Πέτρος Δημητρακόπουλος, Φιλόλογος, Υποδ/ντής στο Μουσικό Σχολείο Ιλίου, ΜΑ Διαπολιτισμική Επικοινωνία, ΜΔΕ Δημόσιο Δίκαιο & Δημόσια Πολιτική
Καθώς πλέουμε στα αχαρτογράφητα νερά της εποχής της Τεχνητής Νοημοσύνης είναι χρήσιμο να διερευνήσουμε προσεγγίσεις σύγκλισης στα μαθήματα Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, για να βοηθήσουμε τους/τις εφήβους να νοηματοδοτούν θετικά τη ζωή τους.
Θα μπορούσε να υπάρξει όρος που να δηλώνει προσέγγιση σύγκλισης για τις Ανθρωπιστικές και τις Κοινωνικές επιστήμες, κατ’ αναλογία προς τον όρο STE(A)M (Science, Technology, Engineering, Αrts, Mathematics) στις θετικές επιστήμες;
Το 2017, σε άρθρο του στο περιοδικό Common Knowledge (τόμος 23, τεύχος 1), ο Ρώσος καθηγητής Θεωρίας Πολιτισμού Μιχαήλ Επστάιν κατέθεσε την ιδέα για ερευνητική-διδακτική σύγκλιση υπό το ακρωνύμιο P.I.L.L.A.R. (στα ελληνικά σημαίνει «πυλώνας») σχετικά με τα ακόλουθα πεδία:
- Φιλοσοφία
- Philosophy Πληροφορία Information Γλώσσα Language Λογοτεχνία Literature Τέχνη Art Θρησκεία Religion
Από το 2022, η Βρετανική Ακαδημία οργανώνει δημόσιο διάλογο, για να καθιερωθεί το ακρωνύμιο S.H.A.P.E. (στα ελληνικά σημαίνει «σχήμα» και «σχηματίζω»), στο οποίο συμπεριλαμβάνονται:
• οι Κοινωνικές Επιστήμες - Social Sciences
• οι Ανθρωπιστικές Επιστήμες - Humanities
• οι Τέχνες για το Κοινό - Arts for People
• η Οικονομία - Economy
Στην ειδική ιστοσελίδα https://www.thebritishacademy.ac.uk/this-is-shape/είναι διαθέσιμη πιο αναλυτική παρουσίαση του περιεχομένου του όρου.
Θα ήταν ενδιαφέρον να διερευνήσουμε και στην Ελλάδα παρόμοιες επιστημονικές συγκλίσεις στην Έρευνα και στην Εκπαίδευση τόσο στην εκπόνηση Αναλυτικών Προγραμμάτων όσο και στη διδασκαλία μαθημάτων που πηγάζουν από τις Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές Επιστήμες.
Μπορείς να αποκόψεις τις κοινωνικές αλλαγές από τις αλλαγές στο πεδίο της οικονομίας? Μπορεις να κάνεις μια κοινωνική έρευνα χωρίς κάποια εργαλεία στατιστικής ανάλυσης? Ολα αυτα τα πεδία ειναι διεπιστημονικά.