Ζ. Μακρή: Ετοιμάζεται Τράπεζα Θεμάτων για τις εξετάσεις PΙSA

"Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα βασίζεται σε μια φιλοσοφία που δεν ταυτίζεται με το σύστημα των εξετάσεων PISA"

10/07/2024

Ενημερώθηκε: 10/07/2024, 10:55

Άκουσε το άρθρο

Για την καλύτερη εξάσκηση των μαθητών θα αναπτυχθεί Τράπεζα Θεμάτων στη λογική των ερωτήσεων και της φιλοσοφίας της έρευνας PISA, ανακοίνωσε η υφυπουργός παιδείας Ζέττα Μακρή σήμερα στη Βουλή, κατά τη συζήτηση σχετικής επίκαιρης ερώτησης του Αναξάρτητου Βουλευτή Μιχάλη Χουρδάκη, ενώ ανέφερε τα εξής:

Οδηγοί εκπαιδευτικών: Στους οδηγούς των εκπαιδευτικών για όλα τα μαθήματα και ιδιαίτερα για τα βασικά αντικείμενα που εξετάζει η έρευνα PISA (κατανόηση κειμένου, μαθηματικά, φυσικές επιστήμες), θα ενσωματωθούν δραστηριότητες που συνδέουν τη θεωρητική γνώση με την πρακτική εφαρμογή. Παραδείγματα τέτοιων δραστηριοτήτων είναι η διερεύνηση ανοικτού τύπου προβλημάτων, η αποτύπωση εναλλακτικών λύσεων και ιδεών, η απάντηση ερωτημάτων του τύπου «τι θα συνέβαινε αν….», «πώς θα αντιμετωπίζατε εσείς …».

Δεν ταυτίζεται με το σύστημα των εξετάσεων PISA: Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα βασίζεται σε μια φιλοσοφία που δεν ταυτίζεται με το σύστημα των εξετάσεων PISA. Αντίθετα με άλλες χώρες, όπως η Σιγκαπούρη, οι οποίες έχουν προσαρμόσει το εκπαιδευτικό τους σύστημα στη φιλοσοφία του PISA και ως εκ τούτου έχουν και υψηλότερα αποτελέσματα, η Ελλάδα δεν έχει προβεί σε τέτοια προσαρμογή.

Οι γνώσεις των Ελλήνων μαθητών είναι πολύ υψηλού επιπέδου: Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι Έλληνες μαθητές δεν έχουν γνώσεις. Το αντίθετο θα έλεγα. Οι γνώσεις τους, ειδικά στη γλώσσα και τα μαθηματικά είναι πολύ υψηλού επιπέδου, υψηλότερου από ό,τι ισχύει σε άλλες χώρες. Χρειάζονται απλώς ορισμένες προσθήκες / προσαρμογές ώστε οι μαθητές μας, με τις γνώσεις τους να μπορούν να ανταποκριθούν και σε ερωτήματα “τύπου PISA”.

Στοχευμένες παρεμβάσεις: Γι’ αυτό και προχωράμε σε στοχευμένες παρεμβάσεις, όπως προγράμματα που θα ενταχθούν στο σχολικό Πρόγραμμα με οριζόντιο τρόπο και είναι:

  • τοΠρόγραμμα Φιλαναγνωσίας,δηλαδή η ανάγνωση και η ανάλυση ολόκληρων λογοτεχνικών βιβλίων, τα οποία θα διανεμηθούν δωρεάν σε κάθε μαθητή όλων των τάξεων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και 
  • τοΠρόγραμμα «Δράσεις Ενεργού Πολίτη»που έχει επίκεντρο την ενασχόληση των μαθητών με σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα.

Αξιολόγηση: Εξάλλου, κατά τη διάρκεια εφαρμογής των διαδικασιών αξιολόγησης της σχολικής μονάδας και των εκπαιδευτικών, οι εκπαιδευτικοί, με την υποστήριξη των Συμβούλων Εκπαίδευσης, έχουν τη δυνατότητα να εστιάσουν σε δράσεις και πρακτικές που ενισχύουν τις σύγχρονες δεξιότητες. Ενδεικτικά αναφέρω παιδαγωγικές πρακτικές, όπως η διερευνητική μάθηση, που βασίζεται στην εξερεύνηση και την ανακάλυψη, τα projects, καθώς και δράσεις που προάγουν την ενεργό συμμετοχή των μαθητών, όπως οι όμιλοι και άλλες ενδοσχολικές δραστηριότητες.

Ελληνική PISA: Εδώ και 3 χρόνια, εφαρμόζονται οι Διαγνωστικές εξετάσεις για μαθητές Στ΄ Δημοτικού και Γ΄ Γυμνασίου (ελληνική PISA), στις οποίες έχουν ενταχθεί και θέματα “τύπου PISA”, με στόχο την εξάσκηση των μαθητών.

Ψηφιακό Σχολείο: Συνοπτικά, όσον αφορά στη μαθησιακή διαδικασία, το ψηφιακό σχολείο περιλαμβάνει:

  • Ολοκλήρωση της εγκατάστασης 36.264 διαδραστικών συστημάτων μάθησης σε κάθε σχολική αίθουσα από την Ε΄ Δημοτικού έως και την Γ΄ Λυκείου, εντός του 2024. Οι γνωστοί μας διαδραστικοί πίνακες που ήδη έχουν αρχίσει να διανέμονται στις σχολικές μας μονάδες. Τα διαδραστικά συστήματα μάθησης θα εμπλουτιστούν με ειδικό εκπαιδευτικό υλικό, με στόχο την παροχή γνώσεων σε συνδυασμό με την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, των ήπιων και των ψηφιακών δεξιοτήτων.
  • Ψηφιακό Φροντιστήριο: μία ψηφιακή πλατφόρμα με μαθήματα για μαθητές από Α΄ Δημοτικού μέχρι Β΄ Λυκείου. Θα προσφέρει ενίσχυση και υποστήριξη στους μαθητές, με στόχο την εμπέδωση της διδασκόμενης ύλης.
  • Τάξεις για απομακρυσμένες περιοχές: Κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών σε απομακρυσμένες νησιωτικές και ορεινές περιοχές. Εδώ, να σημειώσω ότι δεν επιδιώκουμε να υποκαταστήσουμε τη διά ζώσης διδασκαλία, η οποία, φυσικά, είναι αναντικατάστατη. Γι’ αυτό, άλλωστε, η συγκεκριμένη παρέμβαση περιλαμβάνει τη φυσική παρουσία τουλάχιστον τριών ειδικοτήτων εκπαιδευτικών (φιλόλογοι, μαθηματικοί, φυσικών επιστημών ή πληροφορικοί). Στόχος μας είναι η ολοκληρωμένη κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών, χρησιμοποιώντας όλα τα δυνατά μέσα, ακόμα και τις δυνατότητες που μας δίνει το διαδίκτυο, για την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης στα παιδιά μας.

Σχόλια (13)

AI
|

Ας τα κάνουμε όλα ψηφιακά και ΑΙ, και τα αποτελέσματα τα βλέπουμε ήδη. Τα σωστά θεμέλια σας λένε τίποτα ή δεν βολεύουν οι σκεπτόμενοι και μορφωμένοι πολίτες;
Κλειστού τύπου η ερώτηση, για να είναι και στο πνεύμα της PISA

ΠE19
|

Πάμε καλά !!!! δηλαδή για μία διαγνωστικού τύπου εξέταση Τ.Θ. ??????
δηλαδή τα παιδιά θα λύνουν τα θέματα της Τ.Θ. για την PISA ???
Τι έχουν να κερδίσουν ???

@@Δηλαδή
|

Αν σε ενόχλησε το ''επί πλέον ύλη'' να το διορθώσω σε επί πλέον εργασία. Βολικά παραβλέπεις όμως <<συνάδελφε μάστορα>> το υπόλοιπο του σχολίου.....

@ΡΜ
|

Δεν είναι μόνο το ''περνάω τη τάξη με μέσο όρο 10 (μαθηματικά 5, γυμναστική 20)'', είναι και το γράφω για 5 και παίρνω 10......

@Δηλαδή
|

"αδιστακτοι"..."επιπλέον ύλη". Μάστορα ξέρεις τι είναι η PISA; Μπες στον κόπο να διαβάσεις τα θέματα, είναι διαθέσιμα στο διαδίκτυο. Και μετά θα μπορείς να καταλάβεις αν πρόκειται για "επιπλέον ύλη". Έλεος...

ΡΜ
|

Αν δεν καταργηθεί στο Γυμνάσιο ο κανονισμός, του περνάω τη τάξη με μέσο όρο 10 (μαθηματικά 5, γυμναστική 20), και πέντε τράπεζες θεμάτων να φέρουν πάλι στο ίδιο επίπεδο θα είναι.
Οι μαθητές δε κοπιάζουν να διαβάσουν φτάνουν με κενά στο Λύκειο και δε τους σώζει κανένα φροντιστήριο.
Εμείς με το φόβο να μη δούμε το όνομα μας μετεξεταστέο για Σεπτέμβρη, διαβάζαμε αναγκαστικά.
Από κει και πέρα χρειάζεται αναδιάρθρωση της ύλης των μαθημάτων από Γυμνάσιο μέχρι και Λύκειο, αποφόρτιση του μεγάλου όγκου ανά μάθημα και εισαγωγή μαθημάτων προτίμησης σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα κάθε μαθητή μαζί με 5 υποχρεωτικά.

@Κλέων
|

"Στο δημόσιο λύκειο δεν γίνεται μάθημα [...]". Μάλιστα. Σε κανένα λύκειο; σε κανένα μάθημα; δηλαδή απλώς πηγαινο-έρχεστε ασκόπως κάθε μέρα σπίτι-σχολείο...

Δηλαδή
|

σκοπεύουν να φορτώσουν πρωτίστως τα παιδιά με επί πλέον ύλη για να δείξουν καλύτερα αποτελέσματα στην PISA. Αδίστακτοι.....

μπαρμπα-Μήτσος
|

« Οι γνώσεις τους, ειδικά στη γλώσσα και τα μαθηματικά είναι πολύ υψηλού επιπέδου, υψηλότερου από ό,τι ισχύει σε άλλες χώρες. Χρειάζονται απλώς ορισμένες προσθήκες / προσαρμογές ώστε οι μαθητές μας, με τις γνώσεις τους να μπορούν να ανταποκριθούν και σε ερωτήματα “τύπου PISA”.»

Και το πρώτο βραβείο βυζαντινής διπλωματίας απονέμεται στην κυρία Ζέττα Μακρή!

PISA-expert
|

Παραδίδονται ιδιαίτερα μαθήματα μαθηματικών όλων των τάξεων του λυκείου από έμπειρο καθηγητή κάτοχο μεταπτυχιακού τίτλου, με ειδίκευση στη θεματολογία PISA. Παρέχονται δωρεάν σχετικές σημειώσεις με θεωρία και ασκήσεις.

Κλεων
|

Στο δημόσιο λύκειο δεν γήνεται μάθημα και στο φροντιστήριο μαθαίνουμε τεχνικές παπαγαλιας να περάσουμε στις πανελληνιες, χωρίς βέβαια κατανόηση της ύλης

Αυτό είναι το ελληνικο εκπαιδευτικό σύστημα.

Βιοπληροφορική
|

Στα ενδεικτικά θέματα των πιο πρόσφατων εξετάσεων (2022) για τους αποφοίτους Γυμνασίου που δημοσιεύονται στη σελίδα του PISA είναι εμφανές ότι τόσο στα Μαθηματικά όσο και στις Φυσικές Επιστήμες το πλαίσιο είναι η Υπολογιστική Σκέψη (Computational Thinking). Η πλειονότητα των καθηγητών Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν γνωρίζει τι είναι "αυτό το πράγμα" και κάποιοι που καμώνονται ότι γνωρίζουν...θα σου πουν ότι πρόκειται για κάποιες "αχρείαστες καινοτομίες". Το μόνο μάθημα που διδάσκει την Υπολογιστική Σκέψη στην ελληνική εκπαίδευση είναι το μάθημα της Πληροφορικής, αλλά αυτό διδάσκεται μόλις μία (!) ώρα την εβδομάδα σε Δημοτικό και Γυμνάσιο. Αν θέλετε αποτελέσματα στην PISA δώστε στην Πληροφορική της διδακτικές ώρες που αναλογούν σε ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα: πάρτε παράδειγμα από τις Η.Π.Α και το Ηνωμένο Βασίλειο.

με ανάθεση;
|

ή τσάμπα; θα κινηθεί χρήμα;

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ