Το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει υπηρεσιακά θέματα των πανεπιστημιακών καθηγητών, όπως τη χορήγηση αδειών, τον ελάχιστο χρόνο για εξέλιξη των μελών ΔΕΠ, και την αναγνώριση προϋπηρεσίας, πρέπει να αναθεωρηθεί στη βάση αναγκαίων αποσαφηνίσεων και εύλογων διευρύνσεων.
Ειδικότερα, ο τελευταίος νόμος – πλαίσιο (Ν. 4957/2022) δεν προβλέπει να δίνονται άδειες για προσωπικούς λόγους στα μέλη ΔΕΠ. Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια ο θεσμός της Επιστημονικής Άδειας των μελών ΔΕΠ προς εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού υποβαθμίζεται συστηματικά λόγω έλλειψης σχετικών κονδυλίων. Υπάρχουν διοικήσεις ΑΕΙ που δεν εγκρίνουν τις προβλεπόμενες πρόσθετες αποδοχές, καθιστώντας πρακτικά την χρήση της Επιστημονικής Άδειας απαγορευτική.
Επίσης, ο μη συνυπολογισμός του χρονικού διαστήματος της άδειας ανατροφής τέκνου στον ελάχιστο χρόνο που απαιτείται για την εξέλιξη μόνιμου μέλους ΔΕΠ στην επόμενη βαθμίδα ουσιαστικά ακυρώνει, για τα μέλη ΔΕΠ, βασικό ατομικό δικαίωμα κάθε γονέα. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με την ισχύουσα γενική ασφαλιστική νομοθεσία (άρθρο 52 Ν. 4075/2012, όπως ισχύει), ο χρόνος απουσίας των εργαζομένων από την εργασία τους λόγω γονικής άδειας ανατροφής πρέπει να λογίζεται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας για τον υπολογισμό των αποδοχών τους αλλά και την επαγγελματική τους εξέλιξη.
Ως προς την προϋπηρεσία, είναι δεδομένο ότι οι πανεπιστημιακοί καθηγητές ξεκινούν την επαγγελματική τους πορεία στον ακαδημαϊκό χώρο σε σχετικά μεγάλη ηλικία, και αφού συγκεντρώσουν τα αυξημένα προσόντα που εκ του νόμου απαιτούνται. Παρόλο που το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο ορίζει ως κύριο κριτήριο εκλογής το εν γένει επιστημονικό, ερευνητικό, διδακτικό, κλινικό ή καλλιτεχνικό έργο των υποψηφίων, με μόνη προϋπόθεση τη συνάφεια με το γνωστικό αντικείμενο της προς πλήρωση θέσης, το σχετικό επαγγελματικό έργο δεν αναγνωρίζεται ως προϋπηρεσία αν έχει πραγματοποιηθεί εκτός του δημόσιου τομέα. Αυτή η ασυνεπής αντιμετώπιση δρα, σε συνδυασμό και με άλλες παραμέτρους οικονομικού κυρίως χαρακτήρα, αποτρεπτικά στην προσέλκυση από το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο άξιων επιστημόνων με σημαντική επαγγελματική εμπειρία στον ιδιωτικό τομέα.
Η ΠΟΣΔΕΠ ζητά από το Υπουργείο Παιδείας την αναθεώρηση, επί τα βελτίω, του ισχύοντος νομικού πλαισίου χορήγησης αδειών και αναγνώρισης/προσμέτρησης του χρόνου προϋπηρεσίας στα μέλη ΔΕΠ και δηλώνει τη διαθεσιμότητά της για ενδελεχή ενημέρωση και διαβούλευση.
Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού
Ο Πρόεδρος Ιωάννης Σεϊμένης Καθηγητής
Ο Γραμματέας Γιώργος Λιτσαρδάκης Καθηγητής
Άλλο πρόβλημα που έρχεται
Να θυμίσω λίγο οτι με το νόμο Κεραμεώς (που ακόμα δεν έχε εφαρμοστεί για εκλογές μελων ΔΕΠ)
για την εκλογή σε πρώτη (1η) βαθμίδα για πρώτη φορα θέλει ΚΑΙ να έχεις δώσει διδακτορικη διατριβή ΚΑΙ να εχεις διδάξει 3 χρόνια σε μεταπτυχιακά (χωρίς να εξηγεί τι σημαίνει αυτό)
η διάταξη αυτή με το ΚΑΙ αντί για το η που ίσχυε παλιότερα , ενδεχομένως να αρχίσουν συνδιαλλαγές στα ιδρύματα όπου διευθυντές των μεταπτυχιακών ελέγχουν στην ουσία ποιος θα κάνει εξέλιξη από τους αναπληρωτές με πλάγιο τρόπο....που ξανακούστηκε αυτο?
επίσης τι σημαίνε να εχει διδάξει επι 3ετια σε μεταπτυχιακό επίπεδο? να έχει διδάξει 6 εξαμηνα από 1 μαθημα χ 3 ωρες χ 10-13 εβδομάδες ? μα συνήθΩς στα μεταπτυχιακά διδάσκουν 2 η 3 ΔΕΠ κάθε μάθημα....ποιος θα βεβαιώσει τα 3 χρόνια και με τι κριτήρια ...δεν ειναι σαν τα προπτυχιακά που υπάρχει η έννοια της αυτοδύναμης διδασκαλίας
Αν Καθηγητής πχ με 10 χρόναι στη βαθμίδα που έχει διδάξει 4 εξάμηνα και έχει δώσει 10 διδακτορικά δεν δικαιούται/ δεν είναι εκλόγιμος για εξέλιξη αλλά δικαιούται κάποιος με 1 μόνο διατριβή και 1 παραπάνω χρόνο διδασκαλία?
Δεν έχει καμια λογική αυτό...και αν στο τμήμα του αν καθηγητή δεν υπάρχει κενο μεταπτυχιακό μάθημα να διδάξει ή το έχει άλλος πρωτοβάθμιος θα παρακαλάει δεξια και αριστερά?