Κυβέρνηση: Πρόθεσή μας να αναθεωρήσουμε το άρθρο 16

04/03/2024

Άκουσε το άρθρο

"Είναι ξεκάθαρο και δεν έχουμε πει ποτέ ότι δεν θέλουμε να αναθεωρηθεί το άρθρο 16. Έχουμε απαντήσει, τουλάχιστον εγώ, πάνω από πέντε φορές σε διαφορετικές ερωτήσεις, πως το ότι προχωράμε με τη συγκεκριμένη νομοθέτηση δεν αναιρεί τη βούλησή μας, την πρόθεσή μας να αναθεωρήσουμε το άρθρο 16".

Τη δήλωση αυτή έκανε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, στη σημερινή  τακτική ενημέρωση των πολιτικών συντακτών. όταν ζητήθηκε  από δημοσιογράφο εξηγήσει τη φράση που χρησιμοποιεί, αρκετά συχνά, ο υπουργός Παιδείας ότι το άρθρο 16 χρειάζεται αναθεώρηση, αλλά η χώρα δεν μπορεί να περιμένει.

"Εδώ μιλάμε για παραρτήματα ξένων Α.Ε.Ι., μη κρατικά, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα" τόνισε  ο Παύλος Μαρινάκης και πρόσθεσε:"Μετά την επικείμενη, ελπίζω -για να μην ξανακάνει κάποια «κωλοτούμπα» κάποιο κόμμα της Αντιπολίτευσης- αναθεώρηση του άρθρου 16- θα έχουμε σύσταση εξ’ αρχής ενός μη κρατικού πανεπιστημίου. Άρα, νομίζω ότι η ίδια η πραγματικότητα αποδεικνύει ότι είναι πολύ σωστό αυτό το οποίο λέει ο Υπουργός Παιδείας, κ. Πιερρακάκης".

Επίσης στο εισαγωγικό σημείωμα ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος είπε τα εξής:

Ολοκληρώνεται σήμερα η επεξεργασία στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και εισάγεται προς ψήφιση στην Ολομέλεια το νομοσχέδιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που περιλαμβάνει διατάξεις για την αναβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου και προβλέπει την δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων ΑΕΙ στην χώρα μας.

176 από το 205 άρθρα του Νομοσχεδίου αφορούν στην αναβάθμιση του Δημόσιου Πανεπιστημίου.

Στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται άρθρα:

Για την ενίσχυση του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, που όπως έχει δηλώσει ο Πρύτανης του ΔΠΘ σε επιστολή του «στο νομοσχέδιο υιοθετούνται προτάσεις της πρυτανικής αρχής».

Ρυθμίζεται το αυτοδιοίκητο του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Ο Πρόεδρος του ΕΑΠ, μάλιστα, χαρακτηρίζει το νομοσχέδιο «ιστορική στιγμή» λέγοντας ότι πρώτη φορά έρχεται ένα νομοσχέδιο που θωρακίζει το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και το πηγαίνει στο μέλλον.

Παράλληλα, βελτιώνεται το θεσμικό πλαίσιο και οι διαδικασίες που διέπουν τα ΑΕΙ, μέσω της επικαιροποίησης του νομικού πλαισίου λειτουργίας τους, ενώ ενισχύεται το αυτοδιοίκητο και εκσυγχρονίζεται η διαδικασία προκήρυξης, εκλογής και διορισμού μελών ΔΕΠ. Επιπλέον, διευκολύνεται η καλύτερη αξιοποίηση της περιουσίας των ΑΕΙ, προκειμένου να αυξηθούν οι πόροι και να διοχετευθούν σε κοινωνικές δράσεις και σε ερευνητικά προγράμματα.

Σε ανακοίνωσή της η Σύνοδος των Πρυτάνεων τονίζει πως οι προτάσεις της αξιοποιήθηκαν και το νομοσχέδιο ενισχύει την διοικητική αυτοτέλεια του Πανεπιστημίου.

Αποδεικνύεται, πως η Κυβέρνηση συνδιαμορφώνει μαζί με τους άμεσα ενδιαφερόμενους, μια ευρύτερη στρατηγική για την τριτοβάθμια εκπαίδευση με ένα νομοσχέδιο που θα αυξήσει τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες και την κοινωνική κινητικότητα.

Επιπλέον, η χρηματοδότηση του Δημόσιου Πανεπιστημίου αυξάνεται σε 1 δις ευρώ, μέσα από τον Προϋπολογισμό, το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.

Το νομοσχέδιο προβλέπει, την ίδρυση μη κρατικών μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων ΑΕΙ, με αυστηρές και συγκεκριμένες προϋποθέσεις που αφορούν στα προγράμματα σπουδών, την οικονομική επάρκεια των παραρτημάτων και των μητρικών τους ιδρυμάτων, την ακαδημαϊκή επάρκεια του επιστημονικού προσωπικού, την αναγνώριση των προγραμμάτων σπουδών από την ΕΘΑΑΕ και αντίστοιχες αρχές από τα κράτη προέλευσης των τμημάτων.

Μέσω της ρύθμισης αυτής, Έλληνες φοιτητές που σκέφτονται να σπουδάσουν σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού, θα μπορούν να το κάνουν πλέον στη χώρα τους, δαπανώντας λιγότερα χρήματα, θα δημιουργηθούν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας και πολλοί επιστήμονες που ζουν στο εξωτερικό θα μπορούν να επιστρέψουν στην χώρα τους εφόσον το επιθυμούν.

Αυξάνεται το στεγαστικό φοιτητικό επίδομα, όπως εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός, από 1500 στα 2000 ευρώ και από 2000 σε 2500 σε όσους συγκατοικούν, για τους φοιτητές που σπουδάζουν στα περιφερειακά πανεπιστήμια και θα εφαρμοστεί από τον Σεπτέμβριο 2024, από το νέο ακαδημαϊκό έτος. Στόχος είναι να ενισχυθούν ακόμα περισσότερο οι φοιτητές απέναντι στο αυξημένο κόστος της στέγασης, ενώ παράλληλα δρομολογείται η κατασκευή πέντε νέων φοιτητικών εστιών, που θα στεγάσουν σχεδόν 10.000 σπουδαστές σε ολόκληρη τη χώρα.
 

Σχόλια (14)

Τεκμηριωμένα μη κερδοσκοπικά και σύμφωνα με το Σύνταγμα....
|

@Ερώτημα 5 Μαρ 2024 12:11
Επειδή ένας απλός αναγνώστης-σχολιαστής του esos έχει θέσει τουλάχιστον τρεις φορές ένα μικρό και απλό "θεματάκι" (σ.σ. @5 Μαρ 2024 16:41).... μήπως έχετε την καλοσύνη να μας ενημερώσετε, για τη σχετική νομική τεκμηρίωση περί της Συνταγματικότητάς του από τους διακεκριμένους συνταγματολόγους που επικαλείστε?

Μικρή διόρθωση
|

Η σωστή εκφορά από τον κύριο κυβερνητικό εκπρόσωπο τύπου, θα ήταν "δεν θα αφήσουμε τίποτα όρθιο, εκθεμελίωση των πάντων"!
Αυτό σημαίνει, κατά βάση, ο σημερινός μεταρρυθμιστικός οίστρος των κυβερνώντων. Δυστυχώς!

@Σχολιαστήςς
|

Έχει γραφτεί ήδη στο esos:

Στις 18/01/2024 γνωστοποιήθηκε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού η συγκέντρωση με την οποία, η επιχείρηση HELLENIC HEALTHCARE HOLDING 3 (CYPRUS) LIMITED του ομίλου Hellenic Healthcare Group και ο Οργανισμός ιδιωτικού δικαίου κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την επωνυμία Π. Λ. Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, του ομίλου EDEX - Educational Excellence Corporation Limited (επιλέγεται κατά περίπτωση ένα εκ των παρακάτω):
Ιδρύουν επιχείρηση, στην οποία θα έχουν κοινό έλεγχο, με την επωνυμία University of Nicosia Greece Branch Medical Limited ή UNGBM Limited.
Αποκτούν από κοινού τον έλεγχο της επιχείρησης με την επωνυμία VANES LIMITED.
Οι επιχειρηματικές δραστηριότητες των κοινών επιχειρήσεων είναι:
Η UNGBM Limited θα έχει ως καταστατικό σκοπό την παροχή ειδικευμένων εκπαιδευτικών υπηρεσιών.
Η δραστηριότητα της VANES Limited θα συνίσταται στη διάθεση της ακίνητης περιουσίας της για την κάλυψη των αναγκών σε υποδομές της UNGBM.

Άρα η UNGBM μπορεί να μην βγάζει κέρδη, αλλά μπορεί να πληρώνει την VANES για παροχή υπηρεσιών η οποία να βγάζει κέρδη. Από την μία τσέπη βγαίνουν, στην άλλη μπαίνουν.

Τώρα ησύχασα
|

@Σχολιαστήςς
"Όταν ο νόμος (1) δεν προβλέπει διανομή εσόδων σε οποιοδήποτε πρόσωπο".....
Απαγορεύει να διανέμει έσοδα σε εταιρίες, συλλόγους, ιδρύματα, οργανισμούς? Σε ερευνητικά, εργαστηριακά, εκπαιδευτικά, πολιτιστικά κέντρα? Σε δωρεές, φιλανθρωπίες και ευεργεσίες? Σε αγορές, αναβαθμίσεις και επενδύσεις? Σε έξοδα παραστάσεων, συνεδρίων, συμποσίων και ταξιδίων?

Ερώτημα
|

Γιατί πρέπει να αναθεωρηθεί το άρθρο 16Σ?
Για να μπορεί να πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα σύσταση ανώτατης σχολής, δηλαδή ΝΕΟΥ πανεπιστημίου, που δεν υπάρχει.
Το νομοσχέδιο σήμερα προβλέπει ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΩΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ ΤΗΣ ΑΛΛΟΔΑΠΗΣ που δεν παραβιάζει το άρθρο 16Σ όπως έχουν τεκμηριώσει νομικά διακεκριμένοι συνταγματολόγοι (εκτός του πολιτικού χώρου ΝΔ).
Τέτοια παραρτήματα σήμερα είναι τα διαφορά κολέγια και τα πτυχία τους είναι ισότιμα για άσκηση επαγγέλματος με τα πανεπιστημιακά πτυχία. Κανείς δεν ισχυρίζεται ότι παραβιάζουν το άρθρο 16Σ.
Με άλλα λόγια είναι ένα πρώτο αναγκαίο βήμα, να ανοίξει ο δρόμος προς την αναθεώρηση του 16Σ με την πολύχρονη διαδικασία.

ΔΕΠ
|

@Σχολιαστήςς
Τα επιχειρήματά σας είναι τουλάχιστον έωλα. Το μητρικό Πανεπιστήμιο που εδρεύει στις ΗΠΑ ή το ΗΒ θα αποκτήσει φήμη επειδή θα φτιαχτεί ένα παράρτημα στην Ελλάδα!!!;;!!! Μια Ιατρική σχολή σε συνεργασία με ιδιωτικά νοσοκομεία ως πανεπιστημιακές κλινικές, θα προσελκύσει πιο ανταγωνιστικούς επιστήμονες στα νοσοκομεία και υποστηρικτικό προσωπικό από την άσκηση των φοιτητών ή θα βρει φτηνό προσωπικό χωρίς πολλές απαιτήσεις;;;

Σχολιαστήςς
|

@ Απορία
Όταν ο νόμος (1) δεν προβλέπει διανομή εσόδων σε οποιοδήποτε πρόσωπο και (2) προβλέπει ανάκληση άδειας αν παραβεί τους όρους αδειοδότησης, δεν μπορεί παρά να λειτουργήσει μη κερδοσκοπικά.
Εύλογο όμως το ερώτημα τι κίνητρο έχει.
Ένα πανεπιστήμιο μπορεί να προκαλέσει προστιθέμενες αξίες με έμμεσους τρόπους. Η φήμη και η άνοδος σε κατατάξεις όπου συνεκτιμάται ο διεθνής χαρακτήρας θα είναι όφελος του κερδοσκοπικού μητρικού. Μια Ιατρική σχολή σε συνεργασία με ιδιωτικά νοσοκομεία ως πανεπιστημιακές κλινικές, θα προσελκύσει πιο ανταγωνιστικούς επιστήμονες στα νοσοκομεία και υποστηρικτικό προσωπικό από την άσκηση των φοιτητών.

Απλή απορία
|

Απλή απορία στον τιτάνα της πολιτικής σκέψης Μαρινάκη. Αφού το κατασκεύασμα Πιερρακάκη είναι συνταγματικό γιατί χρειάζεται αναθεώρηση του άρθρου 16;

προθεση σας..
|

..να εγκαταστησετε πανεπιστημιακη αστυνομια (οποιος την ειδε ας μασ το πει), να διαγραψετε αιωνιους φοιτητες (καμμια διαγραφη ) να αναβαθμισετε την καταρτιση, (ευτυχως που τα ΙΕΚ ειναι ηδη αποφοιτοι λυκείου αλλως θα μιλαγαμε για επαγγελματικα δικαιωματα γυμνασίου)
ανικανότητα σε βαθμο επικινδυνου; Ας απαντησει κάποιος αλλος.

Πότε, μετά αφού παραβιάσετε το άρθρο 16 πρώτα;
|

Το άρθρο περί ποινικής δίωξης κυβερνητικών στελεχών και βουλευτών πως το βλέπετε, συμφέρει ή δεν συμφέρει για αναθεώρηση;

Φιλόλογος απών
|

Η δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου αποκαλύπτει το μέγεθος της κυβερνητικής υποκρισίας και πάντως εκθέτει τον υπουργό παιδείας για τις νομικίστικες σοφιστείες του περί συνταγματικότητας του νομοθετικού του τερατουργήματος.
Γιατί η αυτονόητη απορία καθενός που διαβάζει τη δήλωση Μαρινάκη είναι αυτό που πολλοί εδώ μέσα έχουμε εκφράσει: Γιατί τόση βιασύνη να περάσει αυτός ο νόμος προτού πραγματοποιηθεί η σχεδιαζόμενη αναθεώρηση του επίμαχου άρθρου 16 του συντάγματος;
Ή και ανάποδα: Αν το νομοθέτημα είναι σύμφωνο με το ισχύον σύνταγμα, ποιος ο λόγος να αναθεωρηθεί ένα άρθρο που υποτίθεται ότι δεν αντιβαίνει στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων;
Άρα:
Ή κοροϊδευόμαστε εν ψυχρώ
ή αντιμετωπίζουμε το σύνταγμα σαν μια απλή εγκύκλιο!

ΑΣΠΡΗ ΚΙΜΩΛΙΑ
|

Να το αναθεωρήσετε.
Αν μάλιστα κατορθώσετε και εφαρμόσετε την κείμενη νομοθεσία για τη φοροκλοπή και την εισφοροδιαφυγή, στις επόμενες εκλογές είναι πιθανό να φτάσετε το ασύλληπτο ποσοστό του ιδρυτή σας, το 54%!
Καλή τύχη!

Θύμιος
|

Αναθεωρήστε το λοιπόν, και μετά αφήστε όποιον θέλει να ανοίξει πανεπιστήμιο.

Απορία
|

Τελικά έχει ως σήμερα απαντηθεί η εύλογη απορία πώς είναι δυνατό ένα Ίδρυμα κερδσκοπικού χαρακτήρα του εξωτερικού να ιδρύσει ένα παράρτημα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα στην Ελλάδα;

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ