Ζ. Μακρή: Τι ισχύει για τις διαγραφές φοιτητών

"Υπάρχουν μέσα ελέγχου για έναν καθηγητή που «κόβει» τους φοιτητές στο μάθημά του"

16/10/2024

Ενημερώθηκε: 16/10/2024, 13:56

Άκουσε το άρθρο

Στην κείμενη νομοθεσία σχετικά με τις διαγραφές φοιτητών αναφέρθηκε η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή, κατά τη σημερινή συζήτηση σχετικής επίκαιρης ερώτηση ,στη Βουλή, του Βουλευτή της Κ.Ο. «ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ»  Αθανασίου Χαλκιά.

Ειδικότερα η υφυπουργός Παιδείας, είπε τα εξής:

Σχετικά με την ανώτατη διάρκεια φοίτησης,  σύμφωνα με τον νόμο 4957/2022, η ανώτατη διάρκεια φοίτησης στα ΑΕΙ ορίζεται ως εξής:

  • Αν το πρόγραμμα έχει ελάχιστη διάρκεια 8 ακαδημαϊκών εξαμήνων για την απονομή του τίτλου σπουδών, τότε η ανώτατη διάρκεια φοίτησης είναι ο χρόνος αυτός (8 εξάμηνα), προσαυξημένος κατά 4 ακαδημαϊκά εξάμηνα 
  • Σε πρόγραμμα σπουδών του οποίου ο ελάχιστος χρόνος υπερβαίνει τα 8 ακαδημαϊκά εξάμηνα, η ανώτατη διάρκεια φοίτησης είναι ο ελάχιστος χρόνος σπουδών, προσαυξημένος κατά 6 ακαδημαϊκά εξάμηνα. 
  • Μετά τη συμπλήρωση της ανώτατης διάρκειας φοίτησης, το Διοικητικό Συμβούλιο του Τμήματος εκδίδει πράξη διαγραφής του φοιτητή. 
  • Να τονίσω, βέβαια, ότι η νομοθεσία έχει προβλέψει και την κατ’ εξαίρεση υπέρβαση της ανώτατης χρονικής διάρκειας φοίτησης, μόνο για σοβαρούς λόγους υγείας του φοιτητή ή συγγενούς πρώτου βαθμού εξ αίματος ή συζύγου ή προσώπου με το οποίο ο φοιτητής έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης. Επίσης, έχει προβλεφθεί η δυνατότητα μερικής φοίτησης για φοιτητές – εργαζόμενους, φοιτητές με αναπηρία, φοιτητές – αθλητές. 
  • Επιπλέον έχει προβλεφθεί και το δικαίωμα διακοπής φοίτησης, από ένα εξάμηνο μέχρι 2 έτη, για φοιτητές που δεν έχουν υπερβεί το ανώτατο όριο φοίτησης.

Τέλος, όσα προαναφέρθηκαν ισχύουν για τους φοιτητές που εισάγονται στα Α.Ε.Ι. από το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 και εξής

Ενώ:

  • Για τους φοιτητές που ήταν ήδη εγγεγραμμένοι τον Ιούλιο 2022 (όταν δηλ. δημοσιεύθηκε ο ν. 4957) και δεν είχαν υπερβεί την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης κατά τη δημοσίευση του ν. 4777/2021 (Φεβρουάριος 2021):  εφαρμόζεται ο υπολογισμός της ανώτατης διάρκειας φοίτησης από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2021-2022 και έπειτα. 
  • Οι φοιτητές που ήταν εγγεγραμμένοι κατά την έναρξη ισχύος του ν. 4777/2021 και είχαν υπερβεί την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης του προγράμματος σπουδών, διαθέτουν για την ολοκλήρωση των σπουδών τους χρόνο ίσο προς την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης, από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2021-2022 και εξής, χωρίς δικαίωμα προσαύξησης του χρόνου φοίτησης. 

Τρία σημαντικά μοριοδοτούμενα προγράμματα από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕAΠ)

Μοριοδοτούμενο πρόγραμμα για τις Προκηρύξεις του ΑΣΕΠ και για διορισμούς εκπαιδευτικών

Υπάρχουν μέσα  ελέγχου για έναν καθηγητή που «κόβει» τους φοιτητές στο μάθημά του

Η υφυπουργός Παιδείας αναφερόμενη σε περιπτώσεις που φοιτητές επανειλημμένα "κόβονται" στο ίδιο μάθημα , είπε τα εξής:  

  • Σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 65 του ν.4957/2022: Αν ο φοιτητής αποτύχει περισσότερες από τρεις φορές στο ίδιο μάθημα, δύναται να ζητήσει, με αίτησή του προς τον Πρόεδρο του Τμήματος, να αξιολογηθεί από τριμελή επιτροπή, η οποία αποτελείται από διδακτικό προσωπικό του ίδιου ή άλλου τμήματος του ΑΕΙ, με γνωστικό αντικείμενο ίδιο ή συναφές με αυτό του προς εξέταση μαθήματος, στην οποία δεν δύναται να συμμετέχει ο  διδάσκων του μαθήματος. 
  • Αν ο Πρόεδρος του Τμήματος δεν ορίσει τα μέλη της επιτροπής του πρώτου εδαφίου εντός ενός (1) μηνός από την υποβολή της αίτησης , ο φοιτητής δύναται να ζητήσει τον ορισμό τους από τον Κοσμήτορα τη Σχολής και αν πρόκειται για Μονοτμηματική σχολή από τον Πρύτανη του Ιδρύματος. 
  • Αν δεν οριστεί επιτροπή από κανένα από τα αρμόδια όργανα εντός εξήντα (60) ημερών από την υποβολή του αιτήματος, ο φοιτητής υποβάλλει την αίτησή του στο υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, το οποίο ελέγχει τον Πρύτανη για τη μη υλοποίηση του αιτήματος. Η αξιολόγηση από την τριμελή επιτροπή πραγματοποιείται οποτεδήποτε εντός του ακαδημαϊκού έτους. 

Συμπερασματικά, σύμφωνα με τον νομοθέτη υπάρχουν μέσα  ελέγχου για έναν καθηγητή που «κόβει» τους φοιτητές στο μάθημά του. 

Σχόλια (15)

Επίκαιρη ερώτηση
|

Θα περίμενε κανείς, η επίκαιρη ερώτηση να τεθεί από τους βουλευτές των κομμάτων που υποτίθεται ότι διαχρονικά παλεύουν υπέρ της δημόσιας δωρεάν Παιδείας και των δικαιωμάτων της εργαζόμενης φοιτητιώσας νεολαίας. Αντ΄αυτών, το ενδιαφέρον εκδηλώθηκε από μέλος ενός υπό αμφισβήτηση κόμματος. Μπράβο στον βουλευτή που νοιάστηκε και τόλμησε να ρωτήσει, απ΄όπου και αν προέρχεται.

ΔΕΠ
|

Ο καθηγητής, κατά το Σύνταγμα, είναι δημόσιος λειτουργός και η κρίση του (δηλαδή, οι βαθμοί) δεν ελέγχεται από κανέναν - ούτε από συναδέλφους του, ούτε από τα δικαστήρια, ούτε από τον Υπουργό - από κανέναν.

Τώρα όποιος νομίζει ότι κάποιος καθηγητής κόβει για πλάκα έχει άγνοια πραγματικότητας. Τι κίνητρο έχω να βλέπω και να ξαναβλέπω γραπτό κάποιου φοιτητή, ξανά και ξανά;

Και για όσους νομίζουν ότι δεν έχει κόστος: έχει, τεράστιο, σε έκπτωση της ποιότητας των σπουδών. Βάζουμε θέματα ώστε οι "παλιοί" να μπορούν να γράψουν ένα 5 (δηλαδή, 4) και μετά προβληματιζόμαστε για τα 3,5.

Πτυχία για όλους!
|

Οι φοιτητές εχουν πρόβλημα επιβίωσης στις δύσκολες εποχές που ζουμε. Προτείνω 4 χρόνια μετά την εγγραφή στη σχολή να λαμβάνουν το πτυχίο ότι και να γίνει. Απλά στο πτυχίο να φαίνεται πόσα μαθήματα κατάφεραν να περάσουν. Όλα, 5, 10, όσα είναι. Και από κει και μετά ο κάθε εργοδότης βλέπει και αποφασίζει. Ουσιαστικά το πτυχίο να είναι μια βεβαίωση παρακολούθησης, με αντίστοιχους βαθμούς ανά μάθημα. Βέβαια σε τμήματα όπως ιατρική, μηχανικών κλπ μπορεί να είναι ένα πρόβλημα αυτό, αλλά στα πιο αεριτζίδηκα δεν καταλαβαίνω γιατί δεν μπορεί να δουλέψει αυτό! Σκεφτείτε πόσοι φοιτητές και οικογένειες θα ανακουφιστούν.

@Ντίνος
|

Πως δηλαδή θα μπορούσε να "ελέγξει τον καθηγητή" ρε παιδιά; Εδώ σου λέει φέρνω άλλους 3 καθηγητές για να τον ελέγξουν, εξετάζοντας εκ νέου το φοιτητή. Τι άλλο θέλετε να γίνεται; Να βάλουν κάποιον να ελέγχει τα γραπτά ένα ένα; Ποιός θα είναι αυτός, από που; Πριν αρχίσουμε να πετάμε ιδέες καλό θα είναι να δειτε τι γίνεται σε άλλες χώρες του δυτικού κόσμου....

@Ανενεργοί φοιτητές
|

Καλά κρασιά με την καραμέλα επιβίωσης. Όποιος εργάζεται μπορεί να δηλώνει μερικής φοίτησης, να παρακολουθεί και να εξετάζεται σε λιγότερα μαθήματα και ταυτόχρονα έχει ΔΙΠΛΑΣΙΟ ΧΡΟΝΟ να ολοκληρώσει τη σχολή. Οπότε το έχουν προβλέψει. Τώρα, αν θέλεις να εργάζεσαι 40ωρα και έχεις απαίτηση να σε περνάνε και στα μαθήματα που δεν παρακολουθείς γιατί εργάζεσαι αυτό είναι κάτι άλλο.

@Dimosthenis
|

"Δεν επιβαρύνουν" λέτε; Πάμε: 1) κόστος ευκαιρίας γιατί κάποιος άλλος φοιτητής πιο εργατικός θα είχε πάρει πτυχίο ήδη και θα είχε βγει παραγωγικός στην εργασία. 2) εξετάζομαι σε ένα μάθημα 10 φορές σημαίνει χώρους, επιτηρητές, καθηγητές να βαθμολογούν κ.α. 3) απασχολώ τη γραμματεία, κι εκεί εργατοώρες και χρόνος που θα έδινε στους άλλους φοιτητές, 4) παρακολούθηση διαλέξεων και εργαστηρίων με ότι αυτό συνεπάγεται. Αυτά για αρχή. Πείτε μας πάλι πως ακριβώς "δεν επιβαρρύνουν".

@Ντίνος, Να μας πει...
|

Είμαι καθηγητής σε μεγάλο κεντρικό ΑΕΙ. Κάθε εξεταστική έρχονται περίπου 500 άτομα να δώσουν το μάθημά μου. Από αυτούς περίπου 200 και βάλε έρχονται τελείως απροετοίμαστοι. Δεν έχουν διαβάσει γράφουν συνεχώς 1-2-3, και έρχονται επειδή δεν κοστίζει κάτι να εξεταστούν και πιστεύουν ότι κάποια στιγμή θα σταθούν τυχεροί, θα πέσουν θέματα που γνωρίζουν, κλπ. Αυτά τα διασταυρώνω συζητώντας κάθε φορά με αρκετά μεγάλο δείγμα από αυτούς όταν έρχεται η ώρα των βαθμών. Κανένας ποτέ δεν έχει παραπονεθεί ότι "αδικήθηκε" και κανένας ποτέ δεν έχει ζητήσει να κάνει χρήση της πρόβλεψης για εξέταση από τριμελή επιτροπή όπως προβλέπει ο νόμος, γιατί γνωρίζουν ότι το πρόβλημα δεν είναι ο "κακός καθηγητής".
Η εικόνα που ίσως έχετε στο μυαλό σας ότι κάποιοι καθηγητές "επίτηδες" κόβουν φοιτητές για λόγους άσχετους με την επίδοση στο μάθημα βασίζεται σε άλλες εποχές και δεκαετίες. Δεν μπορώ να σας εγγυηθώ ότι ποτέ και πουθενά κάποιος καθηγητής δεν κάνει κάτι στραβό, όπως το ίδιο ισχύει και για οποιαδήποτε άλλη δουλειά, γιατρός, δικηγόρος, ταξιτζής, οποιοσδήποτε. Αλλά αν δεν υπάρχει ένας βαθμός εμπιστοσύνης, δεν υπάρχει και τελειωμός στο "δράμα": αν ο καθηγητής είναι "κακός" και πρέπει να βάλουμε κάποιον από πάνω του σα δικλείδα, η τριμελής επιτροπή φαίνεται "ύποπτη" σε κάποιους γιατί είναι "συνάδελφοι του καθηγητή" (όποιος εργάζεται σε ΑΕΙ θα γελάσει όταν το διαβάζει αυτό). ΟΚ, οπότε να βάλουμε άλλη επιτροπή από που; Από του Υπουργείο; Ο κακοπροαίρετος θα πει ότι εκεί θα πέσουν πολιτικά μέσα. Να πάμε σε επιτροπή σοφών από το εξωτερικό; Κλπ....
Καλή δύναμη σε όλους κα όλες.

@Δημοπουλου Μαρια
|

Ναι "διαγράφω" γιατί δεν μπορείς να δεσμέυεις πόρους του ΑΕΙ για μια ζωή. Να εξετάζεσαι 100 φορές στα ίδια μαθήματα, να πιάνεις χώρο, να απασχολείς επιτηρητές, καθηγητές και γραμματείες για 10 και για 20 χρόνια. Οπότε η δημόσια δωρεάν παιδεία δεν είναι μέχρι να πάρεις σύνταξη, αλλά για ορισμένα χρόνια. Αν δεν μπορείς να πάρεις πτυχίο σε 6 χρόνια και 3x6=18 εξεταστικές, μετά αδειάζεις τη γωνιά για τον επόμενο που θα δουλέψει περισσότερο και θα τα καταφέρει.

Ντίνος
|

Ο νομοθέτης, με αυτά που λέει το άρθρο, δεν ελέγχει καθόλου τον καθηγητή, απλώς αναθέτει και μεταθέτει γραφειοκρατία στον Πρύτανη και άλλους καθηγητές.

Ο νομοθέτης θα έπρεπε να προβλέπει ουσιαστικό έλεγχο του εν λόγω καθηγητή μεταβιβάζοντας σε αυτόν την γραφειοκρατία που απαιτείται για να δικαιολογήσει τον λόγο για τον οποίο κόβει τον φοιτητή.

Να μας πει
|

η κ. Υπουργός πόσες φορές χρησιμοποιήθηκε η εν λόγω δυνατότητα αξιολόγησης φοιτητή από τριμελή επιτροπή. Προσωπικά πιστεύω ΟΥΤΕ ΜΙΑ ΦΟΡΑ. Και ο λόγος είναι απλός. Ο φοιτητής φοβάται, γιατί πολύ απλά στην επιτροπή θα είναι πιθανότατα φιλικά προσκείμενοι συνάδελφοι του καθηγητή.
Πρόταση:
-Η βαθμολόγηση των γραπτών να γίνεται με κλειστά τα ονόματα σε κάθε μάθημα
-Ο φοιτητής να έχει δικαίωμα να μεταφέρει την εξέταση 2-3 μαθημάτων σε άλλο πανεπιστήμιο

Ανενεργοί φοιτητές
|

Να διαγράφονται μόνο οι ανενεργοί φοιτητές, αυτοί δηλαδή που δεν έχουν δώσει κάποιο μάθημα για 4 εξάμηνα. Ο,τιδήποτε άλλο είναι άδικο σε μια εποχή που οι νέοι μας έχουν τόσες δυσκολίες επιβίωσης!!

Dimosthenis
|

Δεν θα έπρεπε να διαγράφεται κανένας φοιτητής. Η διαμονή στις εστίες είναι άλλο θέμα. Δεν επιβαρύνει σε κάτι, ειδικά αν βάλετε εξ αποστάσεως παρακολούθηση σε όλα τα μαθήματα, όλων των σχολών. Ίσως έρχονται και οι καινούριοι και δεν χωράνε όλοι σε τμήματα, έχω ζήσει εργαστήρια που δεν χώραγες να περάσεις. Αλλά και οι καθηγητές δεν σπρώχνουν λίγο σε ορισμένες σχολές και είναι ένα θέμα αυτό.

Δημοπουλου Μαρια
|

Ταπαιδια αγωνίζονται σκληρά με τις δικές τους δυνάμεις σε μια μη δωρεάν παιδεία.Σε ενα πολύπλοκο περιβάλλον ,έχοντας διαθέσει χρόνο, κόπο,χρήμα και ελαφρά τη καρδία σου λένε σε διαγράφω!από που?και για ποιο λόγο?
Βέβαια έχουμε τα ιδιωτικά πανεπιστημια τωρα που πρέπει να προωθήσουμε, εκεί μπαίνεις και χωρίς ΕΒΕ και δεν ισχύει η διαγραφή!Έτσι να βάζουμε εμπόδια μόνο εμπόδια σ ολους αυτούς που αγωνίζονται!άλλωστε οι πολίτες αυτής της όμορφης χώρας μόνο εμπόδια συναντούν μπροστά τους!

ΠΑΡΑΛΟΓΙΣΜΟΣ
|

Το περισσότερες από τρεις φορές σημαίνει ότι έχει "κοπεί" τέσσερις φορές. Δηλαδή μετά από τέσσερα χρόνια! Εάν είναι μάθημα τελευταίου έτους ο φοιτητής έχει διαγραφεί...!!! Αστείο ακούγεται...

φιλελεύθερος
|

Γιατί πρέπει να κάνετε διαγραφές; Ιδιωτικά πανεπιστήμια, διαγραφές φοιτητών, πανεπιστημιακή αστυνομία . Μέτρα με βαθιά ταξικό και άδικο προσανατολισμό.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ