Για την καλύτερη εξάσκηση των μαθητών θα αναπτυχθεί Τράπεζα Θεμάτων στη λογική των ερωτήσεων και της φιλοσοφίας της έρευνας PISA, ανακοίνωσε η υφυπουργός παιδείας Ζέττα Μακρή σήμερα στη Βουλή, κατά τη συζήτηση σχετικής επίκαιρης ερώτησης του Αναξάρτητου Βουλευτή Μιχάλη Χουρδάκη, ενώ ανέφερε τα εξής:
Οδηγοί εκπαιδευτικών: Στους οδηγούς των εκπαιδευτικών για όλα τα μαθήματα και ιδιαίτερα για τα βασικά αντικείμενα που εξετάζει η έρευνα PISA (κατανόηση κειμένου, μαθηματικά, φυσικές επιστήμες), θα ενσωματωθούν δραστηριότητες που συνδέουν τη θεωρητική γνώση με την πρακτική εφαρμογή. Παραδείγματα τέτοιων δραστηριοτήτων είναι η διερεύνηση ανοικτού τύπου προβλημάτων, η αποτύπωση εναλλακτικών λύσεων και ιδεών, η απάντηση ερωτημάτων του τύπου «τι θα συνέβαινε αν….», «πώς θα αντιμετωπίζατε εσείς …».
Δεν ταυτίζεται με το σύστημα των εξετάσεων PISA: Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα βασίζεται σε μια φιλοσοφία που δεν ταυτίζεται με το σύστημα των εξετάσεων PISA. Αντίθετα με άλλες χώρες, όπως η Σιγκαπούρη, οι οποίες έχουν προσαρμόσει το εκπαιδευτικό τους σύστημα στη φιλοσοφία του PISA και ως εκ τούτου έχουν και υψηλότερα αποτελέσματα, η Ελλάδα δεν έχει προβεί σε τέτοια προσαρμογή.
Οι γνώσεις των Ελλήνων μαθητών είναι πολύ υψηλού επιπέδου: Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι Έλληνες μαθητές δεν έχουν γνώσεις. Το αντίθετο θα έλεγα. Οι γνώσεις τους, ειδικά στη γλώσσα και τα μαθηματικά είναι πολύ υψηλού επιπέδου, υψηλότερου από ό,τι ισχύει σε άλλες χώρες. Χρειάζονται απλώς ορισμένες προσθήκες / προσαρμογές ώστε οι μαθητές μας, με τις γνώσεις τους να μπορούν να ανταποκριθούν και σε ερωτήματα “τύπου PISA”.
Στοχευμένες παρεμβάσεις: Γι’ αυτό και προχωράμε σε στοχευμένες παρεμβάσεις, όπως προγράμματα που θα ενταχθούν στο σχολικό Πρόγραμμα με οριζόντιο τρόπο και είναι:
- τοΠρόγραμμα Φιλαναγνωσίας,δηλαδή η ανάγνωση και η ανάλυση ολόκληρων λογοτεχνικών βιβλίων, τα οποία θα διανεμηθούν δωρεάν σε κάθε μαθητή όλων των τάξεων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και
- τοΠρόγραμμα «Δράσεις Ενεργού Πολίτη»που έχει επίκεντρο την ενασχόληση των μαθητών με σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα.
Αξιολόγηση: Εξάλλου, κατά τη διάρκεια εφαρμογής των διαδικασιών αξιολόγησης της σχολικής μονάδας και των εκπαιδευτικών, οι εκπαιδευτικοί, με την υποστήριξη των Συμβούλων Εκπαίδευσης, έχουν τη δυνατότητα να εστιάσουν σε δράσεις και πρακτικές που ενισχύουν τις σύγχρονες δεξιότητες. Ενδεικτικά αναφέρω παιδαγωγικές πρακτικές, όπως η διερευνητική μάθηση, που βασίζεται στην εξερεύνηση και την ανακάλυψη, τα projects, καθώς και δράσεις που προάγουν την ενεργό συμμετοχή των μαθητών, όπως οι όμιλοι και άλλες ενδοσχολικές δραστηριότητες.
Ελληνική PISA: Εδώ και 3 χρόνια, εφαρμόζονται οι Διαγνωστικές εξετάσεις για μαθητές Στ΄ Δημοτικού και Γ΄ Γυμνασίου (ελληνική PISA), στις οποίες έχουν ενταχθεί και θέματα “τύπου PISA”, με στόχο την εξάσκηση των μαθητών.
Ψηφιακό Σχολείο: Συνοπτικά, όσον αφορά στη μαθησιακή διαδικασία, το ψηφιακό σχολείο περιλαμβάνει:
- Ολοκλήρωση της εγκατάστασης 36.264 διαδραστικών συστημάτων μάθησης σε κάθε σχολική αίθουσα από την Ε΄ Δημοτικού έως και την Γ΄ Λυκείου, εντός του 2024. Οι γνωστοί μας διαδραστικοί πίνακες που ήδη έχουν αρχίσει να διανέμονται στις σχολικές μας μονάδες. Τα διαδραστικά συστήματα μάθησης θα εμπλουτιστούν με ειδικό εκπαιδευτικό υλικό, με στόχο την παροχή γνώσεων σε συνδυασμό με την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, των ήπιων και των ψηφιακών δεξιοτήτων.
- Ψηφιακό Φροντιστήριο: μία ψηφιακή πλατφόρμα με μαθήματα για μαθητές από Α΄ Δημοτικού μέχρι Β΄ Λυκείου. Θα προσφέρει ενίσχυση και υποστήριξη στους μαθητές, με στόχο την εμπέδωση της διδασκόμενης ύλης.
- Τάξεις για απομακρυσμένες περιοχές: Κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών σε απομακρυσμένες νησιωτικές και ορεινές περιοχές. Εδώ, να σημειώσω ότι δεν επιδιώκουμε να υποκαταστήσουμε τη διά ζώσης διδασκαλία, η οποία, φυσικά, είναι αναντικατάστατη. Γι’ αυτό, άλλωστε, η συγκεκριμένη παρέμβαση περιλαμβάνει τη φυσική παρουσία τουλάχιστον τριών ειδικοτήτων εκπαιδευτικών (φιλόλογοι, μαθηματικοί, φυσικών επιστημών ή πληροφορικοί). Στόχος μας είναι η ολοκληρωμένη κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών, χρησιμοποιώντας όλα τα δυνατά μέσα, ακόμα και τις δυνατότητες που μας δίνει το διαδίκτυο, για την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης στα παιδιά μας.
Ας τα κάνουμε όλα ψηφιακά και ΑΙ, και τα αποτελέσματα τα βλέπουμε ήδη. Τα σωστά θεμέλια σας λένε τίποτα ή δεν βολεύουν οι σκεπτόμενοι και μορφωμένοι πολίτες;
Κλειστού τύπου η ερώτηση, για να είναι και στο πνεύμα της PISA