα (που είναι υποχρεωτική στις απομακρυσμένες εξετάσεις) ή θα τα σαρώνουν (με scanner) και τα υποβάλλουν ως εργασία στο εργαλείο των Εργασιών. Σε αυτή την περίπτωση, εκτός από την Άσκηση, θα πρέπει να δημιουργήσετε και μία Εργασία με το αντίστοιχο διάστημα υποβολής, ώστε οι φοιτητές να ανεβάζουν τις απαντήσεις τους. Όπως οι ασκήσεις, έτσι και οι εργασίες μπορούν να ανατεθούν σε διαφορετικές ομάδες φοιτητών ώστε να διαχωρίσετε τους φοιτητές σε ομάδες θεμάτων.
Αντιμετώπιση τεχνικών προβλημάτων
Επειδή μπορεί να προκύψουν διάφορα προβλήματα κατά τη διάρκεια της εξέτασης, θα πρέπει να υπάρχει ένα κανάλι επικοινωνίας των διδασκόντων με τους εξεταζόμενους και τους επόπτες, είτε μέσω του Teams (το οποίο δεν λειτουργεί αν πέσει το δίκτυο του εξεταζόμενου), είτε τηλεφωνικά. Για ορισμένα προβλήματα, π.χ. απώλεια δικτύου, το μόνο που μπορεί να γίνει είναι ενημέρωση του διδάσκοντα, για άλλα προβλήματα όμως,
Σελίδα |15 π.χ. απώλεια και επαναφορά δικτύου με αποτέλεσμα ο φοιτητής να κλειδωθεί έξω από την εξέταση, ο
διδάσκων μπορεί να παρέμβει στο eclass για να συνεχιστεί η εξέταση.
Ένα πρόβλημα που μπορεί να εμφανιστεί όταν υπάρξει διακοπή ρεύματος ή δικτύου από την πλευρά του φοιτητή είναι ότι το eclass μπορεί να μην αναγνωρίσει τη διακοπή και ο φοιτητής να μπορεί να συνεχίσει την άσκηση. Υπάρχει πια μία επιλογή στις ασκήσεις ώστε να μπορούν οι φοιτητές να συνεχίζουν την προσπάθειά τους αν αποσυνδεθούν. Εναλλακτικά, θα μπορούσατε να έχετε αντίγραφα των ασκήσεων σε μία ομάδα χωρίς χρήστες, και να βάζετε δυναμικά σε αυτή την ομάδα τους χρήστες που αντιμετώπισαν πρόβλημα, ώστε να ξαναδοκιμάσουν (αυτό απαιτεί κανάλι επικοινωνίας με τους φοιτητές).
Το Σενάριο 2 (χρήση του Εργαλείου των Εργασιών) είναι το σενάριο με τα λιγότερα πιθανά τεχνικά προβλήματα από την πλευρά των χρηστών, γιατί οι φοιτητές μπορούν να επαναλάβουν το ανέβασμα των απαντήσεων αν αποτύχει, χωρίς να κλειδωθούν έξω από την εξέταση (κάθε προσπάθεια ακυρώνει την προηγούμενη). Όταν όμως προσπαθούν όλοι μαζί να ανεβάσουν απαντήσεις, μπορεί να αργήσουν αρκετά, γι’ αυτό προτείνεται να έχετε ενεργοποιημένη την εκπρόθεσμη υποβολή, και όταν θεωρήσετε ότι ο χρόνος είναι επαρκής, να απενεργοποιήσετε την εργασία.
Απ ότι φαίνεται, όλοι εσείς οι καθολικως διαμαρτυρομενοι είστε υπέρ του να χαθεί η εξεταστική. Γιατί εκτός από τους αφορισμούς, δεν βλέπω να προτείνετε κάτι εναλλακτικά.