Πρόταση της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών (ΕΕΦ) για το εξεταστικό δοκίμιο των Πανελλαδικών Εξετάσεων

14/07/2024

Άκουσε το άρθρο

Η Επιτροπή Παιδείας (ΕΠ) της ΕΕΦ, διαφωνώντας με την υπάρχουσα δομή του εξεταστικού δοκιμίου του μαθήματος στις πανελλαδικές εξετάσεις, συντάσσει πρόταση για νέα δομή. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η σχετική πρότασή μας περιλαμβάνει:

  • την αύξηση του πλήθους των ερωτημάτων του ΘΕΜΑΤΟΣ Α,τα οποία δεν θα πρέπει να είναι στο σύνολό τους κλειστού τύπου,
  • την αύξηση του πλήθους των ερωτημάτων τουΘΕΜΑΤΟΣ Β,
  • την κατάργηση τουΘΕΜΑΤΟΣ Γ και την αντικατάστασή του από ασκήσεις και
  • την κατάργηση του ΘΕΜΑΤΟΣ Δ και την αντικατάστασή του από προβλήματα.

Στην περίπτωση μεταβατικής, βραχυπρόθεσμης, διατήρησης της δομής και μεταβολής μόνο του περιεχομένου του εξεταστικού δοκιμίου και για να αποφευχθεί η πρόσφατη “αρνητική” εμπειρία, προτείνουμε:

Το πρώτο θέμα (ΘΕΜΑ Α) να αποτελείται από δέκα (10) ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, με τέσσερις (4) δυνατές επιλογές, από τις οποίες μία (1) μόνο είναι η ορθή. Η απάντηση κάθε μιας από τις ερωτήσεις αυτές να απαιτεί απλή ανάκληση γνώσεων. Η μαθηματική επεξεργασία να είναι μηδενική.

Το δεύτερο θέμα (ΘΕΜΑ Β) να αποτελείται από τέσσερις (4) ερωτήσεις (Β1, Β2, Β3 και Β4). Η ερώτηση Β1 να ελέγχει τις νοητικές δεξιότητες που απέκτησαν οι μαθήτριες/μαθητές κατά την εκτέλεση των εργαστηριακών ασκήσεων ή άλλων πειραματικών δραστηριοτήτων που περιλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη. Η ερώτηση Β1 να αξιολογείται με δέκα μονάδες στις εκατό (10/100). Οι ερωτήσεις Β2, Β3 και Β4 να είναι ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, με αιτιολόγηση. Κάθε μία από τις ερωτήσεις αυτές να έχει τρεις (3) δυνατές επιλογές, από τις οποίες μία (1) μόνο είναι ορθή και η απάντησή της να απαιτεί γνώσεις από ένα (1), διαφορετικό για κάθε ερώτηση, κεφάλαιο της εξεταστέας ύλης. Κάθε μία από τις ερωτήσεις Β2, Β3 και Β4 να αξιολογείται με πέντε μονάδες στις εκατό (5/100) αν η/ο μαθήτρια/μαθητής επιλέξει την ορθή από τις δυνατές επιλογές ΚΑΙ αιτιολογήσει κατάλληλα. Η μαθηματική επεξεργασία στις ερωτήσεις Β2, Β3 και Β4 να είναι η ελάχιστη δυνατή.

Το τρίτο θέμα (ΘΕΜΑ Γ) να αποτελείται από μία άσκηση εφαρμογής της θεωρίας, η οποία να απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών, τύπων, νόμων και αρχών. Για την επίλυση της άσκησης να απαιτούνται γνώσεις από ένα (1) κεφάλαιο της εξεταστέας ύλης. Το ΘΕΜΑ Γ να αποτελείται από τέσσερα (4) ερωτήματα (Γ1, Γ2, Γ3 και Γ4), των οποίων ο βαθμός δυσκολίας να αυξάνεται και να αξιολογούνται με πέντε (5), επτά (7), οκτώ (8) και πέντε (5) μονάδες στις εκατό (100) αντίστοιχα.

Το τέταρτο θέμα (ΘΕΜΑ Δ) να αποτελείται από ένα πρόβλημα, που να απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και την ανάπτυξη στρατηγικής για την επίλυσή του. Το ΘΕΜΑ Δ να αποτελείται από τέσσερα (4) ερωτήματα (Δ1, Δ2, Δ3 και Δ4), των οποίων ο βαθμός δυσκολίας να αυξάνεται και να αξιολογούνται με πέντε (5), επτά (7), οκτώ (8) και πέντε (5) μονάδες στις εκατό (100) αντίστοιχα. Για την απάντηση των ερωτημάτων Δ1, Δ2 και Δ3 του προβλήματος να απαιτούνται γνώσεις από δύο (2) το πολύ κεφάλαια της εξεταστέας ύλης, ενώ για την απάντηση του ερωτήματος Δ4 του προβλήματος να απαιτούνται γνώσεις από τρία (3) το πολύ κεφάλαια της εξεταστέας ύλης.

Ειδικές/ειδικοί της ΕΠ της ΕΕΦ προτίθενται να αναλύσουν περαιτέρω τα παραπάνω, για οποιαδήποτε διευκρίνιση χρειαστεί.

Η Επιτροπή Παιδείας της ΕΕΦ
 

Σχόλια (7)

Ένας παλιός...
|

Σε γενικές γραμμές, συμφωνώ με την πρόταση της Ε.Ε.Φ.
Έχω όμως μερικές παρατηρήσεις.
Όσον αφορά τα θέματα Β, θα πρέπει να είναι ερωτήσεις κρίσεως στη ΘΕΩΡΙΑ και όχι μίνι ασκήσεις, όπως έχουν εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια.
Όσον αφορά το θέμα Δ, να μην είναι αυτές οι "υπερπαραγωγές" των τελευταίων ετών, με σχήματα που όταν τα βλέπουν οι μαθητές/τριες, τους "κόβονται τα πόδια".
Τέλος, η επιτροπή που βγάζει τα θέματα, ας λάβει σοβαρά υπόψιν της το χρόνο επίλυσής τους από τους μαθητές/τριες. Ο σκοπός είναι να φανεί ποιοί μαθητές/τριες "ξέρουν Φυσική" και όχι ποιοί ξέρουν να γράφουν γρήγορα.
Αν συνεχίσουμε έτσι, σε λίγα χρόνια θα ψάχνουμε με το φανάρι μαθητές/τριες να επιλέγουν στη Γ τάξη θετικές σπουδές ή επιστήμες υγείας!

enikos
|

πόσο θα παίρνει η κάθε ερώτηση στο Α θέμα; 2,5; γιατί μέχρι τώρα τα δεκαδικά απαγορεύονται στην 100θμη.
Προσωπικά θα προτιμούσα να καταργηθούν τα Γ και Δ και να αντικατασταθούν από μικρές ανεξάρτητες ασκήσεις προς αποφυγή των υπερπαραγωγών (κόψε νήμα, άνοιξε διακόπτη κλπ). Ποιο το νόημα να εξετάζεις αατ, κίνηση σε ΜΠ, ηλεκτρικό κύκλωμα σε ένα πρόβλημα.
Αυτό θα διευκολύνει και την διόρθωση.

Μαβ. Ευφημία
|

Μια πολύ ωραία πρόταση, σταθμισμένη, ολοκληρωμένη

Σοφία
|

Η πρόταση είναι καλή και πρέπει το ΥΠΑΙΘΑ να τη λάβει σοβαρά υπόψιν του

Κοινή λογική
|

Το πρόβλημα έχει λυθεί από τους χημικούς. Με τις ίδιες προδιαγραφές θεμάτων, τα Θέματα Γ και Δ, δεν είναι υπερπαραγωγές 4 ερωτήσεων για το ίδιο φαινόμενο το οποίο στην 3η ερώτηση έχει ήδη εξαντληθεί. Είναι 2 ασκήσεις και 2 προβλήματα αντίστοιχα, των 2 ερωτήσεων που μπορεί να είναι ουσιαστικότερες και πιο εύστοχες.

Πειραματικός
|

Ωραία η πρόταση για το Β θέμα και ειδικά η συγκέντρωση μορίων όταν συνάδει και η τεκμηρίωση!
Η διαφοροποίηση όμως στα θέματα Γ και Δ ποια είναι;

Πρότυπος
|

Γιατί δεν προτείνετε ένα σύστημα εξετάσεων όπως υπάρχει διεθνώς π.χ. Baccalaureate ή το σύστημα της Κύπρου? Κρύβει κάτι αυτή η εμμονή σας με Α, Β, Γ, Δ θέματα?

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ