Θεόδωρος Χριστόπουλος, Καθηγητής, Τμήμα Χημείας,Πανεπιστήμιο Πατρών
Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της Χώρας μας είναι πώς θα αναχαιτισθεί η συνεχής ροή των φοιτητών προς τη ‘λίμνη’ της ακαδημαϊκής στασιμότητας ώστε, με τα εφόδια που έχουν αποκτήσει κατά την εκπαίδευσή τους, να εισέλθουν έγκαιρα στον επαγγελματικό στίβο, πριν χαθούν οι ευκαιρίες. Το πρόβλημα της συνεχούς δημιουργίας λιμναζόντων φοιτητών είναι πολυπαραγοντικό και έχει τεράστιες συνέπειες, οικογενειακές, κοινωνικές και οικονομικές. Γι’ αυτό απαιτεί άμεση αντιμετώπιση.
Κατά τη γνώμη μου, η αποτελεσματική αναχαίτιση του φαινομένου των λιμναζόντων φοιτητών προϋποθέτει, πρωτίστως, την εκ του σύνεγγυς παρακολούθηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με συγκεκριμένους απλούς, μετρήσιμους δείκτες, οι οποίοι θα δημοσιοποιούνται, ετησίως, στην ιστοσελίδα κάθε πανεπιστημιακού τμήματος.
Δείκτες επιδόσεων ανά εξεταστική περίοδο και μάθημα για τους φοιτητές του τρέχοντος εξαμήνου στο οποίο διδάσκεται το μάθημα
(Τ1) Κατανομή των βαθμών των φοιτητών του τρέχοντος εξαμήνου, δηλαδή του εξάμηνου στο οποίο διδάσκεται το μάθημα (όχι φοιτητών παλαιoτέρων εξαμήνων).
(Τ2) Κατανομή των βαθμών των φοιτητών του τρέχοντος εξαμήνου, συνολικά για τις εξεταστικές περιόδους Ιουνίου/Φεβρουαρίου και Σεπτεμβρίου του τρέχοντος ακαδημαϊκού έτους, στο οποίο διδάσκεται το μάθημα.
(Τ3) Ποσοστό των φοιτητών του τρέχοντος εξαμήνου, οι οποίοι προσήλθαν στις εξετάσεις κατά τις αναμενόμενες εξεταστικές περιόδους (δηλαδή Ιουνίου/Φεβρουαρίου και Σεπτεμβρίου, αθροιστικά, του ακαδημαϊκού έτους, στο οποίο διδάσκεται το μάθημα).
Δείκτες επιδόσεων των αποφοιτησάντων μετά από κανονική διάρκεια φοίτησης (συμπεριλαμβανομένης της περιόδου Σεπτεμβρίου)
Στην περίπτωση που ο αριθμός αυτών των φοιτητών είναι μικρός, τότε συλλέγονται στοιχεία της τελευταίας 5ετίας.
(Α1) Κατανομή των βαθμών όλων των μαθημάτων στο πτυχίο σε σχέση με τον μέσο όρο πτυχίου του φοιτητή.
(Α2) Αριθμός προσπαθειών/μάθημα, δηλαδή πόσες φορές έχει εξεταστεί ο φοιτητής για να λάβει τελικά προβιβάσιμο βαθμό.
(Α3) Ποσοστό των φοιτητών που αποφοιτούν μετά από κανονική διάρκεια φοίτησης
Η πρώτη ομάδα δεικτών (Τ1-Τ3) αναδεικνύει αμέσως τα μαθήματα του τρέχοντος εξαμήνου για τα οποία υπάρχει ιδιαίτερο πρόβλημα στην εκπαιδευτική διαδικασία (σε σύγκριση με όλα τα άλλα μαθήματα του ίδιου εξαμήνου) για τους φοιτητές που φοιτούν κανονικά στο αντίστοιχο εξάμηνο.
Η δεύτερη ομάδα δεικτών (Α1-Α3) εστιάζει στους φοιτητές που έλαβαν πτυχίο/δίπλωμα μετά από κανονική διάρκεια φοίτησης και επομένως ακολούθησαν με συνέπεια το πρόγραμμα σπουδών.
Τα στοιχεία αυτά περιέχουν ισχυρή πληροφορία για την αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Έχω διαπιστώσει ότι οι τυχόν ανεπάρκειες της εκπαιδευτικής διαδικασίας που αναδεικνύονται σε αυτήν την κατηγορία των αποφοίτων είναι οι ίδιες και για τους λιμνάζοντες φοιτητές του Τμήματος. Είναι αυτές οι ανεπάρκειες που αυξάνουν τη ροή των φοιτητών προς τη ‘λίμνη’.
Ο υπολογισμός και η δημοσιοποίηση των παραπάνω διαγνωστικών δεικτών, σε ετήσια βάση για όλα τα μαθήματα, θα οδηγήσει σε έγκαιρες αυτοβελτιωτικές δράσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε κάθε Τμήμα, χωρίς να εκπίπτει η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Ουκ αν λάβεις παρά του μη-έχοντος!
Χαίρετε και αγαλλιάσθε "ότι ο μισθός υμών πολύς" για να κάνουμε και ρύθμιση της κυκλοφορίας.