Για αστοχία στη διατύπωση του Γ' θέματος της Άλγεβρας των Πανελλαδικών Εξετάσεων, στο οποίο διαγωνίστηκαν σήμερα οι μαθητές των ΕΠΑΛ, υποψήφιοι για τα ΑΕΙ κάνει λόγο η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ).
Ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης ΠΕ03 Ν. Κυκλάδων και 9ης ομάδας ΔΔΕ Α΄ Αθήνας Γιάννης Καραγιάννης υποστηρίζει πως "στο θέμα Γ υπάρχει αναπαραγωγή από αντίστοιχο θέμα του 2006 και υπάρχει λάθος διατύπωση στο Γ3 που επηρεάζει και την απάντηση στην διάμεσο" .
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ΕΜΕ, υπάρχει πρόβλημα συμβατότητας μεταξύ των τιμών των δεδομένων και των ζητουμένων.
Η ΕΜΕ επισημαίνει ότι οι δυνατές τιμές του άγνωστου κ μπορούν να προκύψουν ανεξάρτητα, τόσο από την τυπική απόκλιση, όσο και από τη μέση τιμή που υπολογίζεται με τη βοήθεια του συντελεστή μεταβολής, και δεν συμφωνούν μεταξύ τους.
Προτείνεται, από την ΕΜΕ, να ληφθεί ως σωστή οποιαδήποτε από τις δύο προσεγγίσεις, για να μην αδικηθούν οι υποψήφιοι.
- Πατήστε εδώ για να ανοίξετε τις ενδεικτικές απαντήσεις από τον Γιάννη Καραγιάννη.
- Πατήστε εδώ για να διαβάσετε και το σχόλιο από τον Γιάννη Καραγιάννη
Ακολουθεί η ανακοίνωση της ΕΜΕ
Τα θέματα καλύπτουν μεγάλο μέρος της ύλης και παρουσιάζουν ανάλογη δυσκολία με τα αντίστοιχα περσινά.
Στο Θέμα Γ διαπιστώνουμε αστοχία στη διατύπωση. Ειδικότερα υπάρχει πρόβλημα συμβατότητας μεταξύ των τιμών των δεδομένων και των ζητουμένων. Επισημαίνουμε ότι οι δυνατές τιμές του άγνωστου κ μπορούν να προκύψουν ανεξάρτητα, τόσο από την τυπική απόκλιση, όσο και από τη μέση τιμή που υπολογίζεται με τη βοήθεια του συντελεστή μεταβολής, και δεν συμφωνούν μεταξύ τους.
Προτείνεται να ληφθεί ως σωστή οποιαδήποτε από τις δύο προσεγγίσεις, για να μην αδικηθούν οι υποψήφιοι.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας
Ο Πρόεδρος Ανάργυρος Φελλούρης Ομότιμος Καθηγητής ΕΜΠ Ο Γενικός Γραμματέας
Ιωάννης Τυρλής Καθηγητής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Το θέμα Γ οδηγεί σε αντιφάσεις ακόμα και το Γ4 μπορούμε να πούμε ότι αντιφάσκει διότι αν κάποιος μαθητής στο Γ4 έβρισκε τη τυπική απόκλιση από την αρχή με τιμές που αυξάνονται κατά 10% τότε θα είχε ότι ο συντελεστής μεταβολής αλλάζει πράγμα άτοπο. Το άτοπο όμως που θα κατέληγε οφείλεται στα λάθος δεδομένα της διακύμανσης που δόθηκαν στην αρχή. Η θα πρέπει ο μαθητής να θυμάται την απόδειξη ότι όταν τα δεδομένα μεταβάλλονται κατά α% τότε ο συντελεστής μεταβολής δεν αλλάζει.
Αν πάει να το αποδείξει αυτό αριθμητικά υπολογίζοντας τη νέα τυπική απόκλιση θα οδηγηθεί σε λάθος δηλαδή στο ότι ο συντελεστής μεταβολής αλλάζει.