Ζ. Μακρή: θα προσληφθούν 20.000 αναπληρωτές για την παράλληλη στήριξη

"Έχουμε σκοπό να ενταχθούν πλήρως οι μαθητές που έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρία στο περιβάλλον της τάξης"

20/09/2024

Άκουσε το άρθρο

Για την παράλληλη στήριξη θα προσληφθούν είκοσι χιλιάδες αναπληρωτές, ακριβώς γιατί οι ανάγκες έχουν διπλασιαστεί και η ευθύνη και η ευαισθησία του υπουργείου είναι οι ανάγκες αυτές να καλύπτονται όσο γίνεται καλύτερα.

Τη δήλωση αυτή έκανε η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή στη Βουλή και σημείωσε:

  • Έχουμε προβλέψει να υπάρχουν τμήματα ένταξης.
  • Έχουμε σκοπό να ενταχθούν πλήρως οι μαθητές που έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρία στο περιβάλλον της τάξης.  
  • Στην Ευρώπη η πρακτική η οποία ακολουθείται είναι ένας εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης ανά τάξη. 
  • Στη δική μας χώρα ήταν ένας ανά μαθητή και κρίθηκε ότι είναι επιστημονικά ορθό αυτό να μην ισχύει, παρά μόνο σε ειδικά αιτιολογημένες περιπτώσεις που το ΚΕΔΑΣΥ επιβάλλει. Δηλαδή υπάρχει πάντα εκπαιδευτικός για την παράλληλη στήριξη και είναι σε μαθητή ή εάν αυτό το ΚΕΔΑΣΥ το ορίσει. Δεν οχυρωνόμαστε πίσω από την ευρωπαϊκή πρακτική, χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη ιδιαιτερότητες και ανάγκες που έχει κάποιο παιδί. 

Παράλληλη στήριξη

Παράλληλη στήριξη παρέχεται σε:

α. μαθητές που μπορούν με κατάλληλη ατομική υποστήριξη να παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης,

β. σε μαθητές με σοβαρότερες εκπαιδευτικές ανάγκες όταν στην περιοχή τους δεν υπάρχει άλλο πλαίσιο ΕΑΕ (ειδικό σχολείο, τμήμα ένταξης) ή

γ. όταν η παράλληλη στήριξη καθίσταται απαραίτητη – βάσει της γνωμάτευσης του ΚΕΔΑΣΥ – εξαιτίας των ειδικών εκπαιδευτικών τους αναγκών.

δ. Την παράλληλη στήριξη εισηγείται αποκλειστικά το οικείο ΚΕΔΑΣΥ εφόσον διαπιστώσει την αναγκαιότητα κατόπιν ανάλογης αξιολόγησης από την διεπιστημονική ομάδα και συνεκτιμώντας τα όποια ιατρικά πορίσματα.

Σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη που εφαρμόζονται οι σύγχρονες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις βασισμένες στις αρχές της ενταξιακής εκπαίδευσης και της φιλοσοφίας για την διασφάλιση των ίσων ευκαιριών εκπαίδευσης για όλους τους μαθητές, συμπεριλαμβανομένων αυτών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, δεν εφαρμόζεται η διδασκαλία σε συνθήκη 1:1, παρά μόνο σε πολύ ειδικές περιπτώσεις και όπου αυτό ειδικά τεκμηριώνεται.

Αυτό που εφαρμόζεται είναι η συνεργασία εκπ/κού τάξης και εκπ/κού της παράλληλης στήριξης, που λειτουργούν συμπληρωματικά μεταξύ τους, δημιουργώντας από κοινού , κοινή εκπαιδευτική ενταξιακή πρακτική και κοινό εκπαιδευτικό πρότυπο/μοντέλο προς όλους τους μαθητές της τάξης.

Άλλωστε, σκοπός της Παράλληλης Στήριξης είναι η ενδυνάμωση της μαθησιακής ικανότητας των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μέσα στην τάξη, η κοινωνικοποίησή τους και η ενίσχυση της αυτονομίας τους.

Το υπουργείο Παιδείας , με εγκύκλιο, διευκρινίζει, ότι:

  1. Ο/Η εκπαιδευτικός ΕΑΕ του θεσμού της παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης τοποθετείται σε σχολείο/α, όχι ως «ατομικός εκπαιδευτικός» μαθητών/τριών, αλλά με σκοπό την ένταξή τους στο σχολικό γίγνεσθαι, σε γνωστικό, κοινωνικό και ψυχοσυναισθηματικό επίπεδο. Ως εκ τούτου, η παρέμβασή του έχει δυνατότητα, σε σταθερή συνεργασία με τον/τους εκπαιδευτικούς γενικής εκπαίδευσης, να αναφέρεται στον/στη μαθητή/τρια της παράλληλης στήριξης, στις μικροομάδες της τάξης, καθώς και στο σύνολο της τάξης και του σχολείου, όπως και οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί.
  2. Σε τμήμα σχολείου στο οποίο υπάρχει απόφαση έγκρισης παράλληλης στήριξης- συνεκπαίδευσης για περισσότερους από έναν/μια μαθητή /τρια, αναλαμβάνει ένας/μία εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης συνολικά την υποστήριξή τους. Σε εξαιρετικές μόνο περιπτώσεις το ΚΕΔΑΣΥ, κατά την εισήγησή του προς τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης (παρ. 9β του άρθρου 5 της Υ.Α.104627/ΓΔ5/20 (ΦΕΚ 3344 Β/10-08-2020), θα τεκμηριώνει με ειδική μνεία την αναγκαιότητα της ταυτόχρονης παρουσίας δύο (2) εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης στο ίδιο τμήμα σχολείου.
  3. Ο/Η εκπαιδευτικός ο/η οποίος/α διδάσκει στο τμήμα και ο/η εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης συνεργάζονται συνεχώς υποχρεωτικά για την ολόπλευρη υποστήριξη των μαθητών/μαθητριών με έγκριση παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης, καθώς και του συνόλου των μαθητών του τμήματος.
  4. Για όλους/όλες τους/τις μαθητές/μαθήτριες που υποστηρίζονται από τον θεσμό της παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης υποχρεωτικά τηρείται ατομικός φάκελος και υλοποιείται Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης. Το ΕΠΕ αποτελεί παιδαγωγικό κείμενο δυναμικού και εξελίξιμου χαρακτήρα, το οποίο σχεδιάζεται και υλοποιείται με συνεργατικές διαδικασίες. Η εφαρμογή του ΕΠΕ και η «εξατομικευμένη υποστήριξη» δεν σημαίνει αποκλειστική διδασκαλία με τη μορφή ένας προς έναν. Η υποστήριξη με τη μορφή 1:1 υπάρχει δυνατότητα να αποτελεί μόνο μέρος της εφαρμογής του ΕΠΕ, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο από την ομάδα σχεδιασμού του. Επίσης, ο δυναμικός και εξελίξιμος χαρακτήρας του προγράμματος σημαίνει ότι υπάρχει δυνατότητα να τροποποιούνται, ανάλογα, και οι απαιτούμενες ώρες υποστήριξης, με εισήγηση του ΚΕΔΑΣΥ. Στην υλοποίηση του ΕΠΕ δύναται να συμμετέχει όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου. Για την εφαρμογή του ΕΠΕ, τους στόχους και την πορεία υλοποίησής του ενημερώνεται σε τακτική βάση, η οποία ορίζεται από την ομάδα σχεδιασμού, ο/η γονέας/κηδεμόνας του/της μαθητή/μαθήτριας.
  5. Η εκπαίδευση και υποστήριξη των μαθητών/μαθητριών συνολικά, συμπεριλαμβανομένων και όσων έχουν έγκριση παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης, αποτελεί ευθύνη του σχολείου ως φορέα και σε καμία περίπτωση η διατύπωση του εδαφίου 3 του υποκεφαλαίου «Εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης» του κεφαλαίου Α ́ «ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ» της υπό στοιχεία Υ.Α. 27922/Γ6/2007 Υ.Α. (Β ́449), δεν σημαίνει ότι ο/η εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης- συνεκπαίδευσης έχει ατομικά το σύνολο αυτής της ευθύνης.

Σχόλια (20)

Νίκος
|

Για ποιο λόγο; Τι νόημα έχει; Τι δουλειά γίνεται; Ποιος αξιολογεί και τι φάκελο παραδίδουν; Ποιο προγραμμα εφαρμόζουν;

Βέρα Ζ. Εκπαιδευτικός
|

Όσοι σχολιάζετε, έχετε παιδί που χρειάζεται παράλληλη στήριξη; Σε Α' τάξη Δημοτικού πέρυσι, με 18 μαθητές , σε χωριό ακριτικού νησιού, υπήρχαν δύο δασκάλες παράλληλης στήριξης για δύο υπερδραστήρια και ανυπάκουα αγόρια, το ένα χωρίς μαθησιακές ανάγκες και το άλλο παραμελημένο από το σπίτι του (η τάξη δεν μπορούσε να λειτουργήσει ομαλά, με τη μία δασκάλα παράλληλης στήριξης!!!) προς όφελος και των δύο αγοριών και των άλλων μαθητών.
Φέτος, το παραμελημένο εξακολουθεί να δημιουργεί προβλήματα και έχει παράλληλη στήριξη, ενώ το άλλο συγκεντρώνεται στο μάθημα αλλά είναι νωρίς να εκτιμηθούν οι επιδόσεις του. Περιμένουμε να έχει και αυτός τη βοήθεια που χρειάζεται....
Ας μην είμαστε λιγοψυχοι με τις ψυχουλες των παιδιών....

με τόσες διαγνώσεις
|

και θέματα , εκτός τάξης σε ειδικό πρόγραμμα με ένα δάσκαλο στην ευρύτερη περιοχή, για να υπάρχει πρόγραμμα αποτελεσματικό ενίσχυσης ! δεν δουλευει αυτό, μόνο για απορρόφηση εσπα και κατασπατάληση είναι. τα προβλήματα είναι πολλά , οι λύσεις απλές , η ανικανότητα (ή αλλότριες στοχεύσεις) απαράδεκτες

Μπράβο
|

Και πάλι μπράβο!!!

Ιούλιος
|

Γιατί τόσες παράλληλες; Ποια εξατομικευμένα ; Το να κάθεσαι δίπλα είναι παράλληλη; Που καταγράφεται τι κάνει κάθε μετά και σε ποιον; Διορισμοί χωρίς αποτέλεσμα.

Μήτσος
|

Η παράλληλη στήριξη για αποδώσει αποτελεσματικά χρειάζεται έναν που θα παρεμβαίνει, όταν ο δάσκαλος του τμήματος και ο δάσκαλος της παράλληλης αδυνατούν να συμφωνήσουν για την κατάλληλη στήριξη. Και επειδή ο διευθυντής δεν έχει πλεον χρόνο για τέτοιες παρεμβάσεις, η μόνη λύση είναι να ξαναγυρίσει ο σύμβουλος στον παλιό του ρόλο. Ο σύμβουλος υποστηρικτής του δασκάλου.

@Μαρθα βρετόουλου
|

Δεν είναι ευρωπαϊκή πολιτική ένας εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης σε κάθε τμήμα. Αν δεν υπάρχει λόγος γιατί; Ας μη ξεχνάμε ότι υπήρξε κατάχρηση νε πάνω από έναν εκπαιδευτικό παράλληλης και συνωστίζονταν στην αίθουσα. Φαινόμενο χωρίς αποτέλεσμα και δικη νας πρωτοτυπία.

Αναστασία
|

Στην παράλληλη στήριξη τοποθετουν κυρίως δασκάλους κατά πλειοψηφία χωρίς μεταπτυχιακό ειδικής αγωγής. Εμείς που κάνουμε μεταπτυχιακό μένουμε εκτός επειδή ανήκουμε σε άλλη ειδικότητα. Να δούμε πότε θα αναθεωρήσει δίκαια το Υπουργείο Παιδείας.

Ιωάννης
|

Προκηρύξτε τις θέσεις των προισταμένων ΚΕΔΑΣΥ, που τα περισσότερα λειτουργούν με αναπληρωτές. Για πόσα ακόμα χρόνια θα παραμένουν οι αναπληρωτές προιστάμενοι? Το αυτό ισχύει και για άλλες θέσεις στελεχών στην εκπαίδευση. Α ξέχασα, το επιτελικό κράτος φροντίζει ώστε οι άριστοι να βρίσκονται στις κατάλληλες θέσεις.

@ ενώ θα έχουμε χιλιάδες κενά
|

εκεί δεν έχει εσπα, τι δεν καταλαβαίνεις με τις αθρόες προσλήψεις στις παράλληλες;;;;; να ρεει το φραγκικο χρημα

Γιαννης
|

Είμαστε στην Ευρωπαϊκη Ένωση , όμως η δεύτερη ξένη γλώσσα εδώ και χρόνια διδάσκεται μόνο στην Ε και Στ δημοτικού , κι εκεί με ελάχιστες προσλήψεις, ενώ τα Αγγλικά έφτασαν μέχρι τα προνήπια!!!
Καιρός δεν είναι το ΥΠΕΠΘ να αναθεωρήσει κάποια πράγματα και να ξεκινήσει τη διδασκαλία τους από την Γ και Δ δημοτικού,αφού σχεδόν τα περισσότερα παιδιά τότε ξεκινούν στα ιδιωτικά φροντιστήρια ! Αυτό όμως δεν λέγεται δωρεάν παιδεία .
Οι ξένες γλώσσες , πρέπει να καταλάβουν οι ιθύνοντες ότι είναι η μεγαλύτερη επένδυση !

Ελενη Καμπερη
|

Ποιες ειδικοτητες απασχολουνται στην παραλληλη στηριξη;

Ερτ
|

...ενώ θα έχουμε χιλιάδες κενά σε μαθήματα πανελλαδικών στα πρώτα 4 ψηφία των ΠΕ. Ότι να'ναι.

Μαρία Βρεττοπούλου
|

Προτείνω την ευρωπαϊκή πολιτική, ένας εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης σε κάθε τμήμα τουλάχιστον. Και περισσότεροι αν υπάρχουν περισσότερες ανάγκες. Να ξεκινήσουμε με αυτή τη βάση ως κράτος και όχι με το "σκοπό που έχουμε" ως εκάστοτε κυβέρνηση.
Γενικά, η ποιότητα στην εκπαίδευση δεν πιστοποιείται με τα λόγια, αλλά με τα έργα. Καθένας από τη θέση του έχει την ευθύνη, ας την αναλάβει.

Κωστατζικη Μαρία
|

Γιατί όταν δήλωναν οι εκπαιδευτικοί έπρεπε να μπουν στην διαδικασία να δηλώσουν τι θέλουν; είναι εκπαιδευτικοί γενικής οπότε μπορούν και παράλληλη στήριξη και Ζεπ και ότι άλλο χρειάζεται σένα σχολείο

Δημήτρης
|

@Χρήστος, Δεν πειράζει , έχει καλό καιρό. Σιγά σιγά....Μην ξεκινήσετε από τώρα διαγωνίσματα, υπομονή!

Anonymous
|

Οκ..να στείλετε παράλληλη. Αλλά το σχολείο χρειάζεται και εκπαιδευτικούς γενικής. Ημαρτον!! Η παράλληλη δε διδασκει απλά υποστηρίζει. Πώς θα υποστηρίζει χωρίς εκπαιδευτικούς γενικής;!

Ρόζα Π.
|

Σχολεία με μαθητές τυπικής ανάπτυξης αφημένοι χωρίς ειδικότητες. Γλώσσα, μαθηματικά και τελειώσαμε. Για να μην πούμε ούτε καν αυτά. Βεβαίως έμφαση στην ειδική αγωγή, όχι όμως με απαξίωση της γενικής. Η παρακολούθηση πλήρους προγράμματος με καλλιτεχνικά, κοινωνική αγωγή, μουσική, ξένες γλώσσες, με ό,τι προβλέπεται, είναι ΔΙΚΑΙΩΜΑ των παιδιών μας, όχι παραχώρηση, ούτε πολυτέλεια.

Χρήστος
|

Στείλτε και κάνα καθηγητή στα σχολεία γιατί τα παιδιά από τις 12 κάνουν βόλτες στην παραλία.

Καλά......
|

Στείλε κανέναν καθηγητή τώρα στα λύκεια ..... 20 Σεπτέμβρη και κάνουν 4ωρα.....

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ