Σήμερα ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες των μαθητών/τριών και τα στατιστικά στοιχεία των βαθμολογιών από το ΥΠΑΙΘ.
Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ορισμένα χαρακτηριστικά των επιδόσεων και, ίσως, μια τάση για τις βάσεις.
Ωστόσο, κάθε πρόβλεψη είναι πολύ επισφαλής, διότι:
α) Υπάρχουν πλέον οι συντελεστές βαρύτητας ανά σχολή και τμήμα, οι οποίοι διαμορφώνουν ένα πολύπλοκο τοπίο.
β) Δεν αποτυπώνεται η κλιμάκωση των μορίων
Από την άλλη είναι κατανοητή η αγωνία των υποψηφίων. Είναι μια αγωνία σεβαστή, αλλά απαιτεί νηφαλιότητα και μέτρο. Στο μεταξύ μαθητές και μαθήτριες πρέπει να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους σαν να είχαν πάρει 20000 μόρια, αγνοώντας προβλέψεις, οι οποίες μπορεί και να αποδειχτούν αβάσιμες. Στη συνέχεια να κάνουν διακοπές.
Τα σημερινά στατιστικά του ΥΠΑΙΘ -με δεδομένες τις προηγούμενες επιφυλάξεις- αποκαλύπτουν τάσεις σχετικά με τις υψηλές κλίμακες της βαθμολογίας (από 17 έως 20). Αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί υποτίμηση των πιο μέτριων βαθμών: είναι πιο πολλές οι ευκαιρίες και οι σχολές που αφορούν τη μεσαία κλίμακα, αλλά και περίπλοκες οι προβλέψεις γι’ αυτές.
Η περιοχή 17-20 ως ενδεικτική και πιο «εύκολη»
Στο 1ο Ε.Π. (Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών) οι επιδόσεις –σε σύγκριση με το 2023- είναι ελαφρώς χειρότερες στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, χειρότερες στα Αρχαία Ελληνικά και στην Ιστορία και καλύτερες στα Λατινικά.
Οι υποψήφιοι/ες είναι περίπου 1200 περισσότεροι/ες από το 2023 σε απόλυτο πλήθος.
Με δεδομένο ότι σε αρκετές σχολές τα μαθήματα έχουν ίσο συντελεστή (π.χ. στις Νομικές Σχολές από 25% με εξαίρεση τη Νομική Θεσσαλονίκης) θεωρούμε ότι οι βάσεις ίσως εμφανίσουν μικρή κάμψη.
Στο 2ο Ε.Π. (Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών), στην κλίμακα 17-20, οι επιδόσεις των υποψηφίων είναι χειρότερες στα Μαθηματικά και στη Φυσική, ελαφρώς χειρότερες στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία από τις αντίστοιχες του 2023.
Καλύτερες είναι οι επιδόσεις στη Χημεία. Τα στοιχεία δείχνουν ότι στα περισσότερα υψηλόβαθμα τμήματα των πολυτεχνικών σχολών οι βάσεις θα πέσουν με δεδομένο ότι τα Μαθηματικά και η Φυσική έχουν υψηλότερους συντελεστές.
Στο 3ο Ε.Π. (Επιστήμες Υγείας και Ζωής) οι επιδόσεις των υποψηφίων στην κλίμακα 18-20 είναι καλύτερες στη Βιολογία, και στη Χημεία. Είναι χειρότερες στη Φυσική και ελάχιστα χειρότερες στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία από το 2023. Πιθανότατα να υπάρξει ελαφριά άνοδος στις Σχολές Υγείας· ιδίως στις Ιατρικές Σχολές.
Στο 4ο Ε.Π. (Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής) οι επιδόσεις των μαθητών/τριών, στην κλίμακα 17-20, είναι ελαφρά χειρότερες στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, χειρότερες στα Μαθηματικά, καλύτερες στην Πληροφορική και στην Οικονομία. Και εδώ φαίνεται ότι θα υπάρξει σταθερότητα ή και μικρή άνοδος σε σχέση με το 2023.
Επαναλαμβάνουμε ότι περιοριζόμαστε, καταρχάς, στην περιοχή του 17-20 όχι από διάθεση ελιτισμού, αλλά επειδή είναι ευκολότερη η πρόβλεψη. Στις άλλες περιοχές υπάρχουν εξαιρετικές σχολές και εξαιρετικά αξιόλογοι/ες υποψήφιοι/ες. Επειδή όμως υπεισέρχονται πάρα πολλά κριτήρια είναι ιδιαιτέρως περίπλοκη η πρόβλεψη. Η διακύμανση στην περιοχή του «άριστα» δίνει μια «πρώτη γεύση» και ίσως τις τάσεις που θα επικρατήσουν.
Επαναλαμβάνουμε, μια και επίκειται η κατάθεση των μηχανογραφικών, ότι όλες και όλοι πρέπει να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους με βάση τις επιθυμίες τους και αγνοώντας κάθε πρόβλεψη (σαν να είχαν 20000 μόρια, όπως είπαμε στην αρχή).
Καλή επιτυχία σε όλες και όλους!4
Για τα εκπαιδευτήρια «ΠΟΛΥΤΡΟΠΗ ΑΡΜΟΝΙΑ»
Τάκης Απολλωνάτος, ΠΕ 03, μαθηματικός
Χριστίνα Γιαννοπούλου, ΠΕ 02, φιλόλογος
Μαρία Καλογνώμου, ΠΕ 04.04, βιολόγος
Δήμητρα Καραβά, ΠΕ 02, φιλόλογος
Ελένη Λαγού, ΠΕ 04.02, χημικός
Ρούλα Μουντάνου, ΠΕ 02, φιλόλογος
Χρήστος Παπακωνσταντινόπουλος, ΠΕ 04.01, φυσικός
ΚΑΠΟΙΑ ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΓΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΔΙΔΥΜΌΤΕΙΧΟ?