Ενίσχυση του ρόλου του Διευθυντή των σχολείων, Διεθνές Απολυτήριο, Πρότυπα Αθλητικά Σχολεία Κέντρα Μελέτης είναι τα σημαντικότερα θέματα που θα περιλαμβάνει το Σχέδιο Νόμου για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, το οποίο ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης θα θέσεις σε δημόσια διαβούλευση , δυο εβδομάδων, μέχρι τέλος του μήνα.
Επίσης μέχρι τέλους του μήνα θα είναι έτοιμο και το Σχέδιο Νόμου για τα Ωνάσεια Σχολεία.
Ειδικότερα, το Σχέδιο Νόμου θα ορίζει τα εξής:
Ενίσχυση της αυτονομίας των σχολείων
Θα ενισχυθεί ο ρόλος του Διευθυντή του Σχολείου στη λήψη αποφάσεων για συγκεκριμένες κατηγορίες ζητημάτων, όπως:
- Να μπορεί να επιλέγει τους Υποδιευθυντές του (Δείτε εδώ τι ισχύσει σήμερα) .
- Να μπορεί να λέει ότι κατά προτεραιότητα θα αξιολογηθεί συγκεκριμένος εκπαιδευτικός.
- Να μπορεί να έχει πιο αποφασιστικό ρόλο σε ότι αφορά το ωρολόγιο πρόγραμμα.
- Να μπορεί να μπαίνει απροειδοποίητα στην αίθουσα διδασκαλίας για να παρακολουθήσει το μάθημα που κάνει ο εκπαιδευτικός.
Πρότυπα Αθλητικά Σχολεία
Πιλοτική ίδρυση δύο (2) «Πρότυπων Αθλητικών Γυμνσίων» και δύο (2) «Πρότυπων Αθλητικών Λυκείων», με έδρα την Αθήνα και Θεσσαλονίκη, από τον Σεπτέμβρη του 2026, με στόχο τη δημιουργία δεκατριών (13) Πρότυπων Αθλητικών Σχολείων (Π.Α.Σ.), ένα σε κάθε περιφέρεια της χώρας για μαθητές και μαθήτριες που επιτυγχάνουν εξαιρετικές αθλητικές επιδόσεις.
Α. Τα Πρότυπα Αθλητικά Σχολεία (ΠΑΣ) αφορούν μαθητές / τριες με υψηλές αθλητικές επιδόσεις, αρτιμελείς ή με αναπηρίες. Το ελάχιστο επίπεδο για την επιλογή τους στα Πρότυπα Αθλητικά Σχολεία είναι «μέλος της (ηλικιακά αντίστοιχης ή ανώτερης) προ – εθνικής ομάδας».
Β. Οι μαθητές και οι μαθήτριες των ΠΑΣ επιλέγονται κατ’ έτος, κατόπιν πρότασης εκάστης Αθλητικής Ομοσπονδίας προς την ΚΕΕ ΠΑΣ.
Γ. Οι μαθητές και οι μαθήτριες των ΠΑΣ ακολουθούν το προπονητικό πρόγραμμα της οικείας αθλητικής ομοσπονδίας με εξειδικευμένους προπονητές και προπονήτριες, εντός του ωρολογίου προγράμματος του οικείου ΠΑΣ όπου αυτό είναι δυνατόν, κατόπιν πρότασης εκάστης Αθλητικής Ομοσπονδίας προς την ΚΕΕ ΠΑΣ, με σχετική απόφαση της δεύτερης.
Δ. Το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., μετά από εισήγηση της «Κ.Ε.Ε. Π.Α.Σ.», με απόφαση του/της Υπουργού Παιδείας που δημοσιεύεται σε ΦΕΚ οπωσδήποτε πριν την 31η Ιανουαρίου εκάστου έτους (εξαιρουμένου του έτους ίδρυσης του πρώτου ΠΑΣ), καθορίζει για το επόμενο σχολικό έτος:
1. τις σχολικές μονάδες
2. το βαθμό εισαγωγής, τα κριτήρια παραμονής, τον αριθμό των μαθητών
3. τα αθλήματα
4. εξ’ αποστάσεως διδασκαλία
Υπενθυμίζεται ότι στα Αθλητικά Σχολεία μπήκε "λουκέτο", μετά από 30 χρόνια λειτουργίας των, τον Ιούλιο του 2011, ενώ σε αυτά φοιτούσαν συνολικά 12.060 μαθητές .
Η αιτιολογία που δόθηκε από την τότε Κυβέρνηση , γι΄ αυτή την απόφασή της, ήταν ότι το κόστος τους θεωρείται πολύ υψηλό και επιπλέον τα Αθλητικά Σχολεία κρίθηκαν αντιπαραγωγικά για τον αθλητισμό και αντιπαιδαγωγικά για την εκπαίδευση.
Ωνάσεια Σχολεία
Κύρωση Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Κοινωφελούς Ιδρύματος «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Σ. ΩΝΑΣΗΣ» και του Ελληνικού Δημοσίου για την ίδρυση και λειτουργία των Δημοσίων Ωνασείων Σχολείων.
Σε αυτά τα σχολεία, όπου θα φοιτήσουν περίπου 6.000 μαθητές και μαθήτριες, το Ίδρυμα Ωνάση θα αναλάβει την ανακαίνιση των κτιρίων ενώ για την λειτουργία τους θα συσταθεί Διοικούσα Επιτροπή με πλειοψηφία του Δημοσίου.
Σήμερα η χώρα αριθμεί 42 Πρότυπα Σχολεία (21 γυμνάσια και 21 λύκεια) στα οποία φοιτούν 9.036 μαθητές. Επίσης, 104 Πειραματικά Σχολεία (23 νηπιαγωγεία, 41 δημοτικά, 22 γυμνάσια, 18 λύκεια) συνολικής δυναμικότητας 15.686 μαθητών.
Σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, το Ίδρυμα Ωνάση σχεδιάζει να μετατρέψει 22 δημόσια Γυμνάσια και Λύκεια σε Δημόσια Ωνάσεια σχολεία (11 Γυμνάσια και 11 Λύκεια)σε ευάλωτες περιοχές της Αττικής και της υπόλοιπης επικράτειας, προτείνοντας το δημόσιο σχολείο του μέλλοντος.
Τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία θα υπάγονται στο υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Οι εκπαιδευτικοί θα επιλέγονται από όσους ήδη υπηρετούν στα δημόσια σχολεία, με την ίδια διαδικασία που επιλέγονται και οι εκπαιδευτικοί στα Πρότυπα Σχολεία. Το Ελληνικό Δημόσιο καλύπτει τους μισθούς των εκπαιδευτικών και του διοικητικού προσωπικού, όπως ισχύει για όλα τα δημόσια σχολεία.
Το Ίδρυμα Ωνάση θα αναλάβει την ανακαίνιση των σχολείων έως του ποσού του 1 εκ ευρώ για κάθε σχολική μονάδα, ενώ θα χορηγεί υποτροφίες, θα συνεισφέρει στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και θα καλύπτει λειτουργικά έξοδα έως και 500.000 ευρώ το έτος ανά σχολείο.
Οι μαθήτριες και μαθητές θα εισάγονται με εξετάσεις στην 1η Γυμνασίου, όπως συμβαίνει στα Πρότυπα. Η ίδια διαδικασία θα ακολουθείται για την εισαγωγή τους στην 1η Λυκείου, ενώ οι μαθητές που ήδη φοιτούν στην 2η και 3η τάξη των Γυμνασίων και Λυκείων που θα ενταχθούν στα ΔΗΜ.Ω.Σ., παραμένουν και φοιτούν σε αυτά κανονικά. Ο μαθητικός πληθυσμός που θα έχει τη δυνατότητα να φοιτά στα Ωνάσεια σχολεία υπολογίζεται στις 6.000, ± 10%.
Πρόκειται για ήδη υφιστάμενα σχολεία τα οποία θα εξακολουθήσουν να υπάγονται στο υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμούκαι στα οποία θα συνεχίσουν να υπηρετούν λειτουργοί της δημόσιας εκπαίδευσης.
Το Ίδρυμα Ωνάση προτίθεται να αναβαθμίσει τις δομές και να δώσει σε περισσότερους από 6.000 μαθητές την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε ένα νέο μοντέλο εκπαίδευσης, που θα συνδυάζει το περιεχόμενο της δημόσιας παιδείας με την πρωτοπορία, τη σύγχρονη γνώση και τις δεξιότητες που απαιτεί ο 21ος αιώνας.
Κέντρα Μελέτης
Ο Κ. Πιερρακάκης βάζει τάξη στα αρρύθμιστα εδώ και χρόνια Κέντρα Μελέτης, θέτοντας αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις αδειοδότησης και λειτουργίας
Με ρυθμίσεις αντίστοιχες με αυτές που λειτουργούν σήμερα τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών, προσαρμοσμένες στην ιδιαιτερότητα της ηλικία των μαθητών Δημοτικού θα αδειοδοτούνται τα Κέντρα Μελέτης για μαθητές Δημοτικού.
Θα δημιουργηθούν δύο Μητρώα , το ένα για τους ιδιοκτήτες των Κέντρων Μελέτης και το άλλο για τους εκπαιδευτικού που θα διδάσκουν σε αυτές τις δομές.
Η κτηριακή άδεια λειτουργίας θα χορηγείται από τον ΕΟΠΠΕΠ, ενώ στα Κέντρα Μελέτης θα διδάσκουν εκπαιδευτικοί που θα είναι ενταγμένοι στο υπό δημιουργία Μητρώο.
Για τα ήδη λειτουργούντα Κέντρα Μελέτης θα δοθεί χρόνος για να προσαρμοστούν στις νέες προϋποθέσεις που βάζει το Σχέδιο Νόμου.
Διεθνές Απολυτήριο
16 ερωτήσεις απαντήσεις,
Τo esos ετοίμασε 16 ερωτήσεις απαντήσεις, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, δεδομένου ότι ο σχετικός νόμος θα εκδοθεί πριν τη λήξη του τρέχοντος σχολικού έτους.
Ερ. Πότε θα γίνει η εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου / International Baccalaureate Diploma Programme (IBDP) στα ελληνικά Πρότυπα Λύκεια.
Απ. Τον Σεπτέμβριο του 2026 οι μαθήτριες και οι μαθητές σε τουλάχιστον πέντε Πρότυπα Λύκεια της χώρας θα έχουν τη δυνατότητα της επιλογής μεταξύ του IB ή του ισχύοντος συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια.
Ερ. Σε ποιες περιοχές θα λειτουργήσει το ΙΒ;
Απ. Στις σκέψεις του υπουργείου Παιδείας είναι η επιλογή των 5 Πρότυπων ΓΕΛ ναί γίνει από Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Ερ. Στα υπόλοιπα Πρότυπα ΓΕΛ;
Απ. Η εφαρμογή του IB στα α 5 Πρότυπα ΓΕΛ θα είναι σε πειραματικό επίπεδο. Σταδιακά, ανάλογα με την πρόοδο λειτουργίας , το International Baccalaureate (IB) θα εφαρμοστεί σε όλα τα Πρότυπα Λύκεια της χώρας (σήμερα τα Πρότυπα είναι 21).
Ερ. Οι μαθητές θα πληρώνουν δίδακτρα;
Απ. Όχι, στα δημόσια ΓΕΛ η φοίτηση των μαθητών στα τμήματα με πρόγραμμα σπουδών IB, θα είναι δωρεάν.
Ερ. Για τη φοίτηση των μαθητών σε τμήματα IB παίζουν ρόλο και το επίπεδο μάθησης;
Απ. Το ΙΒ είναι ένα απαιτητικό πρόγραμμα σπουδών που βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν κριτική σκέψη καθώς και δεξιότητες ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων.
Ερ. Ποιοι θα εισάγονται στα τμήμα IB;
Απ. Στα International Baccalaureate (IB)θα εγγράφονται στη Β' Λυκείου, μόνο μαθητές προερχόμενοι από την Α' Λυκείου των Πρότυπων ΓΕΛ.
Ερ. Δηλαδή, μαθητές των κλασικών ΓΕΛ ή των ΕΠΑΛ δεν θα μπορούν να εγγράφονται;
Απ. Οχι. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες οι μαθητές θα προέρχονται αποκλειστικά από τα Πρότυπα ΓΕΛ.
Ερ.Μαθητές από άλλα Πρότυπα ΓΕΛ θα μπορούν να διεκδικήσουν θέσεις; Για παράδεγμα εάν υποθέσομε ότι στην Αττική λειτουργήσει το IB σε ένα Πρότυπο, οι μαθητές των άλλων Πρότυπων θα μπορούν να δεκδικήσουν θέσεις;
Απ. Είναι κάτι που μελετά το υπουργείο Παιδείας. Ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί.
Ερ. Πότε θα ανακοινωθεί ο σχετικός νόμος;
Απ. Στις προθέσεις του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη είναι ο νόμος να έχει ψηφιστεί πριν τη λήξη του σχολικού έτους, ώστε οι μαθητές των Πρότυπων ΓΕΛ που θα φοιτήσουν, στο σχολικό έτος 2025-26 στην στην Α' τάξη των Πρότυπων ΓΕΛ, να γνωρίζουν το σχετικό νομικό πλαίσιο το οποίο θα εφαρμοστεί από τον Σεπτέμβριο του 2026.
Ερ. Το International Baccalaureate (IB) που θα αναγνωρίζεται;
Απ. Αναγνωρίζεται από Πανεπιστήμια και ακαδημαϊκά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο.
Ερ. Σήμερα σε πόσες χώρες εφαρμόζεται;
Απ. Εφαρμόζεται σε περίπου 6.000 σχολεία σε 150 χώρες. Από αυτά τα μισά σχεδόν είναι δημόσια.
Ερ. Στην Ελλάδα γιατί καθυστερήσαμε τόσο πολύ να εφαρμόσουμε το International Baccalaureate (IB) στα δημόσια σχολεία;
Απ. Η πρώτη εισήγηση εισαγωγής του στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έγινε στα μέσα της δεκαετίας του ‘90. Το Διεθνές Απολυτήριο (International Baccalaureate- IB) νομοθετήθηκε για πρώττη φορά το 1995 , επί πρωθυπουργίας Γιώργου Παπανδρέου. Ο νόμος έδινε τη δυνατότητα να εφαρμοστεί τόσο στα ιδιωτικά όσο και στα δημόσια σχολεία .
Ωστόσο , εφαρμόστηκε μόνον στα ιδιωτικά σχολεία .
Ερ. Ποια ιδιωτικά σχολεία στην Ελλάδα παρέχουν σήμερα το IB ;
Απ. Σήμερα στην Ελλάδα το Διεθνές Απολυτήρια παρέχεται από ιδιωτικά σχολεία και συγκεκριμένα από τα εξής:
- ISA The International School of Athens
- American Community Schools of Athens,
- Κολλέγιο Ανατόλια
- Campion School,
- Εκπαιδευτήρια Κωστέα-Γείτονα,
- Εκπαιδευτήρια Δούκα,
- Εκπαιδευτήρια Γείτονα,
- Κολλέγιο Αθηνών,
- Ιόνιος Σχολή,
- Εκπαιδευτήρια Λαμπίρη,
- Pinewood American International School,
- Εκπαιδευτήρια Πλάτων,
- St. Catherine’s British School,
- Pierce και
- Σχολή Μωραΐτη.
Ερ. Πόσοι μαθητές παρακολουθούν το IB;
Απ. Εκτιμάται ότι στην Ελλάδα παρακολουθούν μαθήματα του Διεθνούς Απολυτηρίου περίπου χίλιοι μαθητές.
Ερ. Ποιοι μαθητές παρακολουθούν το πρόγραμμα του IB
Απ. Το πρόγραμμα του IB είθισται να το παρακολουθούν μαθητές που δεν επιθυμούν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις, και να εγγραφούν σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Επιπλέον με τον τελευταίο νόμο δίνεται η δυνατότητα στου κατόχους του IB να εγγράφονται στα υπό ίδρυση στην Ελλάδα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια, χωρίς να απαιτείται η συμμετοχή τους σε Πανελλαδικές Εξετάσεις, κάτι που αποτελεί προϋπόθεση για τα υπόλοιπα ελληνόπουλα.
Ερ. Στα ελληνικά δημόσια ΑΕΙ μπορούν να εγγραφούν οι κάτοχοι του IB ;
Απ. Με τη σημερινή ελληνική νομοθεσία το απολυτήριο ΙΒ δεν γίνεται δεκτό στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια . Οπως ήδη το έχει ξεκαθαρίσει ο υπουργός Παιδείας "αναγκαία συνθήκη, για να θεσμοθετηθεί η εισαγωγή στα ΑΕΙ,χωρίς Πανελλαδικές, κατόχων Διεθνούς Απολυτηρίου είναι η εφαρμογή του IB σε μια κλίμακα δημοσίων σχολείων".
Ωστόσο μελετάται το ενδεχόμενο να εισάγονται οι κάτοχοι του διεθνούς απολυτηρίου σε περιορισμένο αριθμό θέσεων ελληνικών ΑΕΙ που θα ορίζονται σε συνεργασία με τα τμήματα.
ο διευθυντής δεν πρέπει όντως να κάνει μάθημα, αλλά σε μικρά σχολεία αρκεί αυτό για να κάνει όλες τις διοικητικές εργασίες απρόσκοπτα ακόμα και να περνά στο τέλος της ημέρας τις απουσίες και να έχει εικόνα . αν δε με το επίδομα κάνει 8ωρο (λογικό), όλα αυτά μέχρι 3-3.30 , αρκετή ώρα σε ήσυχο σχολείο και όλα καλά, δεν θα έχουν εξωδιδακτικές εργασίες παρα ελάχιστες οι εκπαιδευτικοί και φυσικά θα φεύγουν , όταν τελειώνουν (άντε και μία ωρα για κηδεμόνες, συζήτηση ή καποια εργασία) για να προετοιμαστούν σπίτι τους (το σχολείο ούτε καρέκλα μερικές φορές δεν έχει) για την επόμενη μέρα. ούτε γραμματέας τότε θα χρειάζεται. σε μεγάλα μόνο σχολεία και υποδιευθυντής με μηδενικές ώρες διδασκαλίας (αντί για δύο με διψήφιο αριθμό ωρών). Απλά πράγματα και λογικά . Στα βασικά διευθυντική ομάδα ο διευθυντής με όλο τον σύλλογο (στα παιδαγωγικά)