Ξεκινάει το πρόγραμμα «Ψηφιακή Πολιτειότητα για Παιδιά» - Στόχος η ενίσχυση της ασφαλούς πλοήγησης των παιδιών στο διαδίκτυο

17/01/2025

Άκουσε το άρθρο

Στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής για την Προστασία των Ανηλίκων από τον Εθισμό στο Διαδίκτυο, τα Υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού υλοποιούν το πρόγραμμα «Ψηφιακή Πολιτειότητα για Παιδιά» μέσω της Εθνικής Ακαδημίας Ψηφιακών Ικανοτήτων. 

Πρόκειται για ένα ψηφιακό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το οποίο αποτελείται από βίντεο, τόσο διαδραστικά όσο και κινουμένων σχεδίων, ψηφιακά παιχνίδια, και δημιουργικές δραστηριότητες για παιδιά από 5 έως 9 ετών. Στόχος του προγράμματος είναι η στήριξη των γονέων με την παροχή των απαραίτητων - για τα παιδιά - γνώσεων και δεξιοτήτων για ασφαλή και υπεύθυνη πλοήγηση στον ψηφιακό κόσμο.

Πιο συγκεκριμένα, περιλαμβάνεται υλικό το όποιο σχετίζεται με θεματικές, όπως η προστασία της ιδιωτικότητας, η ασφάλεια δεδομένων, ο διαδικτυακός εθισμός, το ψηφιακό αποτύπωμα, ο διαδικτυακός εκφοβισμός, οι ψευδείς ειδήσεις και το ακατάλληλο περιεχόμενο.

Η πρόσβαση γίνεται μέσω της ιστοσελίδας της Εθνικής Ακαδημίας Ψηφιακών Ικανοτήτων, από την ενότητα «Πρωτοβουλίες» https://cms.nationaldigitalacademy.gov.gr/psifiaki-politeiotita. Οι γονείς μπορούν να ενημερωθούν αναλυτικά για το πρόγραμμα και το ευρύτερο εκπαιδευτικό πλαίσιο που το υποστηρίζει και να πλοηγηθούν στο διαθέσιμο εκπαιδευτικό περιεχόμενο.

Τα βήματα που πρέπει οι γονείς να ακολουθήσουν είναι τα εξής:

  • Επιλέγουν την ηλικιακή ομάδα του παιδιού τους (5-6 ετών ή 7 ετών ή 8-9 ετών).
  • Στη συνέχεια, επιλέγουν τη θεματική που τους ενδιαφέρει.
  • Ύστερα, περιηγούνται στο διαθέσιμο εκπαιδευτικό υλικό και επιλέγουν την επιθυμητή δραστηριότητα για τα παιδιά τους.

Το εκπαιδευτικό υλικό περιλαμβάνει τέσσερις δραστηριότητες που συνδυάζουν μάθηση και ψυχαγωγία:

  • βίντεο κινουμένων σχεδίων για εισαγωγή στις θεματικές
  • διαδραστικά βίντεο για κατανόηση
  • ψηφιακά παιχνίδια για εμπέδωση
  • δημιουργικές δραστηριότητες για γονείς και παιδιά.

Επισημαίνεται ότι κάθε θεματική συνοδεύεται από οδηγό γονέα με πληροφορίες και συμβουλές για τη βέλτιστη αξιοποίηση του υλικού.

Το πρόγραμμα «Ψηφιακή Πολιτειότητα για Παιδιά», αναπτύχθηκε από το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας (ΕΔΥΤΕ Α.Ε. – GRNET), φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με την παιδαγωγική επιμέλεια του Εργαστηρίου Προηγμένων Μαθησιακών Τεχνολογιών στη Δια Βίου και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (Ε.ΔΙ.Β.Ε.Α)», του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Σχόλια (2)

Άσπρη Κιμωλία
|

Δε είναι η κατάλληλη εκπαίδευση.
Μόνο στις σχολές γονέων θα…
- Δεν έχουμε.
- …

Με «Ψηφιακή Πολιτειότητα για Παιδιά»
|

ψηφιακά (ψόφια) μυαλά θα κάνεις γιατί, ως γνωστόν, ο εγκέφαλος των ανθρώπων λειτουργεί αναλογικά και η σκέψη του είναι σειριακή. Μάλιστα πρόσφατη δημοσίευση από το Caltech, με τίτλο "The Unbearable Slowness of Being: Why do we live at 10 bits/s?", αποκαλύπτει ότι η μέγιστη ταχύτητα σκέψης του ανθρώπινου εγκεφάλου είναι τα 10 bits ανά δευτερόλεπτο, και ότι αναπτύχθηκε εξελικτικά (με φυσική επιλογή) σε όλα τα έμβια όντα να λειτουργεί σειριακά ώστε να επιβιώνει στις συνθήκες της Γης (την πραγματική πραγματικότητα).
Πρόσφατες δημοσιεύσεις δείχνουν ότι "Η εξάρτηση από την τεχνητή νοημοσύνη βλάπτει την κριτική σκέψη στους νέους": ΑI Tools in Society: Impacts on Cognitive Offloading and the Future of Critical Thinking (Cognitive offloading είναι η πρακτική χρήσης εξωτερικών εργαλείων για τη μείωση της πνευματικής προσπάθειας και τη βελτίωση της γνωστικής απόδοσης). Επίσης άλλη δημοσίευση δείχνει ότι "είναι επιτακτική ανάγκη να αντιμετωπιστούν οι ηθικοί παράγοντες που αφορούν τη χρήση συστημάτων διαλόγου AI για την αποφυγή γνωστικής βλάβης μεταξύ των χρηστών" (The effects of over-reliance on AI dialogue systems on students’ cognitive abilities: a systematic review).
Με λίγα λόγια, πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η χρήση ψηφιακών εργαλείων, από μικρή ηλικία, για τη μείωση της πνευματικής προσπάθειας και την εύκολη αύξηση της απόδοσης προκαλεί γνωστική βλάβη στους νέους. Αυτό μπορεί να θεωρείται τώρα ως καλό για την "εξουσία" ενώ είναι σίγουρα "επιβλαβές" για τους πολίτες (κάτι όπως έγινε με την Ρωμαϊκή αυτοκρατορία όπου η εκτεταμένη λήψη μολύβδου μέσω της τροφικής αλυσίδας έριξε ανά τους αιώνες τον δείκτη νοημοσύνης τους κάτω του μετρίου μέχρι την πλήρη διάλυση της) . Σήμερα η ψηφιακή εργαλειοποίηση έχει άμεσο αποτέλεσμα στην γνωστική ικανότητα των νέων.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ