Πρόεδρος ΙΕΠ: Οι τρεις προκλήσεις στο ψηφιακό οικοσύστημα των εκπαιδευτικών βαθμίδων

Ποιες είναι οι κυριότερες αλλαγές ψηφιακού περιεχομένου για την αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών και τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

09/09/2024

Ενημερώθηκε: 09/09/2024, 11:41

Άκουσε το άρθρο

Σε   τρεις προκλήσεις στο ψηφιακό οικοσύστημα των εκπαιδευτικών βαθμίδων, αναφέρθηκε ο πρόεδρος του ΙΕΠ Σπύρος Δουκάκης  σε πάνελ για την παιδεία, που διοργανώθηκε στην 88η Διεθνή Θεσσαλονίκης σε εκδήλωση του  υπουργείου εθνικής οικονομίας και οικονομικών,μ αναφέροντας τα εξής:

Η πρώτη πρόκληση είναι η διασφάλιση ισότιμης πρόσβασης σε ψηφιακά εργαλεία και πόρους. 

Η δεύτερη είναι ο εκσυγχρονισμός των υποδομών και 

Η τρίτη πρόκληση  είναι η προώθηση του ψηφιακού εγγραμματισμού σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. 

Ο Κυριάκος Πιερρακάκης έχει συμβάλει στο πλαίσιο της ευρύτερης ψηφιακής μετάβασης της Ελλάδας και σήμερα συμβάλει ως υπουργός παιδείας στην αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων.

Δεν θα μείνω σε αυτά που έγιναν πράξη την προηγούμενη τετραετία όπως το ολοκληρωμένο πρόγραμμα Ψηφιακής Μέριμνας που έτρεξε σε δύο φάσεις και το οποίο συνεισέφερε στην αντιμετώπιση και των τριών προκλήσεων που ανέφερα προηγουμένως, αλλά θα έρθω στο τι γίνεται την τελευταία χρονιά. Προτού όμως προχωρήσω, επιτρέψετε μου να προσδιορίσω ότι με το πρόγραμμα αυτό ενισχύθηκαν μαθητές/τριες και εκπαιδευτικοί με ψηφιακό εξοπλισμό. Ήταν ένα πολύ σημαντικό πρόγραμμα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με προϋπολογισμό που ξεπέρασε τα 150 εκατομμύρια ευρώ. 

Πάμε στο σήμερα.

Ας ξεκινήσω με τα διαδραστικά συστήματα μάθησης. Αποτελεί μία από τις 11 αλλαγές που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός μαζί με τον υπουργό παιδείας στο τέλος του προηγούμενου μήνα. Οθόνες αφής 75 ιντσών με δυνατότητες χρήσης πίνακα και ταυτόχρονα ολοκληρωμένου υπολογιστή. Τεράστια Tablets είπαν τις προάλλες κάποιοι εκπαιδευτικοί. Η ουσία είναι ότι έχουν εγκατασταθεί 28.504 διαδραστικά συστήματα.

Έχει ολοκληρωθεί περίπου το 80% του έργου και αναμένεται η ολοκλήρωση της εγκατάστασης εντός του 2024. Πραγματοποιείται και αυτό στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με προϋπολογισμό που ξεπέρασε τα 150 εκατομμύρια ευρώ. Και αυτό το έργο έρχεται να αντιμετωπίσει και τις τρεις προκλήσεις. 

Όμως αυτό το έργο έχει συνδεθεί με δύο ακόμα ιδιαίτερα σημαντικά έργα.

Το ένα είναι η Συγγραφή, Αξιολόγηση και Ένταξη διδακτικών βιβλίων στο Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων και στην Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Διδακτικών Βιβλίων, έργο 30 εκατομμυρίων ευρώ που υλοποιείται με τη συγχρηματοδότηση της ευρωπαϊκής ένωσης μέσω του ΕΣΠΑ και το οποίο αξιοποιεί με πληρότητα τα διαδραστικά συστήματα μάθησης. Το έργο ανανεώνει πλήρως τα σχολικά βιβλία και δίνει τη δυνατότητα πολλαπλών εκπαιδευτικών υλικών σε εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες. Ο εκπαιδευτικός θα επιλέγει από ένα σύνολο βιβλίων, τα βιβλία που θεωρεί καταλληλότερα για τους μαθητές του.

Το δεύτερο είναι το έργο με τίτλο «Δράσεις Κατάρτισης Εκπαιδευτικών» μέσω του οποίου προβλέπεται η επιμόρφωση 120.000 εκπαιδευτικών τόσο στα διαδραστικά συστήματα όσο και στο ψηφιακό υλικό των πολλαπλών βιβλίων που μόλις ανέφερα. Είναι ένα έργο μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Επιπλέον, το έργο αυτό προβλέπει την επιμόρφωση 35.000 εκπαιδευτικών εξειδικευμένων στην ειδική αγωγή, τη διαφοροποιημένη διδασκαλία και τη συμπεριληπτική εκπαίδευση, ώστε να στηρίξουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες που απαιτείται να τους προσφέρουμε τις ευκαιρίες που δικαιούνται. Το έργο έχει προϋπολογισμό 25 εκατομμύρια ευρώ.

Δεν νομίζω να χρειάζεται να αναφέρω ξανά, ότι τα τρία αυτά έργα: διαδραστικά συστήματα, πολλαπλό βιβλίο και η κατάρτιση των εκπαιδευτικών αντιμετωπίζουν άμεσα και έμμεσα και στο βαθμό που τους αναλογεί τη διασφάλιση ισότιμης πρόσβασης σε ψηφιακά εργαλεία και πόρους, των εκσυγχρονισμό των υποδομών και την προώθηση του ψηφιακού εγγραμματισμού σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Βάζω μια άνω τελεία εδώ και σας ευχαριστώ για το ερώτημα.

 Οι κυριότερες αλλαγές ψηφιακού περιεχομένου 

Σχετικά με τις  κυριότερες αλλαγές ψηφιακού περιεχομένου που υλοποιίησε το ΙΕΠ για την αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών και τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ο πρόεδρος του ΙΕΠ είπε τα εξής:

Όλα τα παραπάνω έρχονται και δένουν. Δεν έχει περάσει πολύ καιρός από την ανακοίνωση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη  στα ριζώματα ημαθίας για τον πλήρη μετασχηματισμό του Ψηφιακού Σχολείου και την ένταξη του ψηφιακού φροντιστηρίου ως ένα σημαντικότατου εργαλείου για τα παιδιά μας, τις οικογένειες και τους εκπαιδευτικούς.

Ζωντανό φροντιστήριο για τα παιδιά που ετοιμάζονται για πανελλαδικές εξετάσεις, με πλουσιότατο υλικό προετοιμασίας. Χιλιάδες διαδραστικά βίντεο με περιεχόμενο, την ύλη που διδάσκονται τα παιδιά στο σχολείο. Δίνεται η ευκαιρία μέσα από αυτά τα τρία έργα να έχουν τα παιδιά μας πρόσβαση σε πόρους, σε σύγχρονα διαδραστικά βίντεο και σε άλλα 15000 παιχνιδοποιημένα αντικείμενα, κουίζ, ασκήσεις, καθώς και σε 4000 διαδραστικά ψηφιακά μαθήματα. Και μάλιστα αυτά αναπτύσσονται με έναν τέτοιο τρόπο ώστε να οδηγούν σε διαφορετικές μαθησιακές διαδρομές τα παιδιά μας ανάλογα με τις ανάγκες τους, όπως αυτές εντοπίζονται μέσω μηχανικής μάθησης και τεχνητής νοημοσύνης.

Ταυτόχρονα θα δίνουν πολύτιμα στοιχεία στους εκπαιδευτικούς για να διαφοροποιήσουν τη διδασκαλία τους. Όπως τόνισε και ο Κυριάκος Πιερρακάκης, ο στόχος είναι η ενεργή εμπλοκή των μαθητών και η προσφορά πολλαπλών ευκαιριών μάθησης. Ας μου επιτρέψετε να προσθέσω και τις αυτόνομες τάξεις  όπως αυτή που δημιουργήθηκε  για τη νέα χρονιά στη Γαύδο. Σε περιοχές που δεν υπήρχε η δυνατότητα να δημιουργηθεί γυμνάσιο αναπτύχθηκε μα δομή με τρεις εκπαιδευτικούς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο  μέρος του ωρολογίου προγράμματος ενώ τα υπόλοιπα θα προσφέρονται εξ αποστάσεως. Όπως και τα κέντρα καινοτομίας που με ένα καλά δομημένο πλαίσιο αναπτύσσει το ΙΤΥΕ-Διόφαντος και η αναβάθμιση του eschool και η εφαρμογή e-parents. 

Προτού κλείσω είναι σημαντικό να αναφέρω ότι τα τρία αυτά σημαντικότατα έργα που έρχονται να συμβάλλουν στον μετασχηματισμό της εκπαίδευσης, συνδέονται και με άλλα μικρότερα προγράμματα ΕΣΠΑ, όπως την ανάπτυξη προσβάσιμου εκπαιδευτικού υλικού για τα παιδιά με αναπηρίες, την τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και την εισαγωγική επιμόρφωση εκπαιδευτικών.

Κλείνοντας, μπορώ να πω ότι αυτές οι ψηφιακές πρωτοβουλίες δεν μετασχηματίζουν μόνο το εκπαιδευτικό τοπίο, αλλά ευθυγραμμίζονται και με τη στρατηγική της Ελλάδας για τον εκσυγχρονισμό της οικονομίας και την προετοιμασία των νεότερων γενεών για τις μελλοντικές προκλήσεις.

Σχόλια (2)

Ελένη
|

Αλλού βαράν τα όργανα αλλού χορεύει η νύφη, εκεί στο ΙΕΠ....

Έργα
|

"Ψηφιακός εγγραμματισμός" με μόλις μία ώρα την εβδομάδα μάθημα Πληροφορικής σε Δημοτικό, Β' Γυμνασίου και Γ' Γυμνασίου δεν γίνεται. Ούτε με μάθημα Πληροφορικής στο Γυμνάσιο στην Β' Ομάδα μαθημάτων. Από που κι ως που η Πληροφορική στη Β' Ομάδα; Επίσης, για ποιο "Ψηφιακό εγγραμματισμό" μιλάμε όταν ένα επιστημονικό πεδίο το οποίο θεμελιώνεται στην Πληροφορική (το 2ο Επιστημονικό Πεδίο των Θετικών Επιστημών) δεν περιλαμβάνει την Πληροφορική στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα; Μπαίνουν στο ΕΜΠ και δεν ξέρουν να γράψουν ένα hello world. Απαιτούνται έργα, όχι μόνο λόγια.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ