Σε κρίση η υποχρεωτική εκπαίδευση: «Καμπανάκι» ΟΟΣΑ για τις μαθησιακές επιδόσεις των Ελληνόπουλων

Οι μαθητές στην Τουρκία εδώ και χρόνια έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τους μαθητές στην Ελλάδα

12/04/2024

Ενημερώθηκε: 12/04/2024, 10:45

Άκουσε το άρθρο

«Καμπανάκι» κινδύνου για όσους χαράζουν πολιτική στη χώρα μας αποτελούν τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, σύμφωνα με τα οποία η Ελλάδα μέσα σε μία δεκαετία – από το 2012 έως το 2022 – έχασε 20 βαθμούς μάθησης. 

«Αυτό αντιστοιχεί σε μία πλήρη σχολική χρονιά» επισήμανε η Αίγλη Ζαφειράκου, Senior Education Technical Advisor - Consultant, The World Bank, Bill & Melinda Gates Foundation, μιλώντας στο πλαίσιο του 9oυ Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, που πραγματοποιείται στους Δελφούς 10 - 13 Απριλίου και τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας,  Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Οι μαθητές στην Τουρκία εδώ και χρόνια έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τους μαθητές στην Ελλάδα

Όπως τόνισε η Αίγλη   Ζαφειράκου, η ελληνική PISA καταλήγει στα ίδια συμπεράσματα, αποκαλύπτοντας παράλληλα ότι σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι μαθητές στην Τουρκία εδώ και χρόνια έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τους μαθητές στην Ελλάδα. Όπως ανέφερε περαιτέρω, το πρόγραμμα Διεθνούς Αξιολόγησης των Μαθητών «PISA» δεν είναι παρά ένας δείκτης, ωστόσο αποτυπώνει τα σοβαρά προβλήματα στην θεμελιώδη μάθηση και τις ήπιες δεξιότητες των Ελληνόπουλων, τόσο στα γενικά όσο και στα τεχνικά γυμνάσια.

Οι δάσκαλοι στην Πορτογαλία έχουν πλέον εξοικειωθεί με την PISA

“Το 1/5 των μαθητών της Δ΄ τάξης δημοτικού στην Ευρωπαϊκή Ένωση, δυσκολεύονται να γράψουν μια απλή πρόταση και στην ηλικία των 15 ετών δεν μπορούν να κατανοήσουν ένα απλό κείμενο”, ανέφερε παίρνοντας τον λόγο ο Nuno Crato, Minister of Science, Technology & Higher Education (2011-2015), Πορτογαλία. 

Όπως τόνισε, η αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος απαιτεί την υιοθέτηση φιλόδοξων, σωστά δομημένων και σαφών προγραμμάτων σπουδών που θα εστιάζουν στα βασικά μαθήματα, συνδυάζοντας την γνώση με την κριτική σκέψη.

 Ο κ. Crato αναφέρθηκε παράλληλα στον κρίσιμο ρόλο της αξιολόγησης, σημειώνοντας ότι παρά τις αντιδράσεις οι δάσκαλοι στην Πορτογαλία έχουν πλέον εξοικειωθεί με την PISA, η οποία τους παρέχει οδηγίες για το τι θα κάνουν με τα παιδιά και τους γονείς.

Aνάγκη λήψεως βασικών μέτρων αξιολόγησης από την αρχή του σχολείου και σε ετήσια βάση 

“Όλοι είμαστε υπέρ της ελευθερίας των δασκάλων. Αλλά στο όνομα αυτού δεν πρέπει να κάνουμε πράγματα που δεν είναι καλά για τα παιδιά”, ανέφερε ο Jean-Michel Blanquer, Minister of National Education, Youth and Sports (2017-2022), Republic of France, υπογραμμίζοντας την ανάγκη λήψεως βασικών μέτρων αξιολόγησης από την αρχή του σχολείου και σε ετήσια βάση. 

Όπως επισήμανε ο κ. Blanquer, με το πρόγραμμα PISA, έχουμε σχηματίσει ένα ατομικό όραμα για κάθε παιδί και μια ειδική άποψη για κάθε σχολείο σε κάθε περιοχή, δίνοντας ένα παράδειγμα του πώς λειτουργεί η PISA στην Γαλλία.

 Όπως πρόσθεσε, για να αντιστραφεί η μαθησιακή έκπτωση που καταγράφεται στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια, απαιτείται επίσης η ύπαρξη ενός απαιτητικού και αναλυτικού προγράμματος σπουδών, αλλά και η αποδοχή των παιδιών με τις ιδιαιτερότητές τους.  

Kαθολική  πρόσβασης στην εκπαίδευση μέσω της δημιουργίας ευκαιριών για όλα τα παιδιά

“Αντί να περιμένουμε από τα παιδιά να ανταποκριθούν στον τρόπο που τα διδάσκουμε πρέπει να προσαρμοστούμε για να καλύψουμε τις ανάγκες τους”, τόνισε παίρνοντας τον λόγο η Πέγκυ Πελώνη, Πρόεδρος, ACS Athens American Community Schools.

 “Δεν μπορούμε να σκοτώνουμε την δημιουργικότητα και την ελπίδα των παιδιών”, συμπλήρωσε.

Η κα. Πελώνη ανέδειξε, παράλληλα, την ανάγκη της καθολικής πρόσβασης στην εκπαίδευση μέσω της δημιουργίας ευκαιριών για όλα τα παιδιά.

 “Να κατανοήσουμε τι χρειάζεται το καθένα ξεχωριστά και να προσαρμόσουμε την μεθοδολογία μας”, ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας μεταξύ άλλων την ανάγκη οι δάσκαλοι να λάβουν ειδική εκπαίδευση και για το ζήτημα των ψυχικών ασθενειών που κάνουν θραύση στα παιδιά και τους εφήβους.

“Η ευεξία των παιδιών είναι πολύ σημαντική”, συμφώνησε η Sonia Rawat, Head of College, United World College Mostar, Bosnia & Herzegovina, εξηγώντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές της οι οποίοι προέρχονται από 72 χώρες, πολλές από τις οποίες είναι σε εμπόλεμη κατάσταση. Κάποια από αυτά τα παιδιά δεν ξέρουν καν Αγγλικά, αλλά θα πρέπει να τελειώσουν με επιτυχία το IB Program αν θέλουν να μπουν στο πανεπιστήμιο, συμπλήρωσε, τονίζοντας πως η ψυχολογική υποστήριξη των παιδιών είναι κρίσιμη για την επίτευξη αυτού του στόχου.

Την συζήτηση συντόνισε η Monique El-Faizy, Journalist, Independent, Γαλλία.

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (21)

μπαρούφες λένε όλοι
|

1. επιστροφή στα βασικά μαθήματα, την προσωπική μελέτη και άσκηση . με τα βιωματικά , τα πολλαπλής κλπ το χάσαμε. και θα βαριούνται. η ανάγκη τους είναι το μόνιμο διάλειμμα ! αυτό να δώσουμε;
2. πολλή διάσπαση, λίγη δουλειά, πολλές εικόνες και όχι οι κατάλληλες
3. κανένα σοβαρό κείμενο στα βιβλία του δημοτικού (συνταγές κλπ) , πολύ κακές επιλογές κειμένων στα άλλα
4. η πολλη συμπερίληψη βλάπτει : στοχευμένες ενισχυτικές στα παιδιά α' δημοτικού , κανενα παιδι του δημοτικού να μην πηγαίνει γυμνάσιο αν δεν ξέρει γραφή και ανάγνωση (γιατί ρομά στο γυμνάσιο να μην ξέρουν γραφή; να κάνουν ένα χρόνο ενισχυτική και να πήγαίνουν να ενταχθούν με έναν χρόνο καθυστέρηση , καμία ΖΕΠ εντός γυμνασίου, χωριστή δομή). κανένας αλλόγλωσσος να πέφτει σε μια τάξη γυμνασίου ή χειρότερα ΓΕΛ-ΕΠΑΛ χωρίς εργαλείο τον γλωσσικό κώδικα , είναι ΤΡΕΛΟ ! μαθήματα ελληνικών πρώτα και μετά ομαλότατη ένταξη.
5. μαθήματα ενισχυτικής στο γυμνάσιο (όχι για αναλφάβητους : είπαμε μετά το δημοτικό , αν όχι μέσα εκεί) σε μαθηματικά, φυσική κλπ και λίγα σε γελ (τα βασικά και σχέδιο, πανελλαδικά κλπ)
6. γλώσσες , εικαστικά, μουσικά σε απογευματινή ζώνη για όλους , όχι το πρωί
7. παιδοφύλαξη όχι από δασκάλους-καθηγητές , άλλο πρόγραμμα , άλλο προσωπικό

ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΑ & ΜΟΝΙΜΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
|

Ερώτηση αγνοίας: Στα αποκεντρωμένα σχολικά συστήματα ποιος προσλαμβάνει τους εκπαιδευτικούς;
Τους προσλαμβάνουν το κράτος ως δημόσιους μόνιμους υπαλλήλους ή ο Δήμος/ Διευθυντής Σχολείου και με ποιο καθεστώς;
Οταν ένα σχολείο δεν πάει καλά, ποιος παρεμβαίνει και πώς; Με τους εκπαιδευτικούς τι γίνεται σε αυτή την περίπτωση;
Οι γονείς επιλέγουν σχολείο; Εχουν λόγο σε θεσμοθετημένα όργανα και με ποιες αρμοδιότητες;

@@ΑΣΠΡΗ ΚΙΜΩΛΙΑ
|

Ένα παράδειγμα να φέρω μιας και ττο ξέχασα πιο πάνω, είναι να νομοθετηθεί και η χρήση jammer εντός σχολικών μονάδων ώστε να μην μπορεί να λειτουργεί το κινητό εντός του σχολείου, πράγμα που συμβαίνει σε χώρες του εξωτερικού.

@ΑΣΠΡΗ ΚΙΜΩΛΙΑ
|

Κι όμως λύσεις υπάρχουν πολλές, το υπουργείο όμως δεν θέλει να απαγορεύσει τα κινητά τηλέφωνα στους μαθητές. Έρχονται εκλογές βλέπεις, άσε που κάπου θα πρέπει να πουληθούν τα κινητά τηλέφωνα που έχουν στις αποθήκες τους τα καταστήματα κινητής τηλεφωνίας...
Κανονικά πρέπει να απαγορευθεί η πώληση και η χρήση κάθε είδους κινητού μέσου επικοινωνίας σε άτομα κάτω των 17 ετών, όπως γίνεται με τα είδη καπνιστού!

Τα πράγματα
|

είναι πολύ απλά. Καθολική απαγόρευση κάθε ηλεκτρονικής συσκευής μέσα στο σχολείο.
Τα παιδιά είναι όλη την ώρα με ένα κινητό στο χέρι και παίζουν. Μιλάμε για "έξυπνα" κινητά με αναδυόμενα παράθυρα - ειδοποιήσεις που είναι συνδεδεμένα με το internet, δηλαδή για ένα πακέτο τόσο εθιστικό, που δημιουργεί από μόνο του στους μαθητές διάσπαση προσοχής.
Δεν γίνεται να είσαι με το κινητό στο ένα χέρι και να διαβάζεις. Πώς πρέπει να το πούμε για να το καταλάβουν ορισμένοι...

NIK
|

Ο κ. Crato λέει ότι τα προγράμματα σπουδών πρέπει να επικεντρωθούν σε βασικά μαθήματα. Εμείς εδώ έχουμε στο γυμνάσιο 14 μαθήματα και οι άλλοι έξω το πολύ 6-7. Το πρόβλημα επομένως είναι δομικό. Ανοίξανε το σχολείο σε ειδικότητες και μαθήματα που προφανώς έπρεπε να είναι επιλογής. Τώρα αυτό δύσκολα μαζεύεται!!

Συνεχίστε έτσι
|

Καλέστε 50.000 αναπληρωτές να βγάζουν τη δουλειά, αφήστε χιλιάδες μόνιμους να παίρνουν αποσπάσεις κάθε χρόνο επειδή δε συστήνονται νέες οργανικές, αφήστε άτομα Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που δεν έχουν διδάξει στο δημοτικό να κανονίζουν τι θα κάνει ο εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια, αφήστε τον μισθό όπως είναι για να πληρώνει ίσα ίσα κάποιος το ενοίκιο και θα συνεχίσετε να βλέπετε βουτιές στο εκπαιδευτικό σύστημα.

@Δάσκαλος
|

Είμαι στην εκπαίδευση 25 χρόνια, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Πιάσατε το πρόβλημα ακριβώς. Το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να δίνει κατευθυντήριες γραμμες, να θέτει τον πήχυ για τις επιδόσεις και μετά τέλος. Αναλαμβάνει το σχολείο.
Στη χώρα μας είμαστε σχεδόν μπανανία σε ότι αφορά την οργάνωση της εκπαίδευσης. Κεντρικός σχεδιασμός μέχρι τελευταίας λεπτομέρειας, συνήθως από ανθρώπους που δεν έχουν περάσει ποτέ μέσα από την εκπαίδευση. Δεν δούλεψε ποτέ και δεν θα δουλέψει ποτέ. Και τώρα πέφτουμε απ'τα σύννεφα στο φόρουμ των Δελφών τάχαμου ενώ αυτή η λυπηρή κατάσταση με την PISA συμβαίνει εδώ και τόσα πολλά χρόνια, ενώ δεν έχουμε κάνει απολύτως τίποτα για αυτό. Και δε βλέπω να κάνουμε ούτε τώρα. Η Τουρκία τους μάρανε!

Δάσκαλος
|

Η Ελλάδα έχει ένα ιδιαίετερο εκπαιδευτικό σύστημα.
Απόλυτα συγκεντρωτικό.
Σε επίπεδο αποφάσεων ΤΑ ΠΑΝΤΑ αποφασίζονται κεντρικά (από πάνω προς τα κάτω) και η βάση οφείλει να εκτελεί.
Σε επίπεδο ευθυνών ΤΑ ΠΑΝΤΑ αναζητούνται στη βάση (από κάτω προς τα πάνω) η οποία και οφείλει να απολογείται.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ
|

Στο πρόσφατο 20ο συνέδριο Φυσικών επιστημών διοργανώθηκε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης για τα αποτελέσματα στη χώρα μας. Απ οτι ακουσα, παρόλο που δεν μετείχα, ειπώθηκαν πολλά και ενδιαφέροντα στοιχεία και για τα αιτια και για τη θεραπεία τους. Θα ειχε ενδιαφέρον αν δημοσιοποιούνταν μια και συμμετειχαν πολλοί εκπαιδευτικοί της τάξης, στελέχη και ακαδημαϊκοί.

Σώστης
|

Μπράβο στους σχολιαστές του άρθρου!!! Δεν έχω να προσθέσω κάτι, πέρα από το ότι τα παιδιά χρειάζεται να σκέφτονται και τα κινητά και η παραπαιδεία τα εμποδίζει από αυτό!

Μια δασκάλα
|

Αγαπητο Υπουργείο, μη σοκάρεσαι.
Σε προκαλώ να βρεις λογοτεχνικό κείμενο στα βιβλία της Γλώσσας.
Εμείς,πάντως, το ψάχνουμε με το κυάλι.
Χορτάσαμε οδηγίες για επιτραπέζια και κεφάλαια συνταγών και συσκευών.
Αναρωτήσου γιατί οι μαθητές μισούν τα Μαθηματικά.
Άκου τους δασκάλους- χρόνια τα φωνάζουμε.

Mr.Nikos
|

Θυμάμαι τον κ Γαβρόγλου να απαντάει σε σχετική ερώτηση για τα (λιγότερο αλλά επίσης χάλια) αποτελέσματα προηγούμενου PISA, απαξιώνοντας το διαγωνισμό και τα αποτελέσματά του, με το αντεπιχείρημα οτι "οι Έλληνες μαθητές πάνε πολύ καλά στις Ολυμπιάδες". Ακούτε; Στις Ολυμπιάδες. Επειδή δηλαδή ένας δύο αστέρια μαθητές αρίστευσαν σε διαγωνισμούς Μαθηματικών ή Φυσικής, αυτό σημαίνει οτι ισχύει για όλους τους μαθητές.

Πιτσα
|

2-3 μνημόνια ακόμα και θα ανεβούμε πάλι 100 μονάδες πάνω στην PISA.

@ριστεία, όχι αστεία
|

180.000 δάσκαλοι/ες και ούτε ένας/μια δεν βρέθηκε να προσκληθεί στους Δελφούς για να μιλήσει για το τι συμβαίνει στο ελληνικό σχολείο; Τόση απαξίωση ή ντροπή να μην ακουστούν αλήθειες;

Bunker
|

Εξεταστική για το Φάκελο Παιδεία από τη Βουλή.

Κώστας
|

Οι επιτυχημένες και αποτελεσματικές παιδαγωγικές μεθοδολογίες και πρακτικές έχουν βρεθεί και τα παραδείγματα από το εξωτερικό πολλά. Πως γίνεται στην Ελλάδα να θέλουμε διαρκώς να ανακαλύπτουμε τον τροχό ;
Εφαρμόστε - έστω και με κάποια περίοδο προσαρμογής - αυτά που ισχύουν στις χώρες που έχουν καλά εκπαιδευτικά συστήματα σε όλες τις βαθμίδες.
Τα ελληνόπουλα δεν είναι ούτε εξυπνότερα ούτε χαζότερα από παιδιά άλλων χωρών, τις ίδιες εκπαιδευτικές ανάγκες έχουν.
Έχουμε καταντήσει όποια απόφαση παίρνεται από την (οποιαδήποτε) κυβέρνηση να την θεωρούμε είτε καινοτομία (αυτοί που συμφωνούν), είτε καταστροφή (αυτοί που διαφωνούν)

ΘΑΝΑΣΗΣ
|

Ψάξτε την αιτία στους ιθύνοντες: Υπουργείο παιδείας και ΙΕΠ.

pakis
|

Ποιος είπε στην κα. αυτή ότι οι μαθητές στην Τουρκία είναι κατώτερου θεού; Τι σύγκριση είναι αυτή ;

ΑΣΠΡΗ ΚΙΜΩΛΙΑ
|

Εμείς εδώ τώρα σκεφτόμαστε, προσπαθούμε δηλαδή, να κάνουμε κάτι με τα κινητά.
Θα τα έχουν μαζί τους τα παιδιά, στην τσέπη; στην τσάντα; θα μπορούν να τα βλέπουν έστω λίγο φανερά; Και στην τάξη; Τι πειρασμός!...
Και μετά έχουμε και το άλλο, λίγο είναι κι αυτό;
Τι ώρα θα μπαινουμε στην τάξη; Μετά τον δάσκαλο, μαζί με τον δάσκαλο; Μήπως να μένουνε κάποια μέσα στην τάξη να τα βρίσκει ο δάσκαλος;
...
Αιθεροβάμονες!...
- Έχουμε όμως μπούνκερ! Αυτοί έχουν;

τοσα διδακτορικά ! κάντε ένα πείραμα
|

φέρτε βιβλία γλώσσας , μαθηματικών και φυσικών επιστημών από διάφορες χώρες και γνώστες των γλωσσών να σας τα μεταφράσουμε για να δείτε το εντόπιο χάλι (του ιεπ και των συγγραφέων και κυρίως των αξιολογητών - πολλά δεπ ! ) και τον παραλογισμό της οργάνωσης της γνώσης . δεν φτάινει οι διδακτικές μέθοδοι και οι διαδραστικοί και η ΑΙ (τα χρέπια μπορεί)

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ