Μεταρρυθμιστικό Πρόγραμμα Κ. Πιερρακάκη: Επανεξέταση του πλαισίου αξιολόγησης των εκπαιδευτικών

Τα 13 προβλήματα που ανέδειξε η αξιολόγηση των σχολείων-Η έκθεση για την αξιολόγηση των σχολείων για το σχ. έτος 2021-22

11/11/2024

Άκουσε το άρθρο

Το  Μεταρρυθμιστικό Πρόγραμμα του υπουργού Παιδείας Κυριάκου  Πιερρακάκη,  το έγγραφο του οποίου  έχει στην κατοχή του το esos, περιλαμβάνει:

Σύμφωνα με πληροφορίες το επιτελείο του υπουργού Παιδείας προβληματίζεται ιδιαίτερα για το γραφειοκρατικό μέρος  του ισχύοντος νομικού πλαισίου για την αξιολόγηση.

Πρόσφατα ο Κυριάκος Πιερρακάκης δήλωσε σχετικά: "Θα επιμείνουμε στην πλήρη εφαρμογή του πλαισίου που έχει ψηφιστεί. Θα εφαρμοστούν όλα κατά γράμμα και, όπου εντοπίζουμε κενά ή γραφειοκρατικά εμπόδια, τότε θα παρεμβαίνουμε με καλή πίστη και με πνεύμα συνεργασίας με όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές. Με πρώτο εμένα ως υπουργό, όλοι στο υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού αξιολογούμαστε. Και το ίδιο το πλαίσιο αξιολόγησης θα αξιολογηθεί, αφού πρώτα εφαρμοστεί και δοκιμαστεί στην πράξη".

Ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Γιάννης  Κατσαρός, στην τελευταία   συνάντηση του  με το ΔΣ της ΔΟΕ υπογράμμισε πως η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι ανοικτή σε προτάσεις  για βελτίωση της αξιολόγησης , χωρίς να αλλάζει η φιλοσοφία του νόμου.

Η έκθεση για την αξιολόγηση των σχολείων για το σχ. έτος 2021-22

Δεκατρία προβλήματα  αποτυπώνει η έκθεση σχετικά με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων κατά το σχολικό έτος 2021-22.

Πρόκειται για τα εξής προβλήματα:

  1. Ελλιπής κατανόηση της παιδαγωγικής και εκπαιδευτικής αναγκαιότητας των σχεδίων δράσης. Αυτό
  2. είχε ως αποτέλεσμα κάποιοι Σύλλογοι Διδασκόντων να λειτουργήσουν ομοιόμορφα και τυπικά.
  3. Ο μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών που συμπληρώνουν ωράριο σε περισσότερα από ένα σχολεία
  4. Η πρώτη εφαρμογή και οι περιορισμοί της πανδημίας, συνετέλεσαν, σε αρκετές περιπτώσεις, στην αναπροσαρμογή των Σχεδίων Δράσης ως προς τη μεθοδολογία τους και στην τροποποίηση επιμέρους στόχων.
  5. Έλλειψη ερευνητικής εμπειρίας και των σχετικών δεξιοτήτων ή και σε έλλειμα αισθήματος συλλογικότητας.
  6. Αρνητική στάση κάποιων εκπαιδευτικών να εμπλακούν σε κάτι νέο και άγνωστο γι’ αυτούς/ές.
  7. Δυσκολία στην καταγραφή των στόχων, με αποτέλεσμα ορισμένα σχέδια να είναι ασαφή ή να
  8. περιλαμβάνουν δράσεις λιγότερο σχετικές με τους στόχους.
  9. Δυσκολία στην επιλογή των κατάλληλων κριτηρίων αξιολόγησης της διαδικασίας, ώστε με σαφήνεια και αξιοπιστία να αναδειχθούν τα ποσοτικά δεδομένα και τα ποιοτικά συμπεράσματα (κριτήρια επιτυχίας που δεν συνδέονται με τα εργαλεία «μέτρησής» τους και τις δράσεις υλοποίησης - γενικά ή ασαφή κριτήρια με ισχυρό βαθμό υποκειμενικότητας).
  10. ΣΔ που προσομοίαζαν με προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων (αγωγής υγείας, περιβαλλοντικής εκπαίδευσης κ.λπ. – ασαφής ταυτότητα του ΣΔ – ελλιπής συσχέτιση μεταξύ μέσων εφαρμογής, κριτηρίων επιτυχίας και χρήσης εργαλείων αποτίμησης.
  11. Υποχρέωση υλοποίησης πολλών σχεδίων σε μια σχολική μονάδα στις πολυδύναμες σχολικές μονάδες (ΕΠΑΛ, ΣΕΚ, Μουσικά σχολεία κ.ά.) – επίπτωση στην παρακολούθηση των δράσεων και την ποιότητά τους.
  12. Στα ΓΕΛ, η πίεση για ολοκλήρωση και εμπέδωση της ύλης κατέστησε πιο δύσκολη την ολοκληρωμένη τεκμηρίωση με ερευνητικά εργαλεία αποτίμησης των δράσεων.
  13. Περιορισμένη ανταπόκριση των γονέων σε κάποιες περιπτώσεις. Εξαίρεση αποτέλεσαν οι λίγες περιπτώσεις όπου λειτούργησαν σχολές γονέων.

ΟΙ αντιδράσεις από τα εκπαιδευτικά σωματεία

Σύμφωνα με την έκθεση η πρώτη, ολοκληρωμένη, εφαρμογή του συστήματος:

  • έλαβε χώρα σε μια δύσκολη, απαιτητική χρονιά λόγω των υγειονομικών πρωτοκόλλων (covid-19) αλλά και της εισαγωγής πολλαπλών εκπαιδευτικών αλλαγών/ καινοτομιών
  • συνάντησε έντονες αντιδράσεις από τα εκπαιδευτικά σωματεία
  • δυσκόλεψαν την κατανόηση των βασικών παραδοχών και στοχεύσεων της εσωτερικής αξιολόγησης,
  • παρεμπόδισαν σε κάποιο βαθμό την ετοιμότητα των σχολικών μονάδων να ανταποκριθούν:
  1. στις τυπικές υποχρεώσεις (τήρηση χρονοδιαγραμμάτων, ορθή υποβολή των εκθέσεων) αλλά και
  2. στην ουσιαστική αξιοποίηση των αξιολογικών διαδικασιών προκειμένου να βελτιώσουν, συλλογικά και στοχευμένα, πτυχές του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου.

Πώς αποτυπώθηκε το έργο των σχολείων στις εκθέσεις τους;


Υλοποίηση Δράσεων ανά άξονα

Θετικές προεκτάσεις:

✓  Στην πλειονότητα των ομάδων των εκπαιδευτικών αναπτύχθηκε κλίμα συνεργασίας, διαλόγου και δημιουργικού προβληματισμού, ενισχύοντας τις σχέσεις και αναδεικνύοντας καινούριες δυναμικές των σχολικών μονάδων.

✓  Αναδείχθηκε η ανάγκη για συνεργασία μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας ως μία επαγγελματική σχέση που περιλαμβάνει ισοτιμία και αποδοχή. Τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν αντιμετωπίστηκαν ως παιδαγωγικές προκλήσεις, τις οποίες οι εκπαιδευτικοί των σχολικών μονάδων διαχειρίστηκαν με επαγγελματική συνέπεια.

✓  Σημειώθηκε σε κάποιο βαθμό αλλαγή στάσεων και τροποποίηση εσφαλμένων, ως προς τη λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, παραδοχών.

✓  Διαμορφώθηκαν -στο μέτρο του δυνατού - δίκτυα συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών στις σχολικές μονάδες και δημιουργήθηκαν κοινότητες μάθησης.

✓  Διερευνήθηκαν με τρόπο συστηματικό και συντεταγμένο οι ανάγκες των σχολικών μονάδων σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας τους και αναζητήθηκαν πόροι για την ικανοποίησή τους.

✓Λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών, οι εκπ/κοί πραγματοποίησαν συνεργασίες με κέντρα πρόληψης-προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας - εφαρμογή στοχευμένων δράσεων.

✓ Η αλληλεπίδραση μεταξύ ΣΕΕ - εκπαιδευτικών κινήθηκε σε υψηλά επίπεδα.
✓Παρήχθη ποικίλο εκπαιδευτικό και επιμορφωτικό υλικό και καθιερώθηκαν καλές πρακτικές.

Ενδεικτικά:

  • Αξιοποίηση παιδαγωγικών & διδακτικών πρακτικών για την ένταξη μαθητών με ειδικές
  • εκπ/κές ανάγκες και τη συμπερίληψη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων
  • Σχεδιασμός ενεργειών πρόληψης & διαχείρισης κρίσεων - Δημιουργία Συμβολαίων Τάξης, Ομάδων Διαμεσολάβησης
  • Βελτίωση υποδομών σχολικών μονάδων (αύλειοι χώροι, βιβλιοθήκες, αίθουσες διδασκαλίας, εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων κ.ά.)
  • Εκσυγχρονισμός ψηφιακών υποδομών και επικαιροποίηση της ιστοσελίδας
  • Δημιουργία δικτύου σχολείων με κοινά στοχευμένες παιδαγωγικές προσεγγίσεις.

Σχόλια (24)

Δήμητρα Π.
|

Είμαι διευθύντρια σχολείου αλλά όταν με ρωτούν τί δουλειά κάνω, τους απαντώ πως είμαι η γραμματέας - τηλεφωνήτρια του τάδε Λυκείου...

Φιλόλογος πρώην
|

Το έχω πει πολλές φορές και θα το ξαναπώ άλλη μία:
Η "αξιολόγηση" που εφαρμόζεται αποτελεί πλέον πεδίο επιβολής του κράτους κατά των εκπαιδευτικών και δεν έχει την παραμικρή σχέση με την οποιαδήποτε βελτίωση και αναβάθμιση του σχολείου.
Στην πραγματικότητα το υπουργείο έχει αποφασίσει να υποβαθμίσει τη δημόσια εκπαίδευση προωθώντας την ιδιωτική σε όλα τα επίπεδα, γιατί απλούστατα δεν επιθυμεί να δαπανά τα υψηλά κονδύλια που απαιτούνται για ένα σοβαρό και αποτελεσματικό δημόσιο σχολείο. Για να κρύψει λοιπόν εύσχημα αυτή την ειλημμένη και καταστροφική του απόφαση βρήκε εύκολο άλλοθι την απαξίωση του εκπαιδευτικού λειτουργήματος εκμεταλλευόμενο την αναμενόμενη αντίδραση του κλάδου στην αξιολόγηση (που επιλέχθηκε ερήμην του), για να του φορτώσει έτσι όλες τις εκπαιδευτικές παθογένειες και να ...αποκαλύψει στην κοινωνία τους κακούς, απείθαρχους και ανεπαρκείς εκπαιδευτικούς! Έτσι λοιπόν τώρα τρίβει με ικανοποίηση τα χέρια του δρέποντας τους καρπούς του κοινωνικού αυτοματισμού.

ΕΣΠΑ
|

Αυτοί κάνουν δήθεν ότι μας αξιολογούν κι εμείς κάνουμε δήθεν ότι αξιολογούμαστε... Και τα λεφτά του ΕΣΠΑ να ρέουν....άφθονα!

Ξόανο
|

Δεκάρα τσακιστή για τις λειτουργικές ανάγκες των σχολείων.. Και κοροϊδεύετε τον κοσμάκη ότι κάνετε κι "αξιολόγηση".. Με τις πέτρες πρέπει να σας πάρουν, γονείς, μαθητές, καθηγητές...

Βικη
|

Αξιολογηση... Θεατρο του παραλόγου . Μόνο που κοστίζει χρόνο, χρήμα και κόπο που θα μπορούσε να δοθεί στην τάξη για την βελτίωση του ψυχοσυναισθηματικου, κοινωνικού και γνωστικό επιπέδου των μαθητών. Επίσης για την ανάπτυξη της συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών και γονιών .

Αναστασία
|

Αφήστε την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και ασχοληθείτε με την πλατφόρμα και τις μετεγγραφές των φοιτητών. Τα παιδιά μας αγωνιούν κι εσείς παίζετε με το μέλλον τους. Λυπάμαι πραγματικά για τα χάλια σας

Εκπαιδευτικος
|

Υπηρετώ σε 5 σχολεία κύριοι του υπουργείου, και έχω τμήματα μόνο μονοωρα! Έχω 20 ώρες μονοωρα τμηματα(εσπερινα, Επαλ, Γ Λυκείου). ΠΟΙΟΣ έχει το θράσος να μου μιλήσει για αξιολόγηση; αντε από δω! Δώστε αξιοπρέπεια και μισθούς και μετά ελάτε να συζητήσουμε! Αρκετά με τους άριστους!

Ηλέκτρα
|

Φάγατε και ορισμένα στελέχη...παράπλευρες απώλειες... επιστρέψτε τους πίσω...είναι πολύ λίγοι...

Δ/ντής Ανατ. Αττικής
|

Οι δύο διευθυντές της Ανατ. Αττικής άδικα καθαιρεθηκαν... Εφόσον η αξιολόγηση δεν έχει κλείσει πουθενά... Δε δόθηκε χρόνος... ενημερωση κλπ . Σε άλλες περιφέρειες δεν ξεκίνησαν καν απ' τους διευθυντές

Συνεργασία !
|

Για ποια ανάπτυξη συνεργασίας ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς γίνεται λόγος;
Οι περισσότεροι σύλλογοι διδασκόντων είναι διχασμένοι με την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας.

ΛΕΝΑ
|

Η εκπαίδευση έχει ποικιλία προβλημάτων και εσείς έχετε εστιάσει αποκλειστικά στον εκπαιδευτικό, τιτ οποίου ο μισθός δεν φτάνει να περάσει το μήνα.

ΞΗΛΩΜΑ
|

Όλα τα έργα Κεραμέως είναι προβληματικά,κακοσχεδιασμένα και παράλογα.Εχει γραφτεί από το καλοκαίρι ότι η νυν αξιολόγηση θα κατέρρεε ως τα Χριστούγεννα.Απλά,το λένε με κομψό τρόπο μην εκθέσουν την πρώην.

Χουρδάκης Μιχαήλ
|

Για να δουλέψει η οποιασδήποτε μορφής αξιολόγηση χρειάζεται α) λεφτά β) αξιολόγηση two way (και από πάνω και απο κάτω και γ) κίνητρα και αντικινητρα.

ΠΕ84 ΑΣΕΤΕΜ
|

Μια χαρά δικαιολογίες βρήκε το υπουργείο για να αιτιολογήσει την αποτυχία του, στην προσπάθειά τους να εφαρμόσουν καθολικά την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και ιδιαίτερα να μεθοδεύσει την εφαρμογή της για τους στόχους τους οποίους επιχείρησε να την επιβάλλει (κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων με στόχο μέσω της κατάργησης του χωροταξικού , την συγχώνευση και κατάργηση ορισμένων σχολείων. Την ανεύρεση χορηγών από τους εκπαιδευτικούς για χρηματοδότηση, για να εξασφαλιστούν τα λειτουργικά και άλλα υλικά, ώστε να μην κατηγοριοποιηθει χαμηλά το
σχολείο τους και συρρικνωθεί, έως ότου κλείσει). Κάτι άλλο θα επιχειρήσουν, δε θα σταματήσουν αν δεν τους σταματήσουμε. Από τα αποτελέσματα φαίνεται ότι έχουμε τη δύναμη. Συνεχίζουμε δυνατά!

Γιώργος Ντ.
|

Για να έχει αποτελέσματα οποιαδήποτε αξιολόγηση χρειάζεται: Απλοποιημένες διαδικασίες, σωστή υλικοτεχνική υποδομή, μικρό αριθμό τάξεων, επιμόρφωση αξιολογούμενων και αξιολογητων και εφαρμογή της καθολικά στην εκπαιδευτική κοινότητα και όχι επιλεκτικά στους νεοδιόριστους δοκιμους.

Γιαννα
|

Ότι πιο άχρηστο έχει υπάρξει
Χαρτιά χαρτιά χαρτιά και ουσία μηδέν κανένα όφελος ως προς την μαθητή και τον εκπαιδευτικό
Στην τελική ο ένας κοροϊδεύει τον αλλο
Απορώ ποιος νους το ανακάλυψε
Κρίμα γιατί εκεί στο υπουργείο μιλάνε συνέχεια για ψηφιακή επανάσταση ..αυτή είναι η επανάσταση του χαους στην εκπαιδευτική διαδικασία
Η μάθηση και η διαδικασία προς αυτήν δεν μπορεί να είναι κατευθυνόμενη και χειραγωγουμενη
Τα σχολεία δυστυχώς έχασαν τον λόγο ύπαρξης τους
Χάθηκε η επαφή και η επικοινωνία
Θεωρώ πως όλη αυτή η διαδικασία δεν εξυπηρετεί και βασικά δεν οφείλει κανεναν

Άσχετο αλλά και σχετικό
|

Μαθητεια 2023/2024 όλοι απλήρωτοι.
Μηδέν πληρωμές

Μαρια
|

Σας παρακαλώ, μάθετε τι γίνεται με τις μετεγγραφές των φοιτητών. Μας έχει φάει η αγωνία. Δεν γίνεται να αργεί τόσο. Ποια είναι η δικαιολογία; Εβδομάδες τώρα ακούμε ότι θα γίνει εντός των ημερών.

Πολύ γραφειοκρατία
|

Πράγματι στο σχολείο οι διευθυντές έχουν γίνει γραμματείς. Δεν υπάρχει χρόνος να ασχοληθούν πλέον με τα παιδιά.
Η ύλη είναι τεράστια , συνεχώς γράφουν εκθέσεις, το διάλειμμα όλοι οι εκπαιδευτικοί λείπουν σε επιτηρήσεις και οι υπόλοιποι γράφουν πρωτόκολλα, κ.α. και το γραφειοκρατικό χάος συνεχίζεται όπως εύστοχα ανάφερε συνάδερφος.

Μήτσος
|

Του εκπαιδευτικού έργου που παράγεται στην τάξη, είπαμε. Για να φυσήξει ούριος άνεμος στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια. Αν φυσήξει εκεί, θα πιάσει και τη ΝΔ που αργοπλέει απελπιστικά και όπου να 'ναι θα την προσπεράσει το ΠΑΣΟΚ που ρίχνει κάρβουνο και στις τέσσερις μηχανές. Τώρα που έγινε και αξιωματική αντιπολίτευση...
- Ο ήλιος ο πράσ....

Πολίτης 2024
|

Η αλήθεια είναι ότι το μόνο που κατάφερε το ΥΠΑΙΘΑ είναι να μετατρέψει τη χειρόγραφη γραφειοκρατία σε ψηφιακή γραφειοκρατία.
Ίσως να είναι και πρόοδος για κάποιους.

Χάρης
|

10.000 οικογένειες περιμένουν μια ανακοίνωση για τις μετεγγραφές φοιτητών. Κανείς δεν ξέρει τίποτα στο υπουργείο. Κανένα site δεν ασχολείται κανένα κανάλι τίποτα. Αν αυτό το γεγονός έμπαινε στην αξιολόγηση του υπουργείου δεν θα έπρεπε να υπάρχει κάποια παραίτηση.40 ημέρες καθυστέρηση σε σχέση με πέρυσι και δεν ιδρώνει κανείς και καμία κριτική από τους Έλληνες δημοσιογράφους. Ντροπή σε όλους.Και να μην ξεχάσουν σε αυτά τα παιδιά που θα πάρουν μετεγγραφή έχοντας χάσει το εξάμηνο να τούς μιλήσουν για το ν+2 για να ολοκληρωθεί η κοροϊδία. Χώρα με πολιτική και πολιτικούς χωρίς αξιοπρέπεια και ενσυναίσθηση είναι τελειωμένη.

γραφειοκρατικό ΧΑΟΣ
|

κοψε την αξιολόγηση και φτιάξε-απλοποίησε-εκλογίκευσε τον παραλογισμό σε : πλαίσιο εγγραφών, απουσιών, διαγραφών (στη μη υποχρεωτική), υπηρεσιακές μεταβολές και πολλές παραμέτρους που τα αφορούν αυτά ! σε ένα μήνα όλα θα είχαν μπει σε μια σειρά (με πρωτόκολλα διαδικασιων ) , σε ένα εξάμηνο αποτελέσματα ! αλλά δεν θες να ακούσεις και ασχολέισαι με άσχετους συμβούλους εκτός τάξης , με αναθέσεις και κατασπατάληση πόρων, με ιδεοληψίες-κενοτομίες ατελέσφορες και προβληματικές ! άνοιξε ένα googleform να σε ξεστραβώσουμε για πάμπολλα θέματα οι μάχιμοι. μαθητευόμενοι μάγοι 6 χρόνια , enough !
"Παρήχθη ποικίλο εκπαιδευτικό και επιμορφωτικό υλικό και καθιερώθηκαν καλές πρακτικές" : πού είναι αναρτημένο ; αξιολογημένο ; από σεμινάρια χαζοπρογραμμάτων (τύπου β1) είναι ; διοικητικές πρακτικές και βήματα είναι πουθενά; όλοι κάνουν 2ες και 3ες αναγνώσεις σε απλά θέματα (εγγραφές, απουσίες κλπ), προβληματικά συντεταγμένες και πολλαπλές (χαμένες δεξιά αριστερά) ΚΥΑ , εγκύκλιοι κλπ ! ΜΠΑΧΑΛΟ κοινώς ! Ακόμα, από τον ψηφιακό άλτη ! Ούτε σε μια σειρά δεν έχεις βάλεις τις ισχύουσες διατάξεις ΟΛΕΣ (σε επίπεδο διεθυνσεων , μερικών πδε, σχολειων ή εκπαιδευτικών άπειρες εργατοώρες ξανά και ξανά να φτιάξουν αρχεία κλπ με την κείμενη νομοθεσία , ΕΝΑΣ φορεας δεν μπορεί να το κάνει για όλους; )
ΤΕΛΟΣ : εδώ μέσα έχουν γραφτεί και επισημανθεί κατά καιρούς πολλά ! έναν από τους πολλούς συμβούλους σου να αποδελτιώνει τα σχόλια μπας και βρει κάτι αξιόλογο, έννοια σου και είναι πολλά

ΓΙΑΝΝΗΣ Ν
|

Διαβάζω τις θετικές προεκτάσεις και γελάω. Αλληλούια, αλληλούια, αλληλούια. "Στην πλειονότητα", "αναδείχτηκε η ανάγκη για συνεργασία", "Σημειώθηκε σε κάποιο βαθμό", "Διαμορφώθηκαν, στο μέτρο του δυνατού", "Διερευνήθηκαν ... και αναζητήθηκαν", "Λόγω ιδιαίτερων συνθηκών", όλες αυτές οι εκφράσεις θα μπορούσαν να γραφούν και πριν την αυτοαξιολόγηση ακόμα και χωρίς να διαβάσει κανείς τις άπειρες σελίδες με ατεκμηρίωτες εκθέσεις που γράφηκαν από τους Συλλόγους Διδασκόντων. Εκθέσεις για να δείξουν πως κάτι κάναμε σα σχολείο για να μη μας ενοχλούν οι από πάνω και οι από πάνω για να πουν "ορίστε, τι σπουδαίο έργο παράξαμε!". Πρακτικά για τη λειτουργία των σχολείων και τη βελτίωση της εκπαίδευσης το αποτέλεσμα είναι ΜΗΔΕΝ.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ