Αλήθεια πιστεύουμε στην αξία των Αρχαίων Ελληνικών ως μαθήματος Γενικής Παιδείας;

31/07/2024

Άκουσε το άρθρο

Του Δημήτρη Καραδήμα (Καθηγητής   Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας και τέως Αντιπρύτανης του ΕΚΠΑ)  

Το ερώτημα του τίτλου έρχεται και πάλι στο προσκήνιο, γιατί, σύμφωνα με πολύ έγκυρες πληροφορίες, το Υπουργείο Παιδείας είναι σχεδόν έτοιμο να αποφασίσει (με τις ευλογίες βεβαίως του ΙΕΠ) την περικοπή δύο (2) ωρών εβδομαδιαίως από το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών της Α΄ Λυκείου. 

Ο λόγος είναι ότι χρειάζονται δύο ώρες στο ωρολόγιο πρόγραμμα για την εισαγωγή ενός νέου μαθήματος (ενός μαθήματος Οικονομίας, αν οι πληροφορίες είναι σωστές και ως προς αυτό!). 

Πρόκειται, λοιπόν, για πρόταση εισαγωγής ενός μάλλον ειδικού μαθήματος στο πρόγραμμα της Γενικής Παιδείας και μάλιστα σε βάρος ενός άλλου μαθήματος που διαχρονικά θεωρείται όχημα πνευματικής, ψυχικής, αισθητικής και γλωσσικής καλλιέργειας – με έναν λόγο, όργανο μοναδικό παροχής γενικής παιδείας.

Τα ερωτήματα που ανακύπτουν από αυτή την εξελισσόμενη πρωτοβουλία (ελπίζω ότι δεν έχει υιοθετηθεί από τον Υπουργό και δεν είναι απόφαση!) είναι πολλά. 

Αν πράγματι το μάθημα που προτείνεται να εισαχθεί σχετίζεται με τα οικονομικά, με δεδομένο ότι υπάρχει ήδη στην πρώτη Λυκείου το δίωρο μάθημα «Πολιτική Παιδεία - Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί, Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία»,  θα είχε ενδιαφέρον να διευκρινιστεί ποια εκπαιδευτική αναγκαιότητα πιέζει για την εισαγωγή ενός ακόμη δίωρου παρεμφερούς μαθήματος! 

Επίσης, αναρωτιέται κανείς αν έγινε κάποια αξιολόγηση του προγράμματος διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών της Α΄ Λυκείου, η οποία έδειξε ότι οι δύο (2) αυτές ώρες είναι περιττές ή ότι οι τρεις (3) που απομένουν μπορούν να έχουν το ίδιο εκπαιδευτικό αποτέλεσμα! 

Να σημειώσω μάλιστα εδώ ότι κατά την εκπόνηση των αναλυτικών προγραμμάτων η κατανομή της διδακτέας ύλης στις τάξεις του Λυκείου και η οργάνωσή της έγινε με δεδομένες τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών για κάθε τάξη. 

Αυτό σημαίνει ότι αυθαίρετες αποσπασματικές παρεμβάσεις που αναστατώνουν συνολικά το πρόγραμμα του Λυκείου (τουλάχιστον για το συγκεκριμένο μάθημα) δεν νοούνται.

Το πρόβλημα, όμως, δεν είναι μόνο αυτό, αλλά είναι γενικότερο και σοβαρότερο! 

Ποιος αλήθεια θα σκεπτόταν να μειώσει ξαφνικά τις ώρες διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών (μόνο και μόνο επειδή αναζητεί ένα διδακτικό δίωρο!), αν οι καθηγητές, οι γονείς, οι μαθητές ήταν πεπεισμένοι για την μορφωτική αξία αυτού του μαθήματος; Κανένας! Φοβάμαι, δηλαδή, ότι σήμερα κανένας από τους τρεις αυτούς παράγοντες της σχολικής μας ζωής δεν πιστεύει πλέον βαθιά ότι η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία αποτελεί αξιόλογο μορφωτικό αγαθό – εκτός από τους φιλολόγους (και πιθανότατα όχι όλους)! 

Το γεγονός αυτό δεν σημαίνει ότι αυτή η μορφωτική αξία  δεν υπάρχει πραγματικά ούτε ότι οι ασχολούμενοι με την εκπαίδευση επιτρέπεται να μην την γνωρίζουν ή να μην την αναγνωρίζουν. 

Η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και η Αρχαία Ελληνική Γραμματεία δεν έχουν μόνο παράδοση αιώνων, διαχρονική παρουσία στην πνευματική ζωή των Ελλήνων και μακρά προσφορά στην εκπαίδευση, αλλά επίσης εξακολουθούν να έχουν και σήμερα υψηλή παιδευτική αξία, που χρωματίζεται, όπως συνέβαινε πάντα, από τις ιδιαίτερες αναζητήσεις και ανάγκες της εποχής μας. 

Δεν είναι η στιγμή να αναφερθούμε διεξοδικά σε αυτή την πτυχή του θέματος. Υποχρέωση του Υπουργείου Παιδείας είναι να συμβάλει στην ανάδειξη και αξιοποίηση της τεράστιας μορφωτικής δύναμης που κρύβεται μέσα σε αυτό που, μηχανικά πολλές φορές, αποκαλούμε σήμερα «Αρχαία Ελληνικά»! 

Τέτοιου τύπου πρωτοβουλίες αναμένουμε από το Υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ και όχι πρωτοβουλίες, όπως αυτή που φημολογείται ότι βρίσκεται σε εξέλιξη, η οποία ενισχύει την περιρρέουσα ατμόσφαιρα της απαξίωσης όχι μόνο των Αρχαίων Ελληνικών, αλλά της ανθρωπιστικής παιδείας γενικότερα.  

Σχόλια (77)

Μια είναι η ουσία, όλα τ΄άλλα είναι για να φιλοσοφούμε
|

Τα παιδιά υποφέρουν, αυτό και μόνο μετράει

Παρατηρητής
|

Όντως η αφομοίωση των Αρχαίων από τους μαθητές του Γυμνασίου είναι ελάχιστη ως ανύπαρκτη, γιατί οι φιλόλογοι στοχεύουν στο τυπικό της γραμματικής, (καταλήξεις ουσιαστικών, ρημάτων κτλ). Και το πρώτο ισχυρό σοκ το παθαίνουν οι μαθητές της Α γυμνασίου στο 2ο και 3ο 10ήμερο του Σ/βριου που διδάσκονται τονισμό (μακρά, βραχέα, δασεία, δίχρονα κτλ). Οι μαθητές του 70 και του 80 τέτοιο πρόβλημα δεν είχαν. γιατί άραγε; Σήμερα, μπορούν τα αρχαία να γίνουν και πάλι "συμπαθητικά έως αγαπητά" από τους μαθητές, αρκεί στο Γυμνάσιο να δοθεί όλο το βάρος της διδασκαλίας στην ετυμολογία σε όλες τις εκφάνσεις της και το πώς συνδέονται τα αρχαία με τα νέα και με τις ντοπιολαλιές, ακόμη και με τις ξένες γλώσσες(και όχι μόνο στην παραγωγή και στη σύνθεση) για να καταλάβουν οι μαθητές ότι η γλώσσα στην ουσία είναι μία. Στην Α λυκείου ας διδάσκονται το τυπικό του Γυμνασίου (δεκαετία 80 & 90)

Νάντια Γερονικολού
|

Είναι απαράδεκτο να γίνεται συζήτηση για την αξία των Αρχαίων Ελληνικών!
Είναι απαράδεκτο εμείς να μαθαίνουμε ψίχουλα για την Σοφία των προγόνων μας, τη στιγμή που στις περισσότερες χώρες διδάσκουν την αρχαία ελληνική γλώσσα, διότι έχουν αντιληφθεί ότι η γλώσσα αυτή ενεργοποιεί τον νου.
Είναι απαράδεκτο να ανακαλύπτουμε τους θησαυρούς του Πυθαγόρα, του Πλάτωνα, των Νεοπλατωνικών από κείμενα ξένων που τα διδάσκουν σαν τις ύψιστες αξίες της ζωής.
Όπως φαίνεται, όμως, το ελληνικό εκπαιδευτικο σύστημα δεν διατίθεται να μορφώσει νοήμονες, ώριμα σκεπτόμενους και αξιοπρεπείς ανθρώπους, αλλά να φτιάξει μετριότητες που να ικανοποιούν τα οικονομικά συμφέροντα κάποιων αλαζόνων που κατάφεραν να επιπλέουν και να παίρνουν αποφάσεις για θέματα που τους υπερβαίνουν.

Σοφία
|

Είναι άλλο πράγμα η Αρχαία Ελληνική Γραμματεία και άλλο η διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Στο Γυμνάσιο της δεκαετίας του '80 διδαχθήκαμε Οδύσσεια, Ιλιάδα, Ελένη κτλ. από τη μετάφραση και ομαλά φτάσαμε στην Α'Λυκείου όπου ξεκινήσαμε τη διδασκαλία γραμματικής και γλώσσας. Χωρίς να έχει γίνει το μυαλό μας πελτές και χωρίς να έχουμε σιχαθεί τα Αρχαία από τα 13 μας χρόνια. Και τότε πολλοί σπούδασαν φιλόλογοι, δικηγόροι κι όλα τα σχετικά. Η σημερινή κατάσταση είναι για να δουλεύουν τα φροντιστήρια, πράγμα που λίγο πολύ ισχύει για όλα τα μαθήματα. Αυτή η "άνοδος" του επιπέδου είναι που ρίχνει τη σχολική εκπαίδευση στα Τάρταρα.

μπαρμπα-Μήτσος
|

Ό,τι έγραψα στο τέλος του σχολίου που απέστειλα, το είπε πρώτος ο Περικλής στον Επιτάφιο λόγο του, στο κεφάλαιο 40. Ο «ἀχρεῖος» είναι ο «άχρηστος» και στο σχόλιό μου το έβαλα σε εισαγωγικά επειδή δεν είναι δικός μου χαρακτηρισμός. Η αποδοχή του χαρακτηρισμού στη σημερινή εποχή είναι ένα άλλο θέμα, το οποίο, όπως και να το δει κανείς, δεν αγγίζει θέματα δεοντολογίας.

Polar_Fish
|

H διδασκαλία των αρχαίων δεν μπορει να ερχεται σε αντιδιαστολη με τη διδασκαλία των θετικών επιστημών, στη μέση εκπαίδευση. Ουτε ομως η ιδιότητα του φιλολογου και ιστορικου ειναι δραστηριότητα ισοδυναμη με αλλες δραστηριοτητες οπως του χημικου, μηχανικου, ιατρου, πληροφορικάριου. Η απορυθμιση της διδασκαλίας των αρχαίων ξεκίνησε πριν 40 χρόνια. Δεν ηρθε κάποια καταστροφή. Αυτο που έχει σημασία είναι η σωστή εξέλιξη της νέας ελληνικής.

αδικαιολογήτως απούσα
|

Τα αρχαία ελληνικά συνιστούν ταυτοτικό ζήτημα για τη νεοελληνική συνείδηση.
Όπως φαίνεται από τα σχόλια, όλοι έχουν άποψη νεοελληνικής συνείδησης χάρη στην άποψη για τα αρχαία ελληνικά.

μπαρμπα-Μήτσος
|

Όλα άρχισαν ένα πρωινό με ένα άλλο «Πιστεύω». «Πιστεύω τω φίλω. Πιστόν φίλον εν κινδύνοις...»...
Ελένη, έτσι μιλούσαν οι Αρχαίοι; ρώτησα ένα μεσημέρι την αδελφή μου που πήγαινε στην τετάρτη γυμνασίου.
Κάτι μου είπε και τη ξαναρώτησα:
- Και οι δικοί μας Αρχαίοι;
- Κι αυτοί, νομίζω. Ρώτα τον καθηγητή σου...

Δε μου άρεσε η αρχαία γλώσσα. Άλλη γραμματική, άλλο συντακτικό, αρκετό διάβασμα και ουσία δεν έβλεπα. Τίποτα δε μου άρεσε, γι' αυτό και οι βαθμοί μου ήταν μεταξύ δέκα και δεκατέσσερα. Όμως όλα άλλαξαν στην τρίτη γυμνασίου. Νέα φιλόλογος, η κυρία Μαρία Κ., ήρθε για να μας διδάξει τον «Υπέρ αδυνάτου» του Λυσία. Τι μου άρεσε; Μετά την πιστή μετάφραση(όλοι σχεδόν είχαμε το βοήθημα του Χριστόπουλου, νομίζω ότι τότε δεν υπήρχε άλλο) μάς ζητούσε να διατυπώσουμε με δικό μας τρόπο τα επιχειρήματα αυτού του αδύνατου τύπου. Μια ελεύθερη απόδοση, δηλαδή, που μου άρεσε πολύ, με ενθουσίαζε. Κι όταν μια μέρα μου είπε «Υπέροχα τα είπες, κάποια στιγμή νόμιζα ότι εσύ είσαι ο κατηγορούμενος. Αν ήταν εδώ ο Λυσίας, θα σου έδινε συγχαρητήρια!» , ένιωσα τέτοια χαρά, που είπα στην αδελφή μου ότι εγώ θέλω να γίνω φιλόλογος!...
Εκείνη τη χρονία πήρα το πρώτο 15άρι.
Την επόμενη χρονιά δεν είχε τίποτα ωραίο στην τετάρτη γυμνασίου.
Στην πέμπτη γυμνασίου στενοχωρήθηκα που η κυρία Μαρία πήρε το κλασικό τμήμα του Γυμνασίου. Η «Αντιγόνη» με κούρασε πολύ, πολύ δύσκολο κείμενο. Αντίθετα, δίπλα στο κλασικό τμήμα, πρέπει να ήταν υπέροχα. Το κατάλαβα από τη ξαδέλφη μου και τις φίλες της που ήταν παθιασμένες με το θέμα. Η Αντιγόνη είχε πράξει σωστά, ήταν ανήθικη η στάση του Κρέοντα, ο νόμος του ήταν άδικος, απάνθρωπος.
Στην έκτη γυμνασίου έμαθα στον Επιτάφιο ότι υπάρχουν «χρήσιμοι» και «άχρηστοι» πολίτες.
Με συγκίνησε αυτό και το κράτησα.

Σώστης
|

Διαβάζοντας τα σχόλια κατανοεί κανείς γιατί στη χώρα προσπαθούμε να κατακτήσουμε τα αυτονόητα. Για τη χρησιμότητα των αρχαίων ελληνικών, όσοι κι αν μιλήσουμε, δε θα πείσουμε κανέναν! Όπως η αναγνώρισή τους ήρθε από έξω εξ αρχής, στη μικρή ραγιάδικη Ελλάδα θα είχαν γκρεμίσει και τον Παρθενώνα ακόμη οι «πατριώτες», έτσι και τώρα απευθυνθείτε σε κανέναν πνευματώδη άνθρωπο της Δύσης ή της Ανατολής (ω ναι! Ως και στην Κίνα ενδιαφέρονται..) για να κατανοήσετε την αξία τους. Ακόμη και η ενασχόληση με τους τύπους έχει την αξία της, αλλά δυστυχώς οι φιλόλογοι που διδάσκουν τα αρχαία τις περισσότερες φορές ΔΕΝ είναι φιλόλογοι, οπότε όταν αγνοούν το αντικείμενο, πώς περιμένουμε να το διδάξουν σωστά και με πάθος ώστε να το κατακτήσουν σε βάθος και τα παιδιά! Και επειδή όλο και λιγότεροι καταρτισμένοι φιλόλογοι ετοιμάζονται (δείτε τις βάσεις!) αναμένετε κι άλλη μείωση! Την οικονομία θα διδάσκουν… την κοινωνιολογία κλπ. Γενικά και αόριστα αντικείμενα … που μπορεί να διδάξει ο καθείς! Τη σπουδαιότητα των αρχαίων στο σύνολό τους λοιπόν ας την καταλάβουμε από δήλωση διδάκτορα Οικονομολόγου με διεθνή καριέρα ο οποίος όντας απόφοιτος θεωρητικής κατεύθυνσης αναγνωρίζει μέχρι σήμερα το πόσο πολύ τον βοήθησαν τα αρχαία στη ζωή του! Στη ζωή… εκεί είναι το κλειδί. Αυτό δεν μπορούν να καταλάβουν οι περισσότεροι. Ωραία όλα! Η τεχνολογία τρέχει, οι επιστήμες εξελίσσονται, αλλά αν δεν διαθέτεις δυνατό πνεύμα και πολιτικοκοινωνική συνείδηση ΔΕΝ είσαι ικανός να χειριστείς αυτά τα σπουδαία κατά τάλλα μέσα. Δεν είσαι ικανός να ζήσεις… όχι να επιβιώσεις να ζήσεις! Όσοι διατείνεστε με θέρμη την κατάργησή τους μήπως απλώς δεν έχετε όρεξη για επιστήμες; Όσοι διαθέτουν επιστημονικό πνεύμα, αγαπούν και εκτιμούν κάθε επιστήμη. Για εσάς υπάρχουν τα ΕΠΑΛ με στενή επαγγελματική στόχευση. Το Γενικό Λύκειο είναι για όσους επιθυμούν να θεραπεύσουν επιστήμες. Ας ξεφύγουμε από το ραγιαδισμό πια! Στην Ευρώπη δια της αρχαίας Ελλάδας φωτίστηκαν! Όχι μια αλλά πολλές φορές. Και τώρα που η ανθρωπότητα βαδίζει στην καταστροφή, μια Αναγέννηση πάλη θα ρθει βασισμένη στις αε αξίες! Επαναλαμβάνω είμαι σύμφωνος με τη μείωση σε 3-4 ώρες των αρχαίων στην Α, ταυτόχρονη αύξησή τους στη Β, από 3 σε 4 και αφαίρεση των Θρησκευτικών από τη Β και Γ τουλάχιστον εντελώς ή αντικατάστασή τους από τη Φιλοσοφία. Μάθημα Κοινωνιολογίας-Οικονομίας στη γενική παιδεία της Β και Γ τάξης. Φυσική στη Β αύξηση κατά μία ώρα. Για τα μαθηματικά που διδάσκονται τόσες ώρες και τα παιδιά μας αγνοούν τα απλά, θα μιλήσει κανείς; Γενικότερος σχεδιασμός απαιτείται! Και βαθιά φιλοσοφία της εκπαίδευσης. Αγνοούνται;

SHASA
|

Είναι αυτονόητο ότι το μάθημα της Οικονομίας πρέπει να επανέλθει στην Α Λυκείου. Επίσης να επανέλθει το μάθημα της Κοινωνιολογίας ως μάθημα προσανατολισμό Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών που κατήργησε σε μια νύχτα η Κεραμεως . Είναι αυτονόητη η δημιουργία ενός νέου προσανατολισμό Οικονομίας και Πληροφορικής στην Β Λυκείου ώστε να υπάρχει η λογική συνέχεια με την Γ Λυκείου. Όσο για την φημολογούμενη περικοπή των 2 ωρών από το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών στην Α λυκείου είναι αυτονόητη για λόγους που προαναφέραμε σχολιαστές Σ αυτό το site

Apostolos Liverpool
|

Όχι. Καθόλου.

Φιλόλογος απών
|

@Q | 1 Αυγ 2024 20:35
Η πειστικότητα των επιχειρημάτων συνήθως εξαρτάται από τη διαλλακτικότητα, τις εμμονές και τις ιδεοληψίες του δέκτη και όχι από τα ίδια τα επιχειρήματα. Οπότε σας αφιερώσνω το αριστοφανικό: “Ου με πείσεις καν με πείσης”.

Q
|

Δεν υπάρχουν πειστικά επιχειρήματα από τους φιλολόγους. Το τι καλλιεργούν τα αρχαία κλπ στην πράξη το βιώνουμε όλοι. Σε λίγο θα μας πείτε πως είναι λίγες οι ώρες των αρχαίων γι' αυτό και το 99% των μαθητών δεν κερδίζει τίποτε από το μάθημα. Ο κόσμος αλλάζει, το ίδιο πρέπει και το εκπαιδευτικό σύστημα άρα και το πρόγραμμα των μαθημάτων.

Προς κύριο "πειραματικό"
|

Τι ακριβώς εννοείτε γράφοντας ότι τα αρχαία ελληνικά έχουν μαθηματική δομή? Έχετε καμία βιβλιογραφική πηγή για αυτό? Οι άλλες γλώσσες άραγε όπως η νέα ελληνική η αγγλική κλπ έχουν "μαθηματική δομή" ?(εάν υφίσταται αυτή η έννοια). Παρακαλώ απαντήστε μας σε αυτά τα τρία ερωτήματα πραγματικα έχω μεγάλη περιέργεια.

@ της ίδιας φουρνιάς
|

είχες δει τα υπεροχα εγχειρίδια μπαμπινιώτη (σε σχέση με τα άχρηστα τωρινά) που είχαν και ενδιαφέρον και εμπλούτιζαν τις γνώσεις των παιδιών; δεν μιλάς σοβαρά ...

@ Αγγελική
|

παλιότερα μάθαιναν αρχαία στην α λυκείου με το διαμάντι του μουμτζάκη σε λίγες ώρες ! τώρα με τα αλλοπρόσαλλα βιβλία του γυμνασίου δεν μαθαίνουν παρά βαρετω τω τρόπω σχεδόν τίποτα . επί παντός ΤΟΥ επιστητού ε; δεν θα σε επιβεβαιώσει η εμπειρία, ωστόσο το επίπεδο πρέπει να ανέβει και να επιλεγούν σωστά κείμενα και διάρθρωση ύλης.

ste
|

@ste, διάβασε καλύτερα αυτα που γράφω και μετά σχολιασε. Σε ΟΛΕΣ τις χωρες της Ευρώπης ακόμη και στα Γενικά Λύκεια (δεν μιλάω για τα Επαγγελματικά) υπάρχουν 3-4 και 5 μαθήματα Οικονομίας και μάλιστα τα μισα είναι γενικής παιδειας. Στα Γυμνασια επίσης. Σε χωρες όπως στην Αγγλία την Οικιακή Οικονομία τα παιδιά την διδασκονται από το Δημοτικό. Αν θεωρείς στην Ελλαδα φυσιολογικό τα παιδιά που πάνε στα Γενικά Λύκεια και δεν ακολουθούν τον τομεα της Οικονομίας, τελειωνοντας Δευτεροβαθμια Εκπαιδευση ουσιαστικά να μην εχουν καμία επαφή με την Οικονομική Επιστήμη έ αλλιώς καταλαβαινουμε την εκπαίδευση στη χώρα μας... Τωρα αν σε καλύπτει που υπάρχει αναφορά σε μια ενότητα (από τις 10) στην Α΄Λυκειου όπου το συγκεκριμένο μάθημα το διδάσκουν και φιλόλογοι ε μάλλον αυτη η εκπαιδευση μας αξίζει... Και το μαθημα αυτο έτσι και αλλιώς θα αλλάξει και θα γίνει Κοινωνική Πολιτική Αγωγη 2.

Πειραματικός
|

Τα Αρχαία Ελληνικά είναι απολύτως απαραίτητα. Έχουν μαθηματική δομή και καλλιεργογν τόσο την σκέψη όσο και την έκφραση, στα οποία οι μαθητές υστερούν. Ήδη αδυνατούν να κατανοήσουν έννοιες όπως η κεντρομόλος, για να μην αναφερθούμε στην αδυναμία διάκρισης επιθέτων από επιρρήματα. Έχουν μάλιστα επινοήσει ένα νέο είδος κίνησης, την ομαλή επιταχυνόμενη!
Αλλά και η Φυσική καλλιεργεί την κριτική σκέψη και δίνει εφόδια χρήσιμα και στους υπιψηφίους Οικονομίας και Πληροφορικής. Τι σημαίνει διδάσκονται στον προσανατολισμό της Β άχρηστα μαθήματα; Προφανώς δεν αναφέρεται κανείς στα Μαθηματικά, προς εμάς στρέφονται τα βέλη!
Δεν έχουμε ακούσει ποτέ ότι δεν βγαίνει η ύλη των Αρχών Οικονομίας. Βλέπουμε συχνά όμως να μη μπορούν να απαντήσουν σε ερωτήματα στα οποία θα είχαν ευχέρεια αν είχαν δώσει βάση στο μάθημα της Φυσικής, όπως εύστοχα παρατήρησε συνάδελφος Οικονομολόγος με τον οποίο διορθώναμε δίπλα-δίπλα στο βαθμολογικό.
Οι δικές μας κομμένες τρίτες ώρες πού πήγαν και τρέχουμε και δεν φτάνουμε...

@Ste
|

Μια χαρά διδάσκεται η "οικονομική επιστήμη" με πλήθος μαθημάτων στη δευτεροβαθμια εκπαίδευση, μη λέτε ο,τι θέλετε και παραπληροφορειτε.

Στα ΕΠΑΛ, λοιπόν, υπάρχει ολόκληρος τομέας οικονομίας καλοί διοίκησης για όποιο μαθητή και ενήλικα θέλει να εμβαθύνει με πλήθος θεωρητικών και εργαστηρικών μαθημάτων και να αποκτήσει και πτυχίο μάλιστα σε αυτό.

Τώρα αν πάει σε κανένα ΓΕΛ και μετά τύπου τρίτο πεδίο, ε ναι ας πρόσεχε.

Φιλόλογος απών
|

@Αγγελική | 31 Ιουλ 2024 22:20
Ως κλασικός φιλόλογος ένιωθα υποχρεωμένος να γράψω εδώ ένα σχόλιο σχετικά με τη χρησιμότητα των αρχαίων ελληνικών ως διδακτικού-γνωστικού πεδίου.
Ήρθε όμως το επιγραμματικό σχόλιο της Αγγελικής και με απάλλαξε από τον κόπο.
Το προσυπογράφω απολύτως και τη συγχαίρω για τη βαθύτητα της σκέψης της...

Προς συνάδελφο που πήγε στο γυμνάσιο το 1980
|

Επειδή κι εγώ είμαι της ίδιας φουρνιάς, θα θυμάσαι συνάδελφε ότι εμείς διδασκόμασταν στο πολυτονικό σε όλο το δημοτικό και μέχρι και τα μέσα της β' γυμνασίου, οπότε και καθιερώθηκε το μονοτονικό. Είχαμε καλύτερη επαφή με την καθαρεύουσα και τα εκκλησιαστικά κείμενα, οπότε τα αρχαία της α' Λυκείου πραγματικά δεν μας δυσκόλευαν καθόλου. Όσον αφορά τα άλλα σχόλια να συμφωνήσω ότι η πραγματική καταστροφή ήρθε με την εισαγωγή των βιβλίων των αρχαίων ελληνικών -με τις "ευλογίες" του Μπαμπινιώτη- στο γυμνάσιο. Απέραντη και ακατανόητη για την ηλικία των παιδιών ύλη και σε συνδυασμό με τη διδασκαλία και δύο ξένων γλωσσών επήλθε τρικυμία εν κρανίω τόσο σε μαθητές όσο και σε καθηγητές. Η αρχαιοελληνική γραμματεία σαφώς και θα πρέπει να διδάσκεται στο γυμνάσιο, όχι όμως από το πρωτότυπο. Χρειαζόμαστε καλές και δόκιμες μεταφράσεις έτσι ώστε και το γλωσσικό όργανο των μαθητών να εμπλουτίζεται και οι ανθρωπιστικές ιδέες να γίνονται κτήμα των νεότερων γενεών. Η καλή κατανόηση και χρήση της γλώσσας εξασφαλίζει την πρόοδο σε όλους τους τομείς της επιστήμης και της τεχνολογίας.

@
|

Πολλά είναι θεωρώ τα μαθήματα όπου χρειάζονται ριζικές αλλαγές. Δεν μιλάω για κατάργηση αλλά για μείωση ωρών με ταυτόχρονη αύξηση ωρών άλλων μαθημάτων. Αρχαία, Γεωμετρία για παράδειγμα χρειάζονται μείωση με ταυτόχρονη αύξηση Νέων Ελληνικών, άλλων τομέων των Μαθηματικών όπως οι αλγόριθμοι ή η ψηφιακή λογική, τα οικονομικά μαθήματα κ.α.

έκθεση ιδεών χωρίς νόημα
|

φέρτε σοβαρά και όχι ιδεοληπτικά βιβλία στο σχολείο λίγες ώρες. συντεχνιακό το καταντάτε το θέμα. με το βιβλίο του μουμτζάκη μάθαινες σε ένα έτος αρχαία , ναι ! επικό εγχειρίδιο ! αλλά και στο γυμνάσιο πρέπει να επανέλθει η σειρά του μπαμπινιώτη ! απλά πράγματα

ΑΒ
|

Πρέπει να δοθεί έμφαση στη διδασκαλία αρχαίων από μετάφραση. Επίσης τα αρχαία στο Γυμνάσιο πρεπει να διδάσκονται ελκυστικά για τα παιδιά , μόνο ρητά , αναλυση τους και μικρή αναφορά σε γραμματικά φαινόμενα, και φυσικά λεξιλόγιο της αρχαίας. Τα γράφει όλα αυτά μια φιλόλογος με πολλά χρόνια διδασκαλίας στο Γυμνάσιο και με πρακτικό όμως πνεύμα

RETHYMNO
|

H αξιολόγηση του προγράμματος διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών της Α΄ Λυκείου και γενικώς του Γυμνασίου και του Λυκείου έχει γίνει από τους μαθητές. Όταν οι μαθητές έρχονται στο γυμνάσιο χωρίς να γνωρίζουν την περισπωμένη, την ψιλή και την δασεία και εμείς (ΙΕΠ, Πανεπιστημιακοί, καθηγητές Γυμνασίου-Λυκείου) προσπαθούμε σε χρόνο dt να τους εμφυτεύσουμε το Αρχαίο Ελληνικό Πνεύμα απλώς αποτύχαμε όλοι. Σε λίγα χρόνια αυτό το αριστούργημα των Αρχαίων Ελληνικών δεν θα το καταργήσει το υπουργείο αλλά οι προαναφερόμενοι.

Ste
|

Η Ελλαδα ειναι η μοναδική χωρα στην Ευρωπη όπου στα σχολεία η Οικονομική Επιστημη είναι τόσο υποβαθμισμένη! Αν ένας μαθητής δεν ακολουθήσει στη Γ΄Λυκείου την κατευθυνση Οικονομίας - Πληροφορικής ουσιαστικά δεν θα διδαχθεί καθόλου Οικονομία πλήν μιας ενότητας στο Μάθημα Πολιτικής Παιδείας και άλλης μιας στο Οικιακής Οικονομίας στην Α' Γυμνασίου.!! Όταν σε όλες τις χωρες στα Γενικά Σχολεία υπάρχουν 3-4 και 5 μαθήματα!! Ακόμη και ένα μάθημα να προστεθεί θερώ ότι είναι και πάλι πολύ λίγο αλλά θα είναι έστω μια μικρή αρχη. Κρατάω μικρό καλάθι πάντως...

@ Φιλόλογο και λοιπούς υποστηρικτές
|

Περί αναγκαιότητας αρχαίων... Πήγα γυμνάσιο το 1980. Αποφοίτησα από το Λύκειο το 1986. Αρχαία από το πρωτότυπο διδαχθήκαμε πρώ τη φορά στην Α Λυκείου. Μέχρι τότε Ηλιάδα, Οδύσσεια από μετάφραση κ.λπ. Έως την Α Λυκείου όχι μόνο αρχαία δεν γνώριζα, αλλά ούτε καν σύνταξη... Λατινικά κάναμε μόνο στη Γ Λυκείου (τα 50 κείμενα που τώρα έχουν "σπάσει" στις δύο τάξεις). Λοιπόν... τίποτα από όλα αυτά δεν εμπόδισε εμένα και τους άλλους της γενιάς μου να μάθουμε αρχαία, να αξιοποιούμε σωστά την ελληνική και να περάσουμε ως φοιτητές στα τμήματα φιλολογίας, που σημειωτέον τότε είχαν το αντίστοιχο των 17.000 σημερινών μορίων. Ολοκλήρωσα επιτυχώς τις σπουδές μου ως κλασικός φιλόλογος με διδασκαλία αρχαίων μόνο στις τάξεις του Λυκείου...
Και ύστερα ήρθε ο Σουφλιάς με το alter ego του τον Μπαμπινιώτη και μας φόρτωσαν τα αρχαία με τον τρόπο που γίνονται από την Α Γυμνασίου.
Καλό είναι να διευρύνεται ο ζωτικός χώρος της ειδικότητας των φιλολόγων....αλλά μην αποδίδουμε τα πάντα σε μια "αναγκαιότητα" για τη διαφύλαξη του επιπέδου σκέψης μας, των παραδεδομένων αξιών, κλπ.... Η εμπειρία έδειξε πως μια χαρά λειτούργησε το σύστημα τότε. Και άραγε τι έχει αλλάξει προς το καλύτερο με τόσα χρόνια διδασκαλίας αρχαίων ελληνικών από το πρωτότυπο;

Όταν διαβαζω
|

"η πλήρη/της πλήρης", "δόξα το Θεό", "επί πτυχίο" και άλλα τέτοια, ξέρω πολύ καλά ποια είναι η πηγή του κακού. Ωστόσο ξέρω κάποιους κοντινούς μας που δεν έχουν κανένα λόγο να έχουν τις δικές μας ευαισθησίες πάνω στη γλώσσα και τον πολιτισμό και δίνουν περισσότερη σημασία, στις βίδες, τα γρανάζια, τους κινητήρες, τα ραδιοκύματα και αλλά τέτοια πεζά θέματα, ανατριχιάζω και νιώθω ανασφαλής. Όλοι πρέπει να κάνουμε θυσίες, αν θέλουμε να νιώθουμε πιο ασφαλείς.

Δρ Φυσικών Επιστημών
|

Το πρόβλημα είναι καθαρά συντεχνιακό!!! Οι φιλόλογοι θέλουν τα αρχαία για το ωράριο, αφου σχεδόν το 35% των καθηγητών είναι φιλόλογοι.
Χρειάζονται τα αρχαία Ελληνικά; Φυσικά και όχι!!!
Χρειάζονται τα νέα Ελληνικά; Φυσικά και Ναί!!! (Α Γυμνασίου έως Γ΄Λυκείου 4 ώρες)
Η Α΄Λυκείου πρέπει να "κατέβει" στο Γυμνάσιο και να έχουμε ένα Ισχυρό Γυμνάσιο με γενικές Γνώσεις!!! Οι δύο τάξεις Β΄ και Γ΄Λυκείου να αποτελέσουν το νέο Λύκειο με πολλές κατευθύνσεις και αρκετά μαθήματα επιλογής...Εξειδικευμένη γνώση + προετοιμασία για το Πανεπιστήμιο και την Ζωή!!! (Αγορά Εργασίας...δεν μου αρέσει ο όρος!!!)
Οι ώρες δεν πρέπει να υπερβαίνουν τις 6 ανά ημέρα...
Όλες οι ώρες να είναι 45 λεπτες και τα διαλείματα 15 λεπτα... έχουμε "ώρα διδασκαλίας" 35 λεπτά και διάλλειμα 5 ή και χωρίς διάλλειμα ...(6 με 7)!!!

Καλά είναι τα αρχαία...
|

...καλύτερα τα νέα και πολύ καλύτερα τα μελλοντικά. Σήμερα, χώρες που δεν έχουν να δείξουν και να διδάξουν στα παιδιά τους τίποτα το αρχαίο, μας έχουν ξεπεράσει σε τεχνολογικά θέματα. Κακά τα ψέματα, τα drones δεν μπορείς να τα αποκρούσεις με το συντακτικό, την ετυμολογία και την απαγγελία στοίχων της Ιλιάδας. Δυστυχώς, δεν ζούμε σε κόσμο ιδεών, αλλά σε κόσμο βίας και πρέπει με θυσίες να επιβιώσουμε.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ