Μαρία Πετρούτσου, Δημοσιογράφος
Έντονο προβληματισμό προκαλούν οι 460 θέσεις που έμειναν και φέτος κενές στις Παραγωγικές Σχολές παρά την αύξηση των θέσεων που έγινε, σε μία προσπάθεια να καλυφθούν οι περσινές κενές θέσεις…
Επιβεβαιώθηκε λοιπόν ότι το πρόβλημα δεν ήταν οι θέσεις! Το πρόβλημα είναι βαθύτερο και οι αρμόδιοι θα πρέπει να αναζητήσουν τους λόγους αλλά και τις λύσεις του αφού η κατάσταση δείχνει να επιδεινώνεται ...
Είναι φανερό ότι οι υποψήφιοι γυρίζουν την πλάτη στις Ένοπλες Δυνάμεις, καθώς οι ενδιαφερόμενοι μειώνονται χρόνο με τον χρόνο…
Είναι βέβαιο ότι η δυσχερής οικονομική κατάσταση των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων αποτελεί αντικίνητρο για τα νέα παιδιά, δεδομένων και των δύσκολων συνθηκών εργασίας. Δείτε, ενδεικτικά, τι γίνεται με στελέχη με πολύχρονη παρουσία στο Πολεμικό Ναυτικό που παραιτούνται αφού τα οικονομικά είναι κάκιστα και η ποιότητα ζωής υποβαθμισμένη! Και οι όποιες υποσχέσεις, δυστυχώς έχουν πέσει στο κενό…
Επίσης, το γεγονός ότι ένας-μια νέος-α Υπαξιωματικός παίρνει πτυχίο, ολοκληρώνοντας την φοίτηση σε ΑΣΣΥ, αντίστοιχο με ΙΕΚ είναι τραγικό όταν αυτά τα παιδιά εισήχθησαν στις Σχολές μέσω Πανελλήνιων Εξετάσεων και μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις με βαθμολογία υψηλότερη ακόμη και από Σχολές Αξιωματικών!
Η μείωση της ΕΒΕ είναι άραγε αυτό που θέλουν οι υπεύθυνοι προκειμένου να εισέρχονται υποψήφιοι στις Παραγωγικές Σχολές με βαθμούς κάτω από την βάση; Διότι φέτος το φρένο στα ΓΕΛ ήταν για τα ΑΣΕΙ τα 11.076 μόρια της ΣΝΔ (Μάχιμοι) και για τις ΑΣΣΥ τα 10.290 μόρια της ΣΜΥ (Όπλα), με την ταυτόχρονη βέβαια καθοδική πτώση της πλειονότητας των Σχολών. Πριν λίγες ημέρες ανακοινώθηκε η εκ νέου μείωση της ΕΒΕ σε πέντε Στρατιωτικές Σχολές ενόψει του νέου σχολικού έτους, γεγονός που προμηνύει την περαιτέρω πτώση της βάσης τους τη νέα χρονιά…
Αρκετοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν ότι κάποιες Σχολές Αξιωματικών θα μπορούσαν να είναι πέραν του ενός επιστημονικού πεδίου, ανοίγοντας έτσι τη δεξαμενή άντλησης υποψήφιων στρατιωτικών...
Το παράδοξο ΓΕΛ- ΕΠΑΛ
Αξίζει πάντως αναφοράς το παράδοξο ότι δηλαδή στα ΓΕΛ υπάρχουν θέσεις κενές αλλά δεν υπάρχουν διαθέσιμοι μαθητές-τριες να τις καλύψουν ενώ στα ΕΠΑΛ υπάρχουν μαθητές-τριες που έχουν περάσει τις προκαταρκτικές, έχουν πιάσει την ΕΒΕ, έχουν ικανοποιητικές βαθμολογίες αλλά δεν υπάρχουν θέσεις αφού αυτές που τους αναλογούσαν ήταν εξαιρετικά λίγες...
Από τις συνολικά 1.557 θέσεις που αφορούσαν σε υποψήφιους ΑΣΕΙ-ΑΣΣΥ, στα ΕΠΑΛ αναλογούσαν μόλις 71 θέσεις για ΑΣΣΥ!
Να αναφέρουμε ότι στην ΣΜΥ από τις 301 θέσεις που διατέθηκαν την φετινή χρονιά μόλις 24 αφορούσαν σε υποψηφίους-ες των ΕΠΑΛ, στην ΣΜΥΑ από τις 195 μόλις οι 16 και στη ΣΜΥΝ από τις 190 μόλις 15 δόθηκαν στα ΕΠΑΛ!
Το ποσοστό του 8% που αφορά τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ είναι εξαιρετικά μικρό την ώρα που οι βάσεις στις στρατιωτικές σχολές στα ΕΠΑΛ ήταν:
ΣΜΥΑ (Διοικητικής και Εφοδιαστικής Υποστήριξης) 19.560 (στα ΓΕΛ ήταν 16.825)
ΣΜΥΑ (Επιχειρησιακής Υποστήριξης) 18.940 (στα ΓΕΛ ήταν 13.155)
ΣΜΥΑ (Τεχνολογικής Υποστήριξης) 18.770 (στα ΓΕΛ ήταν 11.985)
ΣΜΥ (Σώματα) 18.300 (στα ΓΕΛ ήταν (14.890)
ΣΜΥ (Όπλα) 17.560 (στα ΓΕΛ ήταν 10.290)
ΣΜΥΝ 16.840 (στα ΓΕΛ ήταν 11.080)
Αυτό σημαίνει ότι όποιος μαθητής-τρια ΕΠΑΛ έγραψε: κάτω από 18.770 μόρια δεν πέτυχε την εισαγωγή του σε ΑΣΣΥ της Αεροπορίας, κάτω από 17.560 δεν ήταν επιτυχών-ούσα της ΣΜΥ και κάτω από 16.840 μόρια δεν κατάφερε να εισαχθεί στη ΣΜΥΝ!
Γιατρός ναι, αξιωματικός όχι…
Αποτελεί μία δυσάρεστη πραγματικότητα ότι οι μαθητές-τριες των ΕΠΑΛ, σε όλο το φάσμα της εκπαιδευτικής βαθμίδας, μένουν στο περιθώριο του ενδιαφέροντος των εμπλεκόμενων φορέων, ωστόσο υπάρχουν αρκετά παιδιά που δοκιμάζονται στο στίβο των Πανελληνίων και καταβάλουν εξ΄ ίσου μεγάλη προσπάθεια για την διεκδίκηση των στόχων τους και αξίζουν προσοχής!
Είναι απορίας άξιο πως μπορούν υποψήφιοι-ες των ΕΠΑΛ να πετυχαίνουν την εισαγωγή τους στις Ιατρικές και Πολυτεχνικές Σχολές όπως άλλωστε και στην πλειονότητα των ΑΕΙ της χώρας και να ανταποκρίνονται επαρκώς ως φοιτητές-τριες ενώ την ίδια ώρα δεν κρίνονται ικανοί-ες να εισαχθούν σε σχολές Αξιωματικών!
Όταν μάλιστα υπάρχουν ειδικότητες εξειδίκευσης στα ΕΠΑΛ (π.χ. πληροφορικής, μηχανολογίας, διοίκησης και οικονομίας κ.ά) που παρέχουν στους μαθητές-τριες στοχευμένη κατάρτιση (αντί γενικών γνώσεων), χρήσιμη στην ποικιλομορφία και τις απαιτήσεις των ειδικοτήτων των Ενόπλων Δυνάμεων που μπορούν να μετεξελιχθούν μέσα στις Παραγωγικές Σχολές!
Στην παρούσα φάση και δεδομένων των συνθηκών που διαμορφώθηκαν θα μπορούσαν ενδεχομένως να καλυφθούν κάποια από τα φετινά κενά στις ΑΣΣΥ (210 θέσεις κενές στις ΑΣΣΥ) από τους επιτυχόντες των ΕΠΑΛ με άμεση σχετική υπουργική απόφαση, με την πρόσκληση επιλαχόντων!
Τη νέα χρονιά καλό θα ήταν να επανεξεταστεί το ποσοστό που αναλογεί στα ΕΠΑΛ, τα οποία τα τελευταία χρόνια έχουν σημαντική αύξηση φοιτούντων μαθητών-τριών.
Το βέβαιο είναι ότι χρειάζεται ένας ευρύτερος επανασχεδιασμός στον τρόπο εισαγωγής των υποψηφίων στις Ένοπλες Δυνάμεις γιατί η κατάσταση προμηνύεται περισσότερο δυσοίωνη τα επόμενα χρόνια…
Κοίτα, ο καθένας έχει τα "κολλήματά" του... Δεν ειναι κακή ιδέα η Πληφορορική απλά δεν είναι δια πάσαν νόσον...όπως μερικοί θέλουν να την πλασάρουν. Κατά τ'άλλα ο σχολιαστής έχει απόλυτο δίκιο ότι για ΗΜΜΥ π.χ. έχει μηδέν νόημα να εξετάζομαι στη Χημεία! Μια φορά κι έναν καιρό η κάθε Σχολή διάλεγε τα μαθήματα στα οποία ήθελε να εξεταστείς για να περάσεις εκεί, κι αυτό θα ήταν ένα πολύ ωραίο σύστημα. Αλλά στο Ελάντα, όλα πρέπει να γίνονται κεντρικά, one size fits all, σα να είμαστε Ιραν ή ΕΣΣΔ.