Καμία υπηρεσία, κανένα υπουργείο δεν δέχθηκε παρέμβαση από πρεσβεία άλλου κράτους και αν δεχόταν –που δεν δέχτηκε-, παρεμβάσεις ξένων κρατών στις εσωτερικές μας υποθέσεις δεν γίνονται δεκτές, τελεία και παύλα και κατηγορηματικά.
Τη δήλωση αυτή έκανε η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή στη Βουλή, κατά τη σημερινή συζήτηση επίκαιρης ερώτησης του Βουλευτή της Νέας Αριστεράς Αθανάσιου Ηλιόπουλου, σύμφωνα με την οποία:
- Δασκάλα στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Ταύρου έπραξε το αυτονόητο ως παιδαγωγός. Προχώρησε στην ανάρτηση στον χώρο του σχολείου εικαστικών δημιουργιών των μαθητών και μαθητριών με θέμα την ειρήνη. Μεταξύ άλλων, σε αυτές τις εικαστικές δημιουργίες αναφέρεται και το αίτημα του παλαιστινιακού λαού να ζει ελεύθερος.
- Το αποτέλεσμα αυτής της καθ’ όλα θεμιτής πρωτοβουλίας της εκπαιδευτικού ήταν να ξεκινήσει μια διαδικασία πειθαρχικής δίωξης μετά από παρέμβαση του Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δ΄ Αθήνας, πράγμα που επέφερε την έγγραφη κλήση της σε απολογία. Η απολογία έγινε την προηγούμενη εβδομάδα.
Η υφυπουργός Παιδείας απαντώντας στον Βουλευτή της Νέας Αριστεράς, τόνισε τα εξής:
- Το υπουργείο ούτε ενημερώθηκε, ούτε διέταξε, ούτε εκκίνησε, ούτε παρενέβη, γιατί απλούστατα δεν έχει αυτό το δικαίωμα. Και δεν θέλει να το έχει, αλλά δεν το έχει κιόλας.
- Ξέρετε πότε μόνο μπορεί να παρέμβει ο Υπουργός; Σε περίπτωση που είναι επιτακτική ανάγκη δημοσίου συμφέροντος, όπου τότε, με απόφασή του, ως το μονοπρόσωπο ανώτατο όργανο στο οποίο ανήκει ο υπάλληλος μπορεί τότε να διατάξει αναστολή άσκησης καθηκόντων και εν συνεχεία ακολουθεί η πειθαρχική διαδικασία και μέσα σε τριάντα μέρες πρέπει να βγάλει τη σχετική απόφαση. Εδώ δεν έγινε τίποτα από όλα αυτά.
- Θα σας πω λοιπόν πώς προβλέπεται από τον νόμο. Είναι το άρθρο 3 του Προεδρικού Διατάγματος 47/2006. Την αρμοδιότητα την έχει εν προκειμένω ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Και την άσκησε, διότι τη δικαιούται. Το αν είναι ορθό ή όχι, θα το δείξει το αποτέλεσμα. Δεν είναι κάτι στο οποίο εμπλέκεται το Υπουργείο. Επαναλαμβάνω, ούτε μπορεί ούτε θέλει. Όταν ολοκληρωθεί η ΕΔΕ, τότε θα φτάσει το αποτέλεσμά της στον Υπουργό.
- Όπως μας ενημέρωσε ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης επ’ αφορμή της ερώτησής σας, ξεκίνησε την πειθαρχική διαδικασία σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3528 του 2007 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, σύμφωνα με τις οποίες ο εκπαιδευτικός ως δημόσιος υπάλληλος φέρει την ευθύνη για την εκτέλεση και τη νομιμότητα των υπαλληλικών του ενεργειών. Και υπάρχει και ένα ειδικότερο νομικό πλαίσιο για τα καθήκοντα των εκπαιδευτικών.
- Θα σας αναφέρω αυτολεξεί τι προβλέπεται, για να δείτε πόσο σημαντικός και υπεύθυνος είναι ο ρόλος των εκπαιδευτικών, ότι από αυτούς εξαρτάται η πρόοδος, η οικονομική ανάπτυξη, ο πολιτισμός, η συνοχή της κοινωνίας. Εξαρτώνται δηλαδή από την ποιότητα της εκπαίδευσης και κατ’ επέκταση από τη συμβολή και την προσπάθεια των εκπαιδευτικών.
- Οι εκπαιδευτικοί επιτελούν έργο υψηλής κοινωνικής ευθύνης, όπως αναφέρεται verbatim, κύριε συνάδελφε. Και ενημερώνονται όλοι οι εκπαιδευτικοί από τον διευθυντή ότι είναι υποχρεωμένοι να τηρούν τους νόμους, τα διατάγματα, τις αποφάσεις, τις οδηγίες, τις εγκυκλίους, να κάνουν ανακοινώσεις για οποιεσδήποτε ενέργειες με τη σύμφωνη γνώμη του διευθυντή και του συλλόγου των διδασκόντων. Ο υποδιευθυντής ή η υποδιευθύντρια συνεργάζεται με τον διευθυντή, βοηθά στην ομαλή λειτουργία, γιατί αυτός είναι ο κυρίως υπεύθυνος για την ομαλή λειτουργία του σχολείου και τον συντονισμό της σχολικής ζωής. Εκτιμώ ότι για ένα πειθαρχικό παράπτωμα τέτοιο θα ελέγχεται η εκπαιδευτικός για την οποία μας ρωτάτε.
- Θα διευκρινίσω επίσης ότι κατά το θεσμικό πλαίσιο ως χώρος του σχολείου είναι, όχι μόνο αυτός του κτηρίου, αλλά και του προαυλίου και των εισόδων αυτού.
- Άρα, λοιπόν, προχώρησε στην πειθαρχική διαδικασία με ένα θεσμικό εργαλείο το οποίο έχει στα χέρια του, γιατί, κατά τη γνώμη του, υπήρχαν ενδείξεις τέλεσης κάποιου παραπτώματος, με σεβασμό στις αρχές του Δικαίου και τους κανόνες που ορίζονται. Και ο σεβασμός αυτός είναι αμφιμερής. Πρέπει να υπάρχει και από την πλευρά του και από την πλευρά του ελεγχόμενου ή της ελεγχόμενης.
- Αναφέρετε στην ερώτησή σας ότι έχουμε ένα αυστηρά τεχνοκρατικό πλαίσιο αποκενωμένο από παιδαγωγικές λειτουργίες. Θέλω να σας πω ότι εμείς ως υπουργείο Παιδείας δεν ασχολούμαστε ούτε με το Ισραήλ ούτε με την Παλαιστίνη ούτε με τη Ρωσία ούτε με την Ουκρανία, αλλά αναγνωρίζουμε τον θεμελιώδη ρόλο της εκπαίδευσης στο να διαμορφώνει πολίτες με πανανθρώπινες αξίες, τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, τον σεβασμό στην ειρήνη και στην κοινωνική ευαισθησία.
- Η εκπαιδευτική διαδικασία, κύριε συνάδελφε, διαμορφώνει συνθήκες που προάγουν τις αξίες της δημοκρατίας, του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της ειρήνης και της ελευθερίας. Γι’ αυτό και το ΙΕΠ, που είναι ο επιστημονικός μας βραχίονας, εισηγείται αναλυτικά προγράμματα σπουδών, πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών για να εφαρμοστούν στα σχολεία μας μέσω της διδασκαλίας διαφόρων μαθημάτων.
- Πολύ σύντομα, κύριε Πρόεδρε, θα αναφέρω ότι διδάσκεται το μάθημα της κοινωνικής και πολιτικής αγωγής στην έκτη δημοτικού, όπου οι μαθητές μαθαίνουν να σέβονται το δημοκρατικό πολίτευμα, μαθαίνουν για τη διεθνή συνεργασία ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τους διεθνείς οργανισμούς και τα παγκόσμια προβλήματα ανάμεσα στο άτομο, στις κοινωνικές ομάδες και στα κράτη. Στα σχολικά εγχειρίδια του μαθήματος υπάρχουν σαφείς αναφορές για την προαγωγή της ειρήνης. Το ΙΕΠ έστειλε για το σχολικό έτος 2024-2025 οδηγίες προς τους εκπαιδευτικούς να διδάσκουν το μάθημα και να παροτρύνουν τους μαθητές να αναπτύσσουν δραστηριότητες για τα παγκόσμια προβλήματα, φτώχεια, πόλεμος, προσφυγιά, βία, κλιματική αλλαγή, κλιματική κρίση, καταστροφή οικοσυστημάτων, φυσικού περιβάλλοντος, ρατσισμός.
- Στο μάθημα της γλώσσας της έκτης δημοτικού οι μαθητές διδάσκονται κείμενα, για παράδειγμα «Το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ» και το ποίημα «Ειρήνη» του Γιάννη Ρίτσου. Στο μάθημα «Μελέτη περιβάλλοντος» οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν στην κατηγορία «Ευκαιριακές ενότητες» γεγονότα από τη ζωή της ανθρωπότητας με τις θεματικές «Πολεμικές συγκρούσεις που επηρεάζουν τη ζωή και το περιβάλλον ολόκληρου του πλανήτη».
- Θα αναφερθώ πάλι στα εργαστήρια δεξιοτήτων που είναι βραβευμένες βιωματικές θεματικές ενότητες που επίσης διδάσκουν αυτές τις αρχές και τις αξίες που σας ανέφερα και θα ενισχυθούν και από τις Δράσεις Ενεργού Πολίτη που μπαίνουν από τώρα στο πρόγραμμα.
- Άρα λοιπόν όλα αυτά συμπληρώνουν, ενισχύουν και αποδεικνύουν ότι τα σχολικά εγχειρίδια ορθά πραγματεύονται ζητήματα δικαιωμάτων παγκόσμιας ειρήνης, συμπερίληψης και δικαιοσύνης. Αυτό είναι κάτι για το οποίο καμαρώνουμε και σε καμία περίπτωση δεν αναιρείται ούτε από ενέργειες εκπαιδευτικών, είτε συμφωνούμε είτε διαφωνούμε, ούτε από ενέργειες διευθυντών που γίνονται σύμφωνα με το νόμο και σε καμία περίπτωση δεν γίνονται εξωθεσμικές παρεμβάσεις Υπουργών ή άλλων μελών της πολιτικής ηγεσίας.
Δεν τρωμε ολοι τον σανο που μοιραζετε...