Πρόταση για αναβάθμιση του μαθήματος της Μουσικής στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Η ανάληψη του μαθήματος της Μουσικής στο Νηπιαγωγείο από απόφοιτους Τμημάτων Μουσικών Σπουδών (ΠΕ79.01) θα θέσει γερές βάσεις για τα πρώτα εκπαιδευτικά βήματα των παιδιών προσχολικής ηλικίας

09/09/2024

Ενημερώθηκε: 09/09/2024, 07:16

Άκουσε το άρθρο

  Aναστασία Γεωργάκη,  Καθηγήτρια,Πρόεδρος Τμήματος Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ

H παρούσα επιστολή (του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ), η οποία εστάλη τον Φεβρουάριο του 2024 προς το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) και το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (ΥΠΑΙΘΑ), έχει στόχο να τονίσει την αναγκαιότητα αναβάθμισης του μαθήματος της Αισθητικής Αγωγής και συγκεκριμένα της Μουσικής στην A/θμια και B/θμια εκπαίδευση (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο Γενικής και Ειδικής Εκπαίδευσης). 

Στο απαντητικό έγγραφο του ΥΠΑΙΘΑ (Μαρούσι, 02-04-2024 Αρ. Πρωτοκόλλου: ΦΕΣΕ ΑΠ 13036/ΚΓ/33775/Δ1) απλά περιγράφεται νομοθετικά η υπάρχουσα κατάσταση και δεν διαφαίνεται κάποια ουσιαστική προσπάθεια ανταπόκρισης στα αιτήματα της παρούσας επιστολής. 

Οι υπεύθυνοι χάραξης εκπαιδευτικής πολιτικής, οι ερευνητές και οι σχεδιαστές προγραμμάτων σπουδών παγκοσμίως συμφωνούν ότι στη σημερινή εποχή κρίνεται αναγκαίος όσο ποτέ άλλοτε ο εγγραμματισμός των παιδιών στις τέχνες και στον πολιτισμό. 

Η μουσική εκπαίδευση παρέχει στα παιδιά και στους/στις εφήβους πολλαπλά οφέλη, όπως ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της αυτοεκτίμησής τους, βελτιωμένα κίνητρα, δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, δεξιότητες λήψης αποφάσεων, ανάπτυξη αυτονομίας, αυτο-επίγνωσης, πολιτισμικής επίγνωσης αλλά και αποδοχή της διαφορετικότητας. 

Στο 10ο Παγκόσμιο Συνέδριο της World Alliance for Arts Education (WAAE) που για πρώτη φορά θα πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα, στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών 17-19 Οκτωβρίου 2024, θα παρουσιαστούν τα νεότερα ερευνητικά δεδομένα για τον ρόλο της Μουσικής Εκπαίδευσης και των Τεχνών παγκοσμίως, αλλά και στην ελληνική κοινωνία και εκπαίδευση ειδικότερα (https://www.waaeathenssummit2024.com). 

Στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα, σε αντίθεση με τα ωρολόγια προγράμματα παλαιότερων ετών (ΦΕΚ1645/24/08/1999), παρατηρείται ο δραστικός περιορισμός του μαθήματος της Αισθητικής Αγωγής (Μουσική, Εικαστικά, Θεατρική Αγωγή) από τα Ωρολόγια Προγράμματα της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Ειδικής εκπαίδευσης (Νόμος 4807/2021 ΦΕΚ Α’, Άρθρο 56,ΥΑ 94196/Δ2/29-7-2021 (ΦΕΚ 3791/Β/13-08-2021). 

Επιπρόσθετα, στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Γενικού Λυκείου δεν προβλέπεται πλέον καμία διδακτική ώρα για τις Τέχνες, καθώς καταργήθηκαν τόσο η ζώνη επιλεγόμενων μαθημάτων όσο και οι ώρες ερευνητικών δραστηριοτήτων της Α ́ Λυκείου, κατά τη διάρκεια των οποίων οι εκπαιδευτικοί καλλιτεχνικών ειδικοτήτων (εικαστικών, μουσικής και θεατρικής αγωγής) ανέπτυσσαν πληθώρα διαθεματικών δράσεων. 

Στην προσχολική εκπαίδευση το μάθημα της Μουσικής αν και προβλέπεται στο αναλυτικό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου (ΦΕΚ Β 687/10-2-2023), δεν πραγματοποιείται από εκπαιδευτικούς κλάδου ΠΕ79.01 Μουσικής αλλά από εκπαιδευτικούς κλάδου ΠΕ60 Νηπιαγωγών, που δεν διαθέτουν τις εξειδικευμένες μουσικές γνώσεις και δεξιότητες που απαιτεί η διδασκαλία της Μουσικής και στην ηλικιακή αυτή ομάδα.

Η ανάληψη του μαθήματος της Μουσικής στο Νηπιαγωγείο από απόφοιτους Τμημάτων Μουσικών Σπουδών (ΠΕ79.01) θα θέσει γερές βάσεις για τα πρώτα εκπαιδευτικά βήματα των παιδιών προσχολικής ηλικίας. 

Παρόμοια θέματα εγείρει και η δυνατότητα ανάθεσης της διδασκαλίας της Μουσικής σε εκπαιδευτικούς κλάδου ΠΕ70 Δασκάλων. 

Για όλους τους παραπάνω λόγους προτείνεται: 

1. Να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας του μαθήματος της Μουσικής στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο, από μία (1) σε δύο (2) την εβδομάδα σε όλες τις τάξεις και να επανενταχθεί το μάθημα της Μουσικής στο γενικό Λύκειο, ως αυτόνομο μάθημα με τουλάχιστον 2ωρη παρουσία στο ωρολόγιο πρόγραμμα, τόσο για την ισόρροπη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών/ριών, όσο και για το γεγονός ότι αποτελεί πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα για εισαγωγή των μαθητών/τριών στα πανεπιστημιακά Τμήματα Μουσικών Σπουδών της χώρας. 

2. Να διδάσκεται το μάθημα της Μουσικής στην προσχολική εκπαίδευση από εκπαιδευτικούς ΠΕ79.01 αποτελώντας ξεχωριστό μάθημα στο ωρολόγιο πρόγραμμα των Νηπιαγωγείων. 

3. Να διδάσκεται το μάθημα της Μουσικής από εκπαιδευτικούς ΠΕ79.01 στα Ειδικά Σχολεία Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης της χώρας με αύξηση από μία σε δύο ώρες στα ΩΠ των ειδικών Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων αλλά και σε όλες τις τάξεις των ειδικών Λυκείων.

4. Να διδάσκεται το μάθημα της Μουσικής σε όλες τις βαθμίδες και ηλικιακές ομάδες μαθητών ΜΟΝΟ από εκπαιδευτικούς κλάδου ΠΕ79.01. Μουσικής, οι οποίοι με την πολυετή κατάρτιση τους στη Μουσική Παιδαγωγική μέσα από μια σειρά ειδικών σχεδιασμένων μαθημάτων είναι οι μοναδικοί που μπορούν να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις του συγκεκριμένου γνωστικού αντικειμένου.

 

 

Σχόλια (6)

Στο Νηπιαγωγείο
|

το πρόγραμμα σπουδών δεν έχει διακριτά γνωστικά αντικείμενο. Οι εκπαιδευτικοί που το υλοποιούν έχουν επαρκή κατάρτιση για τη διδασκαλία θεμάτων που εμπλέκονται μουσικές δραστηριότητες. Φτάνουν πια οι πειραματισμοί...λόγω αδιεξόδων!!!

Ελένη
|

Βρήκαμε τώρα το νηπιαγωγείο εύκολη λύση για να βρει ώρες η κάθε ειδικότητα που ψάχνει για διορισμούς. Ξαφνικά οι νηπιαγωγοι δεν είναι καταρτισμενοι πλέον ούτε για φυσική αγωγή, ούτε για μουσική και απαιτείτε όλοι δικές σας διδακτικές ώρες. Μετά να καταργηθεί η ειδικότητα των νηπιαγωγών βρε παιδιά, γιατί με τη δική σας λογική δεν είμαστε καταρτισμενοι για τίποτα. Τζάμπα υπάρχουμε... Έχετε ιδέα πώς λειτουργεί το νηπιαγωγείο; Έχετε ιδέα τις γνωστικές και κοινωνικοσυναισθηματικες ανάγκες αυτής της ηλικίας; Σαν μάρανε ξαφνικά η μουσική αγωγή του νηπιαγωγείου, που πολλοί ούτε τμήμα σε ωδείο δεν αναλαμβάνετε σε παιδιά αυτής της ηλικίας χωρίς να βγάλετε φλυκταινες. Συνέλθετε επιτέλους και κοιτάξτε να κερδίσετε αλλιώς διδακτικές ώρες και οχι εις βάρος άλλων. Διεκδικήστε αναβαθμισμενα μουσικά σχολεία, επαναφορά ωρών σε δημοτικό-γυμνάσιο-λυκειο, επαγγελματικά δικαιώματα των ωδειων (αν και εδώ υπάρχει η γνωστή κόντρα ΤΕ με ΠΕ). Επικαιροποιηστε το μάθημα της μουσικής στο σχολείο ώστε να θελήσουν να το παρακολουθήσουν τα παιδιά και αφήστε το νηπιαγωγείο στην ησυχία του. Δεν χρειάζονται γνώσεις αρμονίας και ορθοφωνιας σε αυτήν την ηλικία και ούτε θα προσφέρει κάτι παραπάνω ένας εξειδικευμένος μουσικός από ότι μια νηπιαγωγός που έχει ήδη διδαχθεί στο πανεπιστήμιο περί μουσικής αγωγής και μπορεί να επιμορφωθει και άλλο αν χρειάζεται. Είδαμε και την μεγάλη επιτυχία των αγγλικών, οπότε ας το κάνουμε και για άλλα μαθήματα... Δεν κοιτάτε όλοι που με την υπογεννητικοτητα δεν θα έχουμε μαθητές να διδάξουμε σε λίγα χρόνια, ...

Γιώργος
|

Να μας πείτε ποιο μάθημα γυμνασίου θέλετε να μειωθεί μια ώρα, για να αυξηθεί το δικό σας

Μακαντασης θέμιστοκλης π.Σχολικος Σύμβουλος Μουσικης
|

Συμφωνώ απόλυτα με την τοποθέτηση της κ.Γεωργακη Συμπληρωνοντας για άλλη μια φορά ότι το μάθημα της Μουσικής από το Νηπιαγωγείο εξασφαλίζει την υγεία των παιδιών διότι μαθαίνουν να ακούνε και να μιλάνε αφου θα μαθουν να τραγουδάνε με διαφραγματικη τοποθέτηση της φωνής εξασφαλιζοντας την υγεία τους !!!

Χουρδάκης Μιχαήλ
|

Η μουσική θα αναβαθμιστει:

Α) όταν αλλάξετε το πρόγραμμα σπουδών εκεί μέσα αντικαθιστωντας τα θεωρητικά αντικείμενα με τεχνικά και σύγχρονα. Μόνο τον τελευταίο χρόνο υπάρχουν 200+ papers στην Τεχνητή Νοημοσύνη στην Μουσική και τα ΤΜΣ δεν έχουν καμία συμμετοχή σε αυτά.

Β) Όταν φύγει από τη μέση η είσοδος από τη θεωρητική κατεύθυνση. Η μουσική δεν είναι θεωρητική επιστήμη ούτε φιλοσοφία.

Γ) Όταν επανέλθουν οι εξετάσεις σε κάτι σοβαρότερο και όχι εξέταση στο dictee και στην αρμονία λες και είμαστε στο 1990. Η σύγχρονη μουσική απαιτεί γνώσεις σε πληροφορική, φυσική και τεχνολογία.

Δ) Όταν οι απόφοιτοι του ΤΜΣ έχουν και διεξόδους στην ελεύθερη αγορά εργασίας εκτός από την εκπαίδευση.

Ε) Οταν το 99% των διδακτορικων των ΤΜΣ είναι κάτι άλλο εκτός από Ιστορία και Εθνομουσικολογια. Η διδακτορικη διατριβή πρέπει να έχει άμεση εφαρμογή στην αγορά εργασίας και η εκπόνηση της να προέρχεται από την διεθνή ζήτηση και όχι ότι αρέσει στον κάθε φοιτητή/καθηγητή.

Κοινώς, όταν η Μουσική ξεφύγει από τη Μουσικολογια και τη Φιλοσοφία που είναι στα ΤΜΣ σήμερα.

Poyet
|

Αν η κάθε ειδικότητα ζητάει να αυξηθούν οι ώρες της, θα είμαστε στο σχολείο μέρα νύχτα. Εγώ θα πρότεινα κατάργηση των Μουσικών Σχολείων που σε περίοδο υπογεννητικότητας αυξάνει ο αριθμός των μαθητών κάθε χρόνο με αποτέλεσμα τα υπόλοιπα σχολεία να ψάχνουν μαθητές για να δημιουργήσουν τμήματα. Επιπλέον ξεκινούν το Γυμνάσιο με παράδειγμα 72 μαθητές και από αυτούς στο Λύκειο συνεχίζει το 1/3. Αυτό σημαίνει ότι κάτι δεν πάει καλά σε αυτά τα σχολεία. Άσε που από τον Φεβρουάριο και μετά είναι συνέχεια σε πρόβες για εκδηλώσεις και δεν γίνεται καθόλου μάθημα.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ