Πρόταση : Δημιουργική ανάγνωση συνόλων ραψωδιών των ομηρικών επών

30/12/2024

Άκουσε το άρθρο

Πέτρος Δημητρακόπουλος
Φιλόλογος, Υποδ/ντής στο Μουσικό Σχολείο Ιλίου
ΜΑ Διαπολιτισμική Επικοινωνία, ΜΔΕ Δημόσιο Δίκαιο & Δημόσια Πολιτική

Με σκοπό την ενίσχυση της φιλαναγνωσίας στους εφήβους προτείνουμε τη δημιουργική ανάγνωση συνόλων ραψωδιών της «Οδύσσειας» και της «Ιλιάδας» στην Α΄ και Β΄ Γυμνασίου αντίστοιχα. Η «Οδύσσεια» και η «Ιλιάδα» είναι Λογοτεχνία κλασική.   

Προς αυτή την κατεύθυνση, χρειάζεται να συζητήσουμε για το πώς θα μπορούσαμε να αντικαταστήσουμε τη μετάφραση της «Ιλιάδας» από τον Ιάκωβο Πολυλά με νεότερη, πιο εύληπτη νοηματικά.

Σχετικά με την «Οδύσσεια», οι οδηγίες διδασκαλίας του Ι.Ε.Π. προσδιορίζουν περιληπτική αναδιήγηση για τις ραψωδίες ι-ν και ρ-ω, με την εξαίρεση της ανάγνωσης και της αναλυτικής επεξεργασίας κάποιων αποσπασμάτων. Στο πρώτο σύνολο (ι-ν), εξιστορούνται από τον Οδυσσέα οι περιπέτειές του από την Τροία ως το νησί των Φαιάκων. Οι οδηγίες της διδασκαλίας τυλίγουν με πέπλο την αφήγηση των περιπετειών μπροστά στα μάτια των μαθητών/μαθητριών και δεν παρέχεται η ευκαιρία της δημιουργικής ανάγνωσης και συζήτησης για υποθέσεις της ζωής: (ενδεικτικά) πώς λαμβάνονται οι αποφάσεις, η έννοια της ευθύνης, η τόλμη για διακινδύνευση, πώς διίστανται λογική και συναισθήματα πολλές φορές. Στο δεύτερο σύνολο (ρ-ω), όσα εκτυλίσσονται στο ανάκτορο του Οδυσσέα, αφού εκείνος έχει επιστρέψει στην Ιθάκη, δημιουργούν «ατμόσφαιρα αστυνομικού μυθιστορήματος / θρίλερ περί δικαιοσύνης», την οποία είναι δύσκολο να προσλάβουν συνολικά με δημιουργική ανάγνωση οι μαθητές/ μαθήτριες για συζήτηση σχετικά με αξίες και ηθική. 

Παρόμοιες οδηγίες για περιληπτική αναδιήγηση δίνονται σχετικά με τις περισσότερες ραψωδίες της «Ιλιάδας». Οι μαθητές/μαθήτριες δεν έχουν την ευκαιρία να διαβάσουν σύνολα ραψωδιών του έπους και να αντιληφθούν τις συνεχείς μεταβάσεις από τις συζητήσεις στις μάχες και από τις μάχες στις συζητήσεις, καθώς και την πολυκύμαντη τροπή της πολεμικής σύγκρουσης Αχαιών-Τρώων, με διελκυστίνδα εμπάθειας-ορθοκρισίας. 

Η δημιουργική ανάγνωση συνόλων ραψωδιών των ομηρικών επών μπορεί να συνδυαστεί με την (πρόταση για) ανάγνωση έργων της ελληνικής και παγκόσμιας λογοτεχνίας που δημιουργήθηκαν με έμπνευση από τα δύο έπη, σε μία πρακτική εφαρμογή της διακειμενικότητας, της διασύνδεσης κειμένων σε θεματικό διάλογο. 

Σχόλια (5)

@Χίλια κιλά παράπονο
|

Δε διαφωνούμε επί της ουσίας. Με το "χίλια κιλα γραμματική και συντακτικό" εννοώ ότι υπερβολικά μεγάλο κομμάτι του χρόνου (και των τεστ, ασκήσεων κλπ) αφορά γραμματική κλίση ρημάτων, και συντακτικό. Και ελάχιστο την ανάγνωση και κατανόηση κειμένων. Ολόκληρων κειμένων, όχι 2 παραγράφους εδώ 5 στίχους εκεί. Αναφέρομαι στο συνολικό "οικοδόμημα" των Αρχαίων στο σχολείο. Προφανώς δεν μπορούν όλοι οι μαθητές να καταφέρουν τα ίδια, αλλά *είναι* εφικτό να βγείς μετά από 6 χρόνια σε Γυμνάσιο και Λύκειο και α) να μπορείς να διαβάσεις και να καταλάβεις έστω και σε γενικές γραμμές Αρχαίο κείμενο, β) να έχεις διαβάσει *ολόκληρα* λίγα από τα πολύ σημαντικά κείμενα και έργα. Απλά δε γίνεται με την ανόητη (κατά τη γνώμη μου) προσέγγιση που ακολουθείται εδώ και 10ετίες.

Χίλια κιλά παράπονο
|

τα βιβλία είναι άθλια και οι επιλογές ύλης , αλλά και το σχόλιο εκτός πραγματικότητας ! Χίλια κιλά γραμματικής και συντακτικού : πού τα είδες; οι μαθητές δεν διαβάζουν τίποτα ! μόνο για τα αρχαία λέω το εξής : και από μετάφραση ήταν άθλια και βαρετά μερικά (λάθος επιλογές ) και τα καλύτερα βιβλία (μεχρι να γράψουν άλλα , αν μπορέσουν ) είναι η πρώτη σειρά γυμνασίου αρχαίων με ωραία κείμενα και αποφθεγματα και του Μουμτζάκη το καταπληκτικότερο βιβλίο ! τα παιδιά ας μαθάινουν και κανενα κείμενο απεξω , δεν βλαπτει , καμια προσευχή , το μυαλό θέλει γυμναστική ! δεν μπορούν όλοι να έχουν μυαλό ξυράφι, δεν μπορούν , ούτε το σχολείο μπορεί να τους κάνει φωστήρες- αυτή η μανία και ο μαξιμαλισμός είναι φαιδρός για όσους είναι χρόνια στα σχολεία, ας σοβαρευτούμε . αναλφαβητοι πολλοί, αλλά είναι απλό να λυθει, αν σοβαρευτούμε.

γλαυκα εις αθήνας
|

αυτά (απλοϊκή και συνηθισμένη πρόταση) και άλλα καλύτερα κάνουν εδώ και χρόνια πολλοί στα σχολεία... (και μιλάμε για 20 και 30 χρόνια πριν)
μου θυμίζει υπουργάρες που μιλάνε για καινοτομίες σε πράγματα που γίνονται χρόνια πριν ασχοληθούν με το χαρτοφυλάκιο
θα τρελαθούμε !
ο εν λόγω κύριος εδώ θα αναρτήσει; υπάρχουν περιοδικά σχετικά κλπ αποθετήρια. εκεί μπορεί να βρει πολλές προτάσεις
αν το κάνει και "αναλόγιο" (ας ψάξει τι σημαίνει, απορώ που δεν το αναφέρει σε τέτοια πρόταση), θα απογειώσει την πρότασή του ! τι διαβάζουμε !

Παράπονο
|

Έχοντας φτάσει τα 50 και έχοντας μια δουλειά στην οποία κερδίζω το ψωμί μου γράφοντας, δεν μπορώ να μην "κλάψω" τα σχολικά χρόνια και τις χαμένες ευκαιρίες στα φιλολογικά μαθήματα. Ο τρόπος διδασκαλίας της γλώσσας και ειδικά των αρχαίων/κλασσικής λογοτεχνίας είναι παράδειγμα προς αποφυγή. Χίλια κιλά γραμματικής και συντακτικού πάνω σε ελάχιστη ποσότητα κειμένου. Σχεδόν κανένα παιδί στα 15 δεν το αντέχει αυτό, δεν ενδιαφέρεται για αυτό, δεν του χρειάζεται. Και φυσικά κανένα κείμενο δε διαβάζεται όχι καν ολόκληρο (ΟΚ μερικά είναι μεγάλα) αλλά ούτε καν σε ένα σημαντικό μέρος του. Στο τέλος κανένας μαθητής δεν έχει διαβάσει κανένα κείμενο απ'την αρχή ως το τέλος. Έχουμε μπροστά μας διαμάντια της σκέψης και της λογοτεχνίας και καταφέρνουμε να φεύγει ο μαθητής από το Λύκειο και να μην έχει πάρει χαμπάρι. Είναι εγκληματικό. 100 μεταρρυθμίσεις κάνει ο κάθε πικραμένος που έχει κάτσει στην καρέκλα του Υπουργού, αλλά αυτό δεν το ακουμπάει ΚΑΝΕΝΑΣ τους. Παρόμοια ακούω από φίλους που ασχολούνται με τα Μαθηματικά και άλλες επιστήμες. Μετά αναρωτιώμαστε γιατί ο κόσμος βγαίνει λειτουργικά αναλφάβητος και γιατί δεν ξέρει καν να σκεφτεί ή να εξετάσει διεξοδικά έναν ισχυρισμό.

Ναι συμφωνώ
|

Πρέπει έστω και με αυτό το τρόπο να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο που οι μαθητές δεν διαβάζουν. Ωστόσο υπάρχουν και οι μαθητές που διαβάζουν και δεν κατανοούν. Αυτό έχει αποτελέσματα αρνητικά, πέρα απο τα φιλολογικά και στις θετικές επιστήμες.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ