Το Φθινόπωρο του 2025 η λειτουργία των πρώτων Μη Κρατικών Πανεπιστημίων- Τι πρέπει να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι

Ποιοι έχουν δικαίωμα εγγραφής στα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια

09/03/2024

Ενημερώθηκε: 09/03/2024, 18:21

Άκουσε το άρθρο

Το Φθινόπωρο του 2025 θα λειτουργήσουν τα πρώτα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια στη χώρα μας, με τη μορφή παραρτημάτων ξένων Πανεπιστημίων. 

Τα Μη Κρατκά Πανεπιστήμα θα χορηγούν πτυχία του  μητρικού Πανεπιστημίου, τα οποία θα φέρουν την σφραγίδα του ελληνικού υπουργείου Παιδείας.

Θα είναι ισότιμα (ακαδημαικά και επαγγελματικά) με τα αντίστοιχα  πτυχία  των ελληνικών πανεπιστημών και δεν θα απαιτείται  καμλάι ενέργεια απο τον ΔΟΑΤΑΠ. 

Το  κάθε Μη Κρατικό Πανεπιστήμιο θα τηρεί μητρώο φοιτητών, στο οποίο θα καταγράφονται τα στοιχεία των φοιτητών κατά την έναρξη των σπουδών τους, οι βαθμολογίες τους, οι ακαδημαϊκές τους υποχρεώσεις και κάθε άλλο στοιχείο, το οποίο προβλέπεται με βάση τον Εσωτερικό Κανονισμό.

Δικαίωμα εγγραφής στα προγράμματα πρώτου κύκλου σπουδών των αναγνωρισμένων των παραρτημάτων – Ν.Π.Π.Ε. έχουν:

α) οι Έλληνες ή αλλοδαποί πολίτες κάτοχοι απολυτηρίου Γενικού Λυκείου (ΓΕ.Λ.) ή Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.) με μέσο όρο στα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα τους μεγαλύτερο ή ίσο με την ελάχιστη βάση εισαγωγής, η οποία προκύπτει από τον μικρότερο εκ των μέσων όρων των βαθμολογιών του συνόλου των εξεταζομένων ανά επιστημονικό πεδίο, πολλαπλασιαζόμενο με τον συντελεστή 0,8 κατά το έτος συμμετοχής τους,

β) οι κάτοχοι ισότιμων απολυτηρίων τίτλων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Δ.Ε.) αναγνωρισμένων ξένων σχολείων της ημεδαπής (επιπέδου 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων),

γ) οι κάτοχοι διεθνών απολυτήριων τίτλων Δ.Ε. που χορηγούνται από σχολεία της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, οι αλλοδαποί πολίτες κάτοχοι ισοδύναμου του Λυκείου απολυτήριου τίτλου Δ.Ε. ή ισοδύναμου τίτλου επαγγελματικής εκπαίδευσης που τους παρέχει δικαίωμα εισαγωγής στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας στην οποία φοιτούν.

Για τους αποφοίτους της περ. α) , πριν από το σχολικό έτος 2021-2022, καθώς και όσους είναι κάτοχοι πτυχίου πρώτου κύκλου σπουδών, εφαρμόζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις, οι οποίοι έχουν τεθεί από το μητρικό ίδρυμα για την επιλογή και εισαγωγή φοιτητών.

Για την εφαρμογή του παρόντος το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού τηρεί, ενημερώνει και δημοσιοποιεί στον ιστότοπό του καταλόγους με ισότιμους του Λυκείου απολυτήριους τίτλους δευτεροβάθμιας γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης ανά χώρα της αλλοδαπής.

Δικαίωμα εγγραφής στα προγράμματα δεύτερου και τρίτου κύκλου σπουδών έχουν οι κάτοχοι αναγνωρισμένων τίτλων πρώτου κύκλου σπουδών αναγνωρισμένων ιδρυμάτων της ημεδαπής, καθώς και αναγνωρισμένων ιδρυμάτων της αλλοδαπής, τα οποία περιλαμβάνονται στα μητρώα του Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π., σύμφωνα με όσα ορίζονται στον ν. 4957/2022 (Α ́ 124).

 Τα πρόσθετα κριτήρια εισαγωγής ανά προγράμματα κύκλων σπουδών περιλαμβάνονται στον Εσωτερικό Κανονισμό και ελέγχονται από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, πριν από την εφαρμογή τους.

Οσοι τελείωσαν το Λύκειο πριν το 2021

Για τους αποφοίτους  ΓΕΛ και ΕΠΑΛ που έλαβαν απολυτήριο πριν από το σχολικό έτος 2021, πριν δηλαδή τεθεί σε εφαρμογή η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής εφαρμόζονται  οι όροι και οι προϋποθέσεις που ισχύουν για το μητρικό ίδρυμα για την εισαγωγή φοιτητών.

Τι σημαίνει ΕΒΕ Επιστημονικού Πεδίου των Πανελλαδικών για την εγγραφή στα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια

Ο όρος πρόσβασης των ενδιαφερομένων στα Μη Κερδοσκοπικά Μη Κρατικά Πανεπιστήμια που ανακοινώθηκε   από τον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκης σημαίνει ότι θα ταυτίζεται με το χαμηλότερο μέσο όρο Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής των Επιστημονικών Πεδίων, πολλαπλασιαζόμενο με συντελεστή 0.8.

Δηλαδή από τα ακόλουθα τέσσερα επιστημονικά πεδία θα ισχύσει για όλα τα πεδία η χαμηλότερη  Ελάχιστη  Βάση Εισαγωγής, για λόγους συνταγματικής ισότητας. Με βάση τους παρακάτω υπολογισμούς την χαμηλότερη ΕΒΕ την έχει   το 4ο πεδίο με 8,34. Άρα η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής  , ως πορϋπόθση για την εγγραφή στα Μη Κρατικά πανεπιστήμια ,  θα είναι η μικρότερη όλων των πεδίων, που είναι  8,34.

Αυτό σημαίνει ότι η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, εάν κάνουμε τους υπολογισμούς, είναι η εξής ανά Επιστημονικό πεδίο

  • 9,42 για το 1ο Πεδίο
  • 9,87 για το 2ο Πεδίο
  • 9,31 για το 3ο Πεδίο
  • 8,34 για το 4ο Πεδίο

Πως προέκυψε η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής

1o ΠΕΔΙΟ    

   Μέσος Όρος Πεδίου    11,78Χ 0,80=9,42
   Εάν το πολλαπλασιάζαμε με το μεγαλύτερο συντελεστή που είναι το 1,20 θα προέκυπτε το 
   14,14

2ο ΠΕΔΙΟ    

   Μέσος Όρος Πεδίου    12,34Χ0,80=9,87
   Εάν το πολλαπλασιάζαμε με το μεγαλύτερο συντελεστή που είναι το 1,20 θα προέκυπτε το     14,81

3ο ΠΕΔΙΟ    

   Μέσος Όρος Πεδίου    11,64 Χ0,80=9,31
   Εάν το πολλαπλασιάζαμε με το μεγαλύτερο συντελεστή που είναι το 1,20 θα προέκυπτε το     13,97

4ο ΠΕΔΙΟ    

   Μέσος Όρος Πεδίου    10,43Χ0,80=8,34
   Εάν το πολλαπλασιάζαμε με το μεγαλύτερο συντελεστή που είναι το 1,20 θα προέκυπτε το 12,54

Ωστόσο , όπως διευκρίνισε ο υπουργός Παιδείας, το κάθε μητρικό Πανεπιστήμιο που θα εγκαταστήσει παράρτημα στην Ελλάδα θα μπορεί να ορίσει βαθμό  ανώτερο από τη Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Θεωρείται βέβαιο ότι στις περιζήτητες σχολές , όπως Ιατρικές,  από τα μητρικά Πανεπιστήμια  , για λόγους φήμης, θα  τεθεί   ως προϋπόθεση εγγραφής τουλάχιστον κοντά στη   χαμηλότερη  βάση των Ιατρικών Σχολών στην Ελλάδα.

Εάν σε ένα Μη Κρατικό Πανεπιστήμιο γίνει παύση στη λειτουργία του οι φοιτητές θα μείνουν "ξεκρέμαστοι";

Από το ποσό της εγγυητικής επιστολής επιστρέφονται, κατά προτεραιότητα, τα καταβληθέντα δίδακτρα στους φοιτητές και καταβάλλονται οι αμοιβές του προσωπικού έως το τέλος του ακαδημαϊκού έτους. Στην περίπτωση αυτή μητρικό ίδρυμα καθίσταται πλέον υπεύθυνο για την ολοκλήρωση των σπουδών των εγγεγραμμένων φοιτητών και τη χορήγηση των σχετικών τίτλων σπουδών.

Οι εγγεγραμμένοι φοιτητές στα εν λόγω προγράμματα σπουδών συνεχίζουν και ολοκληρώνουν τις σπουδές τους στο παράρτημα πανεπιστημίου, χωρίς την καταβολή διδάκτρων.

Τίτλοι σπουδών

1. Κάθε παράρτημα – Ν.Π.Π.Ε., το οποίο παρέχει πρόγραμμα σπουδών αναγνωρισμένο και αναγνωρισμένο από το μητρικό ίδρυμα και πιστοποιημένο από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τους όρους του παρόντος, χορηγεί στους αποφοίτους του τίτλο σπουδών του μητρικού ιδρύματος. Πριν από τη χορήγηση τίτλων σπουδών, το παράρτημα – Ν.Π.Π.Ε. αποστέλλει στο αρμόδιο Τμήμα σχετική ενημέρωση με συνημμένο κατάλογο αποφοίτων, καθώς και το σώμα των τίτλων σπουδών και το αρμόδιο Τμήμα προβαίνει στη
σφράγισή τους.

2. Ο τίτλος σπουδών, που απονέμεται υπό τις προϋποθέσεις της παρ. 1, αναγνωρίζεται από το ελληνικό κράτος υπό την προϋπόθεση ότι περιλαμβάνεται στο Εθνικό Μητρώο Τύπων Τίτλων Σπουδών Αναγνωρισμένων Ιδρυμάτων της Αλλοδαπής, το οποίο τηρεί ο Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.) σύμφωνα με το άρθρο 304 του ν. 4957/2022 (Α’ 141). Ο απονεμηθείς τίτλος σπουδών δεν υποβάλλεται στη διαδικασία ακαδημαϊκής αναγνώρισης τίτλου σπουδών στον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π..

Οι διδάσκοντες θα έχουν τα ίδια προσόντα με των ελληνικών δημοσίων ΑΕΙ;

Οι διδάσκοντας στα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια θα είναι δυο κατηγοριών:

1. Σε κάθε παράρτημα – Ν.Π.Π.Ε. υπηρετεί διδακτικό ερευνητικό προσωπικό στον τομέα διδασκαλίας και έρευνας. Το ενενήντα τοις εκατό (90%) τουλάχιστον είναι κάτοχοι διδακτορικού σε θέμα συναφές με το αντικείμενο της διδασκαλίας τους και διαθέτει τα ουσιαστικά προσόντα, που απαιτούνται για την κατοχή θέσης διδακτικού προσωπικού αντίστοιχης βαθμίδας. Δεν είναι απαραίτητη η κατοχή διδακτορικού διπλώματος για μέλη διδακτικού ερευνητικού προσωπικού, αν η προς πλήρωση θέση αφορά σε γνωστικό αντικείμενο εξαιρετικής και αδιαμφισβήτητης ιδιαιτερότητας, για τα οποία δεν είναι δυνατή ή συνήθης η εκπόνηση διδακτορικής διατριβής κατά τους κανόνες της οικείας τέχνης ή
επιστήμης.

2. Τα κριτήρια εκλογής και εξέλιξης εγκρίνονται από το μητρικό ίδρυμα και τηρούν τις αρχές της διαφάνειας, της λογοδοσίας, της αξιοκρατίας, της ακαδημαϊκής ελευθερίας και της ποιοτικής παροχής υπηρεσιών ανώτατης εκπαίδευσης.

3. Η οργάνωση και η παροχή ακαδημαϊκού έργου, στο οποίο περιλαμβάνεται κατεξοχήν το διδακτικό και το ερευνητικό έργο, γίνονται σύμφωνα με την αρχή της ακαδημαϊκής ελευθερίας.

4. Ο αριθμός των μελών του διδακτικού ερευνητικού προσωπικού πλήρους απασχόλησης καθορίζεται από το είδος και το μέγεθος του προσφερόμενου προγράμματος σπουδών, όπως πιστοποιείται από την ΕΘ.Α.Α.Ε., και δεν μπορεί να είναι κατώτερος των τριάντα (30) για το παράρτημα – Ν.Π.Π.Ε..

5. Η επιλογή των μελών του διδακτικού ερευνητικού προσωπικού του παραρτήματος – Ν.Π.Π.Ε. εγκρίνεται από το μητρικό ίδρυμα και αποστέλλεται στο αρμόδιο Τμήμα προς έλεγχο των προϋποθέσεων της παρ. 1.

Ειδικό διδακτικό προσωπικό, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό

1. Σε κάθε παράρτημα – Ν.Π.Π.Ε. δύναται να υπηρετεί ειδικό διδακτικό προσωπικό με προσόντα, τρόπους επιλογής και όρους υπηρεσίας, αντίστοιχους με εκείνους του μητρικού ιδρύματος, εφόσον αυτό προβλέπεται ρητά στον Εσωτερικό Κανονισμό και εφόσον τα κριτήρια και η διαδικασία επιλογής και εξέλιξης συνάδουν με τις αρχές της διαφάνειας, της λογοδοσίας, της αξιοκρατίας, της ακαδημαϊκής ελευθερίας και της ποιοτικής παροχής
υπηρεσιών ανώτατης εκπαίδευσης.

2. Σε κάθε παράρτημα – Ν.Π.Π.Ε. προσλαμβάνονται διοικητικοί και τεχνικοί υπάλληλοι σε κατάλληλη διοικητική δομή.

Τα προγράμματα σπουδών θα περνούν από "φίλτρο" κάποιου ελληνικού φορέα;

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα σπουδών  , που έχει πιστοποιηθεί από το μητρικό ίδρυμα, υπό τη μορφή δια ζώσης ή εξ αποστάσεως εκπαιδευτικής διαδικασίας ή με συνδυασμό των μεθόδων αυτών ή άλλων διασυνοριακών μεθόδων προσφοράς εκπαίδευσης και οδηγεί στη χορήγηση αναγνωρισμένου τύπου τίτλων σπουδών, που εγκρίνεται από την ΕΘ.Α.Α.Ε..

Ποια όργανα θα διοικούν το Μη Κρατικό Πανεπιστήμιο;

Το Μη Κρατικό Πανεπιστήμιο θα διοικείται από το Διοικητικό Συμβούλιο, το οποίο είναι αρμόδιο να αποφασίζει για κάθε πράξη που αφορά στη διοίκησή του. Η σύγκληση, η συγκρότηση, η λειτουργία, οι αρμοδιότητες του Διοικητικού Συμβουλίου καθορίζονται στο καταστατικό του  

Πόσες σχολές θα λειτουργεί το κάθε Μη Κρατικό Πανεπιστήμιο;

α) Κάθε Μη Κρατικό Πανεπιστήμιο θα διαθέτει κατ ́ ελάχιστον τρεις (3) Σχολές, με ένα τουλάχιστον πρόγραμμα πρώτου κύκλου σπουδών η καθεμία. Εξαιρετικά και εφόσον το μητρικό ίδρυμα καταλαμβάνει μια από τις πρώτες είκοσι (20) θέσεις σε αναγνωρισμένη διεθνή παγκόσμια κατάταξη πανεπιστημίων,  δύναται να αποτελείται από μία κατ’ ελάχιστον Σχολή με ένα τουλάχιστον πρόγραμμα κύκλου σπουδών.  

Ποιες θα είναι οι υποδομές του;

Κάθε παράρτημα – Ν.Π.Π.Ε. διαθέτει κατάλληλες κτιριακές υποδομές και υλικοτεχνικό εξοπλισμό, που πληρούν τις ισχύουσες πολεοδομικές, κτιριοδομικές διατάξεις και τις προδιαγραφές ασφάλειας, προσβασιμότητας και τους λοιπούς κανονισμούς του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Οι υποδομές πρέπει να είναι επαρκείς για την κάλυψη των αναγκών των φοιτητών σε διδασκαλία και μελέτη και τηρούνται οι αντίστοιχοι κανόνες που εφαρμόζονται για τους χώρους εκπαιδευτηρίων, σύμφωνα με τον ισχύοντα Οικοδομικό και Κτιριοδομικό Κανονισμό και τον Κανονισμό Πυροπροστασίας. 

Η εγκατάσταση πρέπει να είναι αυτοτελής, να διαθέτει

  • λειτουργική βιβλιοθήκη,
  • χώρους εργαστηρίων και έρευνας ανάλογα με τα προσφερόμενα προγράμματα σπουδών, 
  • οπτικοακουστικά μέσα και 
  • εξοπλισμένη αίθουσα πολυμέσων με πρόσβαση στο διαδίκτυο.

 Το παράρτημα – Ν.Π.Π.Ε. δύναται να διαθέτει αυτοτελή κτίρια σε άλλη πόλη εκτός της περιφερειακής ενότητας της έδρας, ενώ δύναται να διαθέτει δευτερογενή μη αυτοτελή κτίρια μόνο εντός των ορίων των περιφερειακών ενοτήτων, στις οποίες διαθέτει αυτοτελή εγκατάσταση. 

Ως προς τη χωροθέτηση της χρήσης και την ανέγερση των κτιριακών υποδομών και εγκαταστάσεων εφαρμόζεται η κείμενη νομοθεσία.

Χορήγηση υποτροφιών

1. Τα παραρτήματα – Ν.Π.Π.Ε. χορηγούν σε φοιτητές προγραμμάτων σπουδών πρώτου, δεύτερου και τρίτου κύκλου υποτροφίες αριστείας και κοινωνικών κριτηρίων, με κριτήριο την επίδοσή τους στις σπουδές και την ατομική ή την οικογενειακή οικονομική τους
κατάσταση.

2. Η χορήγηση υποτροφιών γίνεται σε ποσοστό τουλάχιστον δέκα τοις εκατό (10%) επί των εγγεγραμμένων φοιτητών, ανά ακαδημαϊκό έτος. Το ισοδύναμο ποσό δύναται να χορηγείται σε ευρύτερο αριθμό φοιτητών.

3. Το παράρτημα – Ν.Π.Π.Ε. καταρτίζει κατάλογο που περιλαμβάνει τους υποτρόφους φοιτητές και τα καταβλητέα ποσά υποτροφιών, τον οποίο υποβάλλει προς έλεγχο στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, στο τέλος κάθε ακαδημαϊκού έτους.

Ακαδημαϊκή ελευθερία

Στα παραρτήματα – Ν.Π.Π.Ε. κατοχυρώνεται και προστατεύεται η ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και τη διδασκαλία, η οποία αποτελεί θεσμική εγγύηση της αδέσμευτης και απαραβίαστης επιστημονικής σκέψης, έρευνας και διδασκαλίας.  

Σχόλια (20)

ΑΣΠΡΗ ΚΙΜΩΛΙΑ
|

Άριστος, σχεδόν έφτασες τον κύριο Γιάννη.

@ έχει θολώσει το μυαλό μου
|

από τις ανθρακικές σκόνες; δεν είναι για σένα το σχόλιο, ο φιλ.απ μια χαρά θα το πιάσει. δεν είναι το δυνατό σου σημείο η κατανοηση κειμένου, οκ, ρώτα (βασικό μάθημα-δεξιότητα που μαθαίνει κανείς στο δημοτικό και τη δδ - διδακτορική διατριβή ε; - να θέτει ερωτήματα, όταν δεν καταλαβαίνει και όταν θέλει να προωθήσει τη σκέψη-επιστήμη-γνώση κλπ)

ΑΣΠΡΗ ΚΙΜΩΛΙΑ
|

@ (@Φιλόλογος απών)
Ποιος σε κυνηγάει, καλέ μου άνθρωπε, και μιλάς έτσι; Εγώ ο ίδιος έχω λαχανιάσει, έχει θολώσει το μυαλό μου, και κάθε φορά που προσπαθώ να καταλάβω, αμφιβάλλω και ρωτώ:
Εδώ, τι θέλει να πει ο «ποιητής»;

ΑΣΠΡΗ ΚΙΜΩΛΙΑ
|

Εγώ θα διαφωνήσω.
Το Σύνταγμα είναι το ανάλογο της ιδέας της αξιωματικής θεμελίωσης στην Άλγεβρα, στη Γεωμετρία. Αλλάζεις την αξιωματική θεμελίωση, αλλάζει η Άλγεβρα, η Γεωμετρία. Αυτή η θεμελιώδης αλλαγή πρέπει να γίνεται μετά του προσήκοντος σεβασμού στην ιερή μνήμη όλων εκείνων που αγωνίστηκαν για τη θεμελίωσή του και σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία που πρέπει να τηρείται με θρησκευτική ευλάβεια.

@Φιλόλογος απών
|

ενώ δεν κουνιέται κόσμος από την καρέκλα , δεν κινδυνέυει (εκτός τάξης πάντα) και κάποιοι βασιλικώτεροι πρέπει να τοποθετηθούν επί παντός για να έχουν φαίνεσθαι , τι απορείς; μόνο στο σχόλιο " ΤΕΙ που έγιναν ΑΕΙ" αλλά 5 χρόνια ΔΕΝ κάνουν τίποτα εξορθολογιστικό οι άριστοι (και πλείστα άσχετα που επιβαρύνουν και δεν προσφέρουν τίποτα ουσιαστικό στο σχολείο) και μιλάνε κάποιοι λες και κυβερνάνε εξωγήινοι τόσα χρόνια....... να σχολιάσεις τι;;;;; τον ακαδημαϊκό χάρτη, την ΑΙ, τα λογοτεχνικά, τις πλατφόρμες, τους τεμπέληδες , την αξιολόγηση ; κατά τα λοιπά το άρθρο 16 και τα λογύδρια "να φτιάξουμε το μέλλον να μην το υποστούμε" κλπ φαιδρά για την εκτόξευση βελτίωσης επί pierre , μα καλά άφησε τπτ η κεραμέως αφκιαστο κι αστόλιστο (για τον χάρο, βελτίωση δε βλέπω , γιατρέ μου).

Φιλόλογος απών
|

@ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ | 11 Μαρ 2024 16:56
Αξιότιμε κύριε Καραγιάννη, παρακολουθώ πάντα με ενδιαφέρον την αρθρογραφία και τα σχόλιά σας που τα βρίσκω σοβαρά και αξιόπιστα.
Εν προκειμένω όμως έχω σοβαρές επιφυλάξεις πάνω στην εξής τοποθέτησή σας: "...Ωστόσο ας έχουμε στο νου μας ότι το Σύνταγμα και οι νόμοι οφείλουν να ακολουθούν τις κοινωνικές και πολιτιστικές αλλαγές και να ενσωματώνουν το ενωσιακό δίκαιο.Η αναθεώρηση του άρθρου 16 θα ήταν η μόνιμη λύση η οποία θα αργήσει πολύ..."
Αναρωτιέμαι λοιπόν ποια βιασύνη υπήρχε, ώστε η κυβέρνηση να κινήσει τόσο εσπευσμένα τη διαδικασία ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων, εφόσον "η αναθεώρηση του άρθρου 16 θα ήταν η μόνιμη λύση"; Και το λέω αυτό, γιατί η βούληση της συντηρητικής παράταξης για την ιδιωτική τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν είναι καινούργια, αλλά πολύ παλιά, άρα είχε το χρόνο να μεριμνήσει για τη συνταγματική εναρμόνιση, χωρίς ωστόσο ποτέ να το έχει πράξει! Αυτό δεν το βρίσκετε τουλάχιστον περίεργο;
Πώς είναι δυνατόν λοιπόν να επικαλούμαστε ως επιχείρημα την πολύ μετέωρη - κατά τη γνώμη μου - λογική "ότι το Σύνταγμα και οι νόμοι οφείλουν να ακολουθούν τις κοινωνικές και πολιτιστικές (;) αλλαγές και να ενσωματώνουν το ενωσιακό δίκαιο", προκειμένου να προβαίνουμε στην παραβίαση συγκεκριμένου ρητού συνταγματικού κωλύματος, αντί να έχουμε πράξει πρώτα το αυτονόητο, δηλαδή την αναθεώρησή του με δημοκρατικές διαδικασίες;
Αν τελικά υιοθετούμε την αντίληψη ότι ο σκοπός αγιάζει τα μέσα, τότε ανοίγουμε όχι έναν, αλλά αμέτρητους ασκούς του Αιόλου για πάσης φύσεως αυθαιρεσίες εν ονόματι υπαρκτών ή ανύπαρκτων αναγκών που μπορεί να επικαλείται η εκάστοτε κυβέρνηση! Το έλασσον θα ποδοπατά το μείζον! Γιατί έλασσον ασφαλώς είναι η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων και μείζον ο σεβασμός προς τον ύψιστο καταστατικό χάρτη λειτουργίας του κράτους!

Maria
|

Καλώς ήλθε το δολάριο.....

ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ@ Έλληνας οδηγός
|

1.Στη χώρα μας έχουμε κρατικά ΑΕΙ(με την έννοια της χρηματοδότησης) με δημόσιο χαρακτήρα.Αν υπήρχαν ΑΕΙ υπό τον έλεγχο της τοπικής αυτοδιοίκησης και χρηματοδοτούνταν από αυτήν θα ήταν καθαρά δημόσια
2.Ο Νόμος προβλέπει τις ελάχιστες απαιτήσεις για την εισαγωγή στα μη κρατικά Ωστόσο παντού η εισαγωγή φοιτητών)φοιτητριών γίνεται και με κριτήρια που θέτουν τα ίδια τα ιδρύματα Προσωπικά θα ήθελα αυστηρότερα κριτήρια.
3.Το ζήτημα της συνταγματικότητας η μη κρίνεται από τα αρμόδια δικαστήρια.Εχουν εκφραστεί απόψεις αντικρουόμενες Ωστόσο ας έχουμε στο νου μας ότι το Σύνταγμα και οι νόμοι οφείλουν να ακολουθούν τις κοινωνικές και πολιτιστικές αλλαγές και να ενσωματώνουν το ενωσιακό δίκαιο.Η αναθεώρηση του άρθρου 16 θα ήταν η μόνιμη λύση η οποία θα αργήσει πολύ
4.Μένει να αποδειχθεί στην πράξη κατά πόσο τα μητρικά ΑΕΙ θα έχουν την ίδια ποιότητα εκπαίδευσης με τα ιδρυθέντα παραρτήματα στην Ελλάδα όπως και να δούμε ποια από τα ΑΕΙ άλλων χωρών θα προχωρήσουν στην ίδρυση παραρτημάτων(που και τώρα υπάρχουν στην σκιά των κολλεγίων).

Απορία
|

Στην Ελλάδα Τόσα χρόνια γιατί δεν έχουμε ιδιωτικά πανεπιστήμια; γιατί να απαγορεύεται από το άρθρο 16; τα ιδιωτικα ιεκ όμως δεν απαγορεύονται.

@Έλληνας οδηγός
|

1. Και δημόσια και κρατικά. Τα δημόσια μας εξαρτώνται οσο κανένα άλλο απο τη κρατική χρηματοδότηση, νομοθεσία κλπ.
2. Στις περισσότερες χώρες τα πανεπιστήμια θέτουν τα δικά τους κριτήρια, άρα ναι , μπορεί να είναι διαφορετικά τα κριτήρια
4. Δηλαδή, πχ επειδή ο έλληνας οδηγός δεν ακολουθεί τον ΚΟΚ, να μήν κάνουμε δρόμους; Ως πότε θα προχωράμε ως χώρα βασισμένη στην "ελληνική ιδιαιτερότητα"; Αντί να αλλάξουμε τα κακώς κείμενα, τα χρησιμοποιούμε για άλλοθι για ναμην γίνεται τίποτε.

Έλληνας οδηγός
|

@ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Αγαπητέ Σύμβουλε κ. Καραγιάννη, παρακαλώ επιτρέψτε μου λίγες ερωτήσεις.
1. Στη χώρα μας έχουμε δημόσια ή κρατικά πανεπιστήμια ή είναι το ίδιο?
2. Στη χώρα μας η εισαγωγή στα δημόσια πανεπιστήμια γίνεται κατόπιν επιτυχίας στις πανελλαδικές εξετάσεις, ενώ η εισαγωγή στα μη κρατικά παραρτήματα θα γίνεται με διαφορετικά κριτήρια. Σε ποια άλλη χώρα της Ε.Ε. ή πολιτεία των ΗΠΑ συμβαίνει το ίδιο?
3. Στη χώρα μας υπάρχουν περιορισμοί του Συντάγματος που δεν υπάρχουν στις άλλες χώρες. Μάλιστα, η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής στη σχετική της Έκθεση αναφέρει ότι "Το ζήτημα θα κριθεί από την ελληνική δικαιοσύνη, δεδομένου ότι τα ζητήματα που μπορούν να τεθούν από την ψήφιση του υπό συζήτηση νομοσχεδίου δεν έχουν απασχολήσει, υπό τη συγκεκριμένη μορφή τους, τη δικαιοσύνη, εθνική και ενωσιακή". Ποιος και πως μπορεί συνεπώς να διαβεβαιώσει σήμερα ότι "Σε ορισμένες χώρες είναι παραρτήματα ΑΕΙ άλλων χωρών (όπως θα γίνει και στην Ελλάδα)"?
4. Το ίδιο αυτοκίνητο στη Γερμανία και στην Ελλάδα. Στη Γερμανία κάνει σέρβις στην αντιπροσωπία και το οδηγεί ο διάδοχος του χερ Σόιμπλε τηρώντας απαρέγκλιτα τον κοκ σε γερμανικό αυτοκινητόδρομο και υπό την εποπτεία της γερμανικής τροχαίας. Στην Ελλάδα κάνει σέρβις στο "Εξατμίσεις ο Μάκης" και το οδηγώ εγώ τρώγοντας κοκ στην εθνική οδό και με την ελληνική τροχαία αόρατη. Σε ποιο αυτοκίνητο θα βάζατε επιβάτες τα παιδιά σας?

ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
|

Στη συζήτηση του σ/ν στη Βουλή έχουν ειπωθεί απίστευτες ανακρίβειες από σχεδόν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης που δείχνει την ελλιπή ενημέρωση ορισμένων βουλευτών.
Μερικά χρήσιμα στοιχεία:
1.Σχεδον σε όλες τις χώρες λειτουργούν μη κερδοσκοπικά ΑΕΙ με διαφοροποιημένο τρόπο.Σε ορισμένες χώρες είναι παραρτήματα ΑΕΙ άλλων χωρών (όπως θα γίνει και στην Ελλάδα) και σε άλλες έχουν ιδρυθεί από φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης.
2.Ως προς τα κριτήρια ίδρυσης και ελέγχου λειτουργίας σε άλλες περιπτώσεις είναι αυστηρά(ορισμένες χώρες της ΕΕ) και σε άλλες περιπτώσεις είναι χαλαρά(ορισμένες πολιτείες των ΗΠΑ).Ο ψηφισμένος νόμος θεωρητικά έχει από τα πλέον αυστηρά κριτήρια ίδρυσης και ελέγχου από την ΕΘΑΑΕ μένει όμως να αποδειχθεί στην πράξη.
3. Σε καμία χώρα η ύπαρξη των μη κερδοσκοπικών (και των ιδιωτικών σε κάποιες περιπτώσεις)δεν επηρέασε την λειτουργία των Δημόσιων και Κρατικών ΑΕΙ ούτε ως προς την ποιότητα του διδακτικού έργου ούτε και ως προς την ερευνητική τους δραστηριότητα. Αυτό αναμένεται να γίνει και στην Ελλάδα.
4.Σε όλες τις χώρες στα μη κερδοσκοπικά ΑΕΙ υπάρχουν δίδακτρα και ένα μικρό ποσοστό υποτροφιών καθώς και δανείων ευνοϊκών για σπουδές.
5. Ο τρόπος εισαγωγής από χώρα σε χώρα διαφέρει σε καμία όμως χώρα δεν υπάρχει ελεύθερη εισαγωγή.Μαλλον εδώ θα πρέπει να ξαναδούμε τα κριτήρια εισαγωγής τόσο στα Δημόσια όσο και στα μη κρατικά ώστε να μην υπάρχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις.Ωστοσο κάθε παράρτημα ξένου ΑΕΙ μπορεί να θέτει επιπλέον κριτήρια εισαγωγής φοιτητών/φοιτητριών.
6.Ο "μη κερδοσκοπικός" χαρακτήρας των ΑΕΙ θα πρέπει να ελέγχεται αυστηρά αφού αυτό θα καθαρίσει το ύψος των διδάκτρων.
7.Ο Νόμος πλέον ρυθμίζει σε μεγάλο βαθμό την πραγματικότητα των "κολλεγίων"αφού οι πτυχιούχοι αρκετών από αυτά αναγνωρίζονται ως προς τα επαγγελματικά δικαιώματα από την Α.Τ.Ε.Ε.Ν.σε εφαρμογή κοινοτικής οδηγίας.Μάλιστα το ΑΣΕΠ αναγνωρίζει την συμμετοχή τους σε διαγωνισμούς διορισμών στον Δημόσιο τομέα.
Τέλος θα πρέπει να μας προβληματίσει η λειτουργία ορισμένων σχολών ΤΕΙ που έγιναν ΑΕΙ. χωρίς προετοιμασία .

Καραγιάννης Ιωάννης
Σύμβουλος Εκπαίδευσης Μαθηματικών

@Αμην και πότε
|

@Αμην και πότε, αγαπητέ,
ο λόγος που δεν θέλετε τα δημόσια Ελληνικά πανεπιστήμια είναι το ότι απαιτούν Πανελλήνιες εξετάσεις και δεν είναι μπάτε σκύλοι αλέστε. Και έτσι θα είναι πάντα. ΜΟΝΟΝ οι άξιοι θεωρώ θα μπαίνουν στο δημόσιο πανεπιστήμιο, ενώ στα ιδιωτικά ιδρύματα ... ας μην το συνεχίσουμε

John for @Γιάννης
|

Μια χαρά τα λες και είμαστε έτοιμοι για αυτή την κίνηση από το Νοέμβριο!

Γιάννης
|

Δηλαδή για να καταλάβω, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να ζήσουν με την αγωνία ότι το πτυχίο που κάποια στιγμή θα πάρουν, μπορεί να θεωρηθεί "άκυρο" από το ΣτΕ αν αυτό κρίνει αντισυνταγματικό το νόμο ίδρυσης του ιδρύματος. Απ'όσο ξέρω, η αντισυνταγματικότητα ενός νόμου κρίνεται μόνο όταν κατατεθεί στα διοικητικά δικαστήρια αίτηση ακύρωσης κατά πράξης που εκδόθηκε με βάση το νόμο αυτό. Όχι νωρίτερα. Σας παρακαλώ όσοι ξέρετε από διοικητικό δίκαιο διορθώσετε με.

Σχολιαστήςς
|

Μια διόρθωση σε αυτά που γράψατε για τα προγράμματα σπουδών:
Είναι αναγνωρισμένα από το μητρικό ίδρυμα και πιστοποιούνται από την ΕΘΑΑΕ. Ιδιαίτερα σημαντικό ότι αναφέρεται σαφώς (άρθρο 145, παρ. 6) ότι το πρόγραμμα σπουδών εκκινεί μετά την πιστοποίησή του από την ΕΘΑΑΕ.

Κύπρος εξωγαγωγες
|

Αντί να στηρίξουμε τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια θα ανοίξουμε παραρτήματα των ιδιωτικών κυπριακών στην Ελλάδα για να αυξήσουν την κερδοφορία τους. Δεν ξεχνάμε ότι αρκετοί έχουν περάσει από αυτά και έχουν διδαξει…
Δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να θεωρηθει νίκη η αποτυχία του κράτους στην παιδεία!

Αμην και πότε
|

Κανονίστε να κάνετε καταλήψεις στα δημόσια ΑΕΙ ως τότε, για να έχουμε εγγυημένη την πελατεία και να ανεβάσουμε τις τιμές όσο παίρνει, εντάξει;

John
|

Καλό θα ήταν να μην προτρέχουμε, να δούμε τι θα πει το ΣτΕ. Σε μια πρώτη ανάγνωση φαίνεται ότι δεν πήγε όπως το περίμεναν.

Σωτήρης
|

Να υπάρξει όμως και σχετική διαφήμιση για όλους τους κύκλους,ώστε να δούμε για ποια πανεπιστήμια μιλάμε, τι κριτήρια επιλογής έχουν, πόσο κοστίζουν και γενικά να μελετήσουμε το πρόγραμμα σπουδών, πριν κάνουμε αίτηση!

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ