Τα θέματα του Σχεδίου Νόμου που παρουσίασε ο Κ. Πιερρακάκης στο υπουργικό Συμβούλιο

Θα ενισχυθεί ο ρόλος του Διευθυντή του Σχολείου στη λήψη αποφάσεων για συγκεκριμένες κατηγορίες ζητημάτων.

23/12/2024

Ενημερώθηκε: 23/12/2024, 17:46

Άκουσε το άρθρο

Ενίσχυση της αυτονομίας των σχολείων, Διεθνές Απολυτήριο,  Πρότυπα  Αθλητικά  Σχολεία  Κέντρα Μελέτης και  Ωνάσεια Σχολεία,  είναι τα σημαντικότερα θέματα που θα περιλαμβάνει το Σχέδιο Νόμου για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, το οποίο  παρουσίασαν ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης και η υφυπουργός Ζέττα Μακρή , σήμερα, στο υπουργικό Συμβούλιο.

Ειδικότερα, το Σχέδιο Νόμου θα ορίζει τα εξής:

Ενίσχυση της αυτονομίας των σχολείων

Θα ενισχυθεί ο ρόλος του Διευθυντή του Σχολείου στη λήψη αποφάσεων για συγκεκριμένες κατηγορίες ζητημάτων.

Πρότυπα Αθλητικά Σχολεία

Πιλοτική ίδρυση δύο (2) «Πρότυπων  Αθλητικών Γυμνσίων» και δύο (2) «Πρότυπων  Αθλητικών  Λυκείων», με έδρα  την Αθήνα και  Θεσσαλονίκη,  από  τον Σεπτέμβρη του 2026, με στόχο τη δημιουργία  δεκατριών (13) Πρότυπων  Αθλητικών Σχολείων (Π.Α.Σ.), ένα σε κάθε περιφέρεια της χώρας  για μαθητές και μαθήτριες που επιτυγχάνουν εξαιρετικές αθλητικές επιδόσεις.

Α. Τα Πρότυπα Αθλητικά Σχολεία (ΠΑΣ) αφορούν μαθητές / τριες με υψηλές αθλητικές επιδόσεις, αρτιμελείς ή με αναπηρίες. Το ελάχιστο επίπεδο για την επιλογή τους στα Πρότυπα Αθλητικά Σχολεία είναι «μέλος της (ηλικιακά αντίστοιχης ή ανώτερης) προ – εθνικής ομάδας». 

Β. Οι μαθητές και οι μαθήτριες των ΠΑΣ επιλέγονται κατ’ έτος, κατόπιν πρότασης εκάστης Αθλητικής Ομοσπονδίας προς την ΚΕΕ ΠΑΣ. 

Γ. Οι μαθητές και οι μαθήτριες των ΠΑΣ ακολουθούν το προπονητικό πρόγραμμα της οικείας αθλητικής ομοσπονδίας με εξειδικευμένους προπονητές και προπονήτριες, εντός του ωρολογίου προγράμματος του οικείου ΠΑΣ όπου αυτό είναι δυνατόν, κατόπιν πρότασης εκάστης Αθλητικής Ομοσπονδίας προς την ΚΕΕ ΠΑΣ, με σχετική απόφαση της δεύτερης. 

Δ. Το  Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., μετά από εισήγηση της «Κ.Ε.Ε. Π.Α.Σ.», με απόφαση του/της Υπουργού Παιδείας που δημοσιεύεται σε ΦΕΚ οπωσδήποτε πριν την 31η Ιανουαρίου εκάστου έτους (εξαιρουμένου του έτους ίδρυσης του πρώτου ΠΑΣ), καθορίζει για το επόμενο σχολικό έτος: 

1.    τις σχολικές μονάδες 
2.    το βαθμό εισαγωγής, τα κριτήρια παραμονής, τον αριθμό των μαθητών 
3.    τα αθλήματα 
4.    εξ’ αποστάσεως διδασκαλία 

Υπενθυμίζεται ότι στα Αθλητικά Σχολεία μπήκε "λουκέτο", μετά από 30 χρόνια λειτουργίας των,  τον Ιούλιο του  2011, ενώ σε αυτά    φοιτούσαν συνολικά 12.060 μαθητές .

Η αιτιολογία που δόθηκε από την τότε Κυβέρνηση , γι΄ αυτή την απόφασή της, ήταν ότι  το κόστος τους  θεωρείται  πολύ υψηλό και επιπλέον  τα Αθλητικά Σχολεία κρίθηκαν  αντιπαραγωγικά για τον αθλητισμό και αντιπαιδαγωγικά για την εκπαίδευση.

 Ωνάσεια Σχολεία

Κύρωση Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Κοινωφελούς Ιδρύματος «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Σ. ΩΝΑΣΗΣ» και του Ελληνικού Δημοσίου για την ίδρυση και λειτουργία των Δημοσίων Ωνασείων Σχολείων  

Κέντρα Μελέτης

Ο Κ. Πιερρακάκης βάζει τάξη στα αρρύθμιστα εδώ και χρόνια Κέντρα Μελέτης, θέτοντας αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις αδειοδότησης και λειτουργίας 

Με ρυθμίσεις αντίστοιχες με αυτές που λειτουργούν σήμερα τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών, προσαρμοσμένες  στην ιδιαιτερότητα της ηλικία των μαθητών Δημοτικού θα αδειοδοτούνται τα Κέντρα Μελέτης για μαθητές Δημοτικού.

Θα δημιουργηθούν δύο Μητρώα , το ένα για τους ιδιοκτήτες των Κέντρων Μελέτης και το άλλο για τους εκπαιδευτικού που θα διδάσκουν σε αυτές τις δομές.

Η  κτηριακή άδεια λειτουργίας θα χορηγείται από τον ΕΟΠΠΕΠ, ενώ στα Κέντρα Μελέτης θα διδάσκουν εκπαιδευτικοί που θα είναι ενταγμένοι στο υπό δημιουργία Μητρώο.

Για τα ήδη λειτουργούντα Κέντρα Μελέτης θα δοθεί χρόνος για να προσαρμοστούν στις νέες προϋποθέσεις που βάζει το Σχέδιο Νόμου.

Διεθνές Απολυτήριο

Σύμφωνα με πληροφορίες του esos , το Σχεδιο Νόμου θα προβλέπει:

  • Θεσμοθέτηση και λειτουργία από τον Σεπτέμβριο του 2026 σε πολύ περισσότερα από 6 Πρότυπα Λύκεια τμημάτων Διεθνούς Απολυτηρίου.
  • Οι κάτοχοι του Διεθνούς Απολυτηρίου  θα εισάγονται στα ελληνικά Πανεπιστήμια με μοναδικό κριτήριο την βαθμολογική επίδοση που θα αναγράφεται στο απολυτήριο. Δεν απαιτείται δηλαδή η συμμετοχή στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
  • Ωστόσο οι  θέσεις θα είναι περιορισμένες κι επιπλέον των του αριθμού εισακτέων των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
  • Τα τμήματα των  ελληνικών  δημόσιων Πανεπιστημίων  θα καθορίζουν τα ίδια τον αριθμό θέσεων για κατόχους Διεθνούς Απολυτηρίου. Για παράδειγμα  η Ιατρική Αθήνας μπορεί να ορίσει δύο θέσεις.
  • Το υπουργείο εξετάζει επίσης και το ενδεχόμενο τα ίδια τα τμήματα των δημόσιων Πανεπιστημίων να ορίζουν και πρόσθετα κριτήρια. Ωστόσο αυτή η σκέψη μάλλον εγκαταλείπεται.
  • Στα ελληνικά δημόσια Πανεπιστήμια θα μπορούν να εγγράφονται και οι αλλοδαποί με την προϋπόθεση ότι θα κατέχουν  πιστοποιητικό ελληνομάθειας.

16 ερωτήσεις απαντήσεις,

Τo esos ετοίμασε 16 ερωτήσεις απαντήσεις, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, δεδομένου ότι ο σχετικός νόμος θα εκδοθεί πριν τη λήξη του τρέχοντος σχολικού έτους.

Ερ. Πότε θα γίνει η εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου / International Baccalaureate Diploma Programme (IBDP) στα ελληνικά Πρότυπα Λύκεια.

Απ. Τον Σεπτέμβριο του 2026 οι μαθήτριες και οι μαθητές σε τουλάχιστον πέντε Πρότυπα Λύκεια της χώρας θα έχουν τη δυνατότητα της επιλογής μεταξύ του IB ή του ισχύοντος συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια.

Ερ. Σε ποιες περιοχές θα λειτουργήσει το ΙΒ;

Απ. Στις σκέψεις του υπουργείου Παιδείας είναι η επιλογή των 5 Πρότυπων ΓΕΛ ναί γίνει από Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Ερ. Στα υπόλοιπα Πρότυπα ΓΕΛ;

Απ. Η εφαρμογή του IB στα α 5 Πρότυπα ΓΕΛ θα είναι σε πειραματικό επίπεδο.  Σταδιακά, ανάλογα με την πρόοδο λειτουργίας , το  International Baccalaureate (IB) θα εφαρμοστεί σε όλα τα Πρότυπα Λύκεια της χώρας (σήμερα τα Πρότυπα είναι 21).

Ερ. Οι μαθητές θα πληρώνουν δίδακτρα;

Απ. Όχι, στα δημόσια ΓΕΛ η φοίτηση των μαθητών στα τμήματα με πρόγραμμα σπουδών IB, θα είναι δωρεάν.

Ερ. Για τη φοίτηση των μαθητών σε τμήματα IB παίζουν  ρόλο  και το επίπεδο μάθησης;

Απ. Το ΙΒ είναι ένα απαιτητικό πρόγραμμα σπουδών που βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν κριτική σκέψη καθώς και δεξιότητες ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων.

Ερ. Ποιοι θα εισάγονται στα τμήμα IB;

Απ. Στα  International Baccalaureate (IB)θα εγγράφονται στη Β' Λυκείου, μόνο μαθητές προερχόμενοι από την Α' Λυκείου των Πρότυπων ΓΕΛ.

Ερ. Δηλαδή, μαθητές των   κλασικών ΓΕΛ ή των ΕΠΑΛ δεν θα μπορούν να εγγράφονται;

Απ. Οχι. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες οι μαθητές θα προέρχονται αποκλειστικά από τα Πρότυπα ΓΕΛ.

Ερ.Μαθητές από άλλα Πρότυπα ΓΕΛ θα μπορούν να διεκδικήσουν θέσεις; Για παράδεγμα εάν υποθέσομε ότι στην Αττική λειτουργήσει το IB σε ένα Πρότυπο, οι μαθητές των άλλων Πρότυπων θα μπορούν να δεκδικήσουν θέσεις;

Απ. Είναι κάτι που μελετά το υπουργείο Παιδείας. Ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί.

Ερ. Πότε θα  ανακοινωθεί ο σχετικός νόμος;

Απ. Στις προθέσεις του υπουργού  Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη είναι ο νόμος να έχει ψηφιστεί πριν τη λήξη του σχολικού έτους, ώστε οι μαθητές των Πρότυπων ΓΕΛ που θα φοιτήσουν, στο σχολικό έτος 2025-26 στην στην Α'  τάξη των Πρότυπων ΓΕΛ, να γνωρίζουν το  σχετικό νομικό πλαίσιο το οποίο θα εφαρμοστεί από τον Σεπτέμβριο του 2026.

Ερ. Το International Baccalaureate (IB) που θα αναγνωρίζεται;

Απ. Αναγνωρίζεται από Πανεπιστήμια και ακαδημαϊκά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο.

Ερ. Σήμερα σε πόσες χώρες εφαρμόζεται;

Απ. Εφαρμόζεται σε  περίπου 6.000 σχολεία σε 150 χώρες. Από αυτά τα μισά σχεδόν είναι δημόσια.

Ερ.  Στην Ελλάδα γιατί καθυστερήσαμε τόσο πολύ να εφαρμόσουμε το International Baccalaureate (IB) στα δημόσια σχολεία;

Απ Η πρώτη εισήγηση εισαγωγής του στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έγινε στα μέσα της δεκαετίας του ‘90. Το Διεθνές Απολυτήριο (International Baccalaureate- IB) νομοθετήθηκε για πρώττη φορά το 1995 , επί πρωθυπουργίας Γιώργου Παπανδρέου. Ο νόμος έδινε τη  δυνατότητα να εφαρμοστεί τόσο στα ιδιωτικά όσο και στα  δημόσια σχολεία .

Ωστόσο , εφαρμόστηκε  μόνον στα  ιδιωτικά σχολεία .

Ερ.  Ποια  ιδιωτικά σχολεία στην Ελλάδα παρέχουν  σήμερα το IB ;

Απ. Σήμερα στην Ελλάδα το  Διεθνές Απολυτήρια  παρέχεται από ιδιωτικά σχολεία και συγκεκριμένα από τα εξής:

  • ISA The International School of Athens 
  • American Community Schools of Athens, 
  • Κολλέγιο Ανατόλια
  • Campion School, 
  • Εκπαιδευτήρια Κωστέα-Γείτονα,
  • Εκπαιδευτήρια Δούκα, 
  • Εκπαιδευτήρια Γείτονα, 
  • Κολλέγιο Αθηνών, 
  • Ιόνιος Σχολή, 
  • Εκπαιδευτήρια Λαμπίρη, 
  • Pinewood American International School, 
  • Εκπαιδευτήρια Πλάτων, 
  • St. Catherine’s British School, 
  • Pierce και 
  • Σχολή Μωραΐτη.  

Ερ.  Πόσοι μαθητές παρακολουθούν το IB;

Απ. Εκτιμάται ότι στην  Ελλάδα   παρακολουθούν  μαθήματα του Διεθνούς Απολυτηρίου περίπου χίλιοι μαθητές.

Ερ.  Ποιοι μαθητές  παρακολουθούν το πρόγραμμα του IB

Απ. Το πρόγραμμα του IB  είθισται να το παρακολουθούν  μαθητές που  δεν επιθυμούν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις,  και να εγγραφούν σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.

Επιπλέον με τον τελευταίο νόμο δίνεται η δυνατότητα στου κατόχους του   IB     να εγγράφονται στα υπό ίδρυση στην Ελλάδα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια, χωρίς να απαιτείται η συμμετοχή τους σε Πανελλαδικές Εξετάσεις, κάτι που αποτελεί προϋπόθεση για τα υπόλοιπα  ελληνόπουλα.

Ερ.  Στα ελληνικά δημόσια ΑΕΙ μπορούν να εγγραφούν οι κάτοχοι του IB ;

Απ. Με τη σημερινή ελληνική νομοθεσία  το απολυτήριο ΙΒ δεν γίνεται δεκτό στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια . Ωστόσο  μελετάται το ενδεχόμενο να εισάγονται οι κάτοχοι του διεθνούς απολυτηρίου σε περιορισμένο αριθμό θέσεων  ελληνικών ΑΕΙ  που θα ορίζονται σε συνεργασία με τα τμήματα.

Σχόλια (5)

Παλιό πρόβλημα .. από φιλελεύθερο
|

Θα ενισχυθεί ο ρόλος του Διευθυντή του Σχολείου στη λήψη αποφάσεων για συγκεκριμένες κατηγορίες ζητημάτων.
Ποιές είναι αυτές οι συγκεκριμένες κατηγορίες ζητημάτων;
Εκεί που απαιτούνται γρήγορες αποφάσεις είναι λογικό η εξουσία να δίδεται στο Διευθυντή. Ο Διευθυντής επιπλέον είναι υπεύθυνος για την νομιμότητα των αποφάσεων του συλλόγου επομένως πρέπει να έχει την απαιτούμενη εξουσία. Ο Διευθυντής επίσης πρέπει να μπορεί να υποκαταστήσει τον Σύλλογο Διδασκόντων όταν αυτός για ένα οιονδήποτε λόγο δεν θέλει ή δεν μπορεί να ασκήσει τη δικαιοδοσία του.
φιλελεύθερος

βασιλειος
|

Οι εκπαιδευτικοί είναι υπάλληλοι μεν, παιδαγωγοί υψηλών προσόντων (μεταπτυχιακά, διδακτορικά) δε, πολλές φορές με περισσότερα αντικειμενικά αλλά και πραγμαικά προσόντα από τους διευθυντές τους. Είναι απαράδεκτο να δίνονται συνεχώς εξουσίες στον διευθυντή ο οποίος αν είναι απόλυτος και άκαμτπος και δεν μπορεί να χειριστεί κατασατάσεις (κάτι που τα συμβούλια επιλογής δεν μπορούν να το καταλάβουν) καταλήγει το κλίμα στο σχολίο νοσηρό και τοξικό... αντίθετα εξουσίες πρέπει να δοθούν στον σύλλογο

Πλατάρος Γιάννης
|

Είναι εντυπωσιακή η πρωτοβουλία αν και ο υπουργός δεν πήρε άδεια από Ελμε.
Για την Αγωγή για τον συνάδελφο:
Αγω σημαίνει οδηγώ, καθοδηγώ. Είμαι ιστρουχτορας της νεολαίας...
Ποιος είμαι;
Η συντριπτική πλειονότητα της κοινωνίας.Υπερανωκομματων.
Εκεί που οδηγώ τη νεολαία είναι η κρατούσα επιστημονική αλήθεια;
Όχι απαραίτητα! ...Στην επιστημονική αλήθεια οδηγούν τα Πανεπιστήμια. Η κοινωνία μπορεί να κάνει και λάθος. Αλλά προάγει τις αξίες της, τις κοινές.
Την.ανδρεια, την αλήθεια, την λογική, την εργατικότητα, την προσπάθεια, τον σεβασμό, την πίστη την φιλοπατρία, την αγάπη για ελευθερία, την ελεύθερη σκέψη, την φιλοσοφία, την μουσική, τον χορό, την τέχνη, τα μαθηματικά, την γλωσσική επάρκεια, την φιλοπατρία, φιλιστορία, φιλομάθεια, φιλαληθεια, φιλότιμο, αν γαπη για συνάνθρωπο.
Προφυλάσσει τους μαθητές από ανιστορητο ιδεολογήματα, ψέματα, υπερβολές, φανατισμό, αμετροεπεια, έλλειψη μέτρου γενικά....
Δεν κάνει λαίκισμο, δεν κολακεύει την νεολαία, δεν την επιστρατεύει.Δεν την αφήνει αδέσποτη ανέλεγκτη,
Όλα τα παραπάνω φαντάζουν ανελεύθερα.....
Η κοινωνία, θεωρεί σωστή την κατάργηση της λογικής ως μάθημα.
Δημοκρατικό αγώνα την κατάληψη.
Καθήκον την ανυπακοή στους νομούς....
Καλό είναι να μην αναφέρουμε κοινά παραδείγματα στον κόσμο των ενηλίκων
Άρα δεν γίνεται τίποτα αν η κοινωνία θεωρεί φυσιολογική την απόκλιση...

.

ΑΡΙΣΤΕΙΑ
|

Ας κάνει κρίσεις στελεχών πρώτα που βρίσκονται στην ίδια θέση από το 2011και μετά ας εξαγγείλει όσα σχέδια νόμου θέλει,αφού όλοι ξέρουν ότι τίποτα δεν θα γίνει.

Βασιλης ΠΕ3
|

50 χρόνια “ράβε ξήλωνε" αλλά καμια "εκπαιδευτική μεταρρύθμιση" δεν έφερε αποτέλεσμα
Η αγωγή στο σχολείο έχει εγκατληφθεί
Προσφέρει το εκπαιδευτικό μας σύστημα την απαιτούμενη μόρφωση των αυριανών της πολιτών;

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ