Πανελλαδικές ΕΠΑΛ- Σκέψεις , επισημάνσεις και προβληματισμοί

Είναι οπωσδήποτε αναγκαία η συγγραφή νέων ΑΠΣ και βιβλίων ειδικοτήτων, έτσι ώστε και οι Πανελλαδικές εξετάσεις να επανεκκινήσουν από νέα βάση.

16/06/2024

Ενημερώθηκε: 16/06/2024, 23:24

Άκουσε το άρθρο

Ευστάθιος Αθ. Ζωγόπουλος, Δρ. Μηχανικός Ε.Μ.Π., Σύμβουλος Εκπαίδευσης ΠΕ82

Στον απόηχο των φετινών Πανελλαδικών εξετάσεων ΕΠΑ.Λ., τώρα που στεγνώνει σιγά σιγά το μελάνι, (η μελάνη που γράφαμε παλαιότερα), στο πλαίσιο του ρόλου, των αρμοδιοτήτων και της ενασχόλησής μου με την Επαγγελματική Εκπαίδευση εδώ και 31 χρόνια ως εκπαιδευτικός, τα τελευταία 13 από αυτά ως Σύμβουλος Μηχανολόγων ΠΕ82, θα επιχειρήσουμε να παραθέσουμε  και να καταθέσουμε ακολούθως ορισμένες σκέψεις, επισημάνσεις και προβληματισμούς που αφορούν στις Πανελλαδικές εξετάσεις ΕΠΑ.Λ..

Εισαγωγικά στοιχεία

Η Επαγγελματική Εκπαίδευση αποτελεί έναν από τους δύο πυλώνες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίπλα σε αυτόν της Γενικής. Η εκπαίδευση στα  Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) παρουσιάζει διαφοροποιήσεις σε σχέση με την εκπαίδευση στα Γενικά Λύκεια (ΓΕ.Λ.). Οι διαφοροποιήσεις αυτές κατά βάση οφείλονται στα διαφορετικά χαρακτηριστικά του μαθητικού πληθυσμού που ακολουθεί αυτόν τον τύπο σχολείων, στους γενικούς και ειδικούς σκοπούς και στο περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών, καθώς και στο διαφορετικό θεσμικό πλαίσιο, όσον αφορά στους παρεχόμενους τίτλους σπουδών και στην επαγγελματική/ακαδημαϊκή σταδιοδρομία των αποφοίτων. Διερευνώντας την διαφοροποίηση του μαθητικού δυναμικού των Επαγγελματικών Λυκείων σε σχέση με το αντίστοιχο των Γενικών Λυκείων, διαπιστώνεται ότι οι κυριότερες διαφορές σε ότι αφορά στο εκπαιδευτικό σκέλος μεταξύ των μαθητών/-τριών των δύο αυτών τύπων Λυκείου εντοπίζονται στα γνωσιακά και στα ψυχοκινητικά χαρακτηριστικά. Η φοίτηση στα ΕΠΑ.Λ διαφέρει ουσιωδώς από τη φοίτηση στα ΓΕ.Λ. 

Πιο συγκεκριμένα:

Α. ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΤΗΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΑ.Λ.

Υπάρχουν οι ακόλουθοι Τομείς, ειδικότητες και εξεταζόμενα μαθήματα ειδικότητας:

ΤΟΜΕΑΣ ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ, ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

Ειδικότητες:

1. ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
2. ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΖΩΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
3. ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΑΝΘΟΚΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΤΟΠΙΟΥ
4. ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΠΟΤΩΝ

Εξεταζόμενα μαθήματα:

1. ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
2. ΑΡΧΕΣ ΒΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΣ

ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

Ειδικότητες:

1. Υπάλληλος Διοίκησης και Οικονομικών Υπηρεσιών
2. Υπάλληλος Αποθήκης και Συστημάτων Εφοδιασμού
3. Υπάλληλος Εμπορίας και Διαφήμισης
4. Υπάλληλος Τουριστικών Επιχειρήσεων

Εξεταζόμενα Μαθήματα:

1. ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ
2. ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΤΟΜΕΑΣ ΔΟΜΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ, ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

Ειδικότητα: 

Τεχνικός Δομικών Έργων και Γεωπληροφορικής

Εξεταζόμενα μαθήματα:

1. ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ
2. ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ

ΤΟΜΕΑΣ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΩΝ

Ειδικότητες:

1. Γραφικών Τεχνών
2. Σχεδιασμού – Διακόσμησης Εσωτερικών Χώρων
3. Αργυροχρυσοχοΐας
4. Συντήρησης Έργων Τέχνης - Αποκατάστασης
5. Σχεδίασης και Παραγωγής Ενδύματος
6. Επιπλοποιίας - Ξυλογλυπτικής

Εξεταζόμενα μαθήματα:

1.ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
2. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΥΛΙΚΩΝ

ΤΟΜΕΑΣ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑΣ, ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΜΑΤΙΣΜΟΥ

ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ:

Τεχνικός Ηλεκτρονικών και Υπολογιστικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων, Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών

Εξεταζόμενα μαθήματα:

1. ΨΗΦΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
2. ΔΙΚΤΥΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ

ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ: 

Τεχνικός ηλεκτρολογικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων και Δικτύων

Εξεταζόμενα μαθήματα:

1.ΗΛΕΚΤΡΟΤΕΧΝΙΑ 2
2.ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ

ΤΟΜΕΑΣ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑΣ

Ειδικότητες:

1. Τεχνικός Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Κατασκευών
2. Τεχνικός Θερμικών και Υδραυλικών Εγκαταστάσεων και Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου
3. Τεχνικός Εγκαταστάσεων Ψύξης, Αερισμού και Κλιματισμού
4. Τεχνικός Οχημάτων
5. Τεχνικός Μηχανοσυνθέτης Αεροσκαφών

Εξεταζόμενα Μαθήματα:

Ειδ: 1,2,3,4,5 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ
Ειδ: 1,2 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΘΕΡΜΑΝΣΕΩΝ
Ειδ: 3 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΨΥΞΗΣ – ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ
Ειδ: 4 ΜΗΧΑΝΕΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ
Ειδ: 5 ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ

ΤΟΜΕΑΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ

Ειδικότητα: 

ΠΛΟΙΑΡΧΟΣ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ

Εξεταζόμενα Μαθήματα:

1. ΝΑΥΣΙΠΛΟΪΑ ΙΙ
2. ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ – ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΣΤΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ – ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ

Ειδικότητα: 

ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ

Εξεταζόμενα Μαθήματα:

1. ΝΑΥΤΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ
2. ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ – ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΣΤΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ – ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ

ΤΟΜΕΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ

Ειδικότητες:

1. ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
2. ΤΕΧΝΙΚΟΣ Η/Υ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ Η/Υ

Εξεταζόμενα μαθήματα:

1. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
2. ΔΙΚΤΥΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ

ΤΟΜΕΑΣ ΥΓΕΙΑΣ-ΠΡΟΝΟΙΑΣ-ΕΥΕΞΙΑΣ

Ειδικότητες:

1. ΒΟΗΘΟΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΗ
2. ΒΟΗΘΟΣ ΙΑΤΡΙΚΩΝ-ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ
3. ΒΟΗΘΟΣ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΩΝ
4. ΒΟΗΘΟΣ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗ
5. ΒΟΗΘΟΣ ΟΔΟΝΤΟΤΕΧΝΙΤΗ
6. ΒΟΗΘΟΣ ΑΚΤΙΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ
7. ΒΟΗΘΟΣ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟΥ
8. ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
9. ΚΟΜΜΩΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Εξεταζόμενα μαθήματα:

1. ΑΝΑΤΟΜΙΑ-ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΙΙ
2. ΥΓΙΕΙΝΗ

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ 

1. Παρατηρούμε ότι σε έξι Τομείς, τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα είναι κοινά για όλες τις ειδικότητες (δύο εξεταζόμενα μαθήματα ειδικότητας) ενώ σε τρείς Τομείς δεν ισχύει αυτό. 

Συγκεκριμένα, στον ΤΟΜΕΑ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑΣ υπάρχει ένα κοινό μάθημα (ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ) για όλες τις ειδικότητες, από ένα αυτόνομο μάθημα σε τρεις ειδικότητες (ΜΕΚ, ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ, ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΨΥΞΗΣ – ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ, και ένα κοινό μάθημα σε δύο διαφορετικές ειδικότητες (το μάθημα ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΘΕΡΜΑΝΣΕΩΝ).

Στον ΤΟΜΕΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑΣ, ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΜΑΤΙΣΜΟΥ δεν υπάρχει καν κοινό μάθημα στις δύο ειδικότητες.

Στον ΤΟΜΕΑ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ υπάρχει ένα κοινό μάθημα (ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ – ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΣΤΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ – ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ) και από ένα αυτόνομο σε κάθε ειδικότητα.

Επίσης, παρατηρείται να υπάρχει ένα κοινό μάθημα ειδικότητας σε δύο διαφορετικούς Τομείς (το μάθημα ΔΙΚΤΥΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ). 

Για λόγους ομοιογένειας και επειδή οι υποψήφιοι του κάθε Τομέα διαγωνίζονται για να καταταχθούν στις ίδιες σχολές, και για να μην παρατηρούνται φαινόμενα να θεωρείται ένα μάθημα ειδικότητας πιο εύκολο από κάποιο άλλο ετέρας ειδικότητας του ίδιου Τομέα, υπάρχει και η άποψη για όλους τους Τομείς να υπάρχουν δύο κοινά εξεταζόμενα μαθήματα ειδικότητας.

Με τον τρόπο αυτόν, εξασφαλίζεται η ομοιογένεια και ο βαθμός δυσκολίας σε όλες τις ειδικότητες. Μειώνεται δε ο αριθμός των εξεταζομένων μαθημάτων από 25 σε 20 (ή σε 19 εάν διατηρηθεί το κοινό σε δύο διαφορετικούς Τομείς μάθημα ΔΙΚΤΥΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ). Θυμίζουμε ότι παλαιότερα υπήρχαν πάνω από 30!

Για παράδειγμα, στον ΤΟΜΕΑ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑΣ τα εξεταζόμενα μαθήματα μπορούν να είναι τα:

  • ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ
  • ΤΕΧΝΙΚΗ ΘΕΡΜΟΔΥΝΑΜΙΚΗ

Απαιτείται όμως αλλαγή στα προγράμματα σπουδών, τόσο στη Β΄ όσο και στη Γ΄ Τάξη.

Αντίστοιχες προτάσεις μπορούν να διατυπωθούν για τον ΤΟΜΕΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑΣ, ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΜΑΤΙΣΜΟΥ όπου εδώ συμβαίνει το παράδοξο να μην υπάρχει καν κοινό μάθημα στις δύο ειδικότητες και για τον ΤΟΜΕΑ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ. 

2. Για την ΚΟΙΝΗ ΟΜΑΔΑ ΣΧΟΛΩΝ, πάλι για λόγους ομοιογένειας και για να μην υπάρχει αναντιστοιχία στο βαθμό δυσκολίας μαθημάτων ειδικοτήτων από διαφορετικούς Τομείς, υφίσταται και η πρόταση να εξεταστεί νομικά κατά πόσο μπορεί να μετρά η βαθμολογία μόνο από τα εξεταζόμενα μαθήματα ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ που είναι κοινά για όλους, άρα έχουν και τον ίδιο βαθμό δυσκολίας (χρήζει νομοθετικής παρέμβασης με κατάλληλο προσδιορισμό της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής – Ε.Β.Ε.).

3.Σε ότι αφορά στη δομή και το περιεχόμενο: Κάθε διαγώνισμα που «στήνεται» ανά μάθημα, έχει διάφορες παραμέτρους και διαφορετικά τεχνικά χαρακτηριστικά.

Για κάθε μάθημα υπάρχει συγκεκριμένος τρόπος εξέτασης που περιγράφεται στο ΦΕΚ 1106 τ.β 31/3/2020, Άρθρο 6 «Τρόπος εξέτασης πανελλαδικώς  εξεταζομένων μαθημάτων». Επίσης, υπάρχει συγκεκριμένη δομή και φυσικά, συγκεκριμένη εξεταστέα ύλη η οποία ανακοινώνεται κάθε χρόνο πριν από την έναρξη της κάθε σχολικής χρονιάς. Σε ότι αφορά στη δομή, προτείνεται, κατά το εφικτό, ομοιομορφία για όλους τους Τομείς ως εξής:

Τέσσερα θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας με δύο ερωτήματα το κάθε θέμα, δηλαδή ΘΕΜΑ Α - Α1,Α2, ΘΕΜΑ Β - Β1,Β2, ΘΕΜΑ Γ - Γ1,Γ2 και ΘΕΜΑ Δ - Δ1,Δ2, με δυνατότητα έως τεσσάρων υποερωτημάτων στο κάθε ερώτημα.

Σε ότι αφορά τη διαβάθμιση βαθμού δυσκολίας, στο σχετικό ΦΕΚ ορίζονται ανά Τομέα οι διαβαθμίζεις δυσκολίας και οι στόχοι. Θα πρέπει να ομογενοποιηθούν κατά το εφικτό. Προτείνεται να οριστεί ένα πλαίσιο για το ΘΕΜΑ Δ, το οποίο προάγει την κριτική ικανότητα του μαθητή σε επίπεδο κατάκτησης γνώσεων αλλά και ανάλυσης και σύνθεσης της γνώσης, έτσι ώστε να είναι εφικτή και η διόρθωση του θέματος. Θα πρέπει να εκτιμηθεί κατά πόσο ένα θέμα κρίσης μπορεί να βαθμολογηθεί κατά το δυνατόν αντικειμενικά ώστε να αποφεύγεται η υποκειμενικότητα και να μην υπάρχουν αναβαθμολογήσεις και αποκλίσεις. Για παράδειγμα, σε μια μελέτη περίπτωσης να υπάρχει κατά το δυνατόν αντικειμενική βαθμολόγηση. Η απάντηση θα πρέπει να προκύπτει από την εξεταστέα ύλη ή από το σύνολο των βιωματικών γνώσεων των μαθητών; Η πρόταση πάντως είναι να προαχθεί η κριτική σκέψη μέσα σε ένα καθορισμένο αποδεκτό πλαίσιο βαθμολόγησης.

Μελλοντικές απόψεις που συζητούνται, αφού υπάρξει ζύμωση και συμφωνία, για την ενίσχυση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης: 

-Να οριστεί το ποσοστό εισαγωγής ως αναλογία του ποσοστού υποψηφίων ή μαθητών που συμμετέχουν στις εξετάσεις (όχι όσων δηλώνουν).

-Να προστεθούν ορισμένα παιδαγωγικά τμήματα στο μηχανογραφικό των ΕΠΑΛ, στην κοινή ομάδα, όπου βαρύτητα να έχουν μόνο τα δύο μαθήματα ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, καθώς και οι σχολές των αξιωματικών.

- Εν αναμονή νέων προγραμμάτων σπουδών και νέων διδακτικών εγχειριδίων, θα πρέπει να επανεξεταστεί το θέμα της ενίσχυσης του μαθητικού υπόβαθρου των υποψηφίων στα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα, προκειμένου να μπορούν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις των διδακτικών αντικειμένων των σχολών εισαγωγής τους. Ίσως θα πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα και ο τρόπος συμμετοχής των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων στην επιλογή των υποψηφίων εισαγωγής σε αυτά, με γνώμονα τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και τις σύγχρονες κοινωνικές επαγγελματικές ανάγκες.

ΣΚΕΨΕΙΣ - ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ

Οι Πανελλαδικές είναι μια φιλοσοφία και όχι απλή διαδικασία, την οποία πρέπει να αγαπήσεις, να δεθείς με την κουλτούρα της. Δεν γίνεται και δεν μπορεί να αποτελεί μια απλή διεκπαιρεωτική διαδικασία. Επίσης, είναι ένα σύνολο διεργασιών που απαγορεύει τα λάθη. Για παράδειγμα, τα εξεταστικά κέντρα, τα ειδικά εξεταστικά κέντρα και τα βαθμολογικά κέντρα. Ένα Βαθμολογικό Κέντρο (Β.Κ) είναι μια ‘βαριά’ διοικητική υπηρεσία η οποία βρίσκεται εν ενεργεία για ένα μήνα και εν δυνάμει γα ένα ολόκληρο χρόνο. 

Σε αυτά συναντιέται όλη η εκπαίδευση. Από τις επιμέρους υπηρεσίες των Β.Κ, και για τριάντα ημέρες θα περάσουν πάνω από χίλια άτομα από το χώρο της εκπαίδευσης. Όλος αυτός ο κόσμος θα πρέπει να συνεργαστεί για ένα και μοναδικό σκοπό: το αδιάβλητο των Πανελλαδικών Εξετάσεων, έναν από τους θεσμούς τους οποίους η ελληνική κοινωνία δείχνει ακόμα να εμπιστεύεται. Ένας θεσμός ο οποίος έχει καθιερωθεί στη συνείδηση των πολιτών ως αδιάβλητος, αντικειμενικός και δίκαιος. 

Στα Βαθμολογικά και στα Εξεταστικά Κέντρα εκτός από τους μαθητές, και η Ελληνική Δημόσια Εκπαίδευση δίνει κάθε χρόνο τις δικές της εξετάσεις. Ωστόσο, τα Βαθμολογικά Κέντρα δεν είναι μόνο χώροι εργασίας αλλά και χώροι ζωής. Εκεί συναντιούνται διαφορετικές ειδικότητες, από διαφορετικούς τύπους σχολείων, έξω από το στατικό περίγραμμα της σχολικής μονάδας. Εκεί, και σε πραγματικές συνθήκες εργασίας συναντιέται η Κεντρική Διοίκηση με τον μαχόμενο εκπαιδευτικό. Εκεί επαναλειτουργεί στο άτομο ο απενεργοποιημένος μηχανισμός της παιδαγωγικής και κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Το Β.Κ - Ε.Κ. είναι ο χώρος όπου ο εκπαιδευτικός, δεν λειτουργεί μόνο ως άτομο αλλά ως μια πολύπλευρη οντότητα η οποία καλείται σε ένα πολύπλοκο περιβάλλον να παράξει μια νέα συλλογικότητα: αυτή της ατομικής ευθύνης και της συνεργατικότητας.

Στα Β. Κ. – Ε.Κ η διαφορετικότητα του ενός αποτελεί συμπλήρωμα για τον άλλον. Εδώ συνυπάρχει ο ορθός λόγος με τη φαντασία-το όραμα. Εδώ ο εκπαιδευτικός αντιμετωπίζει σειρά προβλημάτων που το καθένα θα μπορούσε να είναι και μια μελέτη περίπτωσης, τόσο σε επίπεδο βαθμολογίας όσο και σε επίπεδο διαχείρισης σχέσεων σε έναν τόσο πολυπρόσωπο και πολυδαίδαλο οργανισμό. Τα αναφέρουμε καθώς τίποτε δεν πάει χαμένο σε αυτή τη θητεία που λέγεται εκπαίδευση. Και όλοι όσοι εμπλέκονται σε αυτήν, θα πρέπει να έχουν την εμπειρία ενός Β.Κ – Ε.Κ.

Το βασικότερο κατά την άποψή μας μειονέκτημα είναι ότι τόσα χρόνια που διεξάγονται οι Πανελλαδικές ΕΠΑ.Λ., η ύλη ουσιαστικά έχει εξαντληθεί και ανακυκλώνεται. Ελάχιστα περιθώρια υπάρχουν ακόμα για την εξαγωγή νέων θεμάτων. Τα βιβλία είναι παλιά και μη επικαιροποιημένα. Είναι οπωσδήποτε αναγκαία η συγγραφή νέων ΑΠΣ και βιβλίων ειδικοτήτων, έτσι ώστε και οι Πανελλαδικές εξετάσεις να επανεκκινήσουν από νέα βάση.

Μια άλλη παράμετρος είναι η επιλογή θεματοδοτών, η οποία γίνεται από τη σχετική Διεύθυνση εξετάσεων του ΥΠΑΙΘΑ με  ορισμένα κριτήρια. Οι θεματοδότες, πέραν της εμπειρίας τους στο γνωστικό αντικείμενο, θα πρέπει να είναι και γνώστες του τεχνικού μέρους, με την έννοια του πώς στήνεται ένα ποιοτικό, έγκυρο, αξιόπιστο, αλλά και ρεαλιστικό διαγώνισμα, με βάση το σχολικό βιβλίο και τη διδακτέα ύλη, αλλά και το σχετικό ΦΕΚ του τρόπου εξέτασης, ενώ, προφανώς, για ευνόητους λόγους, θα πρέπει να εξασφαλίσουν ότι στο σχολείο που υπηρετούν δεν έχουν βάλει ίδιο θέμα σε ενδοσχολικό διαγώνισμα με αυτό που εισηγούνται στις Πανελλαδικές. 

Επίσης, οι ενδεικτικές απαντήσεις που δίνονται, δεν επιτρέπουν αποκλίσεις και βαθμό ελευθερίας στον εκάστοτε βαθμολογητή, προφανώς για να αποφεύγονται αναβαθμολογήσεις. Όμως, ορισμένες φορές, από ενδεικτικές, τείνουν να γίνουν δεσμευτικές από τους βαθμολογητές.  Διαχειρίζονται όμως με κατάλληλη συνεργασία στα τέσσερα Β.Κ. που υπάρχουν για τα ΕΠΑ.Λ. σε πανελλαδικό επίπεδο.

Μια άλλη πολύ σημαντική παράμετρος είναι το εάν θα πρέπει να μπαίνουν θέματα αυτούσια από την τράπεζα θεμάτων. Αρχίζει και ενισχύεται η άποψη ότι θα πρέπει να δημιουργηθεί μια ισχυρή, αξιόπιστη και εμπλουτισμένη με πολλά θέματα τράπεζα θεμάτων ανά γνωστικό - μαθησιακό αντικείμενο και από εκεί να κληρώνονται τα θέματα. Σηκώνει όμως πολύ συζήτηση.

Επίσης, στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων που απαρτίζεται από έμπειρα μέλη (ΔΕΠ, Συμβούλους, Εκπαιδευτικούς, κ.ά.), σκόπιμο κρίνεται να υπάρχει, εάν φυσικά δεν συμβαίνει, εκπροσώπηση από μέλη και των εννέα Τομέων που υφίστανται στα ΕΠΑ.Λ..

Προφανώς και η συζήτηση δεν εξαντλείται στα παραπάνω. Είναι όμως ίσως μια αφετηρία για να κατατεθούν προτάσεις βελτίωσης. Κάθε τεκμηριωμένη με επιχειρήματα πρόταση – σχόλιο, που στόχο έχει να συμβάλει στη βελτίωση των Πανελλαδικών ΕΠΑ.Λ., με τη δική της βιωματική οπτική, ευπρόσδεκτη και σεβαστή.  

 

Σχόλια (11)

Σχολικά Μαθηματικά και Πληροφορική
|

@@ΠΕ86 Αννα - Τα σχολικά μαθηματικά δεν είναι προϋπόθεση για τις σπουδές σε ένα τμήμα Πληροφορικής, για πολλούς λόγους:

1) Πρακτικός Προσανατολισμός της Πληροφορικής:
Η Πληροφορική ως επιστήμη επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό σε πρακτικές δεξιότητες και εφαρμογές που δεν απαιτούν υψηλό επίπεδο μαθηματικών γνώσεων. Η εκμάθηση προγραμματιστικών γλωσσών, η ανάπτυξη λογισμικού, η διαχείριση συστημάτων και η ανάπτυξη εφαρμογών βασίζονται κυρίως στην κατανόηση αλγορίθμων και στη λογική σκέψη, οι οποίες μπορούν να αναπτυχθούν χωρίς την ανάγκη για προχωρημένες μαθηματικές δεξιότητες.

2) Ευρύ Φάσμα Ειδικοτήτων στην Πληροφορική:
Η Πληροφορική περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα ειδικοτήτων, πολλές από τις οποίες δεν απαιτούν βαθιά γνώση μαθηματικών. Για παράδειγμα, ειδικότητες όπως η ανάπτυξη ιστοσελίδων, η διαχείριση βάσεων δεδομένων, η ανάπτυξη λογισμικού και η διαχείριση δικτύων δεν απαιτούν προχωρημένα μαθηματικά, αλλά κυρίως τεχνικές και πρακτικές γνώσεις.

3) Εναλλακτικοί Τρόποι Σκέψης και Μάθησης:
Πολλοί φοιτητές Πληροφορικής μπορεί να μην έχουν ισχυρές μαθηματικές βάσεις, αλλά είναι εξαιρετικά ικανοί στην επίλυση προβλημάτων και στη λογική σκέψη. Οι δεξιότητες αυτές μπορούν να ενισχυθούν μέσω της πρακτικής εκπαίδευσης και της εργαστηριακής εμπειρίας, που είναι πιο σχετικές με τον κλάδο της Πληροφορικής από τα θεωρητικά μαθηματικά.

4) Εκπαιδευτικά Προγράμματα και Υποστήριξη:
Τα πανεπιστήμια και τα τμήματα Πληροφορικής προσφέρουν συχνά μαθήματα που καλύπτουν τα απαραίτητα μαθηματικά σε πιο εφαρμοσμένη μορφή. Αυτό σημαίνει ότι οι φοιτητές που δεν έχουν ισχυρό μαθηματικό υπόβαθρο μπορούν να αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις μέσω ειδικά σχεδιασμένων μαθημάτων εντός του πανεπιστημίου, χωρίς να απαιτείται προχωρημένη μαθηματική εκπαίδευση από το σχολείο.

5) Προσβασιμότητα και Δικαιοσύνη:
Η απαίτηση για υψηλό επίπεδο σχολικών μαθηματικών μπορεί να αποκλείσει ικανούς και ταλαντούχους φοιτητές που έχουν ισχυρά ενδιαφέροντα στην Πληροφορική, αλλά δεν έχουν διαπρέψει στα μαθηματικά. Η μείωση αυτής της απαίτησης μπορεί να κάνει την Πληροφορική πιο προσβάσιμη και να ενισχύσει την ποικιλομορφία και τη δικαιοσύνη στον κλάδο.

Συνολικά, ενώ τα μαθηματικά έχουν σαφώς τη θέση τους στην Πληροφορική, δεν είναι απαραίτητο να αποτελούν βασική προϋπόθεση για την εισαγωγή και την επιτυχία σε ένα τμήμα Πληροφορικής. Οι φοιτητές μπορούν να αναπτύξουν τις απαραίτητες δεξιότητες μέσω εξειδικευμένων μαθημάτων και πρακτικών εμπειριών κατά τη διάρκεια των σπουδών τους.

ΠΕ86®
|

@@ΠΕ86 Αννα: Τα σχολικά μαθηματικά δεν έχουν καμία σχέση με τα "μαθηματικά της Πληροφορικής", τα οποία μόνο κατ' όνομα είναι Μαθηματικά. Οι περισσότεροι καθηγητές μαθηματικών που διδάσκουν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σχεδόν δεν γνωρίζουν ούτε κατ' όνομα την Προτασιακή Λογική (για Προτασιακό Λογισμό δεν το συζητάω), την Κατηγορηματική Λογική (για Κατηγορηματικό Λογισμό δεν το συζητάω),την Αριθμητική Peano ή την Θεωρία Υπολογισμού, ενώ και οι φοιτητές της Πληροφορικής δυσκολεύονται να τα αναγνωρίσουν ως τέτοια. Αν μιλάς για την Ανάλυση, ξεκάθαρα έχει πολύ μικρή σημασία για την επιστήμη της Πληροφορικής, και διδάσκεται στα τμήματα της Πληροφορικής (για όσο ακόμα) για τον ίδιο λόγο που εξετάζεται και στις Πανελλαδικές για τα Τμήματα Πληροφορικής: για απολύτως κανένα λόγο.

Μαρια Χ.
|

Άλλη μια παράμετρος που θα πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι το προγραμμα των Πανελλαδικών,όπου κάποιες ειδικότητες εξετάζονται νωρίς ενώ κάποιες άλλες πολύ αργότερα.Χρειάζεται βελτίωση και αναπροσαρμογή κάθε χρόνο.Κατά τα αλλά ένα απόλυτα εμπεριστατωμένο και τεκμηριωμένο άρθρο του εξαιρετικού συμβούλου.Συγχαρητηρια!

Πανελλαδικά μαθήματα Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών
|

Μεγαλύτερο παράδοξο είναι η συγχώνευση Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών σε έναν τομέα παρά το ότι δεν έχουν κοινό πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα.

Αν θέλουν κοινό μάθημα τότε μόνο που θα μπορούσε να επιλεγεί είναι το μάθημα της Ηλεκτροτεχνίας και αυτό με επιφύλαξη μιας και ένα κομμάτι της ύλης αφορά τα τριφασικά κυκλώματα, εκεί δηλαδή που ένας Ηλεκτρονικός δεν μπορεί (και δεν του επιτρέπεται) να εργαστεί. [για αυτό έγραψα παραπάνω ότι μεγαλύτερο παράδοξο είναι η συγχώνευση σε έναν τομέα]

@ΠΕ86 Αννα
|

Το αντίθετο μάλλον συμβαίνει.Ας μην ξεχνάμε ότι οι σχολές Πληροφορικής έχουν αρκετά μαθηματικά και μάλιστα πολύ απαιτητικά στα οποία μπορούν να ανταποκριθούν με πολλή μεγαλύτερη ευκολία παιδιά του 2ου, πεδίου σε σχέση με εκείνα του 4ου ,τα οποία παραδοσιακά γράφουν κάθε χρόνο κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά σε ποσοστό άνω του 50-60%.Η πληροφορική που διδάσκονται τα παιδιά του 4ου πεδίου στα σχολεία δεν είναι τέτοιου επιπέδου ώστε να μην μπορεί να ανταποκριθεί ένας μαθητής από το 2ο πεδίο στο πανεπιστήμιο και μάλιστα στην εποχή μας που όλα τα παιδιά είναι εξοικειωμένα με τους υπολογιστές.Δε μπορούμε να πούμε όμως το ίδιο και για τους μαθητές 4ου πεδιου οι οποίοι όταν μπαίνουν σε σχολές Πληροφορικής με βαθμό 10-11 στα Μαθηματικά,στην καλύτερη περίπτωση,αγκομαχούν να βγάλουν ακόμη και την ύλη του πρώτου έτους που βασίζεται στα μαθηματικά του Λυκείου.Αρα ποιος ρίχνει το επίπεδο σε αυτές τις σχολές;

ΠΕ86®
|

Είναι τελείως στρεβλή η αντίληψη που θέλει "δικαιοσύνη" μέσω της συμπίεσης των μαθημάτων - δήθεν για τις κοινές σχολές. Αυτή είναι η απαρχαιωμένη λογική των δεσμών. Αυτό που έχει σημασία είναι τι σχέση έχει το εξεταζόμενο μάθημα με τα προγράμματα σπουδών της τριτοβάθμιας στα οποία θα εισαχθούν οι υποψήφιοι. Ακούμε να λένε στα ΓΕΛ για "αδικία" σχετικά με τις κοινές σχολές Πληροφορικής 2ου και 4ου πεδίου. Πλάκα κάνουμε; Οι υποψήφιοι του 4ου πεδίου εξετάζονται (!) στην Πληροφορική, ενώ του 2ου δεν εξετάζονται στην Πληροφορική. Ποια είναι η δικαιοσύνη, να περνάνε στα τμήματα Πληροφορικής όσοι δεν εξετάζονται στην Πληροφορική και να ρίχνουν και το επίπεδο σπουδών;

ΠΕ84
|

Εύστοχες παρεμβάσεις που λένε πολλές αληθειες.Μακαρι κάποιες από τις προτάσεις του αρθρογράφου η έστω τις σκέψεις όπως τις όνομα εί να εισακουστούν.Τα νέα βιβλια έπρεπε να είχαν γραφτεί χθες

ΠΕ86
|

Δεν είναι μόνο το κοινό μάθημα με τους ΠΕ84, όλο το προγραμμα τους μοιάζει με το δικό μας. Λιγότερη σχέση έχουν με τους Ηλεκτρολόγους ΠΕ83. Ισως είναι καιρός για συγχωνευμένο τομέα ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ-ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ.

Κωνσταντίνος
|

Πολύ εμπεριστατωμένη και τεκμηριωμένη ανάλυση για ότι αφορά το κομμάτι της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης αλλά και το κομμάτι των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Πολλά από τα οποία αναφέρονται στο άρθρο είμαι σίγουρος ότι δεν τα γνωρίζουν αρκετοί συνάδελφοι ακόμη και αυτοί που ανήκουν στην Επαγγελματική Εκπαίδευση. Ο θεσμός των Πανελλαδικών Εξετάσεων πρέπει να συνεχίσει να παραμένει αδιάβλητος αλλά και να αξιολογείται συνέχεια προς όφελος της σωστής αξιολόγησης των μαθητών πρωτίστως.

Νίκος ΠΕ82
|

πάρα πολύ έξυπνα στημένο άρθρο από έναν πανέξυπνο σύμβουλο. Ουσιαστικό, ουδέτερο, ισορροπημένο, κρατά τις απαραίτητες αποστάσεις αλλά ταυτόχρονα θίγει και πραγματεύεται βασικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με τις πανελλαδικές εξετάσεις στα επαγγελματικά λύκεια. Κείμενο με στόχευση και περιεχόμενο, από όποια οπτική και εάν το δεις.

Ανδρέας Μ.
|

Ουσιαστικό και πολύ κατατοπιστικό το άρθρο του συμβούλου μας. Πολύ ενδιαφέρουσες οι επισημάνσεις του. Απαιτούνται καινοτομίες και εξορθολογισμός του θεσμού.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ