Προς: Διοικούσα Επιτροπή Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων
Κοιν. Υπουργόν Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Κ. Πιερρακάκη
Θέμα: «Υποβολή ένστασης κατά της εγκυρότητας των εξετάσεων για την εισαγωγή στα Πρότυπα και Εκκλησιαστικά Γυμνάσια που διεξήχθησαν την 18.05.2024»
Με την παρούσα επιστολή επικοινωνώ μαζί σας προκειμένου να υποβάλω γραπτώς ένσταση κατά της εγκυρότητας των εξετάσεων εισαγωγής σε Πρότυπα και Εκκλησιαστικά Γυμνάσια, οι οποίες διεξήχθησαν την 18/05/2024.
Η ακυρότητα των ανωτέρω εξετάσεων προκύπτει κατά τη γνώμη μου ως συνέπεια της ανακοίνωσης που εξέδωσε την 21/05/2024 η Διοικούσα Επιτροπή Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων (στο εξής ΔΕΠΠΣ) υπό τον τίτλο «Διευκρινίσεις σχετικά με τα θέματα Νεοελληνικής Γλώσσας για την εισαγωγή στα Πρότυπα και Εκκλησιαστικά Γυμνάσια", με αριθμό πρωτοκόλλου 82 / ΔΕΠΠΣ, η οποία αναρτήθηκε στην επίσημη ιστοσελίδα της https://depps.minedu.gov.gr/.
Στην προτελευταία παράγραφο της ανωτέρω ανακοίνωσης αναγράφεται επί λέξει:
«Η επιτροπή διευκρινίζει επίσης ότι στις ερωτήσεις εννέα (9), δεκαπέντε (15) και είκοσι τρία (23), είτε λόγω αστοχιών στη διατύπωση είτε εξαιτίας περισσότερων από μία σωστών επιλογών, όλες οι απαντήσεις θα βαθμολογηθούν ως ορθές».
Με την ανωτέρω διατύπωση είναι σαφές ότι η ΔΕΠΠΣ παραδέχεται ρητώς ότι υπήρξαν αστοχίες στη διατύπωση τριών τουλάχιστον ζητημάτων και ότι υπάρχουν ουσιώδη και εγγενή σφάλματα στη δομή και το περιεχόμενο τους, ώστε να επιδέχονται περισσότερες της μιας ορθής απάντησης. Στην προσπάθειά της όμως η ΔΕΠΠΣ να αντισταθμίσει τα σφάλματα αυτά, προβαίνει σε μια ισοπεδωτική απόφαση, η οποία εισάγει νέα προβλήματα και παράλληλα παραβιάζει το πνεύμα του κανονιστικού-νομικού πλαισίου που διέπει τις εν λόγω εξετάσεις.
Συγκεκριμένα, με την απόφασή της αυτή η ΔΕΠΠΣ:
1. Στην πράξη εξαιρεί των γραπτών εξετάσεων εισαγωγής σε Πρότυπα και Εκκλησιαστικά Γυμνάσια τρεις (3) ερωτήσεις Γλώσσας, αφού επί της ουσίας ό,τι κι αν έχει απαντήσει ένας μαθητής σε αυτές, αυτό δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα που να τον διακρίνει από τους υπολοίπους. Συνεπώς οι ερωτήσεις αυτές είναι ως να μην υπάρχουν. Έτσι όμως αίρεται η ισοτιμία Γλώσσας και Μαθηματικών, όπως αυτή επιβάλλεται από το σχετικό ΦΕΚ Β, 1671, της 14ης Μαρτίου 2024, το οποίο στο Άρθρο 4, Παρ. 2 αναφέρει ρητώς ότι «Οι μαθητές εξετάζονται στα παραπάνω πεδία, στο πλαίσιο μιας ενιαίας δοκιμασίας διάρκειας εκατόν πενήντα (150) λεπτών.», ενώ στην Παρ. 4 αναγνωρίζει την ισότητα Γλώσσας και Μαθηματικών, ορίζοντας «ότι σε κάθε ένα από τα γνωστικά πεδία αποδίδονται πενήντα (50) μόρια». Μολονότι λοιπόν η Γλώσσα και τα Μαθηματικά αυτονοήτως θεωρούνται και τυπικώς ορίζονται ως απολύτως ισοδύναμα εξεταζόμενα γνωστικά πεδία, η ισοτιμία τους αίρεται πλήρως όταν αποδίδονται σε όλους τους εξετασθέντες έξι (6) μόρια σε τρεις ερωτήσεις γλώσσας, οι οποίες οριζόμενες ως καθολικά αληθείς καθίστανται ταυτολογίες και άρα εξαιρούνται της εξεταστικής διαδικασίας. Στην πράξη δηλαδή οι μαθητές καταλήγουν να εξετάζονται σε 22 ερωτήσεις Γλώσσας και σε 25 ερωτήσεις Μαθηματικών, γεγονός το οποίο κατά τρόπο αντικειμενικό και ποσοτικά προσδιορίσιμο αίρει την ισοδυναμία των δύο γνωστικών πεδίων και εισάγει διακρίσεις μεταξύ των μαθητών που δεν έχουν ομοιόμορφες επιδόσεις και κλίση σε αυτά.
2. Η ανωτέρω προκρούστεια και ισοπεδωτική απόφαση της ΔΕΠΠΣ δημιουργεί επίσης σειρά άλλων προβλημάτων, αφού προκειμένου η ΔΕΠΠΣ να αποφύγει πιθανές αντεγκλήσεις, αποδέχτηκε ως σωστές όλες τις απαντήσεις ακόμη και στις περιπτώσεις που δεν είναι όλες οι δυνατές απαντήσεις ορθές. Έτσι εξισώνει τους μαθητές που στο πλαίσιο της υφιστάμενης ασάφειας των θεμάτων απάντησαν ορθά, με εκείνους που απάντησαν επιλέγοντας στην τύχη κάποια απάντηση. Δεν διευκρινίζει δε αν η απόφαση αυτή ισχύει και για εκείνους τους μαθητές, οι οποίοι είτε από σύγχυση είτε από απώλεια χρόνου δεν επέλεξαν καμία από τις διατιθέμενες απαντήσεις και άρα τυπικά δεν μπορούν να βαθμολογηθούν σε κάποια από τις παραπάνω τρεις ερωτήσεις.
Για όλους τους ανωτέρω λόγους, αλλά και για άλλους, οι οποίοι είτε εννοούνται είτε για οικονομία χρόνου παραλείπονται σε αυτή την επικοινωνία, θεωρώ ότι οι Εξετάσεις εισαγωγής σε Πρότυπα και Εκκλησιαστικά Γυμνάσια της 18/05/2024, παρουσιάζουν σοβαρά ελαττώματα, τα οποία δεν αίρονται από τις αποφάσεις της ΔΕΠΠΣ. Αντιθέτως, τα ελαττώματα αυτά πολλαπλασιάστηκαν από τις δημοσιευθείσες αποφάσεις της ΔΕΠΠΣ, στην με ημερομηνία 21.05.2024 ανακοίνωσή της.
Για τον λόγο αυτό καλώ τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Κ. Πιερρακάκη και τη Διοικούσα Επιτροπή Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων να κηρύξουν άκυρες τις διενεργηθείσες εξετάσεις εισαγωγής σε Πρότυπα και Εκκλησιαστικά Γυμνάσια της 18.05.2024 και να προκηρύξουν εν ευθέτω χρόνω τη διεξαγωγή νέων εξετάσεων που θα διασφαλίζουν την ισοτιμία των εξεταζόμενων γνωστικών πεδίων και την ισότιμη μεταχείριση των μαθητών, χωρίς τις έμμεσες ή άμεσες διακρίσεις, τις οποίες εισήγαγε η παραδεδεγμένη ελαττωματικότητα των θεμάτων και οι αποφάσεις της ΔΕΠΠΣ, οι οποίες επεχείρησαν ανεπιτυχώς να διορθώσουν τις υφιστάμενες παθογένειες, αλλά τελικώς τις εμβάθυναν και τις πολλαπλασίασαν.
Για όλα τα παραπάνω, υπό την ιδιότητα του αποφοίτου της Ιωνιδείου Προτύπου Σχολής Πειραιώς και ως γονέας τέκνων τα οποία μετέσχον των εξετάσεων, δηλώνω ρητώς ότι επιφυλάσσομαι όλων των νομίμων δικαιωμάτων μου, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η δυνατότητα να προσβάλω ενώπιον των αρμοδίων δικαστικών αρχών την εγκυρότητα των διεξαχθεισών εξετάσεων της 18.05.2024.
@ Άποψη | 27 Μάιος 2024 16:13
Θα αγνοήσω το άσχετο ερώτημά σας σχετικά με τα ολοφάνερα του προβλήματος - πράγματι, ένα και ένα κάνει δύο!.. - και θα σταθώ σ΄ αυτό που γράφετε στο τέλος το οποίο είναι θεμελιώδες για τα Μαθηματικά και όχι μόνον.
Πιστεύω ότι θα συμφωνήσετε ότι εκείνο που προέχει είναι η επιστημονική - εδώ μαθηματική - εγκυρότητα των λύσεων• διαφορετικά είναι πιθανό να δεις έργα (άλλων επιστημών ή τεχνών που χρησιμοποιούν τα μαθηματικά ως εργαλείο) να καταρρέουν ή τρένα να συγκρούονται. Σκεφτείτε και την παιδαγωγική διάσταση του θέματος (με τα Μαθηματικά τα παιδιά ασκούνται στον ορθό λόγο και στην λογικομαθηματική πειθαρχία. Όλα γίνονται σύμφωνα με μεθόδους στηριζόμενοι σε έγκυρα πορίσματα και κανόνες) και δείτε το βασικό ερώτημα που προκύπτει:
Τι ήθελε ο συντάκτης του προβλήματος να δει στην πραγματικότητα;
Την αυθαίρετη αγνόηση ενός εκ των δύο δεδομένων*, την αυθαίρετη δημιουργία ενός νέου και την εύρεση μιας λύσης για το νέο πρόβλημα που δημιουργείται ή κάτι άλλο συμβατό με όλα αυτά που διδάχτηκαν τα παιδιά (σύμφωνα με το ισχύον πρόγραμμα σπουδών στα Μαθηματικά) που δυστυχώς απέτυχε να το διατυπώσει με την αναγκαία σαφήνεια;
Αν λοιπόν θέλετε να απαντήσετε, παρακαλώ να τεκμηριώσετε την απάντησή σας σύμφωνα με το ισχύον πρόγραμμα σπουδών. Ελπίζω ότι αυτή τη φορά θα λάβετε υπόψη σας ότι οι μαθητές της Ε και ΣΤ τάξης καθώς και αυτοί του Γυμνασίου δεν εκπαιδεύονται σε τέτοιου είδους προβλήματα. Γι΄αυτό άλλωστε και δεν βρήκατε ούτε ένα ανάλογο στα σχολικά βιβλία για να μας το παρουσιάσετε εδώ στο esos.
* 1. δοθέν διάγραμμα
2. Πορτοκάλι πήραν 15% περισσότερα παιδιά από αυτά που πήραν ροδάκινο.