Eγγραφή μαθητών στην Πρώτη τάξη Δημοτικού μετά τη συμπλήρωση της ηλικίας των έξι ετών, η οποία είναι η μικρό- τερη ηλικία που συναντάται στις χώρες εισηγείται ο Ο Πρόεδρος της ΑΔΙΠΠΔΕ και της Επιστημονικής Επιτροπής της Ελληνικής Pisa Ηλίας Γ. Ματσαγγούρας, προς την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, μέσω σχετικής έκθεσης (σ.σ. Σήμερα η εγγραφή των μαθητών/τριών που φοιτούν για πρώτη φορά στην Α΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου απευθύνεται σε μαθητές/τριες ηλικίας (έξι) 6 ετών που διαθέτουν Πιστοποιητικό Φοίτησης από το Νηπιαγωγείο).
Ειδικότερα ο Ηλίας Γ. Ματσαγγούρας, αναφέρει, μεταξύ άλλων τα εξής:
Για την πρόληψη λοιπόν του φάσματος του λειτουργικού αναλφαβητισμού, φαινόμενο που αντιμετωπίζουν τα εκπαιδευτικά συστήματα όλων των χωρών, πρέπει να αναπτυχθούν μέτρα σε δύο φάσεις;
(α) της πρόληψης και
(β) της αντιμετώπισης του φαινομένου.
Στην πρώτη φάση, της πρόληψης, μεταξύ άλλων το εκπαιδευτικό μας σύστημα πρέπει να διασφαλίσει ότι οι εγγραφόμενοι μαθητές στην Πρώτη τάξη του Δημοτικού σχολείου έχουν ήδη κατακτήσει τον αναγκαίο βαθμό μαθησιακής, γλωσσικής, γνωστικής (ή νοητικής) και κοινωνικο-συναισθηματικής ετοιμότητας, προκειμένου να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της πρώ- της γραφής και ανάγνωσης, καθώς και του δεκαδικού συστήματος αρίθμησης και της εκτέλε- σης μαθηματικών πράξεων.
Προς αυτήν την κατεύθυνση έχουν ήδη γίνει σχετικές εισηγήσεις προς το ΥΠΑΙΘΑ, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και η πρόταση για έγγραφή μαθητών στην Πρώτη τάξη Δημοτικού μετά τη συμπλήρωση της ηλικίας των έξι ετών, η οποία είναι η μικρότερη ηλικία που συναντάται στις χώρες της ΕΕ.
Έρευνα του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης (Κ.Ε.Ε.Α.) της Κύπρου διαπιστώνει ότι «υψηλότερα ποσοστά συμμετοχής στις ομάδες ρίσκου του αναλφαβητισμού διαπιστώθηκε ότι έχουν τα αγόρια, μαθητές που δεν είχαν συμπληρώσει τα έξι τους χρόνια κατά την εισδοχή τους στην Α’ Δημοτικού και μαθητές με ξένη υπηκοότητα.» (Κ.Ε.Ε.Α. 2011:3).
Πρέπει λοιπόν να επανεξετασθεί το ηλικιακό όριο εγγρα-φής στην Α’ τάξη Δημοτικού στη χώρα μας και προς αυτή την κατεύθυνση έχουν ήδη γίνει σχετικές εισηγήσεις και στο πρόσφατο παρελθόν.
Σε δεύτερη φάση, της αντιμετώπισης της κατάστασης, κρίνεται αναγκαία η στενή παρακολούθηση της πορείας των μαθητών Πρώτης και Δευτέρας τάξης Δημοτικού προς την κατάκτηση του γραπτού κώδικα (γραφή και ανάγνωση), καθώς και του δεκαδικού συστήματος αρίθμησης και εκτέλεσης αριθμητικών πράξεων.
Δεδομένου ότι τέτοια προβλήματα θα υπάρξουν, παρά τα προληπτικά μέτρα, προτείνεται η αντιμετώπισή τους να γίνει οργανωμένα με τη στήριξη του Περιφερειακού Συμβουλίου Εποπτών Ποιότητας (ΠΕ.Σ.Ε.Π., άρθρο 6, ν. 4823/2021), το οποίο υπό την προεδρία του Περιφερειακού Επόπτη Ποιότητας και με τη συμμετοχή ειδικών στα θέματα αυτά Εποπτών Ποιότητας να οργανώσει ένα «Τμήμα Αλφαβητισμού και Λειτουργικού Εγγραμματισμού» (Τ.Α.Λ.Ε.), το οποίο θα οργανώσει και θα στηρίζει ένα πλάνο με συγκεκριμένες δράσεις.
Σε επίπεδο Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ο Επόπτης Ποιότητας Εκπαίδευσης και οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης πρέπει να αναλάβουν την υλοποίηση του πλάνου δράσης, για την πορεία του οποίου ο Επόπτης Ποιότητας Εκπαίδευσης θα ενημερώνει το ΠΕ.Σ.Ε.Π..
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ
Μοριοδοτούμενο εξ αποστάσεως πρόγραμμα: Σχολική Βία - Εκφοβισμός και Σχολική Διαμεσολάβηση
Προετοιμασία για τις εξετάσεις του ΕΟΠΠΕΠ από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Ποτέ δεν γράφονταν πριν τα πεντέμισι. Στο Δημοτικό μας καλή μαθήτρια που πήγε με τη μεγάλη της αδελφή στην Πρώτη, έφτασε άνετα μέχρι την Εκτη, αλλά λόγο ηλικίας δεν μπορούσε να πάρει απολυτήριο Δημοτικού και επανέλαβε την Εκτη!!
Από όσους αρχίσατε στην Πρώτη Δημοτικού, πόσοι πήγατε/περάσατε στο Γυμνάσιο και πόσοι τελειώσατε την Έκτη Γυμνασίου;
Όλοι ή κατά πολύ λιγότεροι;
Ο πατέρας μου έλεγε ότι ξεκίνησαν από τη γειτονιά του όλοι Δημοτικό, τα 2/3 πέρασαν Γυμνάσιο και από αυτούς λίγοι το τελείωσαν και λιγότεροι συνέχισαν σπουδές. Και όχι πάντα για οικονομικούς λόγους.
Συμβουλευτείτε κανένα βιβλίο Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης.