Ποινές στους μαθητές και για αποκλίνουσα συμπεριφορά εκτός σχολικής μονάδας

Το προβλέπει η νέα υπουργική απόφαση

02/10/2024

Ενημερώθηκε: 02/10/2024, 08:59

Άκουσε το άρθρο

Οι Διευθυντές Σχολείων και οι Σύλλογοι Διδασκόντων δύνανται να "ρίχνουν" ποινές στους μαθητές όταν παρουσιάζουν αποκλίνουσα συμπεριφορά και εκτός σχολικής μονάδας, σύμφωνα με τη νέα υπουργική απόφαση.

Ειδικότερα το άρθρο 28 της απόφασης ορίζει ότι  τα παιδαγωγικά μέτρα που δύνανται να εφαρμοστούν με γνώμονα το συμφέρον των μαθητών/τριών που παρουσιάζουν αποκλίνουσα συμπεριφορά εντός και εκτός σχολικής μονάδας, κατά τον λόγο αρμοδιότητας του καθενός εκπαιδευτικού οργάνου, είναι τα ακόλουθα: 

α) προφορική παρατήρηση, 

β) επίπληξη, 

γ) ωριαία απομάκρυνση

 δ) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι τρεις (3) ημέρες,

 ε) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι πέντε (5) ημέρες, 

στ) αποκλεισμός από πάσης φύσεως δράσεις, εκδηλώσεις, αθλητικές δραστηριότητες, εκπαιδευτικές εκδρομές που διοργανώνει το σχολείο, σωρευτικώς ή διαζευκτικώς, εντός του τρέχοντος διδακτικού έτους, 

ζ) αλλαγή τμήματος και η) αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

 Τα παραπάνω μπορούν να ισχύουν παράλληλα με τις δράσεις παιδαγωγικής μορφής, τις οποίες προτείνει ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών, σε συνεργασία με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς. 

Σε κάθε περίπτωση, τα προβλεπόμενα παιδαγωγικά μέτρα δεν εφαρμόζονται κατά την αναφερόμενη ως άνω σειρά, ενώ η λήψη τους θα πρέπει να κρίνεται, κάθε φορά (ad hoc), κατάλληλη και αναγκαία για την επίτευξη του επιδιωκόμενου παιδαγωγικού σκοπού.

3. Τα παιδαγωγικά μέτρα της παρ. 2 εφαρμόζονται ως εξής:

i) Κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να εφαρμόσει τα παιδαγωγικά μέτρα των περ. α), β) και γ).

ii) Ο/Η Διευθυντής/ντρια του σχολείου μπορεί να εφαρμόσει τα παιδαγωγικά μέτρα των περ. α), β), γ) και δ).

iii) Ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών μπορεί να εφαρμόσει τα παιδαγωγικά μέτρα των περ. α), β), γ), δ), ε), στ), ζ) και η). Στην αρχή των συνεδριάσεων του Συλλόγου καλούνται υποχρεωτικά: α) το προεδρείο της Μαθητικής Κοινότητας του τμήματος και β) το προεδρείο του Μαθητικού Συμβουλίου του σχολείου για να καταθέσουν τις απόψεις τους, να παράσχουν τυχόν εξηγήσεις και στη συνέχεια αποχωρούν.

iv) Το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής τμήματος αποφασίζεται σε περιπτώσεις σοβαρών και επαναλαμβανόμενων παραπτωμάτων του/της μαθητή/τριας, τα οποία έχουν άμεσο αντίκτυπο στην εύρυθμη λειτουργία του τμήματος. Την αλλαγή τμήματος την επιβάλλει ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών για παιδαγωγικούς λόγους, συντάσσοντας προς τούτο πλήρως αιτιολογημένο πρακτικό - απόφαση.

v) Το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος επιβάλλεται μέχρι τη λήξη του διδακτικού έτους σε εξαιρετικά αποκλίνουσα/ες συμπεριφορά/ές ή επαναλαμβανόμενες αποκλίνουσες συμπεριφορές, ιδίως σε εκείνες που περιγράφονται στο άρθρο 4 του ν. 5029/2023 (Α' 55), καθώς και για τη φθορά/καταστροφή, μερική ή ολική, σχολικών κτιρίων, χώρων και παραρτημάτων αυτών και υλικοτεχνικής υποδομής και εξοπλισμού εντός αυτών και τη φωτογράφηση ή βιντεοσκόπηση που καταγράφει/απεικονίζει θίγοντας ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, μέσω κινητού τηλεφώνου ή οποιασδήποτε άλλης συσκευής που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου εντός των σχολικών χώρων - υπαίθριων χώρων. Το εν λόγω παιδαγωγικό μέτρο κρίνεται ως ενδεδειγμένο και κατάλληλο για την αντιμετώπιση και διαχείριση της/ των ως συμπεριφοράς/ων, η/οι οποία/ες δεν είναι δυνατό να τύχει/ουν διαχείρισης και επανόρθωσης εντός του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος. Η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος επιβάλλεται με πλήρως αιτιολογημένο πρακτικό- απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών κατόπιν γνώμης του Συμβούλου Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης. Το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος ισχύει από το σχολικό έτος εντός του οποίου επεβλήθη και ο/η μαθητής/τρια δεν μπορεί να μετεγγραφεί-επανεγγραφεί εφεξής και για κανένα επόμενο σχολικό έτος στην ίδια σχολική μονάδα από την οποία απομακρύνθηκε. Εξαίρεση αποτελούν οι περιπτώσεις έλλειψης αντίστοιχης σχολικής μονάδας στον ίδιο ή όμορο Δήμο ή αντίστοιχου τομέα ή αντίστοιχης ειδικότητας σε κάποια από τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) της ίδιας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ή της ανάγκης μετακίνησης σε άλλο νησί. Ειδικότερα, μαθητής/τρια που φοιτά σε Πρότυπο Σχολείο (Π.Σ.) ή Πειραματικό Σχολείο (ΠΕΙ.Σ.) ή Μουσικό Σχολείο ή Καλλιτεχνικό Σχολείο ή Π.ΕΠΑ.Λ. και στον/στην οποίο/α έχει επιβληθεί το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος δεν μπορεί να φοιτήσει εφεξής και για κανένα επόμενο σχολικό έτος σε ίδιου τύπου σχολείο. Εξαίρεση αποτελούν οι περιπτώσεις έλλειψης αντίστοιχης σχολικής μονάδας στον ίδιο ή όμορο Δήμο ή αντίστοιχου τομέα ή αντίστοιχης ειδικότητας σε κάποια από τα ΕΠΑ.Λ. της ίδιας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ή της ανάγκης μετακίνησης σε άλλο νησί.

Η διαδικασία που ακολουθείται για τη λήψη απόφασης αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος είναι η ακόλουθη: Τουλάχιστον πέντε (5) ημέρες πριν από τη λήψη της απόφασης, ενημερώνονται εγγράφως οι γονείς ή κηδεμόνες ή ο/η έχων/ουσα την επιμέλεια του/της μαθητή/τριας, ή ο/η ίδιος/α αν είναι ενήλικος/η, και καλούνται σε ακρόαση ενώπιον του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών. Στην έγγραφη ενημέρωση, αναφέρεται ο τόπος, η ημέρα, η ώρα της ακρόασης και προσδιορίζεται το αντικείμενο του μέτρου και οι λόγοι που αιτιολογούν την εφαρμογή του. Ο/Η μαθητής/ τρια αν είναι ενήλικος/η ή ο γονέας ή κηδεμόνας ή ο/η έχων/ουσα την επιμέλειά του/της, έχουν δικαίωμα να λάβουν πλήρη γνώση της υπόθεσης. Στη συνεδρίαση έχουν δικαίωμα να παρίστανται ο/οι κηδεμόνας/ες/οι γονείς/ο/η ασκών/ούσα την επιμέλεια του/της μαθητή/τριας, ή ο/η ίδιος/α αν είναι ενήλικος/η, καθώς και το προεδρείο της Μαθητικής Κοινότητας του τμήματός του/της και το προεδρείο του Μαθητικού Συμβουλίου του σχολείου, τα οποία καλούνται υποχρεωτικά για να: α) καταθέσουν τις απόψεις τους β) παράσχουν τυχόν εξηγήσεις και στη συνέχεια αποχωρούν Για τη συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών συντάσσεται πρακτικό-απόφαση από τον γραμματέα που επικυρώνεται από τον/την Πρόεδρο του Συλλόγου, στο οποίο πρέπει να μνημονεύονται, ιδίως, τα ονόματα και η ιδιότητα των παριστάμενων μελών, καθώς και ο τόπος και ο χρόνος της συνεδρίασης. Οι αποφάσεις λαμβάνονται με την πλειοψηφία των παρόντων μελών, ενώ στο πρακτικό καταχωρίζονται και οι γνώμες και τα ονόματα των μελών που μειοψήφησαν. Επίσης, γίνεται αναλυτική αναφορά στις παιδαγωγικές μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν σε τυχόν προηγούμενες περιπτώσεις για τον/τη συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια και στα παιδαγωγικά μέτρα, που ενδεχομένως λήφθηκαν, πριν την υιοθέτηση του ως άνω παιδαγωγικού μέτρου. Η απόφαση της αλλαγής του σχολικού περιβάλλοντος δεν ανακοινώνεται δημόσια. Ο/Η Διευθυντής/ντρια Εκπαίδευσης επιλέγει τη σχολική μονάδα, στην οποία θα γίνει η μετεγγραφή μετά την αλλαγή του σχολικού περιβάλλοντος σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 15 της παρούσας. Πρέπει πάντα να λαμβάνεται υπόψη αν λειτουργεί άλλη αντίστοιχη σχολική μονάδα στην ίδια Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στην περίπτωση που δεν λειτουργεί αντίστοιχος τομέας ή αντίστοιχη ειδικότητα σε κάποια από τα ΕΠΑ.Λ. της ίδιας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης επιλέγει σχολική μονάδα που λειτουργεί αντίστοιχος τομέας ή αντίστοιχη ειδικότητα στην οποία θα πραγματοποιηθεί η μετεγγραφή μετά την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

4. α) Στο πλαίσιο εφαρμογής όσων ορίζονται στην παρ. 1 απαγορεύεται εντός των σχολικών χώρων - κτιρίων και υπαίθριων χώρων η εμφανής κατοχή ή και η χρήση κινητού τηλεφώνου ή άλλης ηλεκτρονικής συσκευής ή παιχνιδιών που διαθέτουν σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου, για συνομιλία, βιντεοσκόπηση ή οποιαδήποτε άλλη χρήση από τους μαθητές/ τριες. Στην παραπάνω απαγόρευση δεν εμπίπτει η χρήση ιατρικών εφαρμογών μέσω κινητού τηλεφώνου ή άλλων συσκευών, αποκλειστικά και μόνο κατόπιν σχετικής ιατρικής γνωμάτευσης. Οι εκπαιδευτικοί έχουν τα κινητά τηλέφωνά τους απενεργοποιημένα κατά τη διάρκεια του μαθήματος και δύνανται να τα χρησιμοποιούν στα διαλείμματα και μόνο εντός του γραφείου καθηγητών. Οι εκπαιδευτικοί δύνανται να χρησιμοποιούν τον προσωπικό ηλεκτρονικό εξοπλισμό τους, πέραν των διαθέσιμων από το σχολείο ηλεκτρονικών συσκευών, μόνο κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας και τηρώντας απαρέγκλιτα τους κανόνες ασφαλείας και τις διατάξεις περί προστασίας προσωπικών δεδομένων των μαθητών/τριών/ εκπαιδευτικών. Ο/Η Διευθυντής/ντρια και ο/η Υπο- διευθυντής/ντρια δύνανται να κάνουν λελογισμένη χρήση των κινητών τηλεφώνων τους και πάντοτε σε σχέση με την εκπαιδευτική διαδικασία ή τη διοικητική οργάνωση της σχολικής μονάδας.

β) Ειδικότερα αν διαπιστωθεί ότι μαθητής/τρια κατέχει εμφανώς ή και χρησιμοποιεί το κινητό τηλέφωνό του/ της, εντός σχολικών χώρων (κτιρίων και υπαίθριων χώρων), παρά την απαγόρευση της περ. α) της παρούσης, εφαρμόζονται τα παρακάτω:

Ο/Η εκπαιδευτικός ενημερώνει σχετικά τον Διευθυντή/ντρια της σχολικής μονάδας ο οποίος εφαρμόζει το παιδαγωγικό μέτρο της αποβολής από τα μαθήματα μία (1) ημέρα, ενημερώνοντας για αυτό τους γονείς/κηδεμόνες/ασκούντα-ούσα την επιμέλεια του/της μαθητή/ τριας για τη συμπεριφορά του/της, ζητώντας τους είτε να προσέλθουν άμεσα στο σχολείο και να τον/την παραλάβουν είτε να συγκατατεθούν εγγράφως με οποιονδήποτε πρόσφορο τρόπο για την αποχώρησή του/της από το σχολείο. Επιπροσθέτως, αν διαπιστωθεί από εκπαιδευτικό ότι ο/η μαθητής/τρια κατά τη διάρκεια του μαθήματος ή κατά τη διάρκεια του διαλείμματος ή κατά τη διάρκεια της προσέλευσης ή αποχώρησης μαγνητοφωνεί ή φωτογραφίζει ή βιντεοσκοπεί εκπαιδευτικούς ή συμμαθητές/τριες του/της, τότε γνωστοποιεί το γεγονός αυτό στον/στη Διευθυντή/ντρια της σχολικής μονάδας, ο/η οποίος/α ζητά από τον/τη μαθητή/τρια να απενεργοποιήσει και παραδώσει το τηλέφωνό του/ της, καλώντας να προσέλθουν στο σχολείο οι γονείς/ κηδεμόνες/ασκούντα-ούσα την επιμέλεια του/της των εμπλεκόμενων μαθητών/τριων, προκειμένου να λάβουν γνώση του περιστατικού. Παράλληλα, ο/η Διευθυντής/ ντρια οφείλει να αξιολογήσει παιδαγωγικά το περιστατικό και ανάλογα με τη βαρύτητά του και συνεκτιμώντας τις ειδικές περιστάσεις τέλεσης του περιστατικού, ιδίως την παραβίαση προσωπικών δεδομένων, εφόσον κρίνει ότι η συμπεριφορά δεν είναι ιδιαιτέρως αποκλίνουσα επιβάλλει το παιδαγωγικό μέτρο της αποβολής από τα μαθήματα μέχρι τρεις (3) μέρες. Εφόσον κριθεί εκ μέρους του/της Διευθυντή/ντριας ότι η συμπεριφορά του/της μαθητή/τριας είναι ιδιαιτέρως αποκλίνουσα, τότε το παραπέμπει στον Σύλλογο Διδασκόντων προκειμένου ο τελευταίος συνεκτιμώντας τις ειδικές περιστάσεις τέλεσης του περιστατικού, ιδίως την παραβίαση προσωπικών δεδομένων, να επιληφθεί και να επιβάλει το παιδαγωγικό μέτρο της αποβολής από τα μαθήματα μέχρι πέντε (5) ημέρες. Στην περίπτωση που η φωτογράφιση/βιντεοσκόπηση αφορά ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, επιλαμβάνεται ο Σύλλογος Διδασκόντων και υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος.

5. Στις περιπτώσεις εκείνες, όπου αποδεδειγμένα η φθορά/καταστροφή, μερική ή ολική, σχολικών κτιρίων, χώρων και παραρτημάτων αυτών, καθώς και υλικοτεχνικής υποδομής και εξοπλισμού εντός αυτών, αποδίδεται σε συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια, ο/η τελευταίος/α ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον γονέα/κηδεμόνα του/της ή τον/την ίδιο/ίδια αν είναι ενήλικος/η. Συγκεκριμένα, η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας καλεί τον ίδιο τον/την μαθητή/ τρια που είναι ενήλικος/η ή τον γονέα/κηδεμόνα στον οποίο/α αποδεδειγμένα αποδίδεται η ζημία και του ζητάει να την αποκαταστήσει, μέσασε προθεσμία πέντε (5) ημερών. Στην περίπτωση που δηλώσουν ότι δεν προτίθενται να αποκαταστήσουν την ζημία, τότε η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας το γνωστοποιεί στον οικείο Δήμο ή στη σχολική επιτροπή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 28 του ν. 5056/2023. Ο Δήμος ή η σχολική επιτροπή οφείλει να ζητήσει και να λάβει τρεις (3) προσφορές για την αποκατάσταση της ζημίας και να διαλέξει την πιο οικονομική, συντάσσοντας προς τούτο σχετικό πρακτικό. Αφού ολοκληρωθούν οι εργασίες στη σχολική μονάδα, τότε ο οικείος Δήμος ή η Σχολική Επιτροπή που επιβαρύνθηκε με την σχετική δαπάνη καλείται να αποστείλει το αποδεικτικό εξόφλησης είτε στον/στην ενήλικο/η μαθητή/τρια ή στους γονείς/κηδεμόνες του/ της. Τους καλεί εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών να καταβάλουν το ποσό σε συγκεκριμένο λογαριασμό του Δήμου ή της Σχολικής Επιτροπής και γνωστοποιώντας τους, ταυτόχρονα, ότι σε περίπτωση μη καταβολής του θα υπάρξει σχετική βεβαίωση οφειλής από την αρμόδια οικονομική υπηρεσία του Δήμου και είσπραξή της, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ν. 4978/2022. Σε περίπτωση άρνησης, η σχετική δαπάνη βεβαιώνεται και ακολουθεί η διαδικασία είσπραξής της.

6. Επιπλέον, για τα παιδαγωγικά μέτρα της παρ. 2 ισχύουν τα εξής:

α) Η προφορική παρατήρηση έχει σκοπό να προειδοποιήσει τον/τη μαθητή/τρια ότι η συμπεριφορά του/της παρεκκλίνει από τα προβλεπόμενα από τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας της σχολικής μονάδας και δεν καταχωρίζεται στο Βιβλίο Καταγραφής Ενεργειών Υποστήριξης Εύρυθμης Λειτουργίας.

β) Η επίπληξη καταγράφεται στο βιβλίο καταγραφής Ενεργειών Υποστήριξης Εύρυθμης Λειτουργίας. Οι ωριαίες απομακρύνσεις καταγράφονται ως παιδαγωγικά μέτρα και λαμβάνονται υπόψη στις συνολικές απουσίες για τον χαρακτηρισμό της φοίτησης, αρκεί να έχει συμπληρωθεί το αντίστοιχο βιβλίο καταγραφής.

7. Σε κάθε περίπτωση, οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών ενημερώνονται άμεσα για την εφαρμογή του παιδαγωγικού μέτρου της αποβολής και για τον τρόπο εκτέλεσής του. Οι ώρες απουσίας των μαθητών/τριών που οφείλονται στην εφαρμογή του παιδαγωγικού μέτρου της αποβολής καταχωρίζονται και προσμετρώνται για τον χαρακτηρισμό της φοίτησης. Οι μαθητές/τριες που αποβάλλονται παραμένουν τις ημέρες της αποβολής στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων/εχόντων την επιμέλειά τους.

8. Αν μαθητής/τρια παρακωλύει τη διεξαγωγή μαθήματος, είναι δυνατόν να του/της επιβληθεί ωριαία απομάκρυνση από την αίθουσα διδασκαλίας, οπότε απασχολείται με την ευθύνη της/του Διευθύντριας/ ντή του σχολείου, λαμβάνοντας απουσία. Σε περίπτωση επαναλαμβανόμενων ωριαίων απομακρύνσεων και πάντως μετά από τρεις (3) απομακρύνσεις από τον/την ίδιο/α διδάσκοντα/ουσα ή πέντε (5) συνολικά, ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών δύναται να εφαρμόσει κατά τη κρίση του τα παιδαγωγικά μέτρα την περ. δ) και ε) της παρ. 2, προειδοποιώντας τον/τη μαθητή/τρια, με γνωστοποίηση προς τους κηδεμόνες του/της, ότι επίκειται η εφαρμογή του παιδαγωγικού μέτρου της αλλαγής τμήματος. Εφόσον η συμπεριφορά του/της μαθητή/ τριας δεν βελτιώνεται, μετά την λήψη των ως άνω παιδαγωγικών μέτρων, εξετάζεται η δυνατότητα λήψης του παιδαγωγικού μέτρου της αλλαγής τμήματος, εάν και εφόσον υφίσταται.

9. Στους/στις μαθητές/τριες που επιτυγχάνουν βαθμό ετήσιας προόδου «άριστα» απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, «Αριστείο Προόδου».

10. Στους/στις μαθητές/τριες κάθε τμήματος που επιτυγχάνουν τον μεγαλύτερο βαθμό ετήσιας προόδου και διαγωγή «εξαιρετική» απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, «Βραβείο Προόδου». Σε περίπτωση ισοβαθμίας το «Βραβείο Προόδου» απονέμεται σε όλους/ες τους/τις μαθητές/τριες του τμήματος που ισοβάθμησαν.

11. Στους/στις μαθητές/τριες οι οποίοι/ες έχουν σημειώσει σημαντική βελτίωση στη συμπεριφορά τους ή στην επίδοσή τους στα μαθήματα, απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, «Έπαινος Προσωπικής Βελτίωσης».

12. Στους/στις μαθητές/τριες που διακρίνονται για ιδιαίτερες πράξεις αλληλεγγύης και κοινωνικής προσφοράς και για πράξεις που εκφράζουν πνεύμα ανιδιοτελούς φιλαλληλίας απονέμεται ειδικός έπαινος.

13. Ο τύπος και οι διαστάσεις των ειδικών διπλωμάτων που προβλέπονται στο άρθρο αυτό καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

14. Όλες οι τιμητικές διακρίσεις επιδίδονται σε επίσημη τελετή κατά την Εορτή της Σημαίας. Στην τελετή αυτή προσκαλούνται να παραστούν οι τοπικές αρχές και οι γονείς και οι κηδεμόνες των μαθητών/τριών.

Άρθρο 29

Διαγωγή

1. Η συμπεριφορά των μαθητών/τριών, που εκδηλώνεται με οποιοδήποτε τρόπο, με πράξεις ή παραλείψεις, συνιστά τη διαγωγή τους.

2. Η διαγωγή περιλαμβάνεται μεταξύ των στοιχείων της μαθητικής κατάστασης των μαθητών/τριών που φοιτούν κάθε έτος σε Γυμνάσιο ή ΓΕ.Λ. ή ΕΠΑ.Λ., σε Γυμνάσια Ε.Α.Ε., σε Λύκεια Ε.Α.Ε., σε ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ-Λ και σε Ε.Ε.Ε.ΕΚ. και ελέγχεται, χαρακτηρίζεται και καταχωρίζεται στα οικεία βιβλία, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας.

3. Οι μαθητές/τριες οφείλουν να ακολουθούν τους κανόνες που διέπουν τη σχολική ζωή, όπως αυτοί ορίζονται από την κείμενη νομοθεσία και τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας σχολικών Μονάδων, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην παρ. 5 του άρθρου 28. Κάθε πράξη ή παράλειψη που έρχεται σε αντίθεση με αυτούς αποτελεί αντικείμενο παιδαγωγικού ελέγχου και αντιμετωπίζεται με παιδαγωγικά μέσα.

4. Η διαγωγή κάθε μαθητή/τριας χαρακτηρίζεται ως «εξαιρετική», «καλή» ή «μεμπτή» ως εξής:

α) «Εξαιρετική» χαρακτηρίζεται η διαγωγή του/της μαθητή/τριας, όταν τηρεί απολύτως τους κανόνες της σχολικής ζωής.

β) «Καλή» χαρακτηρίζεται η διαγωγή του/της μαθητή/ τριας, όταν υπάρχουν παρεκκλίσεις από την τήρηση των κανόνων της σχολικής ζωής.

γ) «Μεμπτή» χαρακτηρίζεται η διαγωγή μαθητή/τριας όταν αυτός/ή αποκλίνει από την προσήκουσα διαγωγή σε βαθμό ανεπίτρεπτο, αλλά κρίνεται ότι είναι δυνατή η επανόρθωση της παρέκκλισης αυτής εντός του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος.

δ) Όταν κρίνεται ότι η απόκλιση από την προσήκουσα διαγωγή δεν είναι δυνατόν να επανορθωθεί εντός του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος, ο/η μαθητής/τρια υποχρεώνεται σε αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος,

με τη διαδικασία που περιγράφεται στην περ. ν) της παρ. 3 του άρθρου 28, ώστε σε ένα νέο σχολικό περιβάλλον να δοθεί η δυνατότητα βελτίωσης της διαγωγής του/της.

5. Ο ετήσιος χαρακτηρισμός της διαγωγής των μαθητών/τριών πραγματοποιείται πριν τη λήξη του διδακτικού έτους με ειδική πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών και πριν την έκδοση τίτλων σπουδών, συμπεριλαμβανομένων των απολυτηρίων, των πτυχίων και λοιπών αποδεικτικών και πιστοποιητικών σπουδών, ο οποίος αποφαίνεται κατά πλειοψηφία συνεκτιμώντας την εν γένει συμπεριφορά τους, καθώς και τα παιδαγωγικά μέτρα ή τις ηθικές αμοιβές που έχουν καταχωριστεί στα οικεία βιβλία. Κάθε χαρακτηρισμός διαγωγής ως «καλής» ή «μεμπτής» πρέπει να είναι αιτιολογημένος.

6. Στην ίδια πράξη χαρακτηρίζεται και η διαγωγή των μαθητών/τριών των οποίων η φοίτηση χαρακτηρίστηκε ανεπαρκής.

7. Ο χαρακτηρισμός της διαγωγής μαθητών/τριών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναγράφεται στους τίτλους σπουδών, συμπεριλαμβανομένων των απολυτηρίων, των πτυχίων, των αποδεικτικών απόλυσης, των αποδεικτικών πτυχίων και λοιπών αποδεικτικών και πιστοποιητικών σπουδών, σύμφωνα με το άρθρο 5 του ν. 4692/2020 (Α' 111). Αποδεικτικά απόλυσης, αποδεικτικά πτυχίων και κάθε είδους αποδεικτικά σπουδών που αφορούν μαθητή/τρια που φοίτησε στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση πριν από το σχολικό έτος 2020-2021, εκδίδονται με την αναγραφή του χαρακτηρισμού της διαγωγής, εφόσον τα σχετικά δεδομένα υπάρχουν στα σχετικά βιβλία της εκπαιδευτικής μονάδας, σύμφωνα με το άρθρο 61 του ως άνω νόμου.

8. Καμία μεταβολή της διαγωγής μαθητή/τριας δεν μπορεί να γίνει από τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών μετά την απώλεια της μαθητικής ιδιότητάς του/της. 


 

Σχόλια (37)

Μανώλης
|

Επιτέλους βλέπω κάτι ξεκάθαρο που δεν επαφίεται στην κρίση του καθένα στο σχολείο. Προφανώς, τα εκτός σχολείου είναι όσα σχετίζονται με το σχολείο και όχι οι ευφάνταστες εξυπνάδες του κάθε σχολιαστή. Αν ο μαθητής είναι έξω από τα κάγκελα και βιντεοσκποπει αυτούς που είναι μέσα η αυτούς που βγαίνουν, οι γονείς θα πρέπει να παρέμβουν; Όταν πάνε εκδρομή και χαράζουν ένα αυτοκίνητο στο δρόμο; Αστεία πράγματα λέτε οι περισσότεροι, μιλώντας για χούντες και λοιπές φαντασίες.
Πολύ ενδιαφέρον είναι ότι δεν επιτρέπεται ούτε στους καθηγητές να μιλάνε στο διάλειμμα κατά την εφημερία στο κινητό και πολύ καλώς, αφού η πρώτη κουβέντα του μαθητή είναι, "γιατί μιλάς εσύ και όχι εγώ;"
Τέλος δώστε σημασία στη λέξη υποχρεούται εδώ
"Στην περίπτωση που η φωτογράφιση/βιντεοσκόπηση αφορά ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, επιλαμβάνεται ο Σύλλογος Διδασκόντων και υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος."

@Πλατάρος Γιάννης
|

Σαφή απάντηση ΔΕΝ δίνετε στο ερώτημα του Γιώργου, εσείς που ξέρετε που πάνε τα τέσσερα.

Πλατάρος Γιάννης
|

,@Γιωργος.
Οι νομοί πλέον γράφουν "αποβολή από τα μαθήματα" και είναι σαφείς...
Το 1970 που μπορεί να είσαστε μαθητής, δεν το είχαν διευκρινίσει...
Από το 1990 είναι σίγουρα διευκρινισμένο, όπως το λέω....
Πολλοί εφάρμοζαν αυτό που θυμόντουσαν από μαθητές, έγιναν καθηγητές, διευθυντές, πήραν σύνταξή, δεν το έμαθαν ποτέ ...
Δηλαδή να διαβάζουν δύο λέξεις στην σειρά...
Για αυτό γίνομαι κακός καμιά φορά...
Όχι πάντως με εσάς, αν είστε μαθητής και ακούτε τους μεγάλους σοφούς , της μη κατανόησης δύο.λεξεων στην σειρά...
Για τέσσερις λέξεις, αδύνατον....
Πρέπει να ξέρεις, που πάνε τα τέσσερα...

Giota
|

Epitelous parte metra i katastasi exei ksefigei akoma pio austira prepei na ginoun ta pragmata kai tha sou po ego pios tha simorfothi naiii na apovalete apo to sxoleio kai na min ksanapaei pote

Κλαίω απ τα γέλια
|

Υποτιμάνε τη νοημοσύνη μας κανονικά. Άκου λέει διατύπωση "δύνανται να εφαρμοστούν". Για γέλια είναι. Άρα δύνανται και να μην εφαρμοστούν - καληνύχτα σας. Εμείς όμως την εγκύκλιο τη βγάλαμε, κάναμε το καθήκον μας, ε;

Γιωργος
|

Έχω μια ερώτηση
Αν στις μέρες αποβολής μαθητή μεσολαβεί Σαββατοκύριακο ή αργία
Οι μέρες αυτές μετράνε ως μέρες αποβολής;
Παρακαλώ για όποιον έχει σίγουρη απαντηση

Nikoletta
|

Δώστε στους δασκάλους και τους καθηγητές απο μια στολή και ένα γκλοπ να κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους, βεβαίως βεβαίως!!!!

Γεωργοδάσκαλος
|

Τα διαβάζουν αυτά που γράφουν??? Δεν πάμε καθόλου καλά... Αλλά είπαμε: κάθε λαός έχει ηγέτες αυτούς που του αξίζουν και δεν μιλάω μονο για τους τωρινούς...

ΜΠ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ
|

Συμφωνώ με τις διαφωνιες για τις αρμοδιότητες των εκπκων σχετικά με τη διαγωγή των μαθητών εκτός σχολείου .
Δεν βλέπω όμως πουθενά σοβαρό προβληματισμό για το υπόδειγμα εσωτ. κανονισμού του ΙΕΠ.
Στην πρώτη σελίδα και στην ταυτότητα του σχολείου αναγράφει μετά τον υποδντη τον πρόεδρο του συλλόγου γονέων.
Από πότε κάποιος ο οποίος δεν είναι υπάλληλος συνιστά τον τρίτο παράγοντα στην ταυτότητα μιας δημόσιας υπηρεσίας;;
Συνιστά αυτό de facto. αναγνώριση των γονέων ως οργάνου διοίκησης ,χωρίς μάλιστα να αναφέρεται αν έχουν δικαίωμα συμμετοχής στο σχολ.. συμβουλιο. ( Απαιτείται η εκπροσώπηση του 1/3 των μαθητών)
Ποια είναι η άποψη των συνδικαλιστών για αυτό το θέμα ;;
Συνεπώς θεωρώ ότι η ανάμιξη των γονέων στα διοικητικά και όχι μόνο των σχολείων έχει αρχίσει με ότι αυτό συνεπάγεται μακροπρόθεσμα.

Μήτσος
|

Μια φορά ήρθε ο παιδονόμος στον Γυμνασιάρχη και του είπε ότι μας έπιασε στο αμπέλι του Φωτάκη μαζί με τον Γιάννη και τον Κωστή να κόβουμε σταφύλια. Μια μέρα αποβολή....
Όμως, ποτέ δε μπόρεσε να βρει ποιοι ήταν αυτοί που του έλυναν τις αίγες που είχε δεμένες έξω από το χωριό κι αυτές ανέβαιναν την πλαγιά και χάνονταν.... και ποιοι έβγαζαν έξω - λίγο πριν το ξημέρωμα - από το στάβλο του τις όρνιθες και έκανε ώρες για να τις βρει.

Ελπίδα
|

Οι προς αριστερά αποκλίσεις είναι πιο επικίνδυνες ή οι προς δεξιά?

NN
|

Αν διαβάσουμε ολόκληρη την παράγραφο του άρθρου, θα δούμε ότι αναφέρεται σε συμπεριφορές (εντός και εκτός της σχολικής μονάδας) που επηρεάζουν τη λειτουργία της σχολικής μονάδας:
"1. Ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών έχει την παιδαγωγική ευθύνη να προβαίνει σε ενέργειες και να εφαρμόζει πρακτικές για τη δημιουργία εντός της σχολικής μονάδας κατάλληλων προϋποθέσεων για την υλοποίηση των στόχων της εκπαίδευσης και για τη διαπαιδαγώγηση των μαθητών/τριών, ώστε να σέβονται τους διαφορετικούς ρόλους και να αναγνωρίζουν την ανάγκη τήρησης των κανόνων. Για τον σκοπό αυτό, πρέπει να χρησιμοποιεί όλους τους διαθέσιμους τρόπους, ιδίως συμβουλευτικές συναντήσεις με τις υποστηρικτικές εκπαιδευτικές δομές, διαδικασία διαμεσολάβησης, για τη βελτίωση της συμπεριφοράς του/της μαθητή/τριας, την ενίσχυση της ατομικής υπευθυνότητάς του/της, καθώς και για την αντιμετώπιση κάθε αποκλίνουσας συμπεριφοράς που επιδεικνύει ο/η μαθητής/τρια εντός και εκτός σχολικής μονάδας."
.
Η αλλαγή αυτή έγινε αρχικά τον Απρίλιο (ΥΑ 44879/ΓΔ4/2024) σαν τροποποίηση της ΥΑ 79942/ΔΓ4/2019 (άρθρου 31) και πέρασε και στην ΥΑ 102791/ΓΔ4/2024. Δεν θυμάμαι να υπήρξαν τότε "αντιδράσεις"!
.
Βέβαια παραμένει λίγο "θολό" και στην κρίση του ΣΔ ποιες είναι αυτές οι συμπεριφορές που επηρεάζουν τη λειτουργία στης σχολικής μονάδας. Ίσως θα έπρεπε να αναλυθεί/διευκρινισθεί περισσότερο.

Φιλόλογος πρώην
|

@Υπερβολές | 2 Οκτ 2024 22:05
Θα ήθελα να μας εξηγήσετε από πού προκύπτει η ερμηνεία που δίνετε. Μακάρι να ήταν έτσι, αλλά αυτό πρέπει να ορίζεται με απόλυτη σαφήνεια σε ένα νομοθέτημα, γιατί αλλιώς μπορεί ο καθένας να το ερμηνεύει κατά το δοκούν κι αντίστοιχα να συμπεριφέρεται αυθαίρετα υποδυόμενος τον αυτόκλητο παιδονόμο παλαιάς κοπής. Δεν ξέρω τελικά ποιος λέει υπερβολές, οι καχύποπτοι σχολιαστές, ο καλοπροαίρετος εσείς ή το επιπόλαιο υπουργείο...

Υπερβολές
|

Αυτά που γράφονται στα περισσότερα σχόλια είναι υπερβολές, που δεν έχουν να κάνουν με τις πρόνοιες της υπουργικής απόφασης. Δίνεται η δυνατότητα να επιβληθούν ποινές σε περιπτώσεις, όπως: μαθητής περιμένει έξω από τα κάγκελα της αυλής, για να εκφοβίσει ή να χτυπήσει συμμαθητή του ή μαθητής έξω από το χώρο του σχολείου εξυβρίζει εκπαιδευτικό. Αλλιώς, θα ξέρει ο μαθητής ότι στο χώρο του σχολείου θα τιμωρηθεί, αλλά αν κάνει μερικά βήματα έξω, θα είναι όλα εντάξει.

Γιωργος
|

Αν και ξέρω ακούγεται σε πρώτη φάση αντιδραστικό και υπερβολικό όλο αυτό
Δεν είμαι τελείως αρνητικός
Στην Ιαπωνία πιστεύουν ότι η κακή συμπεριφορά ενός μαθητή προσβάλλει το σχολείο του κι ως εκ τούτου πρώτο το σχολείο την τιμωρεί
Αυτό βέβαια προϋποθέτει ένα άλλου είδους είδους σχολείο στην Ελλαδα όπου οι γονείς δεν έχουν δικαίωμα παρέμβασης κλπ

ΣΠΥΡΟΣ
|

Οπότε το σχολείο αποκτά και έναν ακόμη διπλό ρόλο: τον της τοπικής ΤΟΥ αστυνομίας και τον του ΤΟΠΙΚΟΥ δικαστηρίου.
Έπειδή η Πολιτεία είναι εντελώς ανίκανη και παντελώς Α_βουλη να πάρει τα προσήκοντα μέτρα, τα οποία δεν είναι τα κατασταλτικά-, θα δημιουργεί ¨ντόρο¨ για να βρεθούν Σ.Δ. και Δντες να εφαρμόσουν αυτά τα άθλια μέτρα -συμπεριλαμβάνω ΟΛΑ τα ¨μέτρα¨που εξάγγειλαν οι δύο ΚΟΥΛΗΔΕΣ μας- κάτω από την ¨κοινωνική¨ πίεση την οποία στα οικονομικά θεματα, στα θέματα Υγείας, στα θέματα της ανεργίας και της φτωχοποιησης ΔΕΝ βλέπει, όπως ΔΕΝ τη βλέπουν τα ΜΜΕ!
Ο κλάδος μας πρέπει να ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙ σε αυτό τον παραλογισμό!

Ροβεσπιέρος
|

"Δύνανται": σε αυτήν τη λέξη σταματάω το διάβασμα της εγκυκλίου και την στέλνω στον κάλαθο των αχρήστων -συγγνώμη, στο αρχείο, ήθελα να πω.

Φιλόλογος πρώην
|

@Ηρεμήστε. ΠΕ03.
Κακό! Κάκιστο! Είναι αδιανόητο και παράνομο να εμπλέκεται το σχολείο σε πράξεις εκτός σχολείου. Είναι δυνατόν να μην το καταλαβαίνετε; Υπάρχουν θεσμικά όργανα σε ένα κράτος δικαίου με συγκεκριμένες αρμοδιότητες και δεν μπορεί με μια απλή εγκύκλιο ή υπουργική απόφαση να παραβιάζονται τόσο επιπόλαια θεμελιώδεις κανόνες της πολιτείας και του ελληνικού συντάγματος! Εύκολα αντιλαμβάνεται ο κάθε σοβαρός πολίτης αυτής της χώρας ότι η καταφανώς παράνομη εμπλοκή του σχολείου σε συμβάντα εκτός σχολικού χώρου και σχολικού προγράμματος (π.χ. εκδρομές) επιφέρει διώξεις και ποινικές περιπέτειες από μεριάς των γονέων, οι οποίοι δε θα έχουν και άδικο. Μη συγχέουμε λοιπόν τα πάντα, προκειμένου να θολώνουμε τα νερά, για να δείξουμε ότι τάχα ...παίρνουμε μέτρα, ενώ στην πραγματικότητα αυτοσχεδιάζουμε επικίνδυνα και περιπλέκουμε ακόμη περισσότερο τα πράγματα...
ΥΓ. Ούτως ή άλλως όλη αυτή η εμπνευσμένη ανοησία δεν μπορεί να λειτουργήσει κι εκ των πραγμάτων. Μετά το σχολείο και τον ολοκλήρωση του εργασιακού του ωραρίου ουδείς εκπαιδευτικός θα διανοηθεί να εμπλακεί σε οποιαδήποτε εξωσχολική κατάσταση δικών του μαθητών σε χώρους άλλης γειτονιάς, παρά θα προτιμήσει να πάει στο σπιτάκι του να ξεκουραστεί. Και είναι το καλύτερο που μπορεί να κάνει, αν δε θέλει να σέρνεται σε δικαστικές περιπέτειες στα καλά καθούμενα!

ΑΝΈΚΔΟΤΟ
|

Χαχχααααχχχαχαχαχααχχχαχαχαχαχαχα γίνεστε όλο και πιο αστείοι.

Κλητήρας
|

Μήπως να προσλάβουν κάποιον που να γνωρίζει δυο κολλυβογράμματα, να τους ανοίξει τα μάτια;
Εκτός σχολείου, υπεύθυνοι είναι οι γονείς. Οι εκπαιδευτικοί είναι στα σπίτια τους.
Ο νόμος είναι προδήλως παράνομος και φυσικά είναι σαν να μην υπάρχει.
Ας μη ξεφύγουμε σε χαρακτηρισμούς για τους συντάκτες
Μου αρέσει που έχουν και νομική υπηρεσία στο Υπουργείο και πληρώνουμε όλοι μας από τους φόρους μας τους "νομικούς" του Υπουργείου.

Ηρεμήστε. ΠΕ03.
|

Αν μόλις βγουν από τα κάγκελα πλακωθούν γιατί να μην φάνε και αποβολή; Ή πχ στο περιστατικό της 14χρονης κακό είναι το σχολείο να διώξει απευθείας μια θύτρια και να μην περιμένει εισαγγελική απόφαση;

Νιόνιος
|

Υπήρξε μαθητής στο παρελθόν που αποφοίτησε με επίμεμπτη διαγωγή και σήμερα λύνει και δένει στις μεγάλες καρέκλες. Τι να λέμε τώρα...

ΝΟ
|

Σοβαρευτείτε. Οι εισαγγελείς να ρίχνουν ποινές εκτός σχολείου. Σε λίγα χρόνια δεν θα βρίσκετε εκπαιδευτικούς και κυρίως Διευθυντές για τα σχολεια

@ Γονέας
|

Μπορείς να πας Β. Κόρεα με το παιδί σου ώστε να ανακαλύψεις με προσωπική σου εμπειρία τη διαφορά.

@ριστεία, όχι αστεία
|

O μαθητής πρωτίστως είναι πολίτης με δικαιώματα και υποχρεώσεις.
Πόση αριστεία να αντέξει αυτός ο τόπος! Γκώσαμε! Νισάφι!

Η ΧΟΥΝΤΑ ΔΕΝ ΤΕΛΕΙΩΣΕ ΤΟ 73
|

Επειδή πλέον πάμε για ένα νέο 67, καλό είναι να υπάρξουν αντιδράσεις. Το τι γίνεται εκτός σχολικής μονάδας ΔΕΝ αφορά την σχολική μονάδα, ούτε τους καθηγητές. Εξω απο τα σχολεία έχει να κάνει η αστυνομία, ο νόμος και η τάξη. Αυτά είναι καθαρές τρέλες.

Άλλο γιουβέτσι κι άλλο κοκορέτσι
|

@ΕΡΤ 2 Οκτ 2024 11:21
Νομίζω ότι άλλο πράγμα είναι η "αποκλίνουσα συμπεριφορά" για την οποία γίνεται λόγος στο άρθρο.... κι άλλο πράγμα το "του έσπασαν κατά την αποχώρηση το τζάμι του αυτοκινήτου"....

ΘΑΝΑΣΗΣ
|

Αυτή ήταν, είναι και θα είναι η δεξιά. Και όσο μεγαλύτερο ποσοστό λαμβάνει λόγω έλλειψης ικανής αντιπολίτευσης τόσο πιο ακρο-δεξιά θα γίνεται...

Απορίες
|

Θα θέλαμε να ξερουμε, όλοι αυτοί που γράφουν όλες αυτές τις πρακτικά ανεφάρμοστες νομοθετικές αρλούμπες δεν υπήρξαν ποτέ έφηβοι;

Γονέας
|

Κουίζ: Ο Kim Jong Un και ο Κυριάκος Μητσοτάκης τι διαφορά έχουν ??
Μάλλον αλλάξαμε κράτος και δεν το πείραμε είδηση.!!

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ