Integrated master θα χορηγεί το τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του ΔΙ.ΠΑ.Ε.

14/06/2024

Άκουσε το άρθρο

Με απόφαση, την οποία υπέγραψε ο υπουργός Παιδείας Κ. Πιερρακάκης, προβλέπεται ότι η επιτυχής ολοκλήρωση του Προγράμματος Σπουδών πρώτου κύκλου του Τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος, οδηγεί στην απονομή ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου (integrated master) στην ειδικότητα του Τμήματος και ο τίτλος σπουδών αντιστοιχεί σε επίπεδο 7 του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων σύμφωνα με το άρθρο 47 του ν. 4763/2020 (Α’ 254), (ΦΕΚ 3412, Τεύχος Β΄, 13/06/2024). 

Το Ανώτατο Συμβούλιο της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.), στην υπ’ αρ. 60/15.02.2024 συνεδρίασή του, διατύπωσε θετική γνώμη αναφορικά με την υπαγωγή του Τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος, της Σχολής Μηχανικών του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος στις διατάξεις του άρθρου 78 του ν. 4957/2022. 

Σχόλια (11)

ΣΤΑΜΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ ΕΦΗ
|

Η ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΤΟΥ ΔΙΠΑΕ ΕΧΕΙ ΙΣΟΤΙΜΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΕ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΕΝΙΟΥ ? ΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΤΕΕ ? ΓΙΑΤΙ ΕΓΩ ΠΗΡΑ ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΣΤΟ ΤΕΕ ΚΑΙ ΜΟΥ ΕΙΠΑΝ ΟΧΙ

Γιώργος
|

@ΧΡΗΣΤΟΣ
Το integrated master δεν το ανακάλυψε η Ελλάδα. Εφαρμόστηκε πρώτα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Για να μην υστερούν λοιπόν τα πτυχία/διπλώματα 5ετών προγραμμάτων σπουδών των ΑΕΙ της Ελλάδας, σε σχέση με εκείνα των άλλων χωρών, αποφασίστηκε να θεσμοθετηθεί το integrated master στη χώρα μας. Το integrated master είναι στη διακριτική ευχέρεια μιας χώρας να το εφαρμόσει. Δεν έχει θεσμοθετηθεί το integrated master σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.
Σήμερα, τα περισσότερα τμήματα ΑΕΙ της ημεδαπής με πρόγραμμα σπουδών 5ετούς φοίτησης, χορηγούν δίπλωμα/πτυχίο που έχει αναγνωριστεί ως integrated master. Μέχρι σήμερα έχουν αναγνωριστεί ως integrated master τα διπλώματα/πτυχία 96 υφιστάμενων τμημάτων ΑΕΙ και 4 παλαιών τμημάτων (δεν υφίστανται σήμερα) ΑΕΙ 5ετούς φοίτησης. Λίγα είναι τα τμήματα ΑΕΙ 5ετούς ή 6ετούς φοίτησης στην Ελλάδα που χορηγούν δίπλωμα/πτυχίο, το οποίο δεν έχει αναγνωριστεί ως integrated master. Να σου αντιστρέψω το ερώτημα: Γιατί να μην θεσμοθετηθεί το integrated master;
Το αν θα λέγεται ο τίτλος σπουδών των ΑΕΙ δίπλωμα ή πτυχίο δεν παίζει κανένα ρόλο. Μια λέξη είναι απλά. Το δίπλωμα δεν είναι ούτε ανώτερο ούτε κατώτερο από το πτυχίο. Τα Τμήματα Μηχανικών των Πανεπιστημίων και οι Σχολές Μηχανικών των Πολυτεχνείων απονέμουν δίπλωμα μηχανικού. Η Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών & Φυσικών Επιστημών (ΣΕΜΦΕ) του ΕΜΠ απονέμει δίπλωμα και όχι δίπλωμα μηχανικού, το οποίο έχει αναγνωριστεί ως integrated master (5ετές πρόγραμμα σπουδών).
Σίγουρα κάποια τμήματα των ΑΕΙ της ημεδαπής, που προσφέρουν 5ετές πρόγραμμα σπουδών, θα μπορούσαν να προσφέρουν 4ετές πρόγραμμα σπουδών με επαρκή κατάρτιση. Οι απόφοιτοι του 5ετούς προγράμματος είναι σίγουρα πιο καταρτισμένοι από τους αποφοίτους του 4ετούς προγράμματος.
Οι μηχανικοί και οι γεωπόνοι χρειάζονται γερό υπόβαθρο στις θετικές επιστήμες και ένα μικρό υπόβαθρο σε μαθήματα οικονομίας και διοίκησης. Οι ιατροί, οι οδοντίατροι και οι κτηνίατροι χρειάζονται γερό υπόβαθρο σε βιολογία και χημεία και μικρό υπόβαθρο στη φυσική. Για αυτούς τους λόγους δεν είναι δυνατόν οι μηχανικοί, οι γεωπόνοι, οι ιατροί, οι οδοντίατροι και οι κτηνίατροι να είναι επαρκώς καταρτισμένοι για να ασκήσουν το επάγγελμά τους με λιγότερο από 5 χρόνια σπουδές. Η ΣΕΜΦΕ του ΕΜΠ θα μπορούσε να απονείμει δίπλωμα στα 4 χρόνια, αλλά αποφασίστηκε από τη διοίκηση του ΕΜΠ και επικυρώθηκε από την πολιτεία το πρόγραμμα σπουδών να είναι 5ετές. Έτσι ξεχωρίζει από τα 4ετή προγράμματα σπουδών των Τμημάτων Μαθηματικών και των Τμημάτων Φυσικής.

ΧΡΗΣΤΟΣ
|

Γιώργο, σε ευχαριστώ για τις απαντήσεις σου. Η απορια μου είναι η εξής η οποία μου κινεί την περιέργεια.
Γιατί οι πολυτεχνικες σχολές να μην δίνουν πτυχίο και πτυχιακή εργασία στο 10 εξάμηνο παραμένοντας στο επίπεδο 6; οπως ακριβώς συμβαίνει με άλλες 5ετεις σχολές.

Πολλά τμήματα από τις σχολές μηχανικων, πολυτεχνικων, γεωπονικών, καλων τεχνών και επιστημων υγειας παρέχουν 5 χρόνια σπουδες. Δεν γίνεται όλα τα πανεπιστημιακα τμήματα να έχουν μόνο 8 εξαμηνα; ο λογος είναι επειδή κάποια τμήματα θα πρέπει να έχουν παραπάνω μαθήματα από κάποια άλλα τμήματα και γιαυτό δημιουργήθηκαν 5ετεις προπτυχιακες σπουδες;
Για παράδειγμα, η γεωπονία δεν γίνετε να παρέχει 8 εξαμηνα; θα πρέπει αποκλειστικά 10 εξαμηνα; εντάξει. Ας υπάρχουν τμήματα με 10 εξαμηνα, αλλά να μην είναι integrated master. Να ανήκουν όλα τα τμήματα προπτυχιακών σπουδων στο επιπεδο 6, ανεξάρτητα από τα έτη σπουδων. Και δίδοντας σε όλα πτυχίο. Όχι διπλωμα. Αυτό δεν μπορεί να συμβει; εμένα αυτός είναι ο προβληματισμούς μου.

Γιώργος
|

@ΧΡΗΣΤΟΣ

1) Ανέκαθεν, ο τίτλος σπουδών που χορηγούσαν τα Πολυτεχνεία και τα Πανεπιστήμια στους αποφοίτους προγραμμάτων σπουδών 5ετούς φοίτησης ονομαζόταν δίπλωμα μηχανικού. Το 1983 ιδρύθηκαν τα ΤΕΙ. Τα τμήματα μηχανικών των ΤΕΙ χορηγούσαν πτυχίο μηχανικού στους αποφοίτους τους τεχνολογικής εκπαίδευσης. Οι κάτοχοι διπλώματος μηχανικού ονομάζονται διπλωματούχοι μηχανικοί και οι κάτοχοι πτυχίου μηχανικού ονομάζονται πτυχιούχοι μηχανικοί τεχνολογικής εκπαίδευσης. Συνήθως οι λέξεις "τεχνολογικής εκπαίδευσης" παραλείπονται. Με λίγα λόγια:

δίπλωμα μηχανικού, διπλωματούχος μηχανικός -> Πανεπιστήμιο/Πολυτεχνείο
πτυχίο μηχανικού, πτυχιούχος μηχανικός -> ΤΕΙ

2) Η εργασία στο 10ο εξάμηνο των Τμημάτων Μηχανικών των Πανεπιστημίων και των Σχολών Μηχανικών των Πολυτεχνείων ονομάζεται διπλωματική, επειδή ο απονεμόμενος τίτλος σπουδών ονομάζεται δίπλωμα μηχανικού. Υπάρχουν πολλά άλλα πανεπιστημιακά τμήματα μη μηχανικών 5ετούς φοίτησης, το πτυχίο των οποίων έχει ισοτιμηθεί με integrated master και που περιλαμβάνουν υποχρεωτική εξαμηνιαία εργασία στο 10ο εξάμηνο (π.χ. τα τμήματα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών). Η εργασία αυτή ονομάζεται πτυχιακή και όχι διπλωματική, καθώς ο απονεμόμενος τίτλος σπουδών ονομάζεται πτυχίο.

3) Το Integrated master είναι ένας τίτλος σπουδών που ολοκληρώνει ταυτόχρονα τον 1ο και τον 2ο κύκλο σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης, χωρίς τη χορήγηση άλλου τίτλου σπουδών. Πριν το θεσμοθετήσει η Ελλάδα, το εφάρμοσαν άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία, η Ιταλία, η Γερμανία, η Πορτογαλία. Κάποιες χώρες από αυτές που το εφάρμοσαν, επέλεξαν να το εγκαταλείψουν. Το integrated master έχει διαφορετική ονομασία σε κάθε χώρα που το έχει θεσμοθετήσει. Στην Ελλάδα ονομάζεται "ενιαίος και αδιάσπαστος τίτλος σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου". Θεσμοθετήθηκε αρχικά με το άρθρο 46 του νόμου 4484/2017 και επικαιροποιήθηκε με το άρθρο 78 του νόμου 4957/2022. Στην Ελλάδα, έχει θεσμοθετηθεί ο ενιαίος και αδιάσπαστος τίτλος σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου και τα μεταπτυχιακά διπλώματα των ΑΕΙ της ημεδαπής να κατατάσσονται στο επίπεδο 7 του εθνικού πλαισίου προσόντων της Ελλάδας. Τα πτυχία/διπλώματα των ΑΕΙ της χώρας, που δεν έχουν αναγνωριστεί ως Integrated master κατατάσσονται στο επίπεδο 6 του εθνικού πλαισίου προσόντων της Ελλάδας. Πρέπει να διευκρινιστεί ότι ο ενιαίος και αδιάσπαστος τίτλος σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου ΔΕΝ είναι μεταπτυχιακός τίτλος αλλά είναι ακαδημαϊκά ισοδύναμος με τα μεταπτυχιακά διπλώματα των ΑΕΙ της ημεδαπής. Ο μεταπτυχιακός τίτλος περιγράφεται με τη διεθνή ονομασία postgraduate master.

4) Οι νομοθετικές διατάξεις ορίζουν τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληροί ένα πρόγραμμα σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης, προκειμένου ο απονεμόμενος τίτλος σπουδών να αναγνωριστεί ως ενιαίος και αδιάσπαστος τίτλος σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου:
α. το πρόγραμμα σπουδών πρέπει να έχει διάρκεια τουλάχιστον 10 ακαδημαϊκά εξάμηνα πλήρους φοίτησης (τουλάχιστον 300 ECTS),
β. το πρόγραμμα σπουδών να περιλαμβάνει μαθήματα θεμελίωσης και εμβάθυνσης στο βασικό αντικείμενο που θεραπεύει το τμήμα,
γ. να περιλαμβάνει την υποχρεωτική εκπόνηση πτυχιακής/διπλωματικής εργασίας για τουλάχιστον 1 εξάμηνο.
- Τα προγράμματα σπουδών 4ετούς φοίτησης των ΑΕΙ της ημεδαπής δεν ικανοποιούν την προϋπόθεση α.
- Τα προγράμματα σπουδών 5ετούς φοίτησης των ΑΕΙ της ημεδαπής με συνδυασμένο πρόγραμμα σπουδών δεν ικανοποιούν την προϋπόθεση β. Τέτοια προγράμματα σπουδών είναι τα 5ετή προγράμματα της ΑΣΠΑΙΤΕ, που περιλαμβάνουν πρωτεύον (major) και δευτερεύον (minor) πρόγραμμα σπουδών. Το πρωτεύον πρόγραμμα σπουδών είναι το πρόγραμμα σπουδών μηχανικού τεχνολογικής εκπαίδευσης και το δευτερεύον πρόγραμμα σπουδών είναι η παιδαγωγική κατάρτιση.
- Τα προγράμματα προπτυχιακών σπουδών των Τμημάτων Ιατρικής, Οδοντιατρικής και Κτηνιατρικής των Πανεπιστημίων της ημεδαπής δεν ικανοποιούν την προϋπόθεση γ.

5) Στο εθνικό πλαίσιο προσόντων της Ελλάδας κατατάσσονται ΜΟΝΟ οι τίτλοι σπουδών από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας. Οι τίτλοι σπουδών από ΑΕΙ της αλλοδαπής ΔΕΝ κατατάσσονται στο εθνικό πλαίσιο προσόντων της Ελλάδας, ανεξάρτητα αν ο κάτοχός τους διαθέτει ακαδημαϊκή ισοτιμία/ισοτιμία & αντιστοιχία/ισοδυναμία από τον ΔΙΚΑΤΑΣΑ/ΔΟΑΤΑΠ ή επαγγελματική ισοδυναμία.

6) Στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, το integrated master μοριοδοτείται περισσότερο από ότι τα πτυχία/διπλώματα ανώτατης εκπαίδευσης που δεν έχουν αναγνωριστεί ως integrated master. Επίσης στις κρίσεις διευθυντών στο δημόσιο τομέα, το integrated master μοριοδοτείται περισσότερο από τα πτυχία/διπλώματα ανώτατης εκπαίδευσης που δεν είναι integrated master. Η κατοχή integrated master δεν επιφέρει καμία μισθολογική μεταβολή στον κάτοχό του στο δημόσιο τομέα, σε αντίθεση με την κατοχή μεταπτυχιακού διπλώματος. Γενικά, στο δημόσιο ισχύει το εξής:
πτυχίο/δίπλωμα ΑΕΙ < integrated master < πτυχίο/δίπλωμα ΑΕΙ + μεταπτυχιακό < integrated master + μεταπτυχιακό
Η σειρά αυτή ισχύει τόσο για τους υποψηφίους στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ όσο και για τις προαγωγές σε διευθυντικές θέσεις στο δημόσιο τομέα.

ΧΡΗΣΤΟΣ
|

Είμαι άσχετος γενικά με τις πολυτεχνικές σχολές και τις σχολές μηχανικών.
Απλώς, έμαθα κάποια πράγματα για αυτές τις σχολές και έχω κάποια απορία
που μου κάνει εντύπωση. Για ποιο λόγο αυτές οι σχολές είναι οι μόνες οι οποίες
παρέχουν δίπλωμα και όχι πτυχίο στις προπτυχιακές τους σπουδές; Γιατί μόνο
αυτές οι σχολές παρέχουν διπλωματική εργασία στο τελευταίο εξάμηνο;
Και γιατί να ανήκουν στο επίπεδο 7 και όχι στο επίπεδο 6;
Και άλλες σχολές παρέχουν 10 εξάμηνα, αλλά δεν έχουν διπλωματική εργασία, ούτε
δίπλωμα παίρνουν (μόνο πτυχίο), ούτε ανήκουν στο επίπεδο 7.
Ο λόγος είναι επειδή εξειδικεύονται σε κάποια κατεύθυνση π.χ από το 5 εξάμηνο και μετά;

Polar_Fish
|

Οι Τεχνολογοι Τροφίμων τι θέλουν να γινουν? Ειναι ηδη Τεχνολογοι Τροφιμων.

Τούλα
|

Αντε και στις άλλες σχολές ΔΙΠΑΕ και συντομότατα

Σταυρούλα
|

Υπέροχο νέο!
Με τους τεχνολογους τροφιμων τι γίνεται που είναι επίσης πέντε χρόνια οι σπουδες;

Ταραμας
|

Μακάρι σύντομα να ακολουθήσουν και τα αλλλα τμήματα του ΔΙΠΑΕ

ΦΟΙΤΗΤΗΣ ΔΙΠΑΕ
|

Η εξέλιξη του Τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος του ΔΙ.ΠΑ.Ε. είναι εντυπωσιακή. Μπράβο!!!

Aistea
|

Επιτέλους, δικαίωση!

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ