Καταλήψεις: Διευθυντές που δεν ζητούν την απομάκρυνση των καταληψιών κινδυνεύουν με παράβαση καθήκοντος

Η διακοπή μαθημάτων, αποτελεί ποινικό αδίκημα που διώκεται αυτεπαγγέλτως και κατά συνέπεια δεν χρειάζεται και η διάπραξη και άλλων αδικημάτων για να επέμβει αυτεπαγγέλτως ο εισαγγελέας

09/01/2025

Άκουσε το άρθρο

Ο   Διευθυντής του υπό κατάληψη δημοσίου σχολείου που δεν ζητά την απομάκρυνση των καταληψιών και την αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας του σχολείου και τη συνέχιση των μαθημάτων, εφόσον συντρέχει και το υποκειμενικό στοιχείο της προθέσεως, κινδυνεύει να κατηγορηθεί ότι παραβαίνει το καθήκον της υπηρεσίας του κατά το άρθρο 259 ΠΚ.

Αυτό τονίζει   ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής Ανδρέας Μαρίνος, γραπτή απάντηση η οποία διαβιβάστηκε από τον υφυπουργό Παιδείας Ζ. Μακρή στη Βουλή , ύστερα από σχετική ερώτηση Βουλευτών, σχετικά με την καταγγελία Διευθυντή  Γυμνασίου, ότι μαθητές έκαναν κατάληψη του σχολείου.

Η κατάληψη του δημοσίου σχολείου, τονίζει ο Ανδρέας Μαρίνος, συνεπάγεται τη διακοπή και διατάραξη της ομαλής λειτουργίας του δημοσίου σχολείου, ήτοι τη διακοπή μαθημάτων, αποτελεί ποινικό αδίκημα που διώκεται αυτεπαγγέλτως και κατά συνέπεια δεν χρειάζεται και η διάπραξη και άλλων αδικημάτων για να επέμβει αυτεπαγγέλτως ο εισαγγελέας.

Για τα παραπάνω ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής, επικαλείται την ακόλουθη νομοθεσία:

Η εκπαίδευση αποτελεί διεθνή υποχρέωση και οικουμενικό δικαίωμα κατοχυρωμένο από το Διεθνές Δίκαιο. Ειδικότερα το δικαίωμα αυτό ορίζεται στο άρθρο 26 της Οικουμενικής Διακήρυξης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και στο άρθρο 28 του αριθ. 2101/1992 Νόμου, με τον οποίο κυρώθηκε η Διεθνής Σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού. Παράλληλα στην εσωτερική έννομη τάξη η εκπαίδευση συνιστά ένα από τα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα που λόγω της διττής φύσης του, ως ατομικού και κοινωνικού δικαιώματος, προστατεύεται και διαφυλάσεται από την Πολιτεία με βάση τις συνταγματικές επιταγές. Ειδικότερα στο άρθρο 16 παρ. 2 του Σ. ορίζεται ότι η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες. Στην παρ. 4 του ίδιου άρθρου ορίζεται μεταξύ άλλων όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια.

Στο άρθρο 168 του Ποινικού Κώδικα (4619/2019) προβλέπεται το αδίκημα της διατάραξης δημόσιας υπηρεσίας. Ειδικότερα στην παρ. 1 του άρθρου αυτού ορίζεται ότι όποιος εισέρχεται παράνομα σε χώρο δημόσιας υπηρεσίας ή υπηρεσίας οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης ή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου ή επιχείρησης κοινής ωφέλειας ή παραμένει στους χώρους αυτούς παρά τη ρητή εναντίωση της υπηρεσίας που τους χρησιμοποιεί, τιμωρείται με φυλάκιση έως τρία (3) έτη ή χρηματική ποινή. Στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου ορίζεται ότι όποιος, με οποιονδήποτε τρόπο, προκαλεί διακοπή ή σοβαρή διατάραξη της ομαλής λειτουργίας δημόσιας υπηρεσίας ή υπηρεσίας οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης ή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου ή επιχείρησης κοινής ωφέλειας τιμωρείται με φυλάκιση και χρηματική ποινή. Με την ίδια ποινή τιμωρείται και όποιος, χωρίς να διαταράξει την κοινή ειρήνη, εμποδίζει αυθαίρετα ή διαταράσσει σοβαρά τη λειτουργία συλλογικού ή μονοπρόσωπου οργάνου των φορέων του προηγούμενου εδαφίου.

Στην παρ. 1 του άρθρου 360 του Ποινικού Κώδικα όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 84 Ν.4855/2021 (ΦΕΚ Α` 215/12.11.2021) ορίζεται ότι όποιος, ενώ έχει υποχρέωση εποπτείας ανηλίκου παραλείπει να τον παρεμποδίσει από την τέλεση αξιόποινης πράξης, τιμωρείται με φυλάκιση έως ένα (1) έτος, αν δεν συντρέχει περίπτωση να τιμωρηθεί αυστηρότερα με άλλη διάταξη. Στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου ορίζεται ότι αν ο υπαίτιος της παράλειψης είναι πρόσωπο που έχει την επιμέλεια του ανηλίκου και ιδίως γονέας ή επίτροπος υπό την υπεύθυνη επιμέλεια του οποίου έχει τεθεί ο ανήλικος σύμφωνα με τα άρθρα 122 και 123, επιβάλλεται φυλάκιση έως δύο (2) έτη.»

Στο άρθρο 38 παρ. 1 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας ( Ν. 4620/2019) ορίζεται ότι οι ανακριτικοί υπάλληλοι οφείλουν να ανακοινώσουν χωρίς χρονοτριβή στον αρμόδιο εισαγγελέα ο,τιδήποτε πληροφορούνται με κάθε τρόπο για αξιόποινη πράξη που διώκεται αυτεπαγγέλτως. Στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου ορίζεται ότι οι υπόλοιποι δημόσιοι υπάλληλοι, καθώς και εκείνοι στους οποίους ανατέθηκε προσωρινά δημόσια υπηρεσία, έχουν την ίδια υποχρέωση για τις αξιόποινες πράξεις της παρ. 1, αν πληροφορήθηκαν γι` αυτές κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους. Στην παρ. 3 ορίζεται ότι η ανακοίνωση γίνεται γραπτώς και πρέπει να περιέχει όλα τα στοιχεία που υπάρχουν και αφορούν την αξιόποινη πράξη, τους δράστες και τις αποδείξεις.

Στο άρθρο 16 του Ν. 1566/1985 ορίζεται ότι ο διευθυντής του σχολείου είναι ιδίως υπεύθυνος για την ομαλή λειτουργία του σχολείου, το συντονισμό της σχολικής ζωής, την τήρηση των νόμων, των εγκυκλίων και των υπηρεσιακών εντολών και την εφαρμογή των αποφάσεων του συλλόγου των διδασκόντων, που εκδίδονται σύμφωνα με την υπουργική απόφαση για τις αρμοδιότητες του συλλόγου των διδασκόντων.

Σχόλια (12)

Γιώργος
|

@Αναγνώστης
Η λογική σου είναι: αφού γίνονται και άλλες παραλείψεις ή παρανομίες και δεν τιμωρούνται να μη τιμωρούνται οι καταλήψεις. Παιδαριώδης λογική που μοιάζει με αυτή των 13χρονων μαθητών "κι' άλλοι μιλάνε, γιατί τιμωρείς εμένα"

@ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ
|

Το ότι πέφτουν ταβάνια και όλα τα άλλα, είναι αλήθεια. Και είναι ευθύνη του Διευθυντή να τα επισημάνει στους αρμόδιους. Ωστόσο, αυτά δεν αποτελούν λόγο να ανεχθούν οι Διευθυντές των σχολικών συγκροτημάτων τις καταλήψεις. Ένα-ένα...

Κώστας
|

@ΑΝΑΓΝΏΣΤΗΣ, Γενικό είναι συνολικά το σχόλιο ....για τα περισσότερα υπεύθυνοι είναι πρώτα ο Διευθυντής και μετά ο Δήμος δια της σχολικής επιτροπής. Πολλές φορές οι Δήμοι δεν εκταμιευουν όλη την χρηματοδότηση στα σχολεία για να καλύψουν δικές τους ανεπάρκειες σε άλλα ζητήματα οικονομικής διαχείρισης....

ΑΝΑΓΝΏΣΤΗΣ
|

Τα ταβάνια που πέφτουν στα κεφάλια των μαθητών και των καθηγητών από έλλειψη συντήρησης, δεν είναι ποινικό αδίκημα;
Οι ελλείψεις καθηγητών με αποτέλεσμα να χάνονται ώρες παιδαγωγικές, δεν είναι ποινικό αδίκημα;
Σχολεία ψυγεία λόγω έλλειψης θέρμανσης με τους μαθητές και τους καθηγητές να παγώνουν δεν είναι ποινικό αδίκημα;
Και για να μην αραδιάζω καμμιά δεκαριά περιπτώσεις ποινικών αδικημάτων με μόνο και κύρια υπεύθυνο την πολιτεία, θα τελειώσω με κάτι γενικό.
Μήπως η συνεχής και αδιάλειπτη υποχρηματοδότηση της παιδείας δεν είναι τεράστιο ποινικό αδίκημα;

Τι μου θυμίζει, ρε τι μου θυμίζει;
|

Κι όμως αυτή η λαχτάρα για υπενθύμιση του νόμου και των συνεπειών καθώς και και η αγωνιώδης προσπάθεια αναζήτησης και απόδοσης ευθυνών όλο και πιο κάτω στην ιεραρχία, κάτι μου θυμίζει. Πάνε κανα δυο χρόνια... ή κάτι τέτοιο. Άντε μπράβο γιατί σα να χαλαρώσουμε μου φαίνεται

ilias
|

@ Φιλόλογος πρώην
Γι' αυτό έγραψα "με το ίδιο σκεπτικό".

ERT
|

@μαύρο πρόβατο. OXI. Άλλη ερώτηση;

Φιλόλογος πρώην
|

@ilias
Τι είναι αυτά που λες, βρε, Ηλία! Οι άδειες αποτελούν νόμιμο δικαίωμα κάθε εργαζόμενου και προφανώς και των εκπαιδευτικών! Δε θα ανακαλύπτουμε συνεχώς την Αμερική εδώ μέσα. Η μη κάλυψη όμως των εκπαιδευτικών αναγκών στα σχολεία αποτελεί μέγιστη υποχρέωση της πολιτείας κι όταν δεν το πράττει, προφανώς διαπράττει "ποινικό αδίκημα" κατά τη λογική της νομοθεσίας που επικαλείται ο συγκεκριμένος διευθυντής εκπαίδευσης. Δυστυχώς όμως έχουμε εξοικειωθεί να αποδεχόμαστε ως φυσιολογικές τις ασυνέπειες του κράτους και μάλιστα είμαστε πρόθυμοι να τις συγκαλύπτουμε μεγαλοποιώντας τις πολύ μικρότερης σημασίας ασυνέπειες του πολίτη!
ΥΓ. Βρίσκω εντελώς αποπροσανατολιστικό τον τίτλο του άρθρου ("Διευθυντές που δεν ζητούν την απομάκρυνση των καταληψιών κινδυνεύουν με παράβαση καθήκοντος"), για να μην πω ότι αποτελεί κραυγαλέα κενολογία. Γιατί είναι αυτονόητο ότι ΚΑΘΕ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ επιθυμεί να αποχωρήσουν οι καταληψίες από το σχολείο! Το θέμα είναι βέβαια με ποιους ακριβώς έχει πρακτικά τη δυνατότητα να συνομιλήσει και να το ζητήσει αυτό. Όσοι νομίζουν ότι ο διευθυντής είναι σε "ανοιχτή γραμμή" με τους πρωτεργάτες των καταλήψεων, απλώς πλανώνται και δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Κι ακριβώς επειδή μια τέτοια συνεννόηση είναι δυσχερής έως αδύνατη, ο διευθυντής πράττει το καθήκον του ενημερώνοντας τις υπερκείμενες αρχές (διεύθυνση εκπαίδευσης, δημοτικές αρχές) για το συμβάν, παραμένει ο ίδιος και οι συνάδελφοί του στο προαύλιο εν αναμονή τυχόν εξελίξεων και φυσικά περιμένει την αυτεπάγγελτη παρέμβαση του εισαγγελέα! Αυτό το τελευταίο που προβλέπει ρητά ο νόμος πείτε μου αν το έχετε δει να συμβαίνει συχνά και κυρίως αν έχει ποτέ ο νόμος ελέγξει κάποιον εισαγγελέα για παράβαση καθήκοντος!

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΛΑΙΟΛ
|

Τεκμηριωμένη ενημέρωση σχετικά με τη διαχείριση των καταλήψεων στα σχολεία. Η παρουσίαση των νομικών πλαισίων και των υποχρεώσεων των αρμόδιων οργάνων βοηθά τους διευθυντές σχολείων και καταδεικνύει υψηλό αίσθημα ευθύνης και επαγγελματισμού. Συγχαρητήρια σε μια από τις πιο πετυχημένες διευθύνσεις εκπαίδευσης στην Ελλάδα!

ilias
|

@ μαύρο πρόβατο
Όχι γιατί με αυτό το σκεπτικό έπρεπε να απαγορεύονται και οι άδειες των εκπαιδευτικών.

ΑΣΠΡΗ ΚΙΜΩΛΙΑ
|

Ο διευθυντής του σχολείου απλώς αναφέρει το γεγονός στον διοικητικό του προϊστάμενο κι αυτός πράττει αναλόγως, σύμφωνα με τον Νόμο. Οι «δράστες» και οι «αποδείξεις» είναι έργο των «ανακριτικών υπαλλήλων».

μαύρο πρόβατο
|

Η έλλειψη εκπαιδευτικών δεν συνεπάγεται τη διατάραξη της ομαλής λειτουργίας του δημοσίου σχολείου, άρα ποινικό αδίκημα που διώκεται αυτεπαγγέλτως και κατά συνέπεια δεν χρειάζεται να επέμβει αυτεπαγγέλτως ο εισαγγελέας;

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ