Η απειλητική φθορά του δημογραφικού για τις ανθρωπιστικές σπουδές

Η μείωση του συντελεστή της ΕΒΕ που επιλέχθηκε από τα πανεπιστήμια, ως πρώτη αντίδραση στο πρόβλημα των κενών θέσεων, είναι προφανώς ατελέσφορη.

25/11/2024

Άκουσε το άρθρο

Του Αποστόλη Δημητρόπουλου*

Από το 2026 και έπειτα τα πανεπιστήμια θα βρεθούν αντιμέτωπα με τις έντονες επιπτώσεις του δημογραφικού προβλήματος και της μεγάλης μείωσης  (38%) των γεννήσεων που σημειώθηκε στη χώρα από το 2010 και μετά (από 119.000 γεννήσεις το 2009 σε 73.000 το 2023). 

Οι σχολές ανθρωπιστικών σπουδών και τα περιφερειακά ιδρύματα αναμένεται να υποστούν τις μεγαλύτερες επιπτώσεις, οι οποίες θα προστεθούν στην μεγάλη μείωση του αριθμού των υποψηφίων (45%) που επιλέγουν την θεωρητική κατεύθυνση στις πανελλαδικές εξετάσεις (από 34.819 το 2012 σε 18.982 το 2023), λόγω πρωτίστως της δύσκολης επαγγελματικής αποκατάστασης των πτυχιούχων. 

Το προϋπάρχον πρόβλημα αναδείχθηκε μετά τη θεσμοθέτηση της ΕΒΕ (2021), καθώς περίπου 20% των υποψηφίων σημειώνει επιδόσεις κάτω από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), με αποτέλεσμα να μείνουν κενές θέσεις ακόμα και σε σχολές ανθρωπιστικών σπουδών σε ιδρύματα της Αθήνας. Επιδεινώθηκε περαιτέρω με τον πολλαπλασιασμό των επιλογών των υποψηφίων, μετά την ενσωμάτωση των ΤΕΙ στα πανεπιστήμια. 

Ας αναλογιστούμε, επομένως, τι θα συμβεί τα προσεχή 10-15 χρόνια, όταν οι υποψήφιοι μειωθούν περισσότερο από 30-40% ακόμη, λόγω του δημογραφικού. Όταν μάλιστα θα έχουν προστεθεί στις επιλογές των υποψηφίων και τα μη κρατικά πανεπιστήμια στα μεγάλα αστικά κέντρα. 

Η μείωση του συντελεστή της ΕΒΕ που επιλέχθηκε από τα πανεπιστήμια, ως πρώτη αντίδραση στο πρόβλημα των κενών θέσεων, είναι προφανώς ατελέσφορη. 

Ούτε μπορούμε να βασιστούμε στις πολιτικές για την αντιμετώπιση του δημογραφικού, του μεγαλύτερου προβλήματος των αναπτυγμένων χωρών του πλανήτη, όταν καμία αναπτυγμένη χώρα δεν έχει κατορθώσει να αυξήσει θεαματικά τις γεννήσεις. 

Είναι βέβαιο ότι τα πανεπιστήμια μας πρέπει να τρέξουν. 

Η προσεχής πενταετία μέχρι το 2030 είναι καθοριστική. 

Η ανάκτηση της ελκυστικότητας των ανθρωπιστικών σπουδών μεταξύ των Ελλήνων μαθητών και το άνοιγμα των πανεπιστημίων στον υπόλοιπο κόσμο είναι μονόδρομος. 

Πώς όμως μπορεί να επιτευχθεί αυτό;

Καταρχάς, η ανανέωση των προσφερόμενων προπτυχιακών προγραμμάτων και των μεθόδων διδασκαλίας στην κατεύθυνση της ενεργούς μάθησης, και η διεύρυνση των επιλογών των φοιτητών, μετά την εισαγωγή τους στις Σχολές, θα βοηθήσουν πολύ στη βελτίωση των επαγγελματικών προοπτικών των αποφοίτων. 

Η προσφορά νέων διεπιστημονικών προγραμμάτων που οδηγούν σε διακριτά πτυχία σε σύγχρονα αντικείμενα, όπως οι ψηφιακές ανθρωπιστικές επιστήμες, και οι συνδυασμοί των ανθρωπιστικών με τις κοινωνικές και άλλες επιστήμες θα είναι επιστημονικά γόνιμοι και επαγγελματικά επωφελείς για τους αποφοίτους.

Προγράμματα όπως οι Κλασσικές Σπουδές, που συνδυάζουν μαθήματα αρχαίας ιστορίας, φιλολογίας, φιλοσοφίας και αρχαιολογίας δεν μπορούν να προσφέρονται μόνο στην αγγλική γλώσσα στους αλλοδαπούς φοιτητές, όπως συμβαίνει ήδη σήμερα. Τα σημερινά στεγανά μεταξύ Τμημάτων, Σχολών και Ιδρυμάτων πρέπει να δώσουν τη θέση τους στις συνεργασίες μεταξύ τους. 

Η στόχευση στην εκπαίδευση και ενηλίκων φοιτητών και ανθρώπων τρίτης ηλικίας είναι επίσης μια επιπλέον δυνατότητα ανάπτυξης. 

Επιπλέον, οι συνεργασίες με τα τμήματα ελληνικών και ανθρωπιστικών σπουδών των πανεπιστημίων της Δύσης και της Ανατολής, τα κοινά ξενόγλωσσα προγράμματα και οι ανταλλαγές φοιτητών είναι επίσης μονόδρομος. 

Ποια σχολή φιλοσοφίας ή αρχαιολογίας στον πλανήτη δεν θα ήθελε να στείλει τους φοιτητές της για μια περίοδο σπουδών σε ένα αντίστοιχο ελληνικό πανεπιστήμιο; 

Οι έδρες ελληνικών σπουδών στο εξωτερικό καθώς και οι Έλληνες επιστήμονες της διασποράς μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην προοπτική αυτή. 

Ακόμη, οι μεσαιωνικές σπουδές και το  Βυζάντιο δεν είναι αποκλειστικά ελληνική κληρονομιά. 

Η περαιτέρω ενίσχυσή τους μπορεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον και από άλλες, κυρίως γειτονικές, χώρες. 

Τα ξενόγλωσσα μαθήματα και προγράμματα μπορούν να αποτελέσουν γέφυρες διεθνών συνεργασιών σε προπτυχιακό επίπεδο που, στη συνέχεια, θα προσελκύσουν διεθνείς φοιτητές στα προγράμματα μεταπτυχιακών και διδακτορικών σπουδών. 

Η ίδρυση και λειτουργία παραρτημάτων στις γειτονικές χώρες των Βαλκανίων είναι μια ακόμη εφικτή διέξοδος, που πέρα από το κύρος των ελληνικών πανεπιστημίων θα αποφέρει σημαντικά γεωπολιτικά οφέλη και στη χώρα. 

Τα ευρωπαϊκά προγράμματα  «Έρασμος» και «Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια», η νεοσύστατη εταιρεία των πανεπιστημίων Study in Greece, οργανισμοί με μεγάλη εμπειρία στις διεθνείς συνεργασίες, όπως το College Year in Athens, οι διεθνείς εκπαιδευτικές εκθέσεις (NAFSA, EAIE, κλπ.), όπως και οι πολλές ξένες αρχαιολογικές σχολές που λειτουργούν ήδη στη χώρα μας μπορούν να αξιοποιηθούν για τη δικτύωση των τμημάτων ανθρωπιστικών σπουδών με τα πανεπιστήμια της Ευρώπης, της Αμερικής, της Ασίας και της Αφρικής. 

Η επιτυχία της προσπάθειας για την επιβίωση των περιφερειακών ιδρυμάτων και των τμημάτων ανθρωπιστικών σπουδών δεν είναι δεδομένη, ούτε εύκολη. 

Από όλα όμως τα αντικείμενα, λόγω της ιστορίας της χώρας, οι ανθρωπιστικές σπουδές έχουν μεγάλες πιθανότητες να πετύχουν, συμβάλλοντας και στην ανάδειξη της χώρας σε διεθνή κόμβο εκπαίδευσης. Ιδίως τώρα που σε πολλές άλλες δυτικές χώρες οι ανθρωπιστικές σπουδές φαίνεται επίσης να υποχωρούν.

Το θεσμικό πλαίσιο των πανεπιστημίων, τα χρηματοδοτικά εργαλεία και τα κίνητρα που διαμορφώθηκαν τα τελευταία χρόνια, μπορούν να βελτιωθούν περαιτέρω, να ενισχυθούν, να  διευκολύνουν περαιτέρω και να υποστηρίξουν τις πρωτοβουλίες των πανεπιστημίων στις παραπάνω κατευθύνσεις. Τα βήματα που έχουν γίνει πρέπει να γίνουν άλματα μεγαλύτερα από την απειλητική φθορά του δημογραφικού που έρχεται. Χρόνος υπάρχει αλλά δεν είναι για χάσιμο.

*Ο Δρ. Αποστόλης Δημητρόπουλος έχει σπουδάσει Φιλοσοφία & Κοινωνικές Σπουδές και έχει διατελέσει Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης

Σχόλια (21)

ΚΓ
|

Προς ΞΕΡΟΛΑ που τα γνωρίζει όλα και θα μας εκθέσει κιόλας.
Μάθε λοιπόν από τα παρακάτω :
Κλάδος ΠΕ 02 Φιλολόγων: [Κωδικός: ΠΕ 02.00]
Πτυχίο Φιλοσοφικού Τμήματος Φιλοσοφικής Σχολής (κωδ. 0201) ή Φιλολογίας (κωδ. 0202) ή Ελληνικής Φιλολογίας (κωδ. 0203) ή Ιστορίας και Αρχαιολογίας (κωδ. 0204) ή Ιστορίας και Εθνολογίας (κωδ. 0205) ή Ιστορίας-Αρχαιολογίας-Κοινωνικής Ανθρωπολογίας με κατευθύνσεις Ιστορίας (κωδ.0206) και Αρχαιολογίας (κωδ.0207) ή Ιστορίας (κωδ.0208) ή Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (κωδ. 0209) ή Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (κωδ. 0210) ή Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών (κωδ. 0211) ή Φιλοσοφίας (κωδ. 0212), ΑΕΙ Πανεπιστημιακού τομέα της ημεδαπής ή ισότιμο και αντίστοιχο ειδικότητας της αλλοδαπής ή πτυχίο Φιλοσοφίας (κωδ. 0213) ή Ιστορίας Αρχαιολογίας (κωδ. 0214) ή Κλασσικών Σπουδών (κωδ. 0215) ή Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών (κωδ. 0216), του Πανεπιστημίου της Κύπρου. Ειδικότερα για τα πτυχία της Κύπρου πριν την πλήρη ένταξη της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση (1.5.2004) δεν απαιτείται αντιστοιχία (π.δ.299/1997 όπως τροποποιήθηκε με το π.δ. 367/2001) ενώ για τα πτυχία τα οποία έχουν χρόνο κτήσης μετά την ένταξή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση απαιτείται ισοτιμία και αντιστοιχία.

ΚΓ
|

Από το ιστορικό-αρχαιολογικό διορίζεται ΚΑΙ ως φιλόλογος μέσω ΑΣΕΠ.

@@26 Νοε 2024 16:13 δεν ισχύει το 35%,μην αναπαράγετε ψεύδη
|

Μισό λεπτό αγαπητέ/ή:
1) Στη Β. Ευρώπη κανονίζει το υπουργείο να εισαχθούν 400 στο τμήμα ενώ χωράνε 100;
2) Στη Β. Ευρώπη τη βάση εισαγωγής τη θέτει κεντρικά Υπουργείο ή κάθε πανεπιστήμιο μόνο του/δική τους;
3) Στη Β. Ευρώπη υπάρχουν αιώνιοι φοιτητές και μπορείς να παραμένεις εγεγγραμένος επ'άπειρον;
4) Στη Β. Ευρώπη σε διώχνουν ή όχι αν δεν τα πας καλά στο 1ο έτος;
5) Στη Β. Ευρώπη είναι εντελώς δωρεάν σπουδές + βιβλία κάθε χρόνο;

Η Ελλάδα παραγεμίζει τα ΑΕΙ με πολύ περισσότερους απ'ότι μπορούν να σπουδάσουν. Η ΕΒΕ είναι ένα ελάχιστο μέτρο ώστε να διασφαλίζεται ότι αν οι δεξιότητες και η επίδοσή μου είναι αρκετά χαμηλότερη από το μέσο όρο, ο φορολογούμενος δε θα σκάει λεφτά για να πειραματιστώ με σπουδές που μάλλον δε θα τελειώσω ποτέ.

@ΚΓ από το ιστορικό αρχαιολογικό ΔΕΝ πας φιλόλογος έλεος...
|

Από το ιστορικό αρχαιολογικό βγαίνεις ιστορικός αρχαιολόγος, καμία απολύτως σχέση με φιλολογία. Ούτε να διδάξουν μπορούν ούτε έχουνε καμία σχέση. Ο καθένας εδώ πέρα για να κάνει την προπαγάνδα του βγαίνει και γράφει ό,τι θέλει. Για όνομα του Θεού υπάρχουμε και εμείς που ξέρουμε και θα σας εκθέσουμε, προσέξτε τι γράφετε.

26 Νοε 2024 16:13 δεν ισχύει το 35%,μην αναπαράγετε ψεύδη
|

Αυτά είναι ψεύδη που κυκλοφορούν από δεξίούς κύκλους που θέλουνε να δικαιολογήσουν την εβε, το 35% δεν ισχύει σε καμία περίπτωση στην Βόρεια Ευρώπη, σας παρακαλώ πολύ μην αναπαραγετε ψεύδη γιατί εκτίθεστε επειδή υπάρχουμε και εμείς που ζούμε στο εξωτερικό και ξέρουμε. Το εκπαιδευτικό σύστημα της βορείου Ευρώπης είναι απίστευτο, εξανθρωπισμένο, τεχνολογικά προχωρημένο, φιλικό, και η Ελλάδα δεν το αγγίζει ούτε στον ύπνο της γιατί εδώ έχουμε ένα τακτοποιήσουμε συντεχνίες και ανέργους εκπαιδευτικούς. Ο κόσμος μπαίνει πολύ εύκολα στο πανεπιστήμιο και τελειώνει πολύ εύκολα γιατί θεωρούν ότι οι μορφωμένη πολίτες είναι η βάση για μία καλύτερη χώρα/κοινωνία. Επίσης δεν υπάρχει ρατσισμός κατά των τεχνιτών όπως στην Ελλάδα. Ό,τι πρεστίζ έχει ένας π.χ πολιτικός μηχανικός έχει και ένας τεχνίτης γιατί όλοι θεωρούνται εξίσου απαραίτητη και χρήσιμη πράγμα που στην Ελλάδα είναι όνειρο θερινής νυκτός. Εσύ ο ίδιος καταφέρεσαι υποτιμητικά πλαγίως κατά των τεχνικών επαγγελμάτων λέγοντας ότι "δεν μπορεί ο καθένας να τελειώσει πανεπιστήμιο" οπότε το κακό ξεκινάει από εσάς τους ίδιους. Το πανεπιστήμιο από τα τεχνικά επαγγέλματα μέχρι όλες τις υπόλοιπες ειδικότητες οφείλει επιβάλλεται και πρέπει να είναι προσβάσιμο σε όλους τους πολίτες ακόμη και αν δεν το τελειώσουν ποτέ γιατί η γνώση όποια κατεύθυνση και να διαλέξει κανείς, χτίζει τις βάσεις για μία καλύτερη κοινωνία. Εδώ όμως πλέον προωθείται η μόρφωση να είναι για λίγους και το σχολείο διώχνει τα παιδιά αντί να τα τραβάει.

Γιωργος
|

Αχ η στατιστική είναι αντικείμενο δύσκολο για εμμονικους δεξιούς
Όσο και να γράψουν οι μαθητές στις πανελλαδικές
Είτε γράψουν όλοι μηδέν είτε γράψουν όλοι αριστα η ΕΒΕ θα αφήσει εκτός σχολών περίπου το 1/3 των υποψηφίων
Φυσικά αν οι θέσεις είναι λιγότερες από τα 2/3 των υποψηφίων η ΕΒΕ δεν έχει αντίκρυσμα
Αλλά μην το συνεχίσω θα μπερδεύουν χειροτερα

@ εβε
|

Στο εξωτερικό περνάει στα πανεπιστήμια ένα ποσοστό 35%, εδώ έχουμε το αντίθετο. Δεν μπορούν όλοι να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις μιας σχολής πανεπιστημίου. Βέβαια στην Ελλάδα υπάρχουν τμήματα και τμήματα. Όμως η ΕΒΕ έκοψε φαινόμενα όπως πχ μαθηματικό Κρήτης προ ΕΒΕ με 4.000 μόρια και βαθμό μαθηματικών 0.
'Οποιος δεν μπορεί να ανοίξει βιβλίο υπάρχουν και οι ελιές. Και δε το λέω υποτιμητικά..

@εβε
|

Αν το 33% δεν έπιασε την ΕΒΕ σημαίνει ότι το 33% έγραψε χαμηλότερα από το 80% του μέσου όρου όλων των εξεταζόμενων. Οπότε ναι, αν είσαι τοσο χαμηλότερα από το μέσο όρο ο φορολογούμενος δε θα ξοδέψει τα λεφτά του για να σπουδάσω δωρεάν. Αν το παιδί σου ή το παιδί μου ήταν μαθητής του 5/20 δε θα δίναμε τα λεφτά μας να τον γράψουμε σε Ιατρική ή Πολυτεχνείο, θα του προτείναμε άλλες λύσεις. Τώρα που τα λεφτά είναι "του κράτους" όλοι θέλουν να είναι λαρτζ, "περάστε κόσμε". Λυπάμαι, όχι. Η ΕΒΕ ήταν το καλύτερο που έχει συμβεί εδώ και πολλά χρόνια. Αν κάποια τμήματα μένουν άδεια να σκεφτουν και να σκεφτούμε αν πρέπει να υπάρχουν ή αν πρέπει να έχουν 100 εισακτέους αντί 50. Δεν είναι αυτοσκοπός να περνάνε όλοι στις σχολές ακόμη και αστοιχείωτοι, δεν είναι αυτός ο ρόλος της ανώτατης εκπαίδευσης πουθενά στη Γη.

ΚΓ
|

Από 20 τμήματα του μηχανογραφικού βγαίνουν φιλόλογοι κάθε έτος. Δεν είναι λογικό να υπάρχει κορεσμός; Αυτό που χρειάζεται είναι κατάργηση τμημάτων και αριθμητικός ορθολογισμός ανά τμήμα.
Η ΕΒΕ έχει κόψει - και καλώς - εισακτέους με πολύ χαμηλά μόρια.
Ακόμα κι έτσι όμως στο τελευταίο τμήμα του μηχανογραφικού ιστορίας-αρχαιολογίας ο τελευταίος μπήκε με 8.650 μόρια. Τι είδους φιλόλογος θα είναι αυτός που εισέρχεται με βαθμολογίες κάτω από τη βάση; Θα διδάξει δηλ. φιλολογικά μαθήματα όταν ο ίδιος δε μπορεί να λέγεται φιλόλογος;

εβε
|

θεσπισες την εβε, αφήνοντας εκτός ΑΕΙ το 33% και τώρα αναζητάς τροπους να αυξηθούν οι εισακτεοι; παράξενη προσέγγιση...

Αυτά που προτείνετε αγαπητέ μου είναι ασπιρίνη σε πονόδοντο
|

Ένας μέτριος μαθητής που μετα βίας περνάει τις πανελλήνιες δεν θα μπορέσει έτσι κι αλλιώς να τελειώσει το πανεπιστήμιο, οπότε δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να υπάρχει η ΕΒΕ, θα τον ξεβγάλει το ίδιο το σύστημα αργότερα. Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν σχολές που η εβε είναι υψηλότερη από τις βάσεις πράγμα παράλογο.Οι όλο και αυξανόμενες χαμηλές επιδόσεις των μαθητών οφείλονται στην παρακμή και στον απολιθωματικό - απωθητικό χαρακτήρα του Ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, πράγμα για το οποίο κανείς δεν μιλάει γιατί αυτή η κατάσταση βολεύει πολλούς. Το πρόβλημα στην προκειμένη περίπτωση δεν είναι η εβε αλλά ότι οι ανθρωπιστικές σπουδές έτσι όπως είναι δομημένες συγκεκριμένα στην Ελλάδα, δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στη σύγχρονη εποχή και είναι ξεπερασμένες.Η Θεωρητική είναι εργοστάσιο παραγωγής κουρασμένων παπαγάλων και πτυχίων ανεργίας. Σας το λέει άτομο 3ης Δέσμης το 98 και τώρα Θεωρητικής, χρόνια μετά. Πχ, η Ελλάδα που έπρεπε να έχει ανασκαφές σε κάθε γωνιά και να είναι κοιτίδα εκπαίδευσης, το ιστορικό αρχαιολογικό της είναι εργασία ανεργίας. Νομική, θα καταλήξεις ασκούμενος σε ένα γραφείο για χρόνια να δακτυλογραφείς πρωί μεσημέρι βράδυ για 800€. Απο ψυχολόγους έχουμε πήξει, και θέλει χρόνια να κάνεις προϋπηρεσία και να μπορέσεις να ανοίξεις γραφείο. Φιλολογίες,νηπιαγωγοί και δημοτική εκπαίδευση θα περιμένεις να διοριστείς χρόνια. Ειδική αγωγή κάτι γίνεται προς το παρόν αλλά πολλά άτομα δεν κάνουν για αυτή τη δουλειά και μετά τα παρατάνε λόγω των δυσκολιών και της φύσης του επαγγέλματος, και γενικά ατελείωτη παπαγαλία παπαγαλία παπαγαλία παπαγαλία. Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος εκτός κι αν κάποιος πηγαίνει για φιλόλογος, να μαθαίνουμε αρχαία και λατινικά σε τόσο ακραίο όγκο ύλης, είναι απλά αχρείαστο. Στο εξωτερικό αυτά θεωρούνται ειδικά μαθήματα επιλογής για συγκεκριμένες σχολές. Πλέον η Θεωρητική είναι καταφύγιο όσων δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις θετικές και ζουν μόνο για παπαγαλία, λυπάμαι αλλά αυτή είναι η αλήθεια. Πόσους ανέργους φιλόλογους, μαθηματικούς και φυσικούς πια να αντέξει αυτή η χώρα; Πόσο θα συντηρούμε την παραπαιδεία εξοντώνοντας οικονομικά τις ελληνικές οικογένειες υπονομεύοντας το δημοσιο εκπαιδευτικό σύστημα, γιατί δεν έχουμε πώς και που να τους βολέψουμε; Δεν υπάρχει φως στο τούνελ για τις Ανθρωπιστικές.

Polar_Fish
|

Εχουμε Τμηματα Φιλολογιας με κενες θέσεις. Πόσοι πραγματικα ενδιαφέρονται για πτυχιο νεων ελληνικών στο εξωτερικό ώστε να καλυφθουν οι εκατονταδες κενες θέσεις? Ποιός είπε οτι οι ανθρωπιστικές επιστήμες δεν εχουν κριση στο εξωτερικό?

ΜΑΘΗΤΕΣ ΘΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ;
|

Μιλάτε για τους φοιτητές των ανθρωπιστικών σπουδών. Πρώτα θα πρέπι βέβαια να υπάρχουν μαθητές προς διδαχή.... Από εκεί πρέπει να ξεκινήσει ο σχεδιασμός. Εκτός αν πάμε στο μοντέλο δάσκαλος ανά μαθητή...

Ξεχάσατε κάτι
|

Ωραία αυτά με τη φιλολογία και τις κλασσικές σπουδές, αλλά ξεχάσατε να μας πείτε ΠΟΥ ΘΑ ΕΡΓΑΣΤΟΥΝ όλοι αυτοί. Τα 80'ς τελειώσανε. Όλοι ξέρουμε ότι η τεράστια πλειοψηφία όσων σπουδαζαν φιλολογίες κλπ έλπιζαν σε μόνιμο διορισμό στο Δημόσιο, συνήθως στην Εκπαίδευση. Δε χρειάζεται να βγαίνουν χιλιάδες τέτοιοι στην αγορά εργασίας κάθε χρόνο, οι θέσεις είναι περιορισμένες και λογικό είναι να το πήραν επιτέλους χαμπάρι μαθητές και γονείς και να μην έχει τόση ζήτηση, ειδικά αν μιλάμε για περιφερειακά τμήματα "μακριά".

Ναι, οι κλασσικές σπουδές και τα φιλολογικά είναι ΠΟΛΥ ΣΠΟΥΔΑΙΑ, αλλά για ένα περιορισμένο αριθμό φοιτητών. Δεν ήταν ποτέ κάτι "μαζικό" στην ιστορία του πανεπιστημίου, πολύ απλά γιατί δεν ήταν "παραγωγική" επιστήμη όπως π.χ. Πολυτεχνεία, Νομικές, Ιατρικές και άλλα "πρακτικά" επαγγέλματα. Ρίξτε μια ματιά στην ιστορία του Πανεπιστημίου από το 18ο αιώνα και μετά να δείτε τι εννοώ. Ποιός σπούδαζε φιλοσοφία, φιλολογία, κλασσικές σπουδές; Κανένας που προσδοκούσε να εξασφαλίσει τα προς το ζην από αυτά! Μόνο μέλη των ανώτερων κοινωνικο-οικονομικών τάξεων. Μπορεί στην Ελλάδα να δημιουργούσαμε τεχνητή ζήτηση με εργοδότη το κράτος κάποιες δεκαετίες, αλλά κάποτε όλα ισορροπούν.

ΠΕ02
|

Αξιότιμε κ. Δημητρόπουλε,
Ποια ακριβώς είναι η στόχευση των προτάσεών σας; Να επιβιώσουν τα περιφερειακά τμήματα; Φτάσαμε στο σημείο, λόγω της πληθώρας των σχολών ανθρωπιστικών σπουδών και επομένως τις πολύ χαμηλές βάσεις, οι φοιτητές/τριες τους όχι απλώς να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της σχολής τους, αλλά να μη γνωρίζουν καν ορθογραφία. Όταν ένας φοιτητής εισάγεται σε τμήμα Φιλοσοφικής με 12 και 13, αυτό σημαίνει ότι αγνοεί ακόμη και τη δομή μιας παραγράφου. Κι αυτό το εντοπίζουμε ακόμη και στο Καποδιστριακό και στο ΑΠΘ. Αυτό που βλέπω είναι ότι με πρόσχημα το δημογραφικό, γίνεται προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών τμημάτων μέσω συμπράξεων. Οι ανθρωπιστικές σπουδές δεν κινδυνεύουν από την έλλειψη φοιτητών. Είναι ήδη πάρα πολλοί, όπως και οι απόφοιτοί τους. Κινδυνεύουν από τη λογική της ελάσσονος προσπάθειας κατά την εισαγωγή στις σχολές και την αντιμετώπισή τους ως "φτηνές" σχολές από την πολιτεία.

τα λέγαμε και πριν από τον δάσκαλο τον δρ
|

για τα δημοτικά και τα κοινωνικοοικονομικά θα πει που καίνε περισσότερο;
έχει σπουδάσει Φιλοσοφία & Κοινωνικές Σπουδές : δάσκαλος δεν είναι; δεύτερα-τρίτα πτυχία όλοι πήραν μετά για ανελιξη (διορισμούς σε ΓΓ δεν ... αλλά ελπίζουμε )

Φ.
|

Καιρός είναι να τελειώνουμε με τις "ανθρωπιστικές" επιστήμες, δηλαδή επιστήμες χωρίς επαγγελματική αποκατάσταση (γιατί λένε θεωρητικούρες που δεν εφαρμόζονται) που δημιουργήθηκαν μόνο και μόνο για να δημιουργούμε φοιτητές, επιστήμονες και τμήματα.

Α καλά
|

Δεν φταίει το δημογραφικό κ. Δημητρόπουλε, απλώς μοιράζετε πτυχία εφαρμοσμένης ανεργιολογίας.

marketing
|

Τα σημαντικά επιτεύγματα των ελληνικών ΑΕΙ στην εκπαίδευση, έρευνα, καινοτομία, σύνδεση με κοινωνία, εξωστρέφεια κλπ κλπ είναι κρίμα που δεν προβάλλονται επαρκώς και δεν λειτουργούν μέσα από ένα ολοκληρωμένο marketing plan για τη δημιουργία ισχυρών brands. Αν κάποιος σταθεί κάπου στο Παρίσι, Ρώμη, Σικάγο και ρωτήσει τους περαστικούς να ονοματίσουν έστω και ένα ελληνικό πανεπιστήμιο, ενδέχεται να απογοητευτεί. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει Branding. Το να γνωρίζουν οι καθηγητές μεταξύ τους τα πανεπιστήμια που υπάρχουν ανά τον κόσμο αυτό δεν είναι branding είναι υποχρέωση. Το ζήτημα είναι να αλλάξει το Perception (για το ελληνικό ΑΕΙ) που υπάρχει στον κόσμο, τον ακαδημαϊκό αλλά κυρίως τον απλό κόσμο, τον δυνητικό σπουδαστή. Οι στρατηγικές καλές είναι αλλά κάποιος πρέπει να ενημερώσει ότι η συγγραφή σοβαρής στρατηγικής εδράζεται μόνο στη στρατηγική μάρκετινγκ. Αν και όταν γίνει κατανοητή η αναγκαιότητα και η έννοια του σοβαρού ζητήματος του μάρκετινγκ (και όχι απλά διαφήμισης) και όταν στη συγγραφή νομοσχεδίων συμμετέχουν μοντέρνα και κυρίως αποτελεσματικά μυαλά, τότε ίσως να υπάρχει ελπίδα επιβίωσης στο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον!

ΑΣΠΡΗ ΚΙΜΩΛΙΑ
|

Δάσκαλος είναι.

Μήτσος
|

Αυθαίρετα συμπεράσματα για επαγγελματική αποκατάσταση, φρούδες ελπίδες, όλα αποτέλεσμα του ισχυρού σοκ που υπέστη εκείνη την αποφράδα ημέρα όπου οι φωνές στον τρίτο όροφο ακούστηκαν μέχρι την Κηφισίας!

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ