Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Βουλευτής της ΝΔ, Μανώλης Κόνσολας, μιλώντας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για το νομοσχέδιο για τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια , διατύπωσε την ακόλουθη θέση:
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον εξελίσσεται αυτή η συζήτηση που έχει κοινωνικές συσπάσεις σε όλη την επικράτεια και χαίρομαι που λέτε ότι έχει βαρύνουσα σημασία αυτή η συζήτηση και για τα περιφερειακά πανεπιστήμια. Η συζήτηση σήμερα εξελίχθηκε σε διάφορα επίπεδα.
Πρώτο επίπεδο, σε φιλοσοφικό επίπεδο, πολύ σημαντική συζήτηση.
Δεύτερο επίπεδο, σε ιδεολογικό πεδίο.
Τρίτο επίπεδο, σε τεχνοκρατικό και σε πολιτικό επίπεδο.
Αξίζει, λοιπόν, στο πλαίσιο της φιλοσοφίας αυτής της αγωγής που αφορά όλους τους Έλληνες να αποσαφηνίσουμε τις έννοιες της παιδείας, της εκπαίδευσης και της διδασκαλίας.
Το λέω αυτό, κύριε Πρόεδρε, επιτρέψτε μου, ούτε συνταγματολόγος είμαι ούτε νομικός και έτσι δεν μπορώ να διεκδικήσω δάφνες στην ερμηνεία του Συντάγματος, όμως μπορώ να σταθώ σε κάποιες αναφορές που χθες στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου μαζί με υποψήφιους διδάκτορες και φοιτητές μοιραστήκαμε τις κοινές αγωνίες.
Στο άρθρο 16, παράγραφος 1, του Συντάγματος λέει την εξής αναφορά «Η τέχνη, η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερη». Διερωτώνται κάποιοι στον χώρο των επιστημών της αγωγής, δεν είναι ελεύθερη η τέχνη, η επιστήμη και η έρευνα στην ιδιωτική εκπαίδευση; Δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο, προσχολική αγωγή; Την απάντηση την αφήνω σε σας.
Στο άρθρο 16, παράγραφος 2, του Συντάγματος μιλάει για την παιδεία. Η παιδεία είναι κάτι άλλο από την εκπαίδευση, κύριε Πρόεδρε το γνωρίζετε πολύ καλύτερα από εμένα, αλλά σε ό,τι αφορά το συνταγματικό νομοθέτη αναφέρει ως προτεραιότητες και βασική αποστολή του κράτους τις εξής βασικές αρχές και αξίες, για τις οποίες μίλησε και ο κ. Παπανδρέου και πολύ χάρηκα που άκουσα τη δική του ομιλία πριν λίγη ώρα.
Ποια είναι η αποστολή του κράτους;
Πρώτο και βασικό, ηθική αποστολή, δεύτερο, πνευματική, τρίτο, επαγγελματική, τέταρτο, φυσική αγωγή, πέμπτο, εθνική συνείδηση, έκτο, να διαμορφώσει τον πολίτη με θρησκευτική συνείδηση, έβδομο να διαπλάσει τους πολίτες ελεύθερους και τέλος υπεύθυνους.
Άρα, οκτώ προτεραιότητες έχει το κράτος για το θέμα της παιδείας. Η παιδεία είναι υπόθεση όλων μας. Αυτές οι προτεραιότητες δεν υπηρετούνται στην ιδιωτική εκπαίδευση; Και το λέω αυτό γιατί έχουμε ιδιωτική εκπαίδευση μέχρι και το Λύκειο.
Πάμε, τώρα, λοιπόν, στην υπόθεση της μη κρατικής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Εγώ χάρηκα που άκουσα τον κύριο Παπανδρέου - για άλλη μια φορά το τονίζω - γιατί φαίνεται πως αυτή η συνομολόγηση ότι υπερψηφίζει το άρθρο 16 αυτόματα επαναπροσδιορίζει και τη θέση του ΠΑΣΟΚ ιστορικά και συστηματικά, διαχρονικά. Μίλησε για τη θέση του Ανδρέα Παπανδρέου σε μια περίοδο μεταπολιτευτική που τότε το πρώτο Σύνταγμα της χώρας έρχεται με τις συσπάσεις της μεταπολιτευτικής Ελλάδας και δυστυχώς διαπιστώνει κανείς ότι αυτή η ίδια παράταξη που πίστευε τότε ότι ενδεχόμενα θα μπορούσε να έχει πανεπιστήμια – είπε ο κ. Παπανδρέου - παραρτήματα από την αυτοδιοίκηση, παραρτήματα από μη κρατικές δομές ή από κρατικές άλλες δομές, δυστυχώς, αυτή η παράταξη απεμπόλησε την ευκαιρία, όπως απεμπόλησε την ευκαιρία, κύριε Πρόεδρε, και η Αξιωματική Αντιπολίτευση η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, όταν ο ίδιος είχε ανακηρυχθεί επίτιμος διδάκτωρ από τη γείτονα χώρα την Τουρκία από ένα μη κρατικό πανεπιστήμιο. Γιατί το απεδέχθη, αν δεν πίστευε στα μη κρατικά πανεπιστήμια;
Επομένως, θέλω, λοιπόν, σε αυτή την αντιστοιχία των ζητημάτων που είναι πάρα πολλά και θα έχουμε την ευκαιρία στη συζήτηση αυτή να τοποθετηθούμε σε όλες τις Επιτροπές και στην Ολομέλεια να καταθέσουμε την άποψη ότι η επίκληση φοβικών συνδρόμων από συναδέλφους πολλών παρατάξεων δεν οδηγεί πουθενά. Είναι βέβαιο, ότι θα χαθεί ο δρόμος, κυρίως, η στόχευση του νομοσχεδίου, ενός νομοσχεδίου που εστιάζεται αφενός στην ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου και στο πλαίσιο των μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων ξένων παραρτημάτων. Αυτό είναι το νομοσχέδιο.
Δεν μπορούμε να προσπεράσουμε, λοιπόν, ότι στο πλαίσιο αυτής της ενδυνάμωσης του δημόσιου πανεπιστημίου και της συζήτησης για τα μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια υπάρχουν ζητήματα που δημιουργούν αυτό ακριβώς που θέλουν οι ίδιοι οι πολίτες.
Τι θέλουν οι πολίτες;
Μια διέξοδο, μια άλλη ανάγνωση για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και ξέρετε ειπώθηκε από συναδέλφους ότι ενδεχόμενα υπάρχει αυτή η νομοθέτηση σήμερα μετά από την πρόταση του Υπουργείου Παιδείας και της ηγεσίας της, εξαιτίας της πίεσης από τους πολίτες ή από διάφορα λόμπι.
Ναι, πιστεύω ότι το λόμπι των πολιτών είναι αυτό το οποίο οδηγεί σήμερα την κυβέρνηση να φέρει αυτό το νομοσχέδιο το πολύ σημαντικό, γιατί η χώρα πρέπει να γίνει πραγματικά παγκόσμιο κέντρο εκπαίδευσης, κατάρτισης, διά βίου και έρευνας και ως τέτοιο εκλαμβάνω εγώ το νομοσχέδιο αυτό που έρχεται και μάλιστα είναι πολύ σημαντικό να πούμε ότι η δυνατότητα που δίνεται να λειτουργούν στην Ελλάδα παραρτήματα πανεπιστημίων του εξωτερικού που έχουν πιστοποιημένες και αυστηρές προδιαγραφές με το αυστηρό το πλαίσιο που υπάρχει στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή και θα τελέσουν υπό τον έλεγχο και την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας και της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης είναι ένα πλαίσιο το οποίο θα κριθεί στο μέλλον και στο χρόνο. Νομίζω, ότι στο πλαίσιο του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος αυτό το νομοσχέδιο θεμελιώνει προοπτικές στη βάση κανόνων που αναφέρει το νομοσχέδιο, στη βάση – επίσης, πολύ σημαντικό - της ενίσχυσης του δημόσιου πανεπιστημίου - θα έχουμε την ευκαιρία σε άλλες Επιτροπές να συζητήσουμε για αυτά – αλλά, κυρίως, να τονίσω ότι αυτό το νομοσχέδιο προβλέπει σημαντικές ρυθμίσεις που αφορούν τη δυνατότητα πρόσβασης ξένων φοιτητών στα προγράμματα ελληνικών δημοσίων πανεπιστημίων, ποιοτικών δεικτών που είναι κριτήρια για την χρηματοδότηση του δημόσιου πανεπιστημίου που μέχρι τώρα λείπει και την αναβάθμιση του ανοικτού πανεπιστημίου του Δημοκρίτειου Θράκης σε μια ευαίσθητη γεωγραφική περιοχή.
Θέλω στον επίλογο, κύριε Πρόεδρε και ευχαριστώ για την ανοχή σας, στο πλαίσιο αυτής της αναφοράς μου να παρακαλέσω και να προτρέψω την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να δει και με άλλη ματιά ως εθνικό χαρακτήρα το Πανεπιστήμιο Αιγαίου που και αυτό υπηρετεί εθνικούς σκοπούς, γιατί πρέπει να δυναμώσει η λειτουργία του και σε άλλα νησιά, όπως είναι η Κως, γιατί έχει και προϋποθέσεις και μπορεί να υπάρχει εκεί μια δομή εκπαιδευτική και να μπορέσουμε να δώσουμε και εκεί εύρος και βάθος ακαδημαϊκό, πανεπιστημιακό και στο πλαίσιο της δημόσιας εκπαίδευσης να έχουν πρόσβαση οι Έλληνες πολίτες στα νησιά του Αιγαίου, στη Δωδεκάνησο.
Το αν θα μετακινηθούν τα σύνορα το κρίνει η εξωτερική και αμυντική πολιτική και 100 άλλα πράγματα ΕΚΤΟΣ από το αν έχω χτίσει μια πολυκατοικία που τη βάφτισα ΑΕΙ στα σύνορα. Οι μόνοι που ωφελήθηκαν τόσα χρόνια δεν είναι τα σύνορα αλλα οι "τοπικές κοινωνίες" που αρμέξανε τους φοιτητές και συνεχίζουν να τους αρμέγουν, και καλά κάνανε, γιατί όχι; Αλλά κάποτε τελειώνει το πάρτι.
Για τα υπόλοιπα, θέρμανση και δεν ξέρω τι άλλο: δεν είναι αποδοτική χρήση των πόρων του κράτους και κανένας μας δε θα τα έκανε αυτά με δικά του λεφτά. Τη λύση θα τη δώσουν οι ίδιοι οι φοιτητές και οι οικογένειες, οι οποίες προβλέπω ότι θα "ψηφίσουν με το πορτοφόλι τους"