Μη Κρατικά Πανεπιστήμια: Οι υπουργικές αποφάσεις

Η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων περί χορήγησης άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτήματος Ν.Π.Π.Ε εκκινεί την 2η Ιανουαρίου 2025 και λήγει την 1η Μαρτίου 2025, προκειμένου η άδεια να αφορά το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026.

01/10/2024

Άκουσε το άρθρο

Δημοσιεύθηκαν σήμερα στηνν Εφημερίδα της Κυβέρνησης οι δύο υπουργικές αποφάσεις για την αδειοδότηση Μη Κρατικών Μη Κερδοσκοπικών Πανεπιστημίων, οι οποίες αφορούν:

1. Ρύθμιση της διαδικασίας κατάθεσης εγγυητικής επιστολής και επιμερισμός του καταβαλλόμενου παραβόλου κατά την υποβολή αίτησης περί χορήγησης άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτημάτων - Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης.

2 Εκκίνηση διαδικασίας υποβολής αιτήσεων περί χορήγησης άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτημάτων Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης. Καθορισμός διεθνών αναγνωρισμένων οίκων που κατατάσσουν παγκοσμίως πανεπιστημιακά ιδρύματα.

Πατήστε εδώ για να ανοίξετε το ΦΕΚ

Ειδικότερα σύμφωνα με τις δύο υπουργικές αποφάσεις;

Διαδικασία καταβολής, τρόπος επιστροφής και κατάπτωσης της εγγυητικής επιστολής κατά την υποβολή των απαιτούμενων δικαιολογητικών για τη χορήγηση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας των παραρτημάτων Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης,

1. Με την αίτηση για χορήγηση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτήματος - Ν.Π.Π.Ε. υποβάλλεται, σύμφωνα με την περ. δ) της παρ. 2 του άρθρου 138 του ν. 5094/2024, εγγυητική επιστολή ποσού δύο εκατομμυρίων (2.000.000,00) ευρώ για κάθε αίτηση, προσαυξανόμενο το ποσό αυτό κατά πεντακόσιες χιλιάδες (500.000,00) ευρώ για κάθε επιπλέον Σχολή.

2. Η εγγυητική επιστολή της παρ. 1 εκδίδεται από πιστωτικά ή χρηματοδοτικά ιδρύματα ή ασφαλιστικές επιχειρήσεις κατά την έννοια των περ. β) και γ) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4364/2016 (Α’ 13), που λειτουργούν νόμιμα στα κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου και έχουν το δικαίωμα αυτό.

3. Η εγγυητική επιστολή ανέρχεται σε ποσό ύψους δύο εκατομμυρίων (2.000.000,00) ευρώ στην περίπτωση του δεύτερου εδαφίου της περ. β) του άρθρου 137 του ν. 5094/2024, όταν η αίτηση αφορά τη λειτουργία μίας (1) Σχολής και ενός (1) προγράμματος σπουδών, προσαυξανόμενο το ποσό κατά πεντακόσιες χιλιάδες (500.000,00) ευρώ για κάθε επιπλέον Σχολή πέραν των τριών (3) Σχολών. Το ύψος της εγγυητικής επιστολής της παρ. 1 μειώνεται κατά πενήντα τοις εκατό (50%), εφόσον η αίτηση προς χορήγηση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτήματος - Ν.Π.Π.Ε. αφορά παράρτημα, το οποίο εγκαθίσταται εκτός της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, με εξαίρεση την Περιφερειακή Ενότητα Νήσων Αττικής.

4. Η εγγυητική επιστολή επιστρέφεται στον αιτούντα μετά την άπρακτη πάροδο της προθεσμίας άσκησης ενδίκων βοηθημάτων κατά της απορριπτικής απόφασης του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού περί χορήγησης άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτήματος - Ν.Π.Π.Ε. ή, σε περίπτωση άσκησης αιτήσεως ακυρώσεως, μετά την έκδοση απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας.

5. Σε περίπτωση χορήγησης της άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας, η εγγυητική επιστολή παραμένει διαρκώς σε ισχύ καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του παραρτήματος - Ν.Π.Π.Ε.

6. Σε περίπτωση ανάκλησης της άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας, η εγγυητική επιστολή καταπίπτει υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. Από το ποσό αυτό καταβάλλονται, κατά προτεραιότητα, οι αμοιβές του προσωπικού έως το τέλος του ακαδημαϊκού έτους καθώς και οι πάσης φύσεως υποχρεώσεις του παραρτήματος - Ν.Π.Π.Ε..

Επιμερισμός του καταβαλλόμενου παραβόλου για τη χορήγηση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας των παραρτημάτων Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης

1. Με την αίτηση για χορήγηση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτήματος Ν.Π.Π.Ε. υποβάλλεται, σύμφωνα με την περ. ε) της παρ. 2 του άρθρου 138 του ν. 5094/2024, παράβολο εξακοσίων χιλιάδων (600.000,00) ευρώ ανά αίτηση, η οποία αφορά στην άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας από μία (1) έως τρεις (3) Σχολές. Για κάθε επιπλέον Σχολή, το παράβολο προσαυξάνεται κατά διακόσιες χιλιάδες (200.000) ευρώ.

2. Το ύψος του παραβόλου μειώνεται κατά πενήντα τοις εκατό (50%), εφόσον η αίτηση προς χορήγηση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτήματος - Ν.Π.Π.Ε. αφορά παράρτημα, το οποίο εγκαθίσταται εκτός της Περιφέρειας Αττικής, και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, με εξαίρεση την Περιφερειακή Ενότητα Νήσων Αττικής.

3. Το ποσό του παραβόλου των παρ. 1 και 2 επιμερίζεται ως εξής: α) ποσοστό 50%, κατ’ εφαρμογή της παρ. 4 του άρθρου 138 του ν. 5094/2024, αποτελεί έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού και εμφανίζεται στο Αναλυτικό Λογαριασμό Εσόδων (Α.Λ.Ε.) 1140189001 «Λοιπές επιχειρηματικές και επαγγελματικές άδειες, β) ποσοστό 40%, ορίζεται ως έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού και εμφανίζεται στο Αναλυτικό Λογαριασμό Εσόδων (Α.Λ.Ε.) 1140189001 «Λοιπές επιχειρηματικές και επαγγελματικές άδειες», το οποίο εγγράφεται εν συνεχεία της είσπραξής του εις ύψος πίστωσης στον Ειδικό Φορέα 1020-802-0000000 «Δαπάνες της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση που καλύπτονται από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων» του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, για την εκπλήρωση των αρμοδιοτήτων της ΕΘ.Α.Α.Ε., όπως καθορίζονται από τις διατάξεις των άρθρων 130 έως και 155 του ν.5094/2024, και γ) σε ποσοστό 10%, εισπράττεται υπέρ του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, όπως καθορίζονται από τις διατάξεις των άρθρων 130 έως και 155 του ν. 5094/2024.

4. Τα χρηματικά ποσά των περ. α) και β) της παρ. 3 υποβάλλονται μέσω της εφαρμογής του ηλεκτρονικού παραβόλου (e-παράβολο), σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 29 του ν. 3943/2011 (Α’ 66) σε συνδυασμό με την υπ’ αρ. Α.1047/20 (Β’ 979) κοινή υπουργική απόφα- ση. Ομοίως καταβάλλεται κατά περίπτωση το χρηματικό ποσό της περ. γ) της παρ. 3, μέσω της διαδικτυακής εφαρμογής (e-πληρωμές ΕΟΠΠΕΠ).

Νομική φύση και χαρακτηριστικά των παραρτημάτων Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης

1. Τα παραρτήματα Ν.Π.Π.Ε. έχουν ως αποστολή, μεταξύ άλλων, την παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών στην ανώτατη εκπαίδευση, την οργάνωση και τη λειτουργία προγραμμάτων σπουδών τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης πρώτου, δευτέρου και τρίτου κύκλου και τη διεξαγωγή καινοτόμου έρευνας.

2. Τα παραρτήματα Ν.Π.Π.Ε. αποτελούν νομικά πρόσωπα ειδικού σκοπού με νομική προσωπικότητα, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, με αποκλειστικό σκοπό την παροχή υπηρεσιών ανώτατης εκπαίδευσης. Το πλαίσιο λειτουργίας των παραρτημάτων Ν.Π.Π.Ε. διέπεται από τις διατάξεις των άρθρων 130-155 και 188-191 του ν. 5094/2024.

3. Τα παραρτήματα Ν.Π.Π.Ε. απονέμουν τίτλους σπουδών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 146 του ν. 5094/2024, συνδέονται με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, τα οποία εδρεύουν και είναι αναγνωρισμένα σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή σε τρίτες χώρες, και αδειοδοτούνται μετά από εφαρμογή συγκεκριμένης διαδικασίας αξιολόγησης από τους αρμόδιους φορείς της χώρας.

4. Τα παραρτήματα Ν.Π.Π.Ε. τελούν υπό την αδιάλειπτη εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, το οποίο κατά την άσκηση της εποπτικής του αρμοδιότητας συνεργάζεται με την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.) και τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.).

5. Τα προγράμματα σπουδών, τα οποία προσφέρει το παράρτημα Ν.Π.Π.Ε., πιστοποιούνται με απόφαση της ΕΘ.Α.Α.Ε., η οποία κοινοποιείται στο Τμήμα Α’ Οργάνωσης Ανώτατης Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Οργανωτικής και Ακαδημαϊκής Ανάπτυξης της Γενικής Διεύθυνσης Ανώτατης Εκπαίδευσης του Υπουργείου (εφεξής «αρμόδιο Τμήμα»). Τα προγράμματα σπουδών του παραρτήματος Ν.Π.Π.Ε. εκκινούν με την κοινοποίηση της απόφασης πιστοποίησης της ΕΘ.Α.Α.Ε. στο αρμόδιο Τμήμα.

Δικαιούχοι υποβολής αίτησης για τη χορήγηση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτημάτων Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης

Κρατικό ή ιδιωτικό εκπαιδευτικό ίδρυμα ανώτατης εκπαίδευσης, το οποίο εδρεύει και λειτουργεί σε χώρα άλλου κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή τρίτης χώρας (μητρικό ίδρυμα) ή το νομίμως εξουσιοδοτημένο πρόσωπο από το μητρικό ίδρυμα δικαιούται να υποβάλει αίτηση, προκειμένου να εξεταστούν τα δικαιολογητικά και να χορη-γηθεί άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτήματος Ν.Π.Π.Ε., σύμφωνα με τα άρθρα 137-139 του ν. 5064/2024.

Διεθνώς αναγνωρισμένοι οίκοι αξιολόγησης πανεπιστημίων

1. Το παράρτημα Ν.Π.Π.Ε. δύναται, σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο της περ. β) του άρθρου 137 του ν. 5094/2024, να αποτελείται από μία (1) κατ’ ελάχιστον Σχολή με ένα (1) τουλάχιστον πρόγραμμα κύκλου σπουδών, εφόσον το μητρικό ίδρυμα καταλαμβάνει μια από τις πρώτες είκοσι (20) θέσεις στη διεθνή κατάταξη πανεπιστημίων.

2. Οι διεθνώς αναγνωρισμένοι οίκοι, που κατατάσσουν παγκοσμίως τα πανεπιστήμια, κατά το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026, είναι οι εξής: α) Academic Ranking of World Universities (ΑRWU), β) Times Higher Education (THE) και γ) Quacquarelli Symonds (QS).

Εκκίνηση διαδικασίας υποβολής αιτήσεων για τη χορήγηση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτημάτων Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης

Η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων περί χορήγησης άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτήματος Ν.Π.Π.Ε κατά την πρώτη εφαρμογή του Μέρους Δ’ του ν. 5094/2024 εκκινεί την 2η Ιανουαρίου 2025 και λήγει την 1η Μαρτίου 2025, προκειμένου η άδεια να αφορά το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026.

Σχόλια (7)

@αντωνης (2ος)
|

Πολύ σωστό το σχολιο σας. Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα κλείσουν τη πλειοψηφία των περιφερειακών απομονωμένων τμημάτων και ίσως να οδηγήσουν και σε συγχωνεύσεις τα περιφέρεια καν επιστημίου.
Η απορία μου όμως είναι γιατί δεν υπάρχει η πρωτοβουλία για τη συγχώνευση των τμημάτων αυτών, είτε από τα ίδια τα πανεπιστήμια είτε από το κράτος; Για να εξυπηρετούν τα μικροπολιτικά συμφέροντα των κατόχων διαμερισματων και των ιδιοκτητών σουβλακερι;
Δεν υπάρχει ένας πρύτανης ο οποίος δεν έχει σχέση με όλα αυτά, για να πάρει την πρωτοβουλία να κλείσει τουλάχιστον τα τμήματα που είναι απομονωμένα σε μικρές επαρχιακές πόλεις, χωρίς κανένα ακαδημαϊκό περιβάλλον;

Αντώνης
|

Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα πάρουν τη θέση των ΙΕΚ σιγά-σιγά και θα τραβούν για σπουδές νέους και νέες από μεγάλες πόλεις (Αθήνα, Θεσ/νικη, Πάτρα, Ηράκλειο) που μέσω των πανελλαδικών θα περνούσαν σε ένα περιφερειακό τμήμα.
Το πτυχίο θα είναι ισοδύναμο, και συνήθως πιο εύκολο, και το κόστος σπουδών μικρότερο. Ιδίως αν το τμήμα που περνάει ο φοιτητής είναι σε τουριστική περιοχή και θα πρέπει να δίνει 500 ευρώ για υπόγειες τρύπες ή πλυσταριά.

Ας το καταλάβουν και τα δημόσια ΑΕΙ και ας πάρουν τα απαραίτητα μέτρα: Συγκέντρωση σε μία, το πολύ δύο πόλεις με μεταφορά ή συγχώνευση των απομονωμένων τμημάτων και δημιουργία εστιών (έστω μέσω ΕΣΔΙΤ). Διαφορετικά, όλα τα περιφερειακά θα έχουν μεγάλο πρόβλημα. Σκεφτείτε και τη μείωση του πληθυσμού που δίνει πανελλαδικές... Πού θα βρίσκουν φοιτητές αν δεν παρέχουν τουλάχιστον στέγη;

Αντώνης
|

ΝΠΠΕ δεν υπάρχει και είναι ελληνικό εφεύρημα. Δύο είναι οι νομικά κατοχυρωμένες οντότητες με βάση το νόμο και το σύνταγμα. ΝΠΙΔ και ΝΠΔΔ. Αυτά τα δύο θα πρέπει να επιλέξει κάποιος για να ανοίξει πανεπιστήμιο. Η μεν πρώτη επιλογή θα καταπέσει με την πρώτη προσφυγή λόγω συντάγματος, η μεν δεύτερη σημαίνει ότι θα έχω δημόσιο πανεπιστήμιο. Οιαδήποτε άλλη περίπτωση δεν στέκεται.

Κώστας
|

Τα ΝΠΠΕ θα προχωρήσουν κανονικά. Εκατοντάδες είναι οι Έλληνες κάτοχοι διδακτορικού που περιμένουν να βρουν μια καλή θέση εργασίας, ενώ μην ξεχνάμε ότι και πολλά μέλη ΔΕΠ μετά τη σύνταξη τους καλοβλέπουν τη συνεργασία με αυτά τα παραρτήματα. Φυσικά και με την πάροδο του χρόνου θα πιεστούν συγκεκριμένα αντικείμενα που θεραπεύονται (κυρίως σε τμήματα περιφερειακών ΑΕΙ) αλλά αυτός είναι και ένας έμμεσος τρόπος για ξεσκαρτάρισμα και συγχωνεύσεις.

Πανεπιστημιακός
|

Γιατί διστάζουν να τα πούν με το όνομά τους;
Ιδιωτικά, παιδιά, ιδιωτικά
Τα σούπερ μάρκετ πτυχίων είναι εδώ

φιλελεύθερος
|

Άρθρο 16 του Συντάγματος, παράγραφος 5
H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση. Tα ιδρύματα αυτά τελούν υπό την εποπτεία του Kράτους, έχουν δικαίωμα να ενισχύονται οικονομικά από αυτό και λειτουργούν σύμφωνα με τους νόμους που αφορούν τους οργανισμούς τους.
Η ΝΔ πρέπει πρώτα να αλλάξει το σύνταγμα και μετά να επιτρέψει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.
Ο γράφων έχει την άποψη ότι η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων θα οδηγήσει σε περαιτέρω υποβάθμιση των δημόσιων πανεπιστημίων και θα διευρύνει τις κοινωνικές ανισότητες σε μια περίοδο που η κοινωνική συνοχή είναι το ζητούμενο και η χώρα αντιμετωπίζει εθνική απειλή.
Επιτέλους πότε η κυβέρνηση θα ασχοληθεί με τα πραγματικά προβλήματα της κοινωνίας; Πότε θα ασχοληθεί με την ακρίβεια, την υγεία και την εκπαίδευση;
Τα προβλήματα μπορούν να λυθούν στο πλαίσιο του κοινωνικού φιλελευθερισμού.

φιλελεύθερος

Προσφυγές για αντισυνταγματικότητα
|

Καιρός είναι όσοι φορείς (πχ ΠΟΣΔΕΠ), κόμματα και πρόσωπα έχουν τοποθετηθεί ότι παραβιάζεται το άρθρο 16 του Συντάγματος να ετοιμάζουν τις προσφυγές τους στην Δικαιοσύνη.
Αυτό το ξεπούλημα που γίνεται από την ΝΔ, δηλαδή το "αγαπούλα πούλα" ότι δημόσιο πουλιέται, είναι μοναδική ευκαιρία να σταματήσει με την αντισυνταγματική προσπάθεια λειτουργίας παραρτημάτων ιδιωτικών πανεπιστημίων και των περισσότερων κολεγίων.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ