Δεν έκανε δεκτή ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης την τροπολογία Βουλευτών του ΠΑΣΟΚ –ΚΙΝΑΛ για το δικαίωμα διορισμού- μετά από εξέλιξη - μέλους ΕΔΙΠ και ΕΕΠ σε θέση Επίκουρου Καθηγητή.
Αιτιολογική έκθεση της προτεινόμενης τροπολογίας
Στα Ελληνικά Πανεπιστήμια σήμερα υπηρετούν μέλη ΕΔΙΠ και ΕΕΠ που είναι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος, και επιτελούν διδακτικό έργο, καλύπτοντας πάγιες και διαρκείς διδακτικές ανάγκες διαφόρων γνωστικών αντικειμένων, ενώ προωθούν την έρευνα, είτε ως κύριοι ερευνητές είτε ως Επιστημονικά Υπεύθυνοι Έργων. Αρκετά μέλη διαθέτουν διεθνώς αναγνωρισμένο επιστημονικό έργο και εργάζονται αδιάκοπα στα Ελληνικά Πανεπιστήμια κατά την τελευταία 25ετία.
Η ισχύουσα νομοθεσία δεν δίνει στα μέλη Ε.ΔΙ.Π. και ΕΕΠ τη δυνατότητα ακαδημαϊκής εξέλιξής και θεσμικής αναγνώρισής τους, αντίστοιχη των προσόντων τους και την πολυετή ακαδημαϊκή προσφορά τους. Κατά το παρελθόν έχουν εφαρμοστεί, νομοθετικές ρυθμίσεις σε σχέση με την ένταξη των μελών Ε.ΔΙ.Π. με διδακτορικό, στη βαθμίδα του Λέκτορα, όπως ο ν. 1268/15-7-1982, άρθρο 31 , ο ν. 2517/11-8-1997, άρθρο 3 και ο ν. 3027/28-6-2002, παρ. 23, άρθρο 3.
Ακολούθησε η εξέλιξη των Καθηγητών Εφαρμογών Τ.Ε.Ι. σε Λέκτορες (ν. 4485/2017, ν. 4521/2018, ν. 4559/2018, ν. 4589/2019) ενώ με την παρ. 6, άρθρο 49, ν. 4301/2014 οι εκπαιδευτικοί της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης (Ε.Π.Α.Θ) εντάχθηκαν σε θέσεις Ε.ΔΙ.Π. και κατόπιν κατά τα έτη 2016-17 σε θέσεις Επίκουρου Καθηγητή.
Επομένως ένας αριθμός επιστημόνων με πλεονασμό προσόντων στην κατηγορία Ε.ΔΙ.Π. και ΕΕΠ (κάτοχοι διδακτορικού με διεθνώς αναγνωρισμένο επιστημονικό και ερευνητικό έργο), που μολονότι έχουν προσφέρει τα μέγιστα στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο τις δύσκολες περιόδους της οικονομικής και υγειονομικής κρίσης, δεν έχουν τη δυνατότητα ακαδημαϊκής εξέλιξης.
Επιπρόσθετα οι θέσεις των Ε.ΔΙ.Π. και ΕΕΠ είναι οργανικές, και στην περίπτωση "διορισμού σε θέση επίκουρου καθηγητή", τίθεται με βάση το ν. 4957/2022 αυτομάτως σε ισχύ διαδικασία μετατροπής οργανικής θέσης σε επί θητεία. Οι δε πιστώσεις των επί θητεία θέσεων θα προέρχονται από τις υφιστάμενες θέσεις των μελών Ε.ΔΙ.Π. και ΕΕΠ χωρίς να επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός, αφού τα μέλη ΕΔΙΠ και ΕΕΠ ήδη μισθοδοτούνται και απλώς η μισθοδοσία τους μεταφέρεται στη βαθμίδα των ΔΕΠ.
Επομένως με την προτεινόμενη ρύθμιση:
1. Αυξάνεται το Διδακτικό και Ερευνητικό Προσωπικό (ΔΕΠ) των ΑΕΙ, χωρίς να μειώνονται οι ήδη αιτηθείσες νέες θέσεις ΔΕΠ.
2. Δίνονται κίνητρα για εξέλιξη σε μέλη του διδακτικού προσωπικού των πανεπιστημίων που στην ουσία ήδη διδάσκουν, παρέχοντας στο πανεπιστήμιο πολύτιμη συνδρομή.
3. Καταργείται σταδιακά, το άνευ λόγου, ιδιότυπο καθεστώς διδασκόντων δυο ταχυτήτων στα ΑΕΙ.
4. Αυξάνεται η ανταγωνιστικότητα των Τμημάτων με την αύξηση του αριθμού των μελών ΔΕΠ και βελτιώνεται η αναλογία ΔΕΠ/φοιτητή.
5. Δεν προκύπτει δημοσιονομική δαπάνη, καθώς για τη μισθοδοσία τους θα χρησιμοποιηθούν οι υπάρχουσες πιστώσεις των θέσεων των υπηρετούντων μελών ΕΔΙΠ και ΕΕΠ.
Επισημαίνεται ότι ανάλογο πλαίσιο είχε εφαρμοστεί, (παρ. 6 του άρθρου 49 του Ν. 4301/2014), με την κατάργηση της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης (Ε.Π.Α.Θ.) όπου οι υπηρετούντες σε αυτή μόνιμοι καθηγητές, εντάχθηκαν αρχικά σε θέσεις Ε.ΔΙ.Π. και στη συνέχεια είχαν τη δυνατότητα να αιτηθούν και να ενταχθούν σε θέσεις ΔΕΠ.
Προτεινόμενη ρύθμιση – προσθήκη
Άρθρο …
Θέμα: «Τροποποίηση του αρθρ. 465 του ν. 4957/2022, με την προσθήκη νέας παρ. 7»
Στο άρθρο 465 του ν. 4957/2022, όπως ισχύει, προστίθεται νέα παρ. 7), ως εξής:
«Τα υπηρετούντα μέλη ΕΕΠ και ΕΔΙΠ των ΑΕΙ, τα οποία, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, πληρούν τις προϋποθέσεις εκλογής στη βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή, έχουν δικαίωμα να ζητήσουν την ένταξη τους σε μόνιμη προσωποπαγή θέση Επίκουρου Καθηγητή, μετά από κρίση. Οι υποψήφιοι δύναται να υποβάλλουν τη σχετική αίτηση στη γραμματεία του οικείου ή άλλου Τμήματος με συναφές γνωστικό αντικείμενο, του οικείου Α.Ε.Ι. Η προκήρυξη αποφασίζεται από τη Γενική Συνέλευση του Τμήματος στο οποίο υποβάλλεται η αίτηση από το μέλος ΕΕΠ ή ΕΔΙΠ. Η διαδικασία κρίσης γίνεται με τα ισχύοντα για την εκλογή μελών ΔΕΠ. Η διαδικασία κρίσης ολοκληρώνεται εντός οκταμήνου από την ημερομηνία της αίτησης. Σε περίπτωση αρνητικής κρίσης, ο υποψήφιος διατηρεί τη θέση την οποία κατείχε. Μετά την παρέλευση τουλάχιστον ενός (1) έτους, από την προηγούμενη αρνητική κρίση ο υποψήφιος δύναται να υποβάλει νέα αίτηση. Σε περίπτωση θετικής κρίσης εντάσσεται σε αυτοδίκαια συνιστώμενη θέση Επίκουρου Καθηγητή. Για την ένταξη εκδίδεται σχετική διαπιστωτική πράξη από τον Πρύτανη του οικείου ΑΕΙ. Οι υπάρχουσες πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού που καλύπτουν τη μισθοδοσία, του ως άνω εντασσόμενου προσωπικού Ε.Ε.Π. και Ε.ΔΙ.Π., μεταφέρονται αυτοδίκαια για την κάλυψη μισθολογικής δαπάνης των νέων θέσεων που συνιστώνται».
Οι προτείνοντες Βουλευτές
Στέφανος Παραστατίδης
Ιλχάν Αχμέτ
Παναγιώτα (Νάγια) Γρηγοράκου
Αναστάσιος Νικολαΐδης
Αικατερίνη Σπυρικάκη
Δηλαδή τόσο δύσκολο είναι να βρεθεί μια φόρμουλα με την οποία μόνο οι αξιόλογοι ΕΔΙΠ να γίνουν Επίκουροι? Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να γίνουν όλοι? Αν κάποιος δεν έχει το απαιτούμενο έργο, απλά ας μη γίνει. Αν κάποιος κάνει εδώ και χρόνια δουλειά μέλους ΔΕΠ χωρίς να είναι ΔΕΠ, παράγει ερευνητικό έργο, τα citations του προάγουν το τμήμα που υπηρετεί ενώ είναι και υπεύθυνος χρηματοδοτουμενων έργων, δεν είναι άδικο να υπηρετεί σε μια κατηγορία που θα είναι βαθμιδας Α' από τα 40+ του μέχρι τη σύνταξη, δηλαδή στασιμότητα για 25 και πλέον χρόνια? Σε ποιο πανεπιστήμιο του εξωτερικού υπάρχει τέτοια στάσιμη ταχύτητα διδακτικού προσωπικου? Με βάση τα λεγόμενα σας, είναι δίκαιο και λογικο να αφήσουμε τέτοιους ανθρώπους να συνεχίσουν να παράγουν δημιουργικό έργο για τα επόμενα 25 χρόνια χωρίς επιβράβευση, εξέλιξη, ανταμοιβή, εκτός από τα έργα που τους επιτρεπεται μόνοι τους να παίρνουν ή αν ξενιτευτουν σε άλλη πόλη ή χώρα με ή χωρίς τις οικογένειες τους? Αλλιώς θα μείνουν να βλέπουν τους επικουρους να έρχονται σε θέσεις άλλων γνωστικων αντικειμένων (το δικό τους δε χρειάζεται να το προκηρυξουν γιατί το τμήμα ήδη τους εχει), οι επίκουροι θα γίνονται αναπληρωτές κλπ και οι ίδιοι θα μένουν περιχαρείς στάσιμοι στην φοβερή βαθμίδα Α' μέχρι τη συνταξη! Εξαιρετικό πλαίσιο εργασίας! Κι όλα αυτά επειδή δεν καθόμαστε να βρούμε την παραπάνω φόρμουλα αξιολόγησης...