Πρόταση : Διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στο Σχολείο σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά επίπεδα γλωσσομάθειας

Σε μεγάλο ποσοστό παραμένει η αξιολόγηση με κριτήριο την «επιδέξια» χρήση ορολογίας για τη γλώσσα και όχι τη δημιουργική χρήση της γλώσσας, σε μια αλυσίδα συστηματικής πρακτικής εξάσκησης

29/05/2024

Άκουσε το άρθρο

Πέτρος Δημητρακόπουλος
Φιλόλογος, Υποδ/ντής στο Μουσικό Σχολείο Ιλίου
ΜΑ Διαπολιτισμική Επικοινωνία, ΜΔΕ Δημόσιο Δίκαιο & Δημόσια Πολιτική

Στη δημόσια συζήτηση, δίνεται η έμφαση στην αξιολόγηση των γνώσεων των μαθητών Δημοτικού και Γυμνασίου ως προς την ελληνική γλώσσα και αναδεικνύεται, μάλιστα, η ανάγκη για κριτική σκέψη, αλλά δεν διεξάγεται στιβαρή συζήτηση στο κρίσιμο ερώτημα: 

Πώς αποφασίζουμε να διαρθρώσουμε την ύλη από τάξη σε τάξη;

Η πρότασή μας είναι ότι θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν τα ευρωπαϊκά επίπεδα γλωσσομάθειας  Α1, Α2, Β1, Β2, Γ1, Γ2  στην εκπόνηση αναλυτικών προγραμμάτων για την Ελληνική Γλώσσα στο Σχολείο. Ως τώρα, τα επίπεδα γλωσσομάθειας είναι πλοηγοί στη διδασκαλία της Ελληνικής κυρίως ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας. 

 Γλωσσολόγοι, παιδαγωγοί, κοινωνιολόγοι και επιστήμονες με συναφές επιστημονικό υπόβαθρο μπορούν να συζητήσουν και να συγκεράσουν απόψεις για το ποιες γλωσσικές γνώσεις και επικοινωνιακές δεξιότητες στον προφορικό και γραπτό λόγο (πρέπει να) προσεγγίζονται/κατακτώνται σε διαφορετικές ηλικίες των παιδιών και των εφήβων: ποια τμήματα του συστήματος γραμματικής, ποιων ειδών κειμένου η γραπτή ή προφορική σύνθεση, ποιο λεξιλόγιο, ποιες πτυχές κριτικής σκέψης προσδιορίζονται ως προσδοκώμενες γλωσσικές εμπειρίες, γνώσεις και ικανότητες.

Η διατύπωση σαφών διδακτικών στόχων σε αντιστοίχιση με τα ευρωπαϊκώς αναγνωρισμένα επίπεδα γλωσσομάθειας θα συντελούσε στην εκπόνηση αναλυτικών προγραμμάτων άμεσα συνδεδεμένων με την ηλικιακή και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. 

Θα ήταν πιο εφικτή η μετατόπιση από τη χρήση πλεονάζουσας μετα-γλώσσας  (ορολογίας γλωσσικής ανάλυσης) στην πρακτική εξάσκηση των παιδιών με στόχο ένα διευρυμένο γλωσσικό ορίζοντα. Σε μεγάλο ποσοστό παραμένει η αξιολόγηση με κριτήριο την «επιδέξια» χρήση ορολογίας για τη γλώσσα και όχι τη δημιουργική χρήση της γλώσσας, σε μια αλυσίδα συστηματικής πρακτικής εξάσκησης. 

Ως προς την αξιολόγηση, θα ήταν σε όλους αποσαφηνισμένο ότι π.χ. οι προέφηβοι στην ΣΤ΄ Τάξη του Δημοτικού ή οι έφηβοι στη Γ΄ Γυμνασίου αξιολογούνται σε Χ επίπεδο ελληνομάθειας, κατά τα πρότυπα γλωσσομάθειας. 

Σχόλια (5)

Αλίνα Ταβλαρίδου
|

Το πλαίσιο του CEFR προτείνει μια κοινή μέθοδο περιγραφής κ αξιολόγησης της γλωσσικής ικανότητας. Άρα χρησιμοποιείται στην εκμάθηση ξένων γλωσσών. Δεν μπορεί να αντικατοπτρίζει το πλήρες φάσμα των γλωσσικών δεξιοτήτων των φυσικών ομιλητών. Ας μην μπερδευόμαστε. Κάποια σημεία του, ίσως ναι θα μπορούσαν να εμπνεύσουν κάποιες άλλες προσεγγίσεις στην διδασκαλία/αξιολόγηση της μητρικής αλλά το ίδιο το εργαλείο δεν μπορεί να τεθεί εκτός του στόχου του.

Ρίτα
|

Μπράβο στον συνάδερφο για την πρότασή του. Χρειαζόμαστε σαφή κριτήρια γιατί μέχρι τώρα τα κριτήρια για την εκμάθηση της γλώσσας είναι "χύμα στο κύμα".

Οικονομολόγος
|

"...Θα ήταν πιο εφικτή η μετατόπιση από τη χρήση πλεονάζουσας μετα-γλώσσας (ορολογίας γλωσσικής ανάλυσης) στην πρακτική εξάσκηση των παιδιών με στόχο ένα διευρυμένο γλωσσικό ορίζοντα..."

Εξαιρετικά εύστοχη παρατήρηση.
Να προσθέσω ότι κατά την γνώμη μου, αυτό ακριβώς είναι ένας σημαντικός λόγος για τον οποίον τα παιδιά μας αποτυγχάνουν στις εξετάσεις PISA, όσον αφορά στο γλωσσικό κομμάτι του διαγωνισμού.
Επειδή, δηλαδή, το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δίνει υπερβολική έμφαση στην μετα-γλώσσα.

Γιώργος Κ.
|

Νομίζω ότι ο γράφων έχει δίκιο.
Το ζητούμενο είναι η σωστή χρήση στον γραπτό και προφορικό λόγο κι όχι η εκμάθηση κανόνων και ορολογίας (π.χ. ποιες είναι οι αυτοπαθεις αντωνυμίες ή τα συνδετικά ρήματα) όπως συμβαίνει αυτή τη στιγμή στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Μακάρι να εισακουστείτε, αλλά δεν το βλέπω...

Κώστας
|

Δεν έχει γίνει, φαίνεται, κατανοητή η ριζική διαφορά μεταξύ μητρικής και δεύτερης και ξένης γλώσσας...

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ