Πανελλαδικές: Επιστολή διαμαρτυρίας υποψηφίου προς την ΚΕΕ

10/06/2024

Άκουσε το άρθρο

Αξιότιμα μέλη του ESOS.gr,

Σας προωθώ την παρακάτω επιστολή που έστειλα μόλις στο Υπουργείο Παιδείας με σκοπό να προωθηθεί στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων. 

Ως εκπρόσωπος του σχολείου μου και ως υποψήφιος των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2024 του Προσανατολισμού Σπουδών Υγείας, ανέλαβα την πρωτοβουλία να συντάξω τη συγκεκριμένη επιστολή, με συγκεκριμένα τεκμήρια, με σκοπό τη διαμαρτυρία μου σχετικά με την ενδεικτική απάντηση και την ανακοίνωση της ΚΕΕ, σχετικά με ένα ερώτημα στα θέματα της Βιολογίας.

Η επιστολή

Αξιότιμα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων,

Ως εκπρόσωπος του τμήματος Σπουδών Υγείας του 3ου Γενικού Λυκείου Κορωπίου και υποψήφιος των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2024, σας αποστέλλω το συγκεκριμένο email, με σκοπό να εκφράσω τον προβληματισμό μου και τη διαμαρτυρία μου σχετικά με την απάντηση σε ένα θέμα του μαθήματος της Βιολογίας Προσανατολισμού Σπουδών Υγείας στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις. Πιο συγκεκριμένα θα αναφερθώ στο θέμα Δ1 με εκφώνηση:

«Σε ένα είδος εντόμου, το χρώμα σώματος μπορεί να είναι είτε μαύρο είτε λευκό. Από τη διασταύρωση θηλυκού εντόμου με λευκό χρώμα σώματος και αρσενικού εντόμου με μαύρο χρώμα σώματος προέκυψαν 400 θηλυκοί απόγονοι με μαύρο χρώμα και 200 αρσενικοί με λευκό χρώμα σώματος. Το φύλο καθορίζεται όπως και στον άνθρωπο. 

Δ1. Να προσδιορίσετε τον τρόπο κληρονόμησης του χρώματος του σώματος στο συγκεκριμένο είδος εντόμου (μονάδες 3). Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας γράφοντας την κατάλληλη διασταύρωση (μονάδες 4). 
Μονάδες 7»

Η ενδεικτική απάντηση που δόθηκε στο παραπάνω ερώτημα από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων είναι η εξής:

«Η αναλογία 2 θηλυκά : 1 αρσενικό στους απογόνους οδηγεί στο συμπέρασμα ότι υπάρχει φυλοσύνδετο υπολειπόμενο θνησιγόνο γονίδιο το οποίο τα αρσενικά που πεθαίνουν το έχουν κληρονομήσει από την μητέρα.

Επίσης η μητέρα φέρει και το γονίδιο για το λευκό χρώμα το οποίο κληροδοτεί στους αρσενικούς απογόνους που επιβιώνουν. Οι θηλυκοί απόγονοι με μαύρο χρώμα κληρονομούν το γονίδιο αυτό από τον πατέρα. Συνεπώς υπάρχουν 3 πολλαπλά φυλοσύνδετα γονίδια εκ των οποίων το ένα είναι θνησιγόνο.

Επίσης δόθηκε επίσημη ανακοίνωση από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων προς τα βαθμολογικά κέντρα που αναφέρει τα παρακάτω:
«Για το ερώτημα Δ1 αποδεκτή είναι μόνο η λύση που αποτυπώνεται στις ενδεικτικές απαντήσεις, καθώς το ερώτημα ζητά να καθοριστεί ο τρόπος κληρονόμησης του χρώματος με βάση τα δεδομένα της άσκησης».

Ωστόσο, εφόσον στην εκφώνηση δεν αναγράφεται ότι ισχύει ο δεύτερος νόμος του Mendel, πρέπει να γίνει αποδεκτή και η περίπτωση να μην κληρονομείται το γνώρισμα με πολλαπλά αλληλόμορφα, αλλά ένα ζεύγος αλληλομόρφων να καθορίζει το χρώμα και ένα άλλο το θάνατο. Όπως αναφέρεται και στις οδηγίες για τους εξεταζόμενους «Κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.», ενώ η ανακοίνωση της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων αντιτίθεται στην οδηγία αυτή.

Στο τέλος του θέματος Δ αναφέρεται πως «Δεν απαιτείται η διατύπωση των νόμων του Mendel.», ωστόσο δεν διευκρινίζεται αν ισχύουν ή αν όχι.

Ο δεύτερος τρόπος λύσης θα ήταν ο εξής:

Συνοψίζοντας, αιτούμαι από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, ως εκπρόσωπος του τμήματος Προσανατολισμού Σπουδών Υγείας του 3ου Γενικού Λυκείου Κορωπίου, να επανεξετάσει το συγκεκριμένο ερώτημα και να επανεκτιμήσει την ορθότητα της εναλλακτικής αυτής απάντησης που προτείνω, εφόσον λάβει υπόψη ότι στην εκφώνηση του συγκεκριμένου θέματος δεν αναφέρεται ότι ισχύει ο 2ος Νόμος του Mendel και πως «Κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.»

Με εκτίμηση,
Λ.Γ.
Υποψήφιος πανελλαδικών εξετάσεων 2024
Του Προσανατολισμού Σπουδών Υγείας και
Απόφοιτος του 3ου Γενικού Λυκείου Κορωπίου
 

Σχόλια (9)

Βιολόγος συνταξιούχος
|

Ο μαθητής έχει δίκιο. Εφόσον δεν διευκρινιζεται αν ισχύει ή όχι ο δεύτερος νόμος του Μεντελ, η λύση που προτείνει ο μαθητής είναι σωστή.
Θα πρέπει να μας πει η ΚΕΕ για ποιο λόγο δεν την αποδέχεται.
Αλλιώς μη μας λένε ότι κάθε λύση επιστημονικά τεκμηριωμένη γίνεται αποδεκτή.

ΔΓ
|

Έστω και την ύστατη στιγμή , θα απαντήσει κάποιος από το Υπουργείο επίσημα;
Ποιο είναι το σκεπτικό της μη αποψής της 2ης λύσης;
Είναι επιστημονικά ορθή η όχι;

Κ. Υπουργέ αφορά το μέλλον των παιδιών μας....
Παρακαλώ πάρτε θέση επιτέλους

Πετρος
|

Ναι πρεπει να το διευκρινιζει. Δεν ειναι νομοι με καθολικη ισχυ

Γ.Δ. Γονέας υποψήφιου πανελλαδικών εξετάσεων 2024
|

Ο Μαθητής έχει δίκιο. Θέλω κι εγώ να διαμαρτυρηθώ για αυτήν την αδικία που γίνεται στα παιδιά μας και θέλω να ρωτήσω τον υπουργό Παιδείας κ. Πιερρακάκη τι να απαντήσω στον γιο μου που με ρωτάει ΓΙΑΤΙ. Αυτά τα παιδιά, που έχουν κοπιάσει τόσο, να βιώνουν χωρίς κανένα λόγο μια κατάφορη αδικία.

Βιολόγος
|

Ο μαθητής έχει δίκιο.
Αν οι μαθητές είδαν πρώτα τη δεύτερη λύση που στην πορεία της άσκησης επιβεβαιωνόταν, τους έβγαινε που λέμε, τι ήταν αυτό που θα τους έκανε να υποψιαστούν ότι δεν ήταν αυτό που είχε στο μυαλό της η ΚΕΕ; Τίποτα.
Για να το πούμε απλά, η άσκηση δεν είχε κόκκινο φανάρι προς την κατεύθυνση της δεύτερης λύσης.

Απαντηση
|

Ναι θα έπρεπε να διευκρινιστεί αν ισχύει ο 2ος νόμος του Μέντελ η όχι για να απορριφθεί μια από τις δύο πιθανές λυσεις. Ακόμα και στη φυσική, δίνεται πολλές φορές (ιδιαίτερα όταν μελετάμε κινησεις σωματιδίων σε επίπεδο ατόμου) ότι οι βαρυτικές επιδράσεις είναι αμελητέες.

Θεόδωρος Φ.
|

Παμε και απο την πλευρά των μαθηματικών ? Να διατυπώσετε το άθροισμα δύο φυσικών ακέραιων αριθμών που να μας δίνει το 2 μπορεί να πείτε 1+1 αλλά και 3+(-1) κ.ο.κ, παρακαλώντας ολους να βλέπουμε με αντικειμενικοτητα, έχει πολύ μεγάλη σημασία ο τρόπος διατύπωσης του ερωτηματος ο οποίος πρέπει να έχει σαφής . Ο μαθητής έχει δίκιο αλλά που θα βρει το δίκαιο του?

Κατερίνα Αγγ.Βιολόγος
|

Ναι μπορεί και να μην ισχύουν οι νόμοι. Οι νόμοι του Mendel ισχύουν υπό προϋποθέσεις. Στα συνδεδεμένα πχ γονίδια (αυτά που βρίσκονται δηλαδή πάνω στο ίδιο χρωμόσωμα) δεν ισχύει ο 2ος νόμος. Ο μαθητής έχει δίκιο.

Απορία
|

Για τους μη-βιολόγους: μπορεί κάποιος να μας διαφωτίσει; Το αν ισχύει ή όχι ένας νόμος του Mendel είναι κάτι που καθορίζεται από την εκφώνηση και πρέπει να μας το πουν; Δηλαδή αν ήταν εξετάσεις στη Φυσική θα έπρεπε να μας πουν αν ισχύει ο νόμος της βαρύτητας ή όχι;

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ