Εγκύκλιος για την πρακτική άσκηση φοιτητών Παιδαγωγικών Τμημάτων

Η πρακτική άσκηση φοιτητών στα Παιδαγωγικά Τμήματα ρυθμίζεται από τον οδηγό σπουδών του κάθε Παιδαγωγικού Τμήματος.

30/10/2024

Ενημερώθηκε: 30/10/2024, 19:32

Άκουσε το άρθρο

Τα χαρακτηριστικά και η λειτουργία της πρακτικής άσκησης όπως αυτή περιγράφεται στο άρθρο 69 του ν. 4957/2022 (Α ́ 141) δεν ταυτίζεται με αυτά της διενεργούμενης πρακτικής άσκησης από τα Παιδαγωγικά Τμήματα, για τον λόγο δε αυτόν δεν υπάγεται στο άρθρο 69 του ν. 4957/2022 (Α ́ 141) αλλά ρυθμίζεται από τον οδηγό σπουδών του κάθε Παιδαγωγικού Τμήματος.

Τη διευκρίνιση αυτή κάνει ο Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης Νίκος Παπαϊωάννου, με εγκύκλιο την οποία απέστειλε σε όλα τα ΑΕΙ της χώρας, κατόπιν ερωτημάτων που έχουν τεθεί από  Παιδαγωγικά Τμήματα   των Πανεπιστημίων.

Ειδικότερα, η εγκύκλιος αναφέρει τα εξής:

1. Στην παρ. 1 του άρθρου 69 του ν. 4957/2022 (Α ́ 141) προβλέπεται ότι «Στα προγράμματα σπουδών πρώτου και δεύτερου κύκλου δύναται να προβλέπεται η διενέργεια πρακτικής άσκησης φοιτητών, ως υποχρεωτική ή προαιρετική εκπαιδευτική δραστηριότητα του προγράμματος σπουδών που στοχεύει στην πρακτική εφαρμογή των θεωρητικών επιστημονικών γνώσεων που αποκτήθηκαν από την επιτυχή παρακολούθηση του προγράμματος σπουδών και την εξοικείωση των φοιτητών με πιθανούς χώρους εργασίας. Η πρακτική άσκηση φοιτητών διεξάγεται σε δημόσιες υπηρεσίες, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α` και β` βαθμού, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και επιχειρήσεις, εφεξής καλούμενους «φορείς υποδοχής», υπό την εποπτεία διδάσκοντος του προγράμματος σπουδών (...)».

2. Σημειώνεται συναφώς ότι η πρακτική άσκηση που προβλέπεται και υλοποιείται από τα Παιδαγωγικά Τμήματα των Α.Ε.Ι. παρουσιάζει ιδιαιτερότητες σε σχέση με την πρακτική άσκηση που περιγράφεται στο αρ. 69 του ν. 4957/2022. Ειδικότερα, αποτελεί εκπαιδευτική διαδικασία εντός μαθημάτων του οικείου προγράμματος σπουδών, στο πλαίσιο της οποίας οι φοιτητές ασκούνται συνδυαστικά, στο πανεπιστήμιο και στο σχολείο, παρακολουθώντας τη διδασκαλία και εφαρμόζοντας θεωρητικές γνώσεις υπό την καθοδήγηση καθηγητών και εποπτών. Επιπλέον, πραγματοποιείται κάποια ή κάποιες ημέρες της εβδομάδας καθ’ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου ή κάποιες εβδομάδες καθ’ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου ή και γενικότερα μέχρι το πέρας των προπτυχιακών σπουδών.

3. Ενόψει των ανωτέρω, καθίσταται σαφές ότι τα χαρακτηριστικά και η λειτουργία της πρακτικής άσκησης όπως αυτή περιγράφεται στο άρθρο 69 του ν. 4957/2022 (Α ́ 141) δεν ταυτίζεται με αυτά της διενεργούμενης πρακτικής άσκησης από τα Παιδαγωγικά Τμήματα, για τον λόγο δε αυτόν δεν υπάγεται στο άρθρο 69 του ν. 4957/2022 (Α ́ 141) αλλά ρυθμίζεται από τον οδηγό σπουδών του κάθε Παιδαγωγικού Τμήματος.

Σχόλια (4)

φοιτητής
|

Μπορεί και να είναι έτσι κύριε ή κυρία "Διαβάστε καλύτερα την εγκύκλιο". Εκείνο που δεν σκεφτήκατε να σχολιάσετε είναι α) τις πολύωρες και πολυήμερες πρακτικές των φοιτητών/τριών στα σχολεία και β) ότι με την εγκύκλιο που υπερασπίζεστε στρώνεται το χαλί κυρίως στα ιδιωτικά σχολεία για τη διαφοροποίηση των φοιτητών σε θέματα πρακτικής άσκησης. Έχουν αργήσει οι φοιτητές/τριες των Παιδ/κών σχολών στη διεκδίκηση ίσων δικαιωμάτων ανάμεσα σε φοιτητές που εργάζονται κάνοντας πρακτική άσκηση.

Διαβάστε καλύτερα την εγκύκλιο
|

Η εγκύκλιος δεν αφορά την επιδοτούμενη πρακτική άσκηση κατά την οποία πηγαίνουν οι φοιτητές/τριες και εργάζονται επί δύο μήνες στα σχολεία, αμοίβονται και ασφαλίζονται. Ας διαβάσουν καλύτερα το κείμενο όσοι παροτρύνουν "τους συλλόγους των Παιδαγωγικών Σχολών προς εξέγερση".
Αφορά τους/τις φοιτητές/τριες που κάνουν μία ώρα διδασκαλία στα σχολεία καθ' όλη τη διάρκεια του εξαμήνου. Πολλοί από τους/τις οποίους/ες, μάλιστα πηγαίνουν και απροετοίμαστοι και αναγκάζεται ο εκπαιδευτικός να επαναλάβει το μάθημα. Αυτοί ως φοιτητές/τριες έχουν ασφαλιστική κάλυψη υγείας έτσι κι αλλιώς.

αιώνια φοιτητής
|

Αυτό είναι κατάφωρη παραβίαση των δικαιωμάτων των φοιτητών για ασφάλιση και αμοιβή της εργασίας τους όταν κάνουν πρακτική άσκηση όπως προβλέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις. Η διαφοροποίηση αυτή χρειάζεται να ελεγχθεί από τα ευρωπαΙκά όργανα. Να παρέμβουν οι φοιτητικοί σύλλογοι των παιδαγωγικών σχολών.

Νικος
|

Όλοι οι φοιτητές πτδε, νηπιαγωγοί, βρεφονηπιοκομοι καθώς και φοιτητές τμημάτων η προγραμμάτων που δίνουν παιδαγωγική επάρκεια θα έπρεπε να έχουν ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ εξάμηνη πρακτική σε σχολείο ως SUBSTITUTE TEACHERS. Θεσμός ο οποίος είναι υποχρεωτικός στο εξωτερικό, και όχι να κάθονται σε μια άκρη και απλά να κοιτάζουν λες και μπήκαν σε μουσείο όπως γίνεται όταν έρχεται κανένας ξεχασμένος φοιτητής σε σχολείο. Ο ρόλος του δασκάλου αντικατάστασης είναι να αναπληρώνει τα κενά του κύριου διδακτικού προσωπικού. Τα οποία δεν είναι και λίγα. Μπορούν να συμμετέχουν και στις εφημερίες αλλά και στις διοικητικές εργασίες. Με τον τρόπο αυτό θα λυθεί αυτομάτως και το πρόβλημα των μονίμως περιφερομενων μαθητών στα προαύλια αλλά δεν θα τσακώνεται και ο σύλλογος με τον διευθυντή για το τι θα απογινουν οι μαθητές που έχουν κενό. Κανεις δεν είναι υποχρεωμένος να δουλεύει πέραν του διδακτικού του ωραρίου απασχολοντας διδακτικά μαθητές άλλου συναδέλφου. Μόνο με υπερωρίες μπορεί να γίνει αυτό. Αν μετά τους 6 μηνες πραγματικής όμως δουλειάς του φοιτητή του αρέσουν οι συνθήκες εργασίας που πρόκειται να αντιμετωπίσει (αλλά και το μισθολόγιο), τότε καλώς να ορισει στην εκπαιδευτική κοινότητα.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ