Το υπουργείο Παιδείας καλεί τους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Έρευνας (Ε.Λ.Κ.Ε.) των Α.Ε.Ι. της χώρας, να καταθέσουν προτάσεις χρηματοδότησης για τη «Διεθνοποίηση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών των ΑΕΙ» (Υποέργο 3), προκειμένου να ενταχθούν και χρηματοδοτηθούν στο πλαίσιο του Έργου «Sub. 2 – Πανεπιστήμια Αριστείας».
Ο προϋπολογισμός της Δημόσιας Δαπάνης της δράσης ανέρχεται συνολικά σε 62.000.000,00 ευρώ, εκ των οποίων το ποσό των 50.000.000 ευρώ προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την περίοδο 2022-2025.
Για τη δράση αυτή η συνεισφορά του Εθνικού ΠΔΕ εκτιμάται σε 12.000.000 ευρώ και αφορά την κάλυψη του ποσού που αντιστοιχεί στον ΦΠΑ.
Επισημαίνεται ό,τι κάθε ΑΕΙ μπορεί να υποβάλει όσες προτάσεις επιθυμεί υπό την προϋπόθεση πως αυτές δεν ξεπερνούν το ποσό των 15 εκατομμυρίων ευρώ, συνολικά.
Αντικείμενο της Πρόσκλησης
Σύμφωνα με την Πρόσκληση:
- Η Πρόσκληση έχει ως στόχο την ώθηση της εξωστρέφειας των ελληνικών πανεπιστημίων μέσω της ενίσχυσης της συνεργασίας τους με εδραιωμένα, εγνωσμένου κύρους πανεπιστημιακά ιδρύματα της αλλοδαπής. Ειδικότερα, η πρόσκληση αποσκοπεί στην ενίσχυση των ελληνικών Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων που επιδιώκουν να οργανώσουν κοινά μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών (Joint Master ή Dual Master) με διακεκριμένα ξένα πανεπιστήμια για τη δημιουργία εκπαιδευτικών προγραμμάτων εμπλουτισμένων με νέα, ειδικά αντικείμενα που δεν είναι σήμερα διαθέσιμα, και για τη δημιουργία επιστημόνων προσανατολισμένων σε νέες κατευθύνσεις.
- Με τη σύναψη τέτοιων εκπαιδευτικών συμφωνιών αναμένεται να επιτευχθεί η παροχή εκπαίδευσης σε αντικείμενα για τα οποία μέχρι σήμερα είναι απαραίτητη η μετάβαση φοιτητών στο εξωτερικό, θα ενδυναμωθεί η απασχόληση των Ελλήνων πανεπιστημιακών ερευνητών σε τομείς και αντικείμενα που η υφιστάμενη κατάσταση της αγοράς δεν διασφαλίζει την ανταγωνιστική προσέλκυσή τους, θα αποφευχθεί το brain drain, ενώ θα ενισχυθεί σοβαρά η προοπτική επιστροφής διακεκριμένων Ελλήνων επιστημόνων στη Χώρα (brain gain) δεδομένου ότι ορισμένες εκπαιδευτικές υπηρεσίες που κρίνονται αναγκαίες από το κράτος / ή εξειδίκευση σε συγκεκριμένους τομείς δεν παρέχονται καθόλου από τα εγχώρια πανεπιστήμια, είτε ότι δεν παρέχονται σε όρους προσιτούς για το κοινωνικό σύνολο και ότι για το λόγο αυτό καθίσταται αναγκαία η παρέμβαση του κράτους ώστε να αναθέσει την παροχή αυτών των υπηρεσιών στα Α.Ε.Ι. σε συνεργασία με τα αλλοδαπά Πανεπιστήμια.
- Η λειτουργία αλλά και η ενίσχυση τέτοιων Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών στηρίζεται στο πρόσφατο θεσμικό κεκτημένο. Ειδικότερα, το πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας προγραμμάτων δευτέρου και τρίτου κύκλου σπουδών αναθεωρήθηκε και εκσυγχρονίστηκε με τον Νόμο 4957/2022 «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των Α.Ε.Ι. με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις» (Α’ 141), ενώ οι δυνατότητες εκπαιδευτικής συνεργασίας με πανεπιστήμια της αλλοδαπής αλλά και χρηματοδότησής τους διευρύνθηκαν ουσιωδώς με τον Ν. 5094/2024 (ΦΕΚ 39Α/13-3-2024).
- Επιπροσθέτως, με την τροποποίηση του άρθρου 84 του Ν. 4957/2022 (Α’141) με το Άρθρο 61 του Ν. 5094/2024 (ΦΕΚ 39Α/13-3-2024) καθίσταται εφικτή η δυνατότητα χρηματοδότησης συμπράξεων Τμημάτων ή Σχολών Α.Ε.Ι. της ημεδαπής με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ή άλλα χρηματοοικονομικά εργαλεία.
Με βάση αυτό το θεσμικό κεκτημένο, η παρούσα Πρόσκληση επιδιώκει την έμπρακτη προώθηση της συνεργασίας των ελληνικών Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων με πανεπιστήμια της αλλοδαπής. - Tα κοινά μεταπτυχιακά προγράμματα θα πρέπει να είναι καινοτόμα, να μην παρέχονται ήδη από τα δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και να παρέχονται με όρους προσιτούς για το κοινωνικό σύνολο (με ή χωρίς καταβολή διδάκτρων) διασφαλίζοντας τη δίκαιη και ισότιμη πρόσβαση και ίσες ευκαιρίες για τους μεταπτυχιακούς φοιτητές από όλα τα κοινωνικά στρώματα.
- Η σύμπλευση των ελληνικών δημοσίων ΑΕΙ με καταξιωμένα διεθνή πανεπιστήμια θα αναβαθμίσει το ακαδημαϊκό τους έργο και θα ανοίξει νέους ορίζοντες και προοπτικές για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος στη χώρα μας.
Επιλέξιμες δαπάνες
Οι επιλέξιμες κατηγορίες δαπανών παρουσιάζονται, ενδεικτικά και όχι περιοριστικά και δύναται να είναι:
1. Δαπάνες για την οργάνωση του ΠΜΣ και για την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού, όπως:
- Πρόγραμμα Σπουδών, κανονισμός του νέου Π.Μ.Σ., σχετικός οδηγός σπουδών (στον οποίο περιλαμβάνεται κατ’ ελάχιστον η περιγραφή (syllabus) των μαθημάτων, η διεξαγωγή υποχρεωτικών ή επιλογής εκπαιδευτικών ή/και ερευνητικών δραστηριοτήτων στο ελληνικό ή/και στο αλλοδαπό εκπαιδευτικό ίδρυμα, οι διδάσκοντες κ.ά.).
- Κανονισμός εφαρμογής των μεθόδων της ενδεχόμενης εξ αποστάσεως οργάνωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όπως σύγχρονης, ασύγχρονης, μεικτού συστήματος (blended learning), κλπ.
- Το έντυπο ή/και ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό, οι τυχόν μέθοδοι ψηφιακής αξιολόγησης των φοιτητών και το ψηφιακό υλικό αξιολόγησης, η υλικοτεχνική υποδομή που απαιτείται για την υποστήριξη προγραμμάτων σπουδών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και τις ψηφιακές δεξιότητες του διδακτικού προσωπικού, σύμφωνα με το άρθρο 88 του ν.4957/2022, όπως ισχύει και εφόσον απαιτείται.
- Κανονισμός χορήγησης υποτροφιών με κριτήρια αριστείας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 86 του Ν. 4957/2022.
2. Αμοιβές Μελών ΔΕΠ και λοιπού Επιστημονικού Προσωπικού του ημεδαπού ή και του αλλοδαπού Ανώτατου Πανεπιστημιακού Ιδρύματος που θα εργαστούν για την προετοιμασία των Π.Μ.Σ κατά τη φάση σχεδιασμού ή κατά την υλοποίηση των ΠΜΣ στον α’ χρόνο λειτουργίας αυτών.
3. Δαπάνες δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας (royalty fee), επικύρωσης (validation) και πιστοποίησης (Accreditation) του ΠΜΣ.
4. Δαπάνες διαμόρφωσης χώρων, κτιριολογικές μελέτες, μελέτες εξοπλισμού, αρχιτεκτονικά σχέδια, κατασκευαστικές μελέτες, μελέτες διαμόρφωσης χώρων και οικοδομικά καθώς και η αγορά λειτουργικού εξοπλισμού. Δεν είναι επιλέξιμη η δαπάνη συντήρησης, επισκευής και αντικατάστασης εξοπλισμού που χρησιμοποιείται ήδη από το ημεδαπό ΑΕΙ για την υλοποίηση του ΠΜΣ.
5. Προμήθεια ερευνητικού και εκπαιδευτικού εξοπλισμού, αναλόγως του αντικειμένου του μεταπτυχιακού κύκλου σπουδών.
6. Επισκέψεις προετοιμασίας και κατάρτισης εκπαιδευτικών συμφωνιών μεταξύ των συνεργαζόμενων ιδρυμάτων της ημεδαπής και της αλλοδαπής καθώς και κάθε απαραίτητη δαπάνη μετακίνησης για τους σκοπούς οργάνωσης και λειτουργίας του κοινού Π.Μ.Σ (Joint Master, Dual Master).
7. Διοργάνωση επιστημονικών ημερίδων και διεθνών συνεδρίων σχετικά με τα αντικείμενα των μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών.
8. Ανάπτυξη υλικού προβολής των προγραμμάτων καθώς και λοιπές προωθητικές ενέργειες (π.χ για οργάνωση συνεδρίων).
9. Συμμετοχές (memberships) σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς εκπαιδευτικούς οργανισμούς, δίκτυα και ενώσεις.
Διάρκεια υλοποίησης
Η διάρκεια υλοποίησης των υποβαλλόμενων προτάσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει την 31η Δεκεμβρίου 2025. Η χρονική διάρκεια των ενταγμένων - και σε υλοποίηση έργων - δύναται να παραταθεί εφόσον παραταθεί η διάρκεια υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κατόπιν της εξέτασης του σχετικού αιτήματος του δικαιούχου προς την ΕΔ ΕΣΠΑ Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. Το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο του έργου δεν μπορεί να αυξηθεί.
Για συντήρηση ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων και προμήθεια ηλεκτρικών πινάκων, λαμπών led, καλωδίων (550 ευρώ και παραπάνω), λεπτά υπάρχουν. Για αντικατάσταση τραπεζιού πιγκ πογκ (250 ευρώ) και για συντήρηση δαπέδου 350 ευρώ, λεπτά υπάρχουν. Δ ώστε εεεεεε.