ΣτΕ για νόμο "Κεραμέως":Τα όργανα του ΔΟΑΤΑΠ δεν έχουν, προδήλως, το απαιτούμενο για κάθε υποβαλλόμενο τίτλο σπουδών επιστημονικό υπόβαθρο για να εκφέρουν τις αναγκαίες κρίσεις

Το ζήτημα της συνταγματικότητας διατάξεων του ν. 4957/2022, παραπέμφθηκε από το Γ΄ επταμελές Τμήμα στην Ολομέλεια του ΣτΕ

28/11/2024

Ενημερώθηκε: 28/11/2024, 18:32

Άκουσε το άρθρο

Το Γ΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας με την 1845/2024 απόφαση της επταμελούς σύνθεσης παρέπεμψε στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου το ζήτημα της συνταγματικότητας διατάξεων του ν. 4957/2022, με τις οποίες μεταβλήθηκε το πλαίσιο  ακαδημαϊκής αναγνώρισης τίτλων σπουδών της αλλοδαπής που ίσχυε με τον ν. 3328/2005.

Α) Το Δικαστήριο έκρινε ότι οι διατάξεις του ν. 4957/2022, με τις οποίες θεσπίζεται διαδικασία ακαδημαϊκής αναγνώρισης αλλοδαπών τίτλων σπουδών και ορίζονται τα αρμόδια για τη διενέργεια των σχετικών κρίσεων όργανα, δεν συνιστούν ρυθμίσεις πρόσφορες για την επίτευξη του επιδιωκομένου από τον νομοθέτη σκοπού που συνίσταται στην ανεύρεση της εγγενούς αξίας των τίτλων αυτών και την ουσιαστική σύγκρισή τους με τους αντίστοιχους τίτλους σπουδών που απονέμονται από τα ελληνικά ΑΕΙ. 

Και τούτο, διότι τα όργανα του ΔΟΑΤΑΠ στα οποία ανατίθεται η αρμοδιότητα αυτή δεν έχουν, προδήλως, το απαιτούμενο για κάθε υποβαλλόμενο τίτλο σπουδών επιστημονικό υπόβαθρο προκειμένου να εκφέρουν τις αναγκαίες για την αναγνώριση αυτή επιστημονικές και τεχνικές κρίσεις· να αποφανθούν, δηλαδή, σχετικά 

α) με τις ουσιαστικές διαφορές που προκύπτουν μεταξύ των αλλοδαπών τίτλων σπουδών με τους αντίστοιχους («συγκρίσιμους» προς αυτούς) ημεδαπούς τίτλους,

β) με τους λόγους για τους οποίους οι εν λόγω διαφορές δεν μπορούν να αντισταθμιστούν από γνώσεις και δεξιότητες που αποκτήθηκαν στο πλαίσιο των αλλοδαπών προγραμμάτων σπουδών, 

γ) με το αν είναι δυνατή η κάλυψη των διαφορών αυτών από την επιβολή αντισταθμιστικών μέτρων και 

δ) με την επιλογή των κατάλληλων αντισταθμιστικών μέτρων (γραπτή εξέταση μαθημάτων, διπλωματική εργασία πρακτική εξάσκηση ή συνδυασμός αυτών).

Ο Πρόεδρος, λόγω της δυνατότητάς του να αποφαίνεται μόνος επί παντός τίτλου πρώτου κύκλου σπουδών που υποβάλλεται προς αναγνώριση, ενώ ο ίδιος έχει εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία στα γνωστικά αντικείμενα του δικού του μόνον επιστημονικού κλάδου.

Οι αξιολογητές, λόγω των μειωμένων προσόντων, προς απόδειξη της επιστημονικής τους εξειδίκευσης για την ουσιαστική επεξεργασία αιτήσεων ακαδημαϊκής αναγνώρισης αλλοδαπών τίτλων· 

Το Δ.Σ., ενόψει της σύνθεσής του - 4 μέλη Καθηγητές Πανεπιστημίου χωρίς καθορισμό της επιστημονικής τους εξειδίκευσης και 3 μέλη «υψηλόβαθμα διοικητικά στελέχη αυξημένων προσόντων δημοσίου ή ιδιωτικού τομέα» ή «πρόσωπα εγνωσμένου κύρους με αυξημένα ειδικά προσόντα». 

Ως εκ τούτου, κατά την ομόφωνη γνώμη του Τμήματος, οι διατάξεις των άρθρων 303 παρ. 2, περ. β΄, υποπερ. ββ΄ και παρ. 3, 309 παρ. 2, 310 παρ. 4 και 311 παρ. 1 – 3 του ν. 4957/2022 που θεσπίζουν τις ανωτέρω ρυθμίσεις έρχονται σε αντίθεση προς τα άρθρα 4 παρ. 1, 5 παρ. 1 και 16 του Συντάγματος που κατοχυρώνει την αρχή της πλήρους αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ.

Β) Επίσης, κρίθηκε, κατά πλειοψηφία, ότι οι παράγραφοι 3 και 8 του άρθρου 311 παραβιάζουν το άρθρο 16 του Συντάγματος:

  •  η πρώτη, κατά το μέρος που παρέχει το δικαίωμα στους παραπεμπόμενους προς εξέταση από το ΔΟΑΤΑΠ να επιλέγουν ελευθέρως το Τμήμα ΑΕΙ της ημεδαπής στο  οποίο επιθυμούν να εξεταστούν και 
  • η δεύτερη, κατά το μέρος που επιβάλλει στα ΑΕΙ η εν λόγω εξέταση να γίνεται «σε αριθμό τουλάχιστον ίσο με το δέκα τοις εκατό (10%) των εισακτέων στα αντίστοιχα Τμήματα κατά το συγκεκριμένο ακαδημαϊκό έτος» και, μάλιστα, σε περίπτωση παράλειψης της υποχρεώσεως τους αυτής, με την απειλή επιβολής σε βάρος των αρμοδίων οργάνων ποινικής και πειθαρχικής κύρωσης λόγω παράβασης καθήκοντος. 

Τούτο δε, διότι η εν λόγω συνταγματική διάταξη (άρθρο 16) δεν επιβάλλει μόνον στον κοινό νομοθέτη, κατά τη θέσπιση των σχετικών διατάξεων, η αξιολόγηση των αλλοδαπών τίτλων σπουδών να γίνεται από πρόσωπα αρκούντως εξειδικευμένα στα γνωστικά αντικείμενα των εν λόγω τίτλων, αλλά επιβάλλει, επίσης,  σ’ αυτόν να προβλέπει στο νόμο, όπως εν προκειμένω, ανώτατο όριο για τις καθ’ έκαστο ακαδημαϊκό έτος επιτρεπόμενες παραπομπές ενδιαφερομένων προς εξέταση, το οποίο, όμως, ευλόγως, χάριν της προστασίας της εύρυθμης λειτουργίας και του σεβασμού της πλήρους αυτοδιοικήσεως των ΑΕΙ, δεν δύναται να υπερβαίνει ποσοστό 10% επί των κατά το ίδιο ακαδημαϊκό έτος εισαγομένων σε κάθε σχολή ή τμήμα ΑΕΙ  (πρβλ. ΣτΕ 1251/2015 Ολομ.). 

Εν προκειμένω, αντιθέτως, η συνδυασμένη εφαρμογή των ανωτέρω ρυθμίσεων [ελεύθερη επιλογή Τμήματος ΑΕΙ από τους παραπεμπόμενους προς εξέταση από το ΔΟΑΤΑΠ - υποχρέωση του ΑΕΙ να δεχθεί προς εξέταση αριθμό παραπεμπομένων τουλάχιστον ίσο με το δέκα τοις εκατό (10%) των εισακτέων], οδηγεί ουσιαστικώς σε υποχρέωση εξέτασης απεριόριστου δυνητικά αριθμού παραπεμπομένων προς εξέταση σε συγκεκριμένο ΑΕΙ, χωρίς να επιτρέπεται στα όργανα αυτού να εκτιμήσουν αν και σε ποιο βαθμό επιτρέπουν οι λειτουργικές δυνατότητες του ΑΕΙ τη διενέργεια εξετάσεων εντός συγκεκριμένου ορίου, απειλούμενα, άλλως, με επιβολή πειθαρχικών και ποινικών κυρώσεων για διάπραξη του αδικήματος της παράβασης καθήκοντος. 

Κατά την μειοψηφούσα γνώμη, οι ανωτέρω ρυθμίσεις δεν έρχονται σε αντίθεση προς το άρθρο 16 του Συντάγματος, διότι εξυπηρετούν σκοπούς δημοσίου συμφέροντος (αποφυγή υπέρμετρης καθυστέρησης της διαδικασίας ακαδημαϊκής αναγνώρισης και συσσώρευσης μεγάλου αριθμού εξεταζομένων σε μια εξεταστική περίοδο), ενώ, κατά την αληθή έννοια της σχετικής διάταξης, η υποχρέωση αυτή των ΑΕΙ αφορά ποσοστό “μέχρι” το 10% των εισακτέων.

Σχόλια (10)

@ΔΕΠ
|

Δεν τον αφήνουν. Δεν πρέπει να φανεί ότι η Κεραμέως, "το αγαπημένο μας παιδί" τα έκανε θάλασσα. Αντί λοιπόν να καταργήσουν τον αποτυχημένο νόμο προσπαθούν με πάνω από 100 δημοσιευμένες διορθώσεις να τον κάνουν να τρέξει.... αμ δε...

Major
|

Ένα ερώτημα, παρακαλώ προς όσους δύνανται να συνεισφερουν: για εγγραφή σε αει σε πρόγραμμα διδακτορικών σπουδών, απαιτείται για τον μεταπτυχιακό τίτλο, ισοτιμία δοαταπ η αρκεί αυτή του ατζέντα? Ορισμένες προκηρύξεις αναφέρουν το ένα, άλλες τίποτα. Υποχρεος

Φιλόλογος πρώην
|

Αυτή είναι η λογική ακολουθία των πραγμάτων. Κάτι ανάλογο ελπίζω να συμβεί και με την ανεξήγητη σπουδή Πιερρακάκη για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, ασχέτως αν κάποιοι εδώ σχολιαστές νιώθουν άνετα με την όλη μεθόδευση σίγουροι ότι ήδη έχει ελεγχθεί η συνταγματικότητα του νόμου!

ΔΕΠ
|

Ο πιο αποτυχημένος και προβληματικός νόμος στην ιστορία των ΑΕΙ. Δεν έχει κομματική χροιά αυτό που λέω, απλά αυτό δείχνει η εμπειρία. Τη μια αυτό με το ΔΟΑΤΑΠ, την άλλη οι περίφημες διατάξεις για την εκλογή των διοικήσεων στα ΑΕΙ, και τόσα άλλα. Το λυπηρό είναι ότι και ο επόμενος υπουργός αντί να τα αλλάξει άμεσα (βλέποντας τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν - βούιζε ο τόπος) το άφησε να σέρνεται έτσι...

Μήτσος
|

@ DOG
Ευτυχώς που τηρούμε διαχρονικά τους όλους τους συνταγματικούς. Για φαντάσου να μην τηρούνταν κι αυτοί;

MIT
|

Πέτυχε, δεν έτυχε...

DOG
|

Αυτό συμβαίνει όταν γίνονται νόμοι που δεν ακολουθούν το Σύνταγμα , αλλά κάποιες προσωπικές ( πιθανώς και εμμονικές ) απόψεις...

Αντε και εις ανώτερα
|

Να παίρνει και σειρά ο νόμος του τεχνο-άριστου Πιερρακάκη για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, που κουρελιάζει το σύνταγμα.

Μήτσος
|

Όταν το μυαλό είναι στις αυλές και στις σχολικές αθλοπαιδιές, φυσιολογική ειναι η αποστολή τέτοιων νομοσχεδίων για ψήφιση.
- Κι αυτή η μανία που είχε με το πινκ-πονκ και τη φωτογραφική μηχανή…

ΑΡΙΣΤΗ
|

Τα λέγαμε και τα γράφαμε εδώ στο φιλόξενο esos πολλάκις,ό,τι κι αν έκανε η Αρίστη και η ομάδα της ήταν προβληματικό,παράλογο κι ανεφάρμοστο και κάθε τόσο θα αναδεικνύεται και ένα παρόμοιο περιστατικό κραυγαλέας αστοχίας ειδικά νομικής φύσεως.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ