Προσεγγίσεις σύγκλισης στα μαθήματα -Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών

06/01/2025

Άκουσε το άρθρο

Πέτρος Δημητρακόπουλος, Φιλόλογος, Υποδ/ντής στο Μουσικό Σχολείο Ιλίου, ΜΑ Διαπολιτισμική Επικοινωνία, ΜΔΕ Δημόσιο Δίκαιο & Δημόσια Πολιτική

Καθώς πλέουμε στα αχαρτογράφητα νερά της εποχής της Τεχνητής Νοημοσύνης είναι χρήσιμο να διερευνήσουμε προσεγγίσεις σύγκλισης στα μαθήματα Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, για να βοηθήσουμε τους/τις εφήβους να νοηματοδοτούν θετικά τη ζωή τους.

Θα μπορούσε να υπάρξει όρος που να δηλώνει προσέγγιση σύγκλισης για τις Ανθρωπιστικές και τις Κοινωνικές επιστήμες, κατ’ αναλογία προς τον όρο STE(A)M (Science, Technology, Engineering, Αrts, Mathematics) στις θετικές επιστήμες;

Το 2017, σε άρθρο του στο περιοδικό Common Knowledge (τόμος 23, τεύχος 1), ο Ρώσος καθηγητής Θεωρίας Πολιτισμού Μιχαήλ Επστάιν κατέθεσε την ιδέα για ερευνητική-διδακτική σύγκλιση υπό το ακρωνύμιο P.I.L.L.A.R. (στα ελληνικά σημαίνει «πυλώνας») σχετικά με τα ακόλουθα πεδία:

  • Φιλοσοφία
  • Philosophy    Πληροφορία Information    Γλώσσα Language    Λογοτεχνία Literature    Τέχνη  Art    Θρησκεία Religion

Από το 2022, η Βρετανική Ακαδημία οργανώνει δημόσιο διάλογο, για να καθιερωθεί το ακρωνύμιο S.H.A.P.E. (στα ελληνικά σημαίνει «σχήμα» και «σχηματίζω»), στο οποίο συμπεριλαμβάνονται:  

•    οι Κοινωνικές Επιστήμες   -   Social Sciences       
•    οι Ανθρωπιστικές Επιστήμες  -   Humanities 
•    οι Τέχνες για το Κοινό -   Arts for People
•    η Οικονομία  -   Economy  

Στην ειδική ιστοσελίδα https://www.thebritishacademy.ac.uk/this-is-shape/είναι διαθέσιμη πιο αναλυτική παρουσίαση του περιεχομένου του όρου. 

Θα ήταν ενδιαφέρον να διερευνήσουμε και στην Ελλάδα παρόμοιες επιστημονικές συγκλίσεις στην Έρευνα και στην Εκπαίδευση τόσο στην εκπόνηση Αναλυτικών Προγραμμάτων όσο και στη διδασκαλία μαθημάτων που πηγάζουν από τις Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές Επιστήμες.

Σχόλια (5)

Polar_Fish
|

Μπορείς να αποκόψεις τις κοινωνικές αλλαγές από τις αλλαγές στο πεδίο της οικονομίας? Μπορεις να κάνεις μια κοινωνική έρευνα χωρίς κάποια εργαλεία στατιστικής ανάλυσης? Ολα αυτα τα πεδία ειναι διεπιστημονικά.

μανώλης
|

Πριν συγκλίνουν , θα πρέπει να υπάρχουν. Για ποια σύγκλιση μιλάμε μετά τη σχεδόν ολοκληρωτική εξαφάνιση των κοινωνικών επιστημών από το σχολείο ; Όπως είπε και υπουργός - τηλεοπτικός θαμώνας , η κοινωνιολογία είναι αριστερή επιστήμη...

Polar_Fish
|

Σας διαφευγει κάτι. Ολες οι ανθρωπιστικές επιστημηες προέκυψαν απο αρχικά τμηματα φιλοσοφιας. Δεν υπηρξαν πάντοτε ανθρωπιστικές επιστήμες. Ας μην ξεχνάμε κάτι. Οι λεγόμενες ανθρωπιστικές επιστήμες έχουν ως αντικείμενο την ανθρώπινη συμπεριφορά ή τη μελέτη κειμένων. Αρα το αντικείμενο ειναι ο άνθρωπος.

Άρης Παπαμανωλάκης
|

Όπως αναφέρει ο Θεόφιλος Βέικος στο βιβλίο του "Φιλοσοφία και Ιστορία" (έκδοση Θεμέλιο) η φιλοσοφία είναι μια από τις κοινωνικές επιστήμες στις οποίες ανήκει και η επιστήμη της ιστορίας. Επομένως, η σύγκλιση της διδασκαλίας του μαθήματος της ιστορίας και του μαθήματος της φιλοσοφίας με άλλα μαθήματα κοινωνικών επιστημών είναι θεμιτή.

Polar_Fish
|

Ολα αυτα τα ακρωνυμια δεν σημαίνουν κάτι. Ουτε καν το STEM. Υπάρχουν διάφορα πεδία γνώσεων και τα πεδία αυτα καθορίζουν επαγγελματα. Επειδη εχουμε πολυ κοσμο στα ΑΕΙ στηρίζεται η ψευδαίσθηση οτι ειναι εφικτή μια εννιαια εκπαίδευση 4 ετων σε κάποιο απο τα ακρώνυμα.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ