Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου

Το Πρόγραμμα Σπουδών οργανώνεται σε 17 θεματικές ενότητες, που αντιστοιχούν στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs), και απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες τεσσάρων (4) ηλικιακών επιπέδων

01/11/2024

Ενημερώθηκε: 01/11/2024, 23:21

Άκουσε το άρθρο

Δημοσιεύθηκε σήμερα στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης το νέο Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου.

Το Πρόγραμμα Σπουδών οργανώνεται σε 17 θεματικές ενότητες, που αντιστοιχούν στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs), και απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες τεσσάρων (4) ηλικιακών επιπέδων: 

  • Νηπιαγωγείο έως Γ’ τάξη του Δημοτικού, 
  • Δ’ έως ΣΤ’ τάξη του Δημοτικού, 
  • Γυμνάσιο και Λύκειο. 

Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα επιτυγχάνονται μέσω προγραμμάτων δράσεων ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας, εργαστηρίων δεξιοτήτων, επιμέρους γνωστικών αντικειμένων, σχολικών δραστηριοτήτων και δράσεων που σχετίζονται με ημέρες αφιερωμένες σε θέματα αειφορίας και ενεργού πολιτείας, όπως 

  • η Ημέρα Αθλητισμού, 
  • η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, 
  • η Διεθνής Ημέρα Μνήμης των Θυμάτων του Ολοκαυτώματος, και 
  • η Πανελλήνια Σχολική Ημέρα Φιλοζωίας. 

Παρά την κατανομή των μαθησιακών αποτελεσμάτων σε τέσσερα (4) ηλικιακά επίπεδα, αυτά μπορούν να εφαρμοστούν σε δράσεις οποιασδήποτε ηλικιακής ομάδας. 

Επιπλέον, προτείνεται οι εκπαιδευτικές επισκέψεις να επικεντρώνονται στην προώθηση των 17 ΣΒΑ, δίνοντας την ευκαιρία στους μαθητές και τις μαθήτριες να διερευνήσουν το περιεχόμενο των γνωστικών αντικειμένων, αναζητώντας συνδέσεις με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Η μεθοδολογική προσέγγιση του Προγράμματος Σπουδών εστιάζει στην ολιστική, διαθεματική και διεπιστημονική ανάλυση των θεμάτων, προκειμένου να αναδειχθεί η πολυπλοκότητα και η ποικιλία των παγκόσμιων προκλήσεων. 

Έτσι, οι μαθητές και οι μαθήτριες αναγνωρίζουν τα προβλήματα, σκέφτονται κριτικά για τις λύσεις τους, συνεργάζονται για να προτείνουν εναλλακτικές και εφαρμόζουν στρατηγικές που προάγουν τη βιωσιμότητα. Κάθε θεματική ενότητα μπορεί να διαχέεται μεταξύ των γνωστικών αντικειμένων, οδηγώντας στη διαμόρφωση ενός κοινού οράματος σε επίπεδο σχολικής μονάδας και κοινότητας, προωθώντας ουσιαστικά την επίτευξη των στόχων. 

Στο πλαίσιο αυτό, οι εκπαιδευτικοί, είτε ατομικά είτε σε ομάδες, είναι σημαντικό να ξεπεράσουν τα παραδοσιακά όρια των μαθημάτων και των θεματικών ενοτήτων, σχεδιάζοντας και υλοποιώντας κατάλληλες δράσεις ενεργού και ολιστικού χαρακτήρα, πλήρως εναρμονισμένες με τους 17 ΣΒΑ.

Με αυτόν τον τρόπο, διαμορφώνεται ένα νέο οικοκοινωνικό εκπαιδευτικό περιβάλλον για βιώσιμη πολιτειότητα, όπου οι δράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας εμπλουτίζονται με νέα νοήματα, κοινωνικές πρακτικές και υλικές οντότητες. 

Οι δράσεις που περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Σπουδών και όσες σχετικές σχεδιάζονται και υλοποιούνται από τους εκπαιδευτικούς σε συνεργασία με τους μαθητές και τις μαθήτριες, συμβάλλουν στη δημιουργία ενός σχολείου που ενσωματώνει την πολιτική/ κοινωνική αυτενέργεια, τη συμμετοχικότητα και τη συμπερίληψη. 

Αυτό το μοντέλο ενθαρρύνει εξίσου τη γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική μάθηση, καθώς εκπαιδευτικοί και μαθητές/τριες αναπτύσσουν την ικανότητα και τη βούληση να συμμετέχουν κριτικά στις δημοκρατικές διαδικασίες. Έτσι, ενισχύεται η κριτική σκέψη και δημιουργείται ένα ανθεκτικό σχολείο που μπορεί να αντιμετωπίσει τις παγκόσμιες προκλήσεις και να επιλύσει προβλήματα βιωσιμότητας σε τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο.

Επιδίωξη

Με τη συμμετοχή τους σε δράσεις ενεργού πολίτη που χαρακτηρίζονται από βιωματική, διερευνητική και αυθεντική μάθηση οι μαθητές και οι μαθήτριες:

α) Ευαισθητοποιούνται σχετικά με τα προβλήματα της κοινότητας (σχολικής, τοπικής και ευρύτερης),

β) σχεδιάζουν οργανωμένες παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων,

γ) αναλαμβάνουν οργανωμένη δράση για την επίλυση ή την άμβλυνση των σχετικών προβλημάτων, με συνέπεια να καλλιεργούν και να ενισχύουν:

1. Την αυτογνωσία η οποία εξειδικεύεται ως αναγνώριση διαστάσεων της προσωπικότητας του/της μαθητή/ τριας, ως εντοπισμός νέων ενδιαφερόντων και αξιοποίηση πολλαπλών ικανοτήτων σε διάφορους τομείς,

2. την ανοικτότητα σε νέες προκλήσεις και στην από- κτηση νέων δεξιοτήτων,

3. την κριτική αμφισβήτηση, η οποία καλλιεργεί την ανάπτυξη κριτικής σκέψης επί απόψεων και πάσης φύσεως στερεοτύπων,

4. τη στοχπροσήλωση και δέσμευση στην επίτευξη στόχων,

5. τη συνεργασία με άλλους/ες σε ζεύγη ή σε ομάδες (κοινωνικές δεξιότητες, αποδοχή, προσαρμοστικότητα, κριτική αμφισβήτηση προκαταλήψεων, ενίσχυση διομαδικών σχέσεων, δεξιότητες συμβιβασμού αλλά και διεκδίκησης, συνδιαμόρφωση κανόνων, ενίσχυση του θετικού σχολικού κλίματος),

6. το αίσθημα υποχρέωσης συμμετοχής στη δημοκρατική λήψη αποφάσεων και της ανάληψης πρωτοβουλιών εντός του κοινωνικού γίγνεσθαι,

7. την ανάδειξη ηθικών διαστάσεων για διάφορες επιλογές και δράσεις, καθώς και κοινών αξιών σε επίπεδο ομάδας,

8. τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ολοκληρωμένων σχεδίων δράσης, που ενισχύουν την επικοινωνία-συνεργασία, την κριτική σκέψη, την επίλυση προβλημάτων, τη λήψη αποφάσεων και την ανάληψη πρωτοβουλίας, με σκοπό να προάγουν την ποιότητα ζωής, την κοινωνική δικαιοσύνη, την αλληλεγγύη, την παροχή βοήθειας, τον σεβασμό και την προσφορά.

Σχόλια (5)

Δημήτρης
|

Όπως είπαν και οι προλαλήσαντες! Στόχοι, δράσεις κ.τ.ό. και από ουσία τίποτα.

Ποιο σχολείο;
|

Τι σχολείο θέλουμε;
Γνώσεων;
Δεξιοτήτων:
Μαθητές με "πολτοποιημένο" και "ρευστό" εγκέφαλο, διαρκώς και εύκολα διαμορφούμενο, "ευέλικτο" και προσαρμόσιμο;;;

Μήτσος
|

Σημαντικοί οι στόχοι του συμπληρωματικού προγράμματος σπουδών που μόλις νομοθετήθηκε. Μερικοί ενυπάρχουν στο ισχύον πρόγραμμα που έχει νομοθετηθεί κι αυτό σχετικά προσφάτως αλλά δεν υλοποιείται πλήρως ακόμη, αφού δεν έχει γραφεί/υλοποιηθεί το αναγκαίο υλικό. Όμως, με τη νέα παρέμβαση που επιχειρείται, παίρνουν αναπόφευκτα τεράστιες διαστάσεις τα βασικά ερωτήματα που ταλανίζουν εδώ και δεκαετίες τους δασκάλους και τους καθηγητές:
1. Υπάρχει ο αναγκαίος ρεαλισμός σ' αυτές τις παρεμβάσεις;
2. Όλοι αυτοί οι στόχοι των δύο προγραμμάτων σπουδών μπορούν να επιτευχθούν εντός του ωρολογίου προγράμματος, όταν ήδη, εδώ και δεκαετίες, όλοι βλέπουμε και το ομολογούμε ότι το εκπαιδευτικό αποτέλεσμα από την εφαρμογή του ισχύοντος προγράμματος σπουδών δεν είναι ικανοποιητικό ακόμη και για τους θεμελιώδεις στόχους;
3. Μήπως αυτό που πρέπει να γίνει είναι το αυτονόητο που συχνά το αγνοούμε, δηλαδή, να ενσωματώνουμε νέους στόχους στο πρόγραμμα σπουδών προχωρώντας ταυτοχρόνως στις αναγκαίες αναθεωρήσεις και στην νέα ιεράρχηση των στόχων - που στον τόπο μας ποτέ δεν έχει γίνει μια αρχική;
Πρώτα τα θεμελιώδη.

Κώστας
|

17 στόχους πολιτικών κομμάτων που θέλουν την εξουσία για να πάρουν ψήφους σε επερχόμενες εκλογές. Όμως τα κόμματα όταν αναλαμβάνουν την εξουσία δυστυχώς δεν μπορούν να τους πραγματοποιήσουν. Έτσι ξεκινήστε αγαπητά σχολεία εσείς να τα κάνετε αφού εμείς ήμαστε ανίκανοι να τα καταφέρουμε και πάρτε ιδέες για να γράψετε και καμιά καλή έκθεση στην γλώσσα.
Υ. Γ. Στο σχολείο δεν θα διδάσκεται πλέον και με την Βούλα του Υπουργείου τα μαθήματα σας, άλλωστε δεν μένει και καθόλου χρόνος. Δράσεις - δράσεις και μόνο δράσεις. Αν θέλετε μαθήματα πάτε στα ιδιωτικά και πληρώστε, δεν θα τους ελέγχει άλλωστε το κράτος, και βγάλτε την ύλη της Γ Λυκείου για τις πανελλήνιες από την Β Λυκείου. Όσο για τους φτωχούς μαθητές δείξτε την αλληλεγγύη σας με τους 17 SDG's. Κάτι σαν Bee Gee's ακούγεται. Α Α Α STAYING ALIVE, STAYING ALIVE!!!

μας τρολάρουν
|

έτσι;

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ