Διάταξη για τα Εργαστηριακά Κέντρα Επαγγελματικών Λυκείων

10/07/2024

Άκουσε το άρθρο

Διάταξη  για τα Εργαστηριακά Κέντρα Επαγγελματικών Λυκείων, περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο "σκούπα" του υπουργείου Παιδείας, το οποίο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση.

Ειδικότερα, η διάταξη έχει ως εξής:

Στο άρθρο 6Ζ του ν. 4186/2013 (Α ́193), περί εργαστηριακών κέντρων Επαγγελματικών Λυκείων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) το τρίτο και τέταρτο εδάφιο της παρ. 1 διαγράφονται, β) στην παρ. 2 βα) στο πεδίο εφαρμογής του πρώτου εδαφίου προστίθενται οι Υπεύθυνοι Εργαστηρίων και ββ) στο πεδίο εφαρμογής του δεύτερου εδαφίου απαλείφονται οι Υπεύθυνοι Εργαστηρίων, και οι παρ. 1 και 2 διαμορφώνονται ως εξής:

«1. Για τα εργαστηριακά μαθήματα και το εργαστηριακό μέρος των μικτών μαθημάτων των μαθητών των Επαγγελματικών Λυκείων, των καταρτιζόμενων των Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) και των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.), καθώς και των μαθητευομένων του Μεταλυκειακού έτους – Τάξη Μαθητείας συγκροτούνται και λειτουργούν, ανάλογα με τις υπάρχουσες ανάγκες, εργαστηριακά κέντρα (Ε.Κ.), ανά δύο (2) τουλάχιστον εκπαιδευτικές μονάδες, συμπεριλαμβανομένων και των δημόσιων Ε.Σ.Κ. ή Σ.Α.Ε.Κ.. Όταν όσοι ασκούνται στα εργαστήρια προέρχονται από λιγότερες από δύο (2) εκπαιδευτικές μονάδες των επιπέδων 3, 4 και 5, οι εργαστηριακές ανάγκες καλύπτονται σε σχολικό εργαστήριο του ΕΠΑ.Λ.. Κάθε Εργαστηριακό Κέντρο (Ε.Κ.) διακρίνεται σε τομείς εργαστηρίων.

2. Όργανα διοίκησης κάθε Ε.Κ. είναι ο Διευθυντής, οι δύο (2) Υποδιευθυντές και οι Υπεύθυνοι Εργαστηρίων. Διευθυντής και Υποδιευθυντές του Ε.Κ. ορίζονται εκπαιδευτικοί, σύμφωνα με τα άρθρα 30 έως 49 του ν. 4823/2021 (Α ́ 136). Αν για οποιονδήποτε λόγο δεν υπάρχει ή απουσιάζει ή κωλύεται, ο Διευθυντής του Ε.Κ. αναπληρώνεται από τον Υποδιευθυντή που ο ίδιος έχει ορίσει προς τον σκοπό αυτό. Υπεύθυνος του σχολικού εργαστηρίου είναι ο Διευθυντής του ΕΠΑ.Λ., στο οποίο υπάγεται διοικητικά το σχολικό εργαστήριο.».

 

Σχόλια (18)

ΓΕΩΡΓΙΟΣ
|

Δεν μπορεί να λες τεχνική εκπαίδευση, και να μην σου έρχονται στο μυαλό τα εργαστήρια. Χωρίς εργαστήρια δεν υπάρχει....
Αν νομίζετε πως ένας διευθυντής και δύο υποδιευθυντές μπορούν να καλύψουν το ωράριο 8 00. - 22 00 , τρία τουλάχιστον σχολεία, εργαστήρια με εξοπλισμό εκατομμυρίων, αναλώσιμα, επισκευές, συντήρηση, κτηριακά και άλλα πολλά, τι να πω....
Η τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση είναι για να βγάζει τεχνίτες. Η τριτοβάθμια είναι για ένα ποσοστό. 5% και με το ζόρι αν βγάλουμε την κοινή ομάδα. Η αγορά θέλει τεχνίτες και τους καλοπληρωνει . Δεν χρειάζονται άλλοι επιστήμονες, μάστορες θέλουμε.

ΝΠ
|

Άρα σαν στελέχη εκπαίδευσης οι υπεύθυνοι εργαστηρίων θα έχουν και επίδομα. Δηλαδή αντί να μειώσουμε το κόστος το αυξάνουμε Τομεάρχες στα ΕΠΑΛ με επίδομα, Υπεύθυνοι εργαστηρίων με επίδομα αναρωτιέμαι ποιος είναι πραγματικά αυτός που το σκέφτηκε να πάνε οι Τομεάρχες στα ΕΠΑΛ και τι σχέση έχει με την τεχνική εκπαίδευση.

@ @ΔΜ
|

Ο κύριος σκοπός των ΕΠΑΛ είναι και η απόκτηση πτυχίου ειδικότητας (με τη μαθητεία πάνε στο επίπεδο 5, ανώτερο από το ΓΕΛ) ΚΑΙ η εισαγωγή στην πανεπιστημιακή γβθμια με επιλογή τμημάτων ΑΕΙ μέσα από το πεδίο (τομέα ΕΠΑΛ) που έχει διαλέξει! Αρέσει δεν αρέσει είναι πραγματικότητα, δεν ζούμε στο 90ς... και κάθονται δίπλα δίπλα στα ίδια έδρανα με αυτούς των ΓΕΛ, γιατί ΓΕΛ και ΕΠΑΛ είναι ισοδύναμα (περίπου, από τα ΕΠΑΛ με τη μαθητεία είναι ανώτερα). Ξέρει και πράγματα ήδη στο αντικείμενο που (θα) σπουδάσει στο ΑΕΙ, γιατί τα έχει κάνει στο ΕΠΑΛ...

Επίσης, ο πτυχίουχος ΕΠΑΛ+μαθητεία έχει το δικαίωμα να δώσει κατατακτήριες στα ΑΕΙ (χωρίς το διαγωνισμό των πανελληνίων, για κατάταξη) σε προχωρημένο εξάμηνο σπουδών, δείγμα των ειδικών γνώσεων που έχει ήδη από το ΕΠΑΛ.

@@ΔΜ
|

Κάθε σχολική μονάδα έχει περιόδους μεγάλου φόρτου εργασιών. Αναρωτηθηκατε γιατί κανένας από το ΕΠΑΛ δεν έβαλε πλάτη στο ΕΚ όλο τον Ιούνιο; Εσείς περάσατε μια βόλτα από το ΕΠΑΛ να πάρετε μια γεύση του "τρελοκομείου" που επικρατεί, ειδικά αν είναι και εξεταστικό κέντρο πανελλαδικών; Μάλλον όχι.
Λοιπόν, επειδή ΕΠΑΛ και ΕΚ είναι αλληλοεξαρτώμενες ΣΜ ας μην αρχίσουμε τα αλληλομαχαιρωματα.
Μπορούμε να συνεργαστούμε και όταν υπάρχει ανάγκη να βάλουμε πλάτη και όχι τα μάτια ο ενας στον άλλο.
Όσο για την άποψη σας σχετικά με το ποιός είναι ο σκοπός των ΕΠΑΛ και ότι μαθητές που θέλουν να περάσουν σε ΑΕΙ πρέπει να φοιτούν στο ΓΕΛ... απορώ και αναρωτιέμαι αν είστε όντως καθηγητής σε ΕΠΑΛ.

ΠΕ800
|

Οι συνέπειες του ν 5082/2024 στο μέρος που κατήργησε την εκπαιδευτική δομή των Εργαστηριακών Κέντρων θα είναι σύντομα ορατές και η μόνη ελπίδα να μείνουν όρθια τα Εργαστήρια είναι ο θεσμός του Υπεύθυνου Εργαστηρίου που πρέπει τώρα να ισχυροποιηθεί. Χρειάζεται δουλειά και μαεστρία από όσους θα απομείνουν στα ΕΚ για να συντηρήσουν λειτουργικά τα Εργαστήρια, ειδικά εκείνα που θα χρησιμοποιούνται από πολλές εκπαιδευτικές δομές. Είναι θλιβερό που ακόμα αρκετοί εκπαιδευτικοί επιμένουν στο δόγμα: "Αφήστε τα Εργαστήρια και ελάτε όλοι να κάνετε εργασίες γραφειοκρατίας στο ΕΠΑΛ". Να μη διαμαρτύρεστε λοιπόν όταν θα πηγαίνετε στα Εργαστήρια για μάθημα και θα αντικρίζετε σκηνικά εγκατάλειψης και διάλυσης που θα αφήνει πίσω η κάθε μονάδα που θα τα χρησιμοποιεί και κανένας δεν θα αναλαμβάνει πλέον το συμμάζεμα και την διατήρησή τους σε λειτουργικό επίπεδο. Τα έχουν ζήσει οι παλαιότεροι πριν την ίδρυση των ΕΚ στο καθεστώς των κοινόχρηστων σχολικών εργαστηρίων: κλειδωμένες ντουλάπες ανά σχολείο και ότι χαλούσε έμενε χαλασμένο, ο εκσυγχρονισμός των εργαστηρίων ήταν άγνωστη λέξη γιατί επικρατούσε η ατομική λογική ανά σχολείο, όπως αυτή που εκφράζεται τώρα...

Τα ιδια
|

Και τα ίδια.Ρωτηθηκε κάποιος γνωστής της επαγγελματικής;Κάποιο στέλεχος εκπαίδευσης; Τι μα τον κανείς τον υπεύθυνο εργαστηρίου στα ΕΚ χωρίς τομεάρχες; Οι εμμονές με τα κακώς κείμενα των ΠΕΠΑΛ πάνε να υιοθετηθούν ως καλες πρακτικές στα ΕΠΑΛ και ΕΚ

@ΔΜ
|

Ο κύριος σκοπός των ΕΠΑΛ δεν είναι η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά η απόκτηση πτυχίου ειδικότητας. Όταν ένας μαθητής διαλέγει Τομέα και ειδικότητα, διαλέγει το επάγγελμα που θέλει να ακολουθήσει δεν διαλέγει επιστημονικό πεδίο για την εισαγωγή του στην Τριτοβάθμια. Για αυτό τον λόγο και οι εργαστηριακές ώρες είναι πολύ περισσότερες από τις θεωρητικές. Για τον ίδιο λόγο τα εργαστήρια έχουν μεγαλύτερη ανάγκη από τους εκπαιδευτικούς που τόσα χρόνια τα συντηρούσαν και τα φρόντιζαν. Δεν νομίζω να θεωρεί κάποιος συνάδελφος ότι ένα εργαστήριο έχει τις ίδιες ανάγκες σε εργατοώρες με μια σχολική τάξη; Θεωρώ ότι ο μαθητής που έχει στόχο την Τριτοβάθμια πρέπει να είναι στο ΓΕΛ. Ποια είναι τα διοικητικά καθήκοντα που θα αναλάβουν οι Τομεάρχες ΕΠΑΛ; Ολόκληρο τον Ιούνιο τα ΕΚ έκαναν απογραφές, καταστροφές, παραλαβές εξοπλισμού από το Υπουργείο και αγορές υλικών και μηχανημάτων αλλά κανένας από τα ΕΠΑΛ δεν βρέθηκε για να βάλει "πλάτη".

ΔΗΜΗΤΡΗΣ
|

Αν δε δωσει κινητρα το υπουργειο κανεις δεν θα θελει να αναλαβει τιποτα. Να ειμαι υπευθυνος για τη καλη λειτουργια και συντηρηση του εργαστηριου για να πηγαινω για ανταλλακτικα, υλικα προσφορες και εργαλεια εκτος του ωραριου μου, με δικα μου εξοδα και προσωπικη εργασια! ΔΕΝ μου χρειαζεται. Να αναλλαβουν ολοι οι εκπαιδευτικοι του σχολειου για τα παραπανω. Γιατι εχω υποχρεωση εγω για τις εγγραφες. Να εχει και ο εκπαιδευτικος των εγγραφων συμμετοχη στα εργαστηρια. Ολοι σε ολα.

Τρικυμία...
|

Δεν υπήρχαν σε όλα τα εργαστήρια υπεύθυνοι εργαστηρίων γιατί δεν υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο ώστε ο Δ/ντης/ ντρια του ΕΚ να ορίζει χωρίς αίτηση ενδιαφερομένου. Θα πρέπει π.χ. όσοι έχουν περισσότερες ώρες σε εργαστηριακά μαθήματα να οριζόνται υπεύθυνοι εργαστηρίων αφού αυτοί τα χρησιμοποιούν και περισσότερο. Άρα ξέρουν και τις ανάγκες τους. Με αυτόν τον τρόπο όλα τα εργαστήρια θα έχουν υπεύθυνους εργαστηρίων και οι υποδιευθυντές θα αθροίζουν τα αιτήματα και τις ανάγκες.

Χαρης
|

Οι τομεαρχες των εκ καταργουνται??

Μαρία
|

Είναι γνωστή χρόνια η δυσκολία στην συνλειτουργία δύο συλλόγων διδασκόντων για τους ΙΔΙΟΥΣ μαθητές. ΕΠΑΛ και ΕΚ. Τα ΕΠΑΛ εγγράφουν μαθητές και απονέμουν απολυτήρια και πτυχία και διενεργούν προαγωγικες απολυτηριες και οργανώνουν Πανελλήνιες εξετάσεις, επικοινωνία με γονείς διοικητικές εργασίες ....Στα ΕΚ γίνονται μόνο εργαστηριακά μαθηματα αλλά ουσιαστικά αποδυναμώνουν τα ΕΠΑΛ από προσωπικό και δεν λειτουργούν βοηθητικά στο έργο τους. Κακώς είχαν χαρακτηριστεί σχολικές μονάδες, αφού τελικά είχαν περιχαρακωθει σε αυτή τη νομοθεσία και δεν παρείχαν βοήθεια στα ΕΠΑΛ από τα οποία εξαρτιόταν η λειτουργία τους (εγγραφές μαθητών). Επίσης οι αναθέσεις για τα εργαστηριακά μαθήματα ήταν πάντα προνόμιο των συλλόγων των ΕΚ δια των τομεαρχων και αυτό δημιουργούσε σημαντικά προβλήματα. Με τη διάταξη , ουσιαστικά καταργείται ο σύλλογος διδασκόντων του ΕΚ, θα ενισχυθούν τα ΕΠΑΛ στο πολύ δύσκολο και μεγάλο φόρτο εργασίας που έχουν.

ΔΜ
|

Θετική αλλαγή ως προς τους υπεύθυνους εργαστηρίων. Οι τομεάρχες φυσικά πρέπει να ανήκουν στο ΕΠΑΛ να αναλαμβάνουν διοικητικά καθήκοντα στο ΕΠΑΛ και όλες οι αναθέσεις να γίνονται από το σύλλογο διδασκόντων του ΕΠΑΛ. Να υπενθυμίσω ότι στα ΑΕΙ οι μαθητές των ΕΠΑΛ εξετάζονται σε θεωρητικά μαθήματα μεικτών μαθημάτων και γενικής παιδείας με μεγάλο αγώνα και όχι από εργαστηριακά μαθήματα!
Τώρα που λειτουργούν τα ΕΠΑΛ για να ολοκληρωθούν οι εγγραφές των μαθητών αλλά και για τη συμπλήρωση των μηχανογραφικών μέχρι την επόμενη Πέμπτη, κανένας από τα ΕΚ δεν βρίσκεται για να βάλει "πλάτη" . Καλώς λοιπόν που καταργείται ο σύλλογος διδασκόντων του ΕΚ ώστε όλοι να βοηθάνε να οργανωθεί και να λειτουργήσει το σχολείο που είναι το ΕΠΑΛ. Όπου δεν υπήρχαν ΕΚ μια χαρά λειτουργούσαν τα εργαστήριαεσα στα ΕΠΑΛ!

Κώστας
|

@Διευκρίνηση, όχι δεν είναι όργανα διοίκησης. Είναι υπεύθυνοι κυρίως για τη λειτουργία των εργαστηρίων του τομεα. Ο Διευθυντής /ντρια και ο Υποδιευθυντής/ντρια ασκούν διοίκηση στο ΕΚ

Διευκρίνηση
|

Οι τομεάρχες δεν είναι όργανα διοίκησης? Εκτός αν στα μουλωχτά καταργούνται.

Γ.Κ.
|

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ
Άρθρο 23

Αποσπασματικά και φραγκεσταϊνικού τύπου ημίμετρα!!!

1. Και οι προηγούμενοι του 5082/2024 νόμοι προέβλεπαν υπευθύνους εργαστηρίου σε κάθε εργαστήριο! Στην πράξη όμως τι γινόταν;;; ΛΙΓΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΕΙΧΑΝ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΤΑ ΧΡΕΩΝΟΝΤΟΥΣΑΝ ΟΙ ΤΟΜΕΑΡΧΕΣ!!!
Τώρα χωρίς τομεάρχες ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ;;;;

2. ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ ΤΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΤΗΝ ΕΧΕΙ;;; Τις παραλαβές, την καταγραφή, τις καταστροφές ποιος θα τις κάνει;;; Ο Κάθε Τομεάρχης είχε υπό την ευθύνη του 5+ εργαστήρια. ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ Ο Δ/ΝΤΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΥΠ/ΝΤΕΣ (ο ένας πρωινός και ό άλλος εσπερινός με 14-16 ώρες μάθημα) ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ 2Ο+ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΤΟΜΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΩΝ; ΠΩΣ ΘΑ ΞΕΡΟΥΝ ΤΙΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ (ΜΟΝΙΜΟΣ, ΒΡΑΧΕΙΑΣ) ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΑΝΑΛΩΣΙΜΩΝ;

ΕΑΝ Ο ΤΟΜΕΡΑΧΗΣ (που είναι ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ Στέλεχος – με μείωση ωραρίου και επίδομα που και αυτός έχει 14-16 ώρες μάθημα) ΔΕΝ ΕΠΑΝΕΛΘΕΙ ΣΤΟ ΕΚ το θέμα της εργαστηριακής εκπαίδευσης είναι τελειωμένο!!! Και θα συμπαρασύρει και όλη την πολύπαθη Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση!

Ο ΑΝΑ ΤΟΜΕΑ ΤΟΜΕΑΡΧΗΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΟ Ε.Κ. ΚΑΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ ΤΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ!!! ΣΤΕΡΕΙΤΑΙ ΛΟΓΙΚΗΣ Η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΤΟΜΕΑΡΧΩΝ ΑΠΟ ΤΑ Ε.Κ.!!!! Αλλά ποιος από αυτούς που νομοθετούν νοιάζεται;…

ΠΕ812345
|

Συνεχίζεται η διάλυση των ΕΚ. Τα ΕΚ συνεχίζουν να μην έχουν σύλλογο διδασκόντων και Υπ. Τομέων. Είναι κάτι ουσιαστικό το παραπάνω; Ποιος είναι υπεύθυνος για τον εξοπλισμό των εργαστηρίων; Μόνο ο Δ/ντης και οι Υπ/ντες. Οι υπ. εργαστηρίων έγιναν τώρα όργανα διοίκησης, με ποιες όμως αρμοδιότητες και ευθύνες ως προς τον εργαστηριακό εξοπλισμό; Σύμφωνα με τον νόμο " Ο Υπεύθυνος εργαστηρίου είναι αρμόδιος για τη λειτουργία και συντήρηση του εξοπλισμού, την οργάνωση του εργαστηρίου και την υποβολή προτάσεων για τη συμπλήρωση ή την αντικατάσταση του εξοπλισμού". Μόνο για την λειτουργία και συντήρηση του εξοπλισμού, καμία χρέωση και ουσιαστική ευθύνη. Θα υποβάλει προτάσεις προς τον Δ/ντη ΕΚ ο οποίος θα πρέπι να ασχοληθεί με όλα. Επίσης θα πρέπει να βρεθούν και Υπ. εργαστηρίων για όλες τις βάρδιες "...να καλύπτονται ο πρωινός, ο απογευματινός και ο εσπερινός κύκλος ημερήσιας λειτουργίας των εργαστηρίων." Να δούμε που θα τους βρείτε!!!

ΠΕ800
|

Θετικό γεγονός η διόρθωση του νόμου.
Ο ν. 5082/2024 άφησε μία αίσθηση εμπάθειας για τα ΕΚ. Έστω εκ τω ύστερων επικράτησαν αυτές οι φωνές λογικής για να αποτραπεί η πλήρης διάλυση των Εργαστηρίων γεγονός που θα ήταν σε βάρος όλων των δομών της ΕΕΚ.

Σωστό
|

Καλό είναι να διαρθρώνονται λάθη και αδυναμίες των νόμων. Πολύ σωστά έγινε η διόρθωση στον τελευταίο νόμο για την επαγγελματική εκπαίδευση και συγκεκριμένα για τα Εργαστηριακά κέντρα. Όπως είχε διατυπωθεί στο τελευταίο νομοσχέδιο στα ΕΚ έμεναν ο διευθυντής και 2 υποδιευθυντές . Μη λειτουργικό σχήμα που θα οδηγούσε στην διάλυση των εργαστηρίων.
Σωστή είναι επίσης η αλλαγή για τον καθορισμό των τομέων εργαστηρίων οι οποίοι δεν θα καθορίζονται μόνο από τις ειδικότητες των ΕΠΑΛ αλλά και από τις ειδικότητες των υπόλοιπων δομών ΣΑΕΚ & ΕΣΚ.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ