Το Μεταρρυθμιστικό Πρόγραμμα του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη, το έγγραφο του οποίου έχει στην κατοχή του το esos, περιλαμβάνει:
Σύμφωνα με πληροφορίες το επιτελείο του υπουργού Παιδείας προβληματίζεται ιδιαίτερα για το γραφειοκρατικό μέρος του ισχύοντος νομικού πλαισίου για την αξιολόγηση.
Πρόσφατα ο Κυριάκος Πιερρακάκης δήλωσε σχετικά: "Θα επιμείνουμε στην πλήρη εφαρμογή του πλαισίου που έχει ψηφιστεί. Θα εφαρμοστούν όλα κατά γράμμα και, όπου εντοπίζουμε κενά ή γραφειοκρατικά εμπόδια, τότε θα παρεμβαίνουμε με καλή πίστη και με πνεύμα συνεργασίας με όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές. Με πρώτο εμένα ως υπουργό, όλοι στο υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού αξιολογούμαστε. Και το ίδιο το πλαίσιο αξιολόγησης θα αξιολογηθεί, αφού πρώτα εφαρμοστεί και δοκιμαστεί στην πράξη".
Ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Γιάννης Κατσαρός, στην τελευταία συνάντηση του με το ΔΣ της ΔΟΕ υπογράμμισε πως η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι ανοικτή σε προτάσεις για βελτίωση της αξιολόγησης , χωρίς να αλλάζει η φιλοσοφία του νόμου.
Η έκθεση για την αξιολόγηση των σχολείων για το σχ. έτος 2021-22
Δεκατρία προβλήματα αποτυπώνει η έκθεση σχετικά με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων κατά το σχολικό έτος 2021-22.
Πρόκειται για τα εξής προβλήματα:
- Ελλιπής κατανόηση της παιδαγωγικής και εκπαιδευτικής αναγκαιότητας των σχεδίων δράσης. Αυτό
- είχε ως αποτέλεσμα κάποιοι Σύλλογοι Διδασκόντων να λειτουργήσουν ομοιόμορφα και τυπικά.
- Ο μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών που συμπληρώνουν ωράριο σε περισσότερα από ένα σχολεία
- Η πρώτη εφαρμογή και οι περιορισμοί της πανδημίας, συνετέλεσαν, σε αρκετές περιπτώσεις, στην αναπροσαρμογή των Σχεδίων Δράσης ως προς τη μεθοδολογία τους και στην τροποποίηση επιμέρους στόχων.
- Έλλειψη ερευνητικής εμπειρίας και των σχετικών δεξιοτήτων ή και σε έλλειμα αισθήματος συλλογικότητας.
- Αρνητική στάση κάποιων εκπαιδευτικών να εμπλακούν σε κάτι νέο και άγνωστο γι’ αυτούς/ές.
- Δυσκολία στην καταγραφή των στόχων, με αποτέλεσμα ορισμένα σχέδια να είναι ασαφή ή να
- περιλαμβάνουν δράσεις λιγότερο σχετικές με τους στόχους.
- Δυσκολία στην επιλογή των κατάλληλων κριτηρίων αξιολόγησης της διαδικασίας, ώστε με σαφήνεια και αξιοπιστία να αναδειχθούν τα ποσοτικά δεδομένα και τα ποιοτικά συμπεράσματα (κριτήρια επιτυχίας που δεν συνδέονται με τα εργαλεία «μέτρησής» τους και τις δράσεις υλοποίησης - γενικά ή ασαφή κριτήρια με ισχυρό βαθμό υποκειμενικότητας).
- ΣΔ που προσομοίαζαν με προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων (αγωγής υγείας, περιβαλλοντικής εκπαίδευσης κ.λπ. – ασαφής ταυτότητα του ΣΔ – ελλιπής συσχέτιση μεταξύ μέσων εφαρμογής, κριτηρίων επιτυχίας και χρήσης εργαλείων αποτίμησης.
- Υποχρέωση υλοποίησης πολλών σχεδίων σε μια σχολική μονάδα στις πολυδύναμες σχολικές μονάδες (ΕΠΑΛ, ΣΕΚ, Μουσικά σχολεία κ.ά.) – επίπτωση στην παρακολούθηση των δράσεων και την ποιότητά τους.
- Στα ΓΕΛ, η πίεση για ολοκλήρωση και εμπέδωση της ύλης κατέστησε πιο δύσκολη την ολοκληρωμένη τεκμηρίωση με ερευνητικά εργαλεία αποτίμησης των δράσεων.
- Περιορισμένη ανταπόκριση των γονέων σε κάποιες περιπτώσεις. Εξαίρεση αποτέλεσαν οι λίγες περιπτώσεις όπου λειτούργησαν σχολές γονέων.
ΟΙ αντιδράσεις από τα εκπαιδευτικά σωματεία
Σύμφωνα με την έκθεση η πρώτη, ολοκληρωμένη, εφαρμογή του συστήματος:
- έλαβε χώρα σε μια δύσκολη, απαιτητική χρονιά λόγω των υγειονομικών πρωτοκόλλων (covid-19) αλλά και της εισαγωγής πολλαπλών εκπαιδευτικών αλλαγών/ καινοτομιών
- συνάντησε έντονες αντιδράσεις από τα εκπαιδευτικά σωματεία
- δυσκόλεψαν την κατανόηση των βασικών παραδοχών και στοχεύσεων της εσωτερικής αξιολόγησης,
- παρεμπόδισαν σε κάποιο βαθμό την ετοιμότητα των σχολικών μονάδων να ανταποκριθούν:
- στις τυπικές υποχρεώσεις (τήρηση χρονοδιαγραμμάτων, ορθή υποβολή των εκθέσεων) αλλά και
- στην ουσιαστική αξιοποίηση των αξιολογικών διαδικασιών προκειμένου να βελτιώσουν, συλλογικά και στοχευμένα, πτυχές του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου.
Πώς αποτυπώθηκε το έργο των σχολείων στις εκθέσεις τους;
Υλοποίηση Δράσεων ανά άξονα
Θετικές προεκτάσεις:
✓ Στην πλειονότητα των ομάδων των εκπαιδευτικών αναπτύχθηκε κλίμα συνεργασίας, διαλόγου και δημιουργικού προβληματισμού, ενισχύοντας τις σχέσεις και αναδεικνύοντας καινούριες δυναμικές των σχολικών μονάδων.
✓ Αναδείχθηκε η ανάγκη για συνεργασία μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας ως μία επαγγελματική σχέση που περιλαμβάνει ισοτιμία και αποδοχή. Τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν αντιμετωπίστηκαν ως παιδαγωγικές προκλήσεις, τις οποίες οι εκπαιδευτικοί των σχολικών μονάδων διαχειρίστηκαν με επαγγελματική συνέπεια.
✓ Σημειώθηκε σε κάποιο βαθμό αλλαγή στάσεων και τροποποίηση εσφαλμένων, ως προς τη λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, παραδοχών.
✓ Διαμορφώθηκαν -στο μέτρο του δυνατού - δίκτυα συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών στις σχολικές μονάδες και δημιουργήθηκαν κοινότητες μάθησης.
✓ Διερευνήθηκαν με τρόπο συστηματικό και συντεταγμένο οι ανάγκες των σχολικών μονάδων σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας τους και αναζητήθηκαν πόροι για την ικανοποίησή τους.
✓Λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών, οι εκπ/κοί πραγματοποίησαν συνεργασίες με κέντρα πρόληψης-προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας - εφαρμογή στοχευμένων δράσεων.
✓ Η αλληλεπίδραση μεταξύ ΣΕΕ - εκπαιδευτικών κινήθηκε σε υψηλά επίπεδα.
✓Παρήχθη ποικίλο εκπαιδευτικό και επιμορφωτικό υλικό και καθιερώθηκαν καλές πρακτικές.
Ενδεικτικά:
- Αξιοποίηση παιδαγωγικών & διδακτικών πρακτικών για την ένταξη μαθητών με ειδικές
- εκπ/κές ανάγκες και τη συμπερίληψη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων
- Σχεδιασμός ενεργειών πρόληψης & διαχείρισης κρίσεων - Δημιουργία Συμβολαίων Τάξης, Ομάδων Διαμεσολάβησης
- Βελτίωση υποδομών σχολικών μονάδων (αύλειοι χώροι, βιβλιοθήκες, αίθουσες διδασκαλίας, εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων κ.ά.)
- Εκσυγχρονισμός ψηφιακών υποδομών και επικαιροποίηση της ιστοσελίδας
- Δημιουργία δικτύου σχολείων με κοινά στοχευμένες παιδαγωγικές προσεγγίσεις.
Είμαι διευθύντρια σχολείου αλλά όταν με ρωτούν τί δουλειά κάνω, τους απαντώ πως είμαι η γραμματέας - τηλεφωνήτρια του τάδε Λυκείου...