Στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο του υπ. Παιδείας- Την Τρίτη ξεκινά η συζήτηση στην ΕΜΥ

Στις 7 και 8 Μαρτίου η συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής

23/02/2024

Ενημερώθηκε: 24/02/2024, 00:17

Άκουσε το άρθρο

Στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής καταθέτει σήμερα  ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης το πολυνομοσχέδιο «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων».

ΔΕΊΤΕ ΕΔΩ ΚΑΤΑΤΕΘΗΚΕ ΑΡΓΑ ΤΑ ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ ΤΟ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

Εισηγητής εκ μέρος της ΝΔ επί του πολυνομοσχεδίου θα είναι ο Λευτέρης Κτιστάκης, δικηγόρος και βουλευτής Βοιωτίας.

Η συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής θα ξεκινήσει την Τρίτη  27 Φεβρουαρίου και  θα ολοκληρωθεί σε τέσσερις συνεδριάσεις.

Η συζήτηση και ψήφιση του πολυνομοσχεδίου  στην Ολομέλεια της Βουλής  θα ξεκινήσει την Πέμπτη  7 Μαρτίου και θα ολοκληρωθεί με την ψήφιση την επόμενη ημέρα Παρασκευή 8 Μαρτίου.

Τη δεύτερη ημέρα συζήτησης του πολυνομοσχεδίου θα μιλήσει και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης

Πολλές από τις αρχικές διατάξεις του προσχεδίου έχουν αλλαγές, μετά και τη δημόσια διαβούλευση  στην ηλεκτρονική πλατφόρμα opengov, όπου   είχαν δημοσιευθεί 1.506 σχόλια και προτάσεις.

Το τελικό πολυνομοσχέδιο έχει περισσότερα από 205 άρθρα, αριθμό που είχε το  προσχέδιο . 

 

Σχόλια (14)

ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ
|

Η παράγραφος 9 του άρθρου 173 του νόμου 4957/2022(ΦΕΚ 141/21-7-2022 τόμος Α) απαξιώνει τους διδακτορικούς τίτλους των μονίμων δημοσίων υπαλλήλων και των μονίμων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ώστε οι τίτλοι αυτοί να μην αποτελούν πλέον εργαλείο εξέλιξης για παροχή διδακτικού έργου στα ΑΕΙ .

Δεν επιτρέπεται να διδάξει κάποιος νέος διδάκτορας σε ΑΕΙ όταν ταυτόχρονα είναι μόνιμος δημόσιος υπάλληλος ή μόνιμος εκπαιδευτικός διότι υπάρχει ο άδικος αποκλεισμός για κατάθεση αίτησης για διδασκαλία σε ΑΕΙ (παροχή διδακτικού και ερευνητικού έργου ως εντεταλμένος ή ακαδημαϊκός υπότροφος) σύμφωνα με την παράγραφο 9 του άρθρου 173 του νόμου 4957/2022(ΦΕΚ 141/21-7-2022 τόμος Α)

Αυτό θα πρέπει άμεσα να αρθεί διότι δημιουργεί μια πρωτόγνωρη αδικία και εμπόδιο στην εξέλιξη μονίμων δημοσίων υπαλλήλων και εκπαιδευτικών που έλαβαν διδακτορικούς τίτλους και έχουν και αρκετή διδακτική εμπειρία σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης εκτός των ΑΕΙ

Επιβάλλεται και πρέπει να αρθεί και ο δεύτερος περιορισμός των πέντε εξαμήνων του παραπάνω νόμου που απαγορεύει σε νέους διδάκτορες να διδάξουν πάνω από πέντε εξάμηνα σε ΑΕΙ ώστε έτσι δεν μπορούν να συμπληρώσουν τον απαιτούμενο χρόνο , τρία έως έξι χρόνια αυτοδύναμο διδακτικό έργο προκειμένου να καταθέσουν αίτηση για μόνιμη θέση ΔΕΠ σε ΑΕΙ . Ειδικά στα περιφερειακά ΑΕΙ δεν υπάρχουν διδάκτορες να διδάξουν γνωστικά αντικείμενα λόγω του περιορισμού που επιβάλλει η παράγραφος 9 του άρθρου 173. Οι παραπάνω άδικοι περιορισμοί θα πρέπει άμεσα να αρθούν ώστε όλοι οι νέοι διδάκτορες να μπορούν ελεύθερα να εξελιχθούν στο ελληνικό ακαδημαϊκό περιβάλλον.

ιδιωτικά αει και δημοσιο βαριδι (2)
|

@ΔΕΠ
Να παραιτηθείς απο την θέση σου και να γίνει απλός μισθωτός στο ιδιωτικό ΑΕΙ να σε αλλάζουν σαν τις γραβάτες του γνωστού κινήματος που εξαφανίστηκε βολικά το 2019.
Το νομοσχέδιο είναι προφανώς αντισυνταγματικό και το ΣτΕ οφείλει να το βγάλει απο τώρα. Το σύνταγμα και οι νόμοι διαβάζονται κατα γράμμα, ερμηνεία κάνουν ΜΟΝΟ ΤΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ. Ο υπουργός δεν είναι δικαστής και δεν γίνεται να βγάζει νόμους ερμηνεύοντας το σύνταγμα και άλλους νόμους κατα το δοκούν οποτε τον βολεύει. Οι εγκύκλιοι που μερικοί του ταυτίζουν με τους νόμους κακώς το κάνουν, η έννοια "ερμηνευτική εγκύκλιος" ΔΕΝ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ αλλά στην χώρα μας οτι γουστάρει ο εκαστωτε κυβερνήτης και οι απλές εγκύκλιοι γίνονται... νομος...

Ευθυκρισία
|

@ @Ευθυκρισία

Ναι, τα κολλέγια χαρακτηρίζονται ως τριτοβάθμια αλλά όχι ανώτατη εκπαίδευση. Τα πτυχία αυτής της τριτοβάθμιας αναγνωρίζονται ισότιμα της ανώτατης (όχι ανώτερης) ως προς την κατοχή της γνώσης της επιστήμης για την άσκηση επαγγέλματος στην επιστήμη, αλλά όχι για να εγγραφούν σε μεταπτυχιακό δημόσιου πανεπιστημίου, έστω και αν χρεώνει δίδακτρα. Ίσως μπορούν να εγγραφούν σε δι-ιδρυματικό εξ αποστάσεως μεταπτυχιακό ιδιωτικού πανεπιστημίου του εξωτερικού με ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο. Οπωσδήποτε μπορούν να εγγραφούν σε εξ ολοκλήρου μεταπτυχιακό του ίδιου ξένου πανεπιστημίου. Όλα καλά λοιπόν με το Σύνταγμα ... δεν χαρακτηρίστηκαν ανώτατη εκπαίδευση.

mike
|

Προς Christos

Το νσχ ειναι μια προσχηματικη προχειροτητα (οπως κι ο ΝΠ). Θα διορθωθει με δεκαδες τροπολογιες ωσπου και τα φροντιστηρια να χαρακτηρισθουν πανεπιστημια.

Στέλιος
|

Διαβάστε το Σκεπτικό 7 απόφαση ΣτΕ 922/2023
Σύμφωνα με αυτό τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια/κολέγια ΔΕΝ απαγορεύονται, τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια απαγορεύονται ΑΠΟΛΥΤΩΣ).
Το ΣτΕ έχει επομένως αποφασίσει ήδη ουσιαστικά για την αντισυνταγματικότητα του επικείμενου νομοσχεδίου. Και μαλιστα ΠΟΛΥ ΠΡΟΣΦΑΤΑ το 2023. Η κυβέρνηση απλώς ποντάρει στο ότι η προσβολή του επικείμενου νομοσχεδίου στο ΣτΕ θα δώσει αποτέλεσμα σε >3 χρόνια οπότε και θα έχει στο μεταξύ σπρώξει τη συζήτηση στην αναθεώρηση και άλλωστε είναι δυνατή η ολοκλήρωση της αναθεώρησης σε 3.5 χρόνια. Ξέρουν τι κάνουν...

Ακολουθεί το σκεπτικό:

"Επειδή, στο άρθρο 16 του Συντάγματος ορίζονται τα εξής: «1. Η τέχνη και η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες … 2. Η παιδεία αποτελεί
βασική αποστολή του Κράτους ... 4. Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν
παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια ... 5. Η ανώτατη
εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά
πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση. Τα ιδρύματα αυτά τελούν υπό
την εποπτεία του Κράτους ... 6. Οι καθηγητές των ανώτατων εκπαιδευτικών
ιδρυμάτων είναι δημόσιοι λειτουργοί … 7. Η επαγγελματική και κάθε άλλη ειδική
εκπαίδευση παρέχεται από το Κράτος και με σχολές ανώτερης βαθμίδας για χρονικό
διάστημα όχι μεγαλύτερο από τρία χρόνια, όπως προβλέπεται ειδικότερα από τον
νόμο, που ορίζει και τα επαγγελματικά δικαιώματα όσων αποφοιτούν από τις σχολές
αυτές. 8. Νόμος ορίζει τις προϋποθέσεις και τους όρους χορήγησης άδειας για την
ίδρυση και λειτουργία εκπαιδευτηρίων που δεν ανήκουν στο Κράτος, τα σχετικά με
την εποπτεία που ασκείται πάνω σ’ αυτά, καθώς και την υπηρεσιακή κατάσταση του
διδακτικού προσωπικού τους. Η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες
απαγορεύεται». Από τις ανωτέρω διατάξεις συνάγονται τα ακόλουθα: Η ανώτατη
εκπαίδευση παρέχεται στην Ελλάδα αποκλειστικώς από ιδρύματα που αποτελούν
νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, πλήρως αυτοδιοικούμενα, απαγορεύεται δε
απολύτως η σύσταση σχολών ανώτατης εκπαίδευσης από ιδιώτες, ασχέτως του
προορισμού ή του χαρακτήρα των σχολών αυτών (Σ.τ.Ε. 1318/2009, 547/2008
επταμ. κ.ά.). Ως προς την επαγγελματική και κάθε άλλη ειδική εκπαίδευση, που
αποσκοπεί στη μετάδοση ειδικών γνώσεων και εμπειριών, κατάλληλων για την
άσκηση ορισμένου επαγγέλματος, και, αντιστοίχως, στη δημιουργία στελεχών
απαραίτητων για τη λειτουργία της σύγχρονης οικονομίας, ο συντακτικός νομοθέτης,
λαμβάνοντας υπ’ όψιν τόσο την ιδιαίτερη φύση και αποστολή της εκπαιδεύσεως
αυτής, όσο και την συνεχώς αυξανόμενη σπουδαιότητά της στη σύγχρονη ζωή,
όρισε στην παράγραφο 7 ότι η επαγγελματική και κάθε άλλη ειδική εκπαίδευση,
κατά την έννοια της διατάξεως αυτής, παρέχεται, κατ’ αρχήν, από το Κράτος, σε
4
όλες τις βαθμίδες της, ώστε να ικανοποιείται, και κατά το μέρος τούτο, το
προβλεπόμενο στην παράγραφο 4 κοινωνικό δικαίωμα στην εκπαίδευση·καθιέρωσε
δε, ιδιαίτερο καθεστώς για τις σχολές της εν λόγω κατηγορίας, ορίζοντας ότι η
επαγγελματική εκπαίδευση μπορεί να παρέχεται και με σχολές ανώτερης βαθμίδας,
για χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο από τα τρία έτη, και ότι ο νόμος καθορίζει τα
δικαιώματα των αποφοίτων των σχολών αυτών.
Από την ανωτέρω διάταξη δεν συνάγεται, όμως, ότι επιβάλλεται η παροχή
της ανωτέρω εκπαίδευσης αποκλειστικώς από το Κράτος. Συνεπώς, ως προς την
επαγγελματική ή άλλη ειδική εκπαίδευση, ναι μεν δεν κατοχυρώνεται συνταγματικώς
ατομικό δικαίωμα των ιδιωτών να ιδρύουν εκπαιδευτήρια αυτής της κατηγορίας,
αλλά το Σύνταγμα δεν απαγορεύει την ίδρυσή τους και από ιδιώτες. Η δυνατότητα
των ιδιωτών να ιδρύουν εκπαιδευτήρια επαγγελματικής ή άλλης ειδικής
εκπαιδεύσεως αποτελεί αντικείμενο ρυθμίσεως, με κανόνες δικαίου που θέτει ο
κοινός νομοθέτης, ο οποίος μπορεί να επιτρέψει ή και να απαγορεύσει την ίδρυση
και λειτουργία τους από ιδιώτες, μετά από εκτίμηση της επάρκειας των αντίστοιχων
δημοσίων σχολών να καλύψουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες, εν όψει και των
κατευθύνσεων και αναγκών της εθνικής οικονομίας, των γενικότερων επιπτώσεων
από τη λειτουργία τέτοιων ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων, καθώς και όλων των συναφών
παραγόντων (βλ. Σ.τ.Ε. 1318/2009, 547/2008 επταμ., 211/2006 κ.ά.).
Τέλος, κατά το Σύνταγμα, η ανώτατη εκπαίδευση και η ανώτερη
επαγγελματική ή άλλη ειδική εκπαίδευση διακρίνονται μεταξύ τους, ως προς την
αποστολή και την οργάνωση. Βασική αποστολή των ανωτάτων εκπαιδευτικών
ιδρυμάτων είναι η καλλιέργεια της επιστήμης, που αναλύεται σε έρευνα και
διδασκαλία. Αντιθέτως, η προβλεπόμενη στην παράγραφο 7 επαγγελματική
εκπαίδευση, η οποία παρέχεται και από σχολές ανώτερης βαθμίδας, αποσκοπεί,
σύμφωνα με τα ήδη εκτεθέντα, στη μετάδοση ειδικών γνώσεων και εμπειριών,
κατάλληλων για την άσκηση ορισμένου επαγγέλματος. Διαφορετική είναι και η
οργανωτική διάρθρωση, αφού η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικώς σε
ιδρύματα, υπό τη μορφή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, με πλήρη
αυτοδιοίκηση και από καθηγητές που απολαύουν ειδικών εγγυήσεων, κατά την
παράγραφο 6, ενώ ως προς τις σχολές που παρέχουν επαγγελματική εκπαίδευση,
ακόμη και ανώτερης βαθμίδας, δεν προβλέπεται αντίστοιχη συνταγματική
κατοχύρωση της νομικής μορφής τους και του υπηρεσιακού καθεστώτος του
διδακτικού προσωπικού τους.
Παραλλήλως, ο συντακτικός νομοθέτης ενισχύει την διαφοροποίηση των
δύο αυτών οργανωτικών σχημάτων, με τον περιορισμό της διάρκειας των σπουδών
της ανώτερης επαγγελματικής εκπαίδευσης σε τρία έτη. Ο διαχωρισμός των
ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων από τις σχολές επαγγελματικής εκπαιδεύσεως
ανώτερης βαθμίδας δεν δύναται ούτε να ματαιωθεί αμέσως από τον κοινό νομοθέτη,
με την εξίσωσή τους, ούτε και να καταστρατηγηθεί εμμέσως, με την παράταση του
χρόνου σπουδών στις σχολές επαγγελματικής εκπαίδευσης ανώτερης βαθμίδας
πέραν της συνταγματικώς οριζόμενης τριετίας και την ταυτόχρονη αλλοίωση του
προγράμματος σπουδών, ώστε να μην παρέχεται σε αυτές η κατά το Σύνταγμα
επαγγελματική ή άλλη ειδική εκπαίδευση, αλλά εκπαίδευση προσομοιάζουσα προς
την παρεχόμενη από τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα (Σ.τ.Ε. 678/2005 Ολομ.,
5
1958/2000 Ολομ.). Θα συνιστούσε δε συνταγματικώς ανεπίτρεπτη καταστρατήγηση,
μεταξύ άλλων, ο καθορισμός των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων
σχολών που δεν εντάσσονται στην ανώτατη εκπαίδευση, αλλά στην
μεταδευτεροβάθμια επαγγελματική ή άλλη ειδική εκπαίδευση, την δυνάμενη, υπό
προϋποθέσεις, να παρέχεται και από ιδιώτες, σύμφωνα με τα εκτεθέντα ανωτέρω,
κατά πλήρη εξομοίωση προς τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των
ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στον ίδιο
επαγγελματικό τομέα. Και τούτο διότι η εξομοίωση αυτή θα καθιστούσε τους
χορηγούμενους από τους φορείς της μεταδευτεροβάθμιας επαγγελματικής
εκπαίδευσης τίτλους ουσιαστικώς ισοδύναμους προς τους χορηγούμενους από
σχολές ανώτατης βαθμίδας και θα αναιρούσε έτσι την προβλεπόμενη στο Σύνταγμα
ως άνω διάκριση, καθώς και την απαγόρευση ιδρύσεως σχολών ανώτατης
εκπαίδευσης από ιδιώτες (πρβ. Σ.τ.Ε. 678/2005 Ολομ. κ.ά.).

@ευθυκρισια
|

Απάντηση:Γιατί ποτέ δεν χαρακτηριστικαν ως ανώτατη εκπαίδευση. Το αν αναγνωρίζονται επαγγελματικά είναι άλλο θέμα.

Ευθυκρισία
|

Όσοι διακηρύσσουν αντισυνταγματικότητα και παραβίαση του άρθρου 16 να αιτιολογήσουν, πρώτα στον εαυτό τους και στη συνέχεια στα παιδιά των καταλήψεων, γιατί δεν παραβιάζεται το άρθρο 16 με τα κολλέγια που είναι παραρτήματα αναγνωρισμένων από το ΔΟΑΤΑΠ ξένων πανεπιστημίων και το πτυχίο τους έχει ισότιμη επαγγελματική αναγνώριση με το πτυχίο δημόσιου πανεπιστημίου.

Νικος
|

Το ότι συζητάμε ακόμα για τη συνταγματικότητα του νομοσχεδίου με ξεπερνάει. Το νομοσχέδιο είναι αντισυνταγματικό, σε όλα τα νομικά πηγαδάκια αυτό είναι που καταλήγουν οποίοι γνωστές του αντικειμένου. Εγώ προσωπικά δεν έχω τις επιστημονικές γνώσεις για να έχω τέτοιου είδους άποψη, αλλά έχω γνώμη ως πολίτης. Αν ο συνταγματικός νομοθέτης ήθελα να ερμηνεύεται το Σύνταγμα διασταλτικά θα άφηνε παράθυρα ερμηνευτικά όπως έχουν και όλοι σχεδόν οι Νόμοι του Ελληνικού κράτους, κάτι που δεν το έκανε. Αυτό και μόνο θα μας οδηγούσε μόνο στην περίπτωση της αναθεωρητικής βουλής για να τροποποιηθεί κάποιο άρθρο του Συντάγματος.

Ιδού η Ρόδος
|

Την ώρα που φοιτητές, δικηγόροι, γιατροί και αγρότες είναι στους δρόμους (ενώ κι άλλοι έχουν σειρά) με τη νεοφιλελεύθερη οικονομική πολιτική "Μητσοτάκη".... θα πρέπει τα κόμματα της αντιπολίτευσης να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων.
Έτσι θα στείλουν κι ένα μήνυμα προς τη Δικαιοσύνη, για το πως κάνει "ανάγνωση" του άρθρου 16 και του Συντάγματος η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών.
Αλλιώς θα γραφούν κι αυτά στην Ιστορία, για το ξεπούλημα του δημόσιου πανεπιστημίου στα fund και για την εμπορευματοποίηση των πτυχίων.

ΔΕΠ
|

Έχει λάβει τόσες διαστάσεις που θα ήταν πραγματικά μεγάλη ήττα αν δεν περάσει όλους τους νομικούς ελέγχους. Αυτό που θέλω πραγματικά να δω είναι τι θα γίνει αν περάσει και από το ΣτΕ. Θα επανέλθουμε στην κανονικότητα ή θα κάνουμε καταλήψεις για να "τον πάρουν πίσω το νόμο"; Γιατί ως γνωστό οι καταληψίες είναι και "δημοκράτες".

Αμολάτε το, τι το κρατάτε
|

ούτε η "Ωραία των Αθηνών" να ήτανε το σχέδιο για τα ΝΠΠΕ, κατά το "πνεύμα και ηθική" που το διακρίνει. Όσο και να το καλαφατίζετε στο άρθρο 16 θα συντριβεί.

Συνταγμτικότητα του νόμου
|

Αναμένουμε την απόφαση της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής της Βουλής για τη συνταγματικότητα του νόμου. Εφόσον ψηφιστεί, και την απόφαση του ΣτΕ για τη συνταγματικότητα του νόμου.

Εφόσον κριθεί ο νόμος συνταγματικός να μας πουν σε ποιες περιπτώσεις αναφέρονται οι παράγραφοι 5, 6 και 8 του άρθρου 16 του Συντάγματος.

nono
|

> 5 και 8 Μαρτίου η συζήτηση και ψήφιση ...

Πασχα θα αρχισουμε το εξάμηνο

Christos
|

Δηλαδή σε λίγες μέρες, διαβάστηκαν, μελετήθηκαν 1.506 σχόλια και κάποια ενσωματώθηκαν.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ