Οι Μαθητικοί Διαγωνισμοί και Ολυμπιάδες ως άτυπες μορφές Εκπαίδευσης – Το Μέλλον (;)

02/12/2024

Ενημερώθηκε: 02/12/2024, 11:03

Άκουσε το άρθρο

Του Γεωργ. Θεοφ. Καλκάνη, ομότ. Καθηγ. ΕΚΠΑ

Οι Πανελλήνιοι Μαθητικοί Διαγωνισμοί και οι Διεθνείς Ολυμπιάδες έχουν αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια σε δύο από τις σημαντικότερες μορφές της άτυπης / μη τυπικής Εκπαίδευσης (και) στη χώρα μας, κυρίως στα γνωσιακά αντικείμενα των φυσικών επιστημών και της ψηφιακής τεχνολογίας.

Στους Μαθητικούς Διαγωνισμούς οι διοργανωτές τους και –κατ’ επέκταση–  το εκπαιδευτικό σύστημα έχουν την ευκαιρία και τη δυνατότητα αναζήτησης / εφαρμογής και αξιολόγησης νέων θεματικών και πρακτικών. Παράλληλα, οι μαθητές/τριες, οι εκπαιδευτικοί και τα σχολεία που συμμετέχουν έχουν την ευκαιρία και δυνατότητα συγκριτικής αξιολόγησής τους σε ένα ευρύτερο του σχολείου τους πλαίσιο.

Με τη συμμετοχή της χώρας μας σε Διεθνείς Μαθητικές Ολυμπιάδες, που γίνεται μέσω των διαγωνισμών στην τελευταία λυκειακή τάξη, εμπλουτίζεται το εκπαιδευτικό μας σύστημα –σχεδιαστές και εκπαιδευτικοί– με νέες, σύγχρονες και άμεσης εφαρμογής και αξιολόγησης προτάσεις, αξιοποιώντας  συγχρόνως ένα μέτρο σύγκρισης και κανονικοποίησής του με ό,τι συμβαίνει διεθνώς.

(Και) οι δύο συναγωνιστικές διαδικασίες διοργανώνονται από επιστημονικές / εκπαιδευτικές εταιρείες και ενώσεις –σε συνεργασία συχνά με πανεπιστημιακά τμήματα κοινού γνωσιακού αντικειμένου–. Με επιτυχία έως τώρα, μετά από υποχρεωτική έγκριση (ή/και την αιγίδα) του Υπουργείου Παιδείας  / ΙΕΠ, με βάση επιστημονικά και εκπαιδευτικά κριτήρια ή προϋποθέσεις για διαφανείς διαδικασίες και χωρίς οικονομικές επιβαρύνσεις των γονέων, αλλά και την επικύρωση των διαδικασιών και των αποτελεσμάτων των διαγωνισμών.

Προτείνεται –και ελπίζεται– η διατήρηση και στο μέλλον των κριτηρίων και προϋποθέσεων για όλους τους Διαγωνισμούς (ή/και άλλων διοργανώσεων σχολικών δραστηριοτήτων) ώστε να διασφαλίζεται η αξιοπιστία, η εγκυρότητα, η ποιότητα και η διατήρηση (χωρίς απαξίωση) αυτής της επιτυχούς έως τώρα μορφής / εκδοχής της μη τυπικής εκπαίδευσης (και) στη χώρα μας (…).

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (4)

Πλατάρος Γιάννης
|

Οι μαθητικοί διαγωνισμοί πλην εξαιρέσεων, είναι διαγωνισμοί ανίχνευσης ταλέντων.
Γίνονται και φροντιστηριακά μαθήματα προετοιμασίας.
Πάντα για λίγους....
Οι Πανελλήνιες είναι άλλος διαγωνισμός με το πιο μεγάλο ποσοστό απευθυνσης.....

Καθηγητής Μαθηματικών
|

Οι διαγωνισμοί είναι καλοί αλλά είναι για λίγους. Τουλάχιστον στην τωρινή τους μορφή. Δεν είναι τρόπος για να μάθει Μαθηματικά ο μέτριος ή ο κάτω-του-μετρίου μαθητής, με τίποτα. Ως "μορφή εκπαίδευσης" για τους άριστους μαθητές, ναι. Για τους υπόλοιπους δεν προσφέρουν κάτι, είναι απλά "κινέζικα".
Αν θέλουμε να επεκτείνουμε την εκπαίδευση προς τέτοιες κατευθύνσεις ή θα πρέπει να υπάρχουν διαγωνισμοί σε πολλαπλά γνωστικά επίπεδα (δύσκολο) ή να αλλάξουμε κάποτε τη διδασκαλία των μαθηματικών στο σχολείο από αυτή την τελείως ανόητη (κατά την άποψή μου) προσέγγιση που ακολουθούμε τόσες δεκαετίες και που έχει φτάσει στο σημείο να παράγει μαθηματικά αναλφάβητους, ακόμα και ανάμεσα στους μαθητές που παίρνουν μεγάλους βαθμούς.

Προβληματισμένος
|

Το πρόβλημα είναι ότι θα πρέπει να διασφαλιστεί τον κύρος των διαγωνισμών, με κριτήρια που εγγυώνται ότι υπάρχει, κατά το δυνατόν, ορθή αξιολογική κρίση και δεν πουλάμε ελπίδες ή μοιράζουμε αριστεία, εισπράτοντας χρήματα ή μαζεύοντας πελάτες.
Είναι απαραίτητο η Πολιτεία να εξασφαλίσει ότι οι οργανωτές των διαγωνισμών και ειδικά αυτών που η διάκριση σε ¨Ολυμπιάδες" οδηγεί σε απευθείας εισαγωγή σε ΑΕΙ έχουν τα εχέγγυα εγγυρότητας και αξιοπιστίας.

Μήτσος
|

Ξεκινούν από το Δημοτικό και συνεχίζονται στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο. Είναι μία από τις αξιόλογες εξωσχολικές δράσεις που υπάρχουν για τους φιλομαθείς μαθητές και κυρίως γι' αυτούς που διακρίνονται στα σχολικά μαθηματικά και στη φυσική. Να υποστήριξουμε αυτά τα παιδιά στηρίζοντας αυτούς τους θεσμούς, αλλά να μην ξεχνάμε και τα υπόλοιπα και κυρίως αυτά που χρειάζονται ενισχυτική διδασκαλία για να μπορέσουν να ξεπεράσουν τις αναπόφευκτες γενικές μαθησιακές δυσκολίες, που εμφανίζονται συχνά στο εκπαιδευτικό μας σύστημα για διάφορους λόγους. Προέχει περισσότερο η βελτίωση της ομοιογένειας των σχολικών τμημάτων του Γυμνασίου και του Λυκείου.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ