Η εσήγηση του ΕΚΠΑ για τις διαγραφές φοιτητών προς τον υπουργό Παιδείας

Προτείνει τη διεύρυνση της δυνατότητας της κατ’ εξαίρεση υπέρβασης της ανώτατης χρονικής διάρκειας φοίτησης για λόγους ανωτέρας βίας ή αιτιολογημένης αδυναμίας υποβολής δήλωσης μαθημάτων ή συμμετοχής στις εξετάσεις

20/01/2025

Ενημερώθηκε: 22/01/2025, 17:11

Άκουσε το άρθρο

Την πρόταση της Συγκλήτου του ΕΚΠΑ προς τον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη για τις διαγραφές των φοιτητών  που  έχουν υπερβεί την ανώτατη χρονικής διάρκεια  φοίτησης, παρουσιάζει το  esos.

Ειδικότερα, για το θέμα της διαγραφής των φοιτητών και φοιτητριών, η Σύγκλητος του ΕΚΠΑ προτείνει τη διεύρυνση της δυνατότητας της κατ’ εξαίρεση υπέρβασης της ανώτατης χρονικής διάρκειας φοίτησης για λόγους ανωτέρας βίας ή αιτιολογημένης αδυναμίας υποβολής δήλωσης μαθημάτων ή συμμετοχής στις εξετάσεις λαμβάνοντας υπόψη τα εξής :

α)  Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες που έχουν υπερβεί  τον χρόνο φοίτησης (ν+2 έτη) δεν απολαμβάνουν των προνομίων και των διευκολύνσεων (δωρεάν παροχή συγγραμμάτων, δωρεάν σίτιση, στέγαση, μειωμένο εισιτήριο κ.λπ.) και δεν  επιβαρύνουν οικονομικά τον προϋπολογισμό του Α.Ε.Ι. ή του κράτους.

β) Η εξομοίωση των φοιτητών και φοιτητριών που για πολλά χρόνια παραμένουν ανενεργοί/ές (δεν υποβάλλουν δήλωση μαθημάτων και δεν συμμετέχουν σε εξετάσεις) και φοιτητών/φοιτητριών οι οποίοι/ες είναι συνεπείς με τις υποχρεώσεις αυτές (υποβάλλουν τη σχετική δήλωση μαθημάτων και συμμετέχουν στις εξετάσεις) και ενδεχομένως απαιτείται μικρός αριθμός μαθημάτων για να περατώσουν τις σπουδές τους, καθιστά την οριζόντια απόφαση διαγραφής άδικη και σε κάθε περίπτωση αναποτελεσματική όσον αφορά τον επιδιωκόμενο σκοπό.

 γ) Ειδικότερα, για το Πανεπιστήμιο Αθηνών οι φοιτητές/φοιτήτριες που δεν προσέρχονται στις εξετάσεις και δεν εγγράφονται υπολογίζονται σε ποσοστό  66% όσων έχουν υπερβεί την ανώτατη διάρκεια φοίτησης (ν+2), ενώ οι  φοιτητές/φοιτήτριες που παραμένουν ενεργοί (συμμετέχουν στις εξετάσεις), υπολογίζονται σε ποσοστό  33% επί όσων έχουν υπερβεί την ανώτατη διάρκεια φοίτησης.

Με την προτεινόμενη ρύθμιση, με τον εσωτερικό κανονισμό του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.) θα καθορίζονται, υπό την αυτονόητη προϋπόθεση υποβολής αίτησης από τον φοιτητή / την φοιτήτρια σε συγκεκριμένη προθεσμία, οι όροι και οι προϋποθέσεις της υπαγωγής στην προτεινόμενη ρύθμιση, τα δικαιολογητικά για την κατ’ εξαίρεση υπέρβαση της ανώτατης χρονικής διάρκειας φοίτησης ανάμεσα στα οποία και η τεκμηρίωση των λόγων της ανωτέρας βίας ή  της βιοποριστικής απασχολήσεώς του/ της, έστω και περιστασιακής, της αιτιολογημένης αδυναμίας υποβολής της δήλωσης μαθημάτων ή συμμετοχής στις εξετάσεις ή τυχόν άλλης εύλογης αιτίας.  Η προτεινόμενη ρύθμιση αφορά καταστάσεις οι οποίες συνιστούν θέμα πραγματικό και κρίνονται κατά περίπτωση από τα πραγματικά περιστατικά και τα αποδεικτικά στοιχεία που κατά περίπτωση  θα προσκομισθούν, τεκμηριώνουν δε  λόγο άρσης των δυσμενών συνεπειών, οι οποίες προκαλούνται από την έκδοση της πράξης διαγραφής.

Ακολουθεί η προτεινόμενη ρύθμιση:

Αιτιολογική έκθεση

Με την προτεινόμενη διάταξη συμπληρώνονται οι λόγοι για την κατ’ εξαίρεση υπέρβαση της ανώτατης χρονικής διάρκειας φοίτησης, με τις περιπτώσεις της ανωτέρας βίας και της δικαιολογημένης αδυναμίας υποβολής της προβλεπόμενης αίτησης δήλωσης μαθημάτων ή συμμετοχής στις εξετάσεις. Η διάταξη κρίνεται αναγκαία, λαμβανομένου υπόψη του γεγονότος ότι οι φοιτητές / φοιτήτριες που έχουν υπερβεί  τον χρόνο φοίτησης (ν+2 έτη) δεν απολαμβάνουν των προνομίων και των διευκολύνσεων (δωρεάν παροχή συγγραμμάτων, δωρεάν σίτιση, στέγαση, μειωμένο εισιτήριο κ.λπ.) και δεν  επιβαρύνουν οικονομικά τον προϋπολογισμό του Α.Ε.Ι. ή του κράτους, ενώ παράλληλα αφορά συγκεκριμένη κατηγορία φοιτητών /φοιτητριών που ξεπέρασαν το ανώτατο χρονικό όριο φοίτησης για εύλογη αιτία, ήτοι για αποδεδειγμένα πραγματικά περιστατικά που κρίνονται κατά περίπτωση από τα αποδεικτικά στοιχεία που θα προσκομισθούν και δικαιολογούν την μη επέλευση των δυσμενών συνεπειών, οι οποίες προκαλούνται από την έκδοση της πράξης διαγραφής.

Προτεινόμενη διάταξη

Άρθρο ……………

Η παρ. 2 του άρθρου 76 του ν. 4957/2022 (Α΄ 141) αντικαθίσταται ως εξής :

Με τον εσωτερικό κανονισμό του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.) καθορίζονται οι διαδικαστικές λεπτομέρειες και τα δικαιολογητικά για την κατ’ εξαίρεση υπέρβαση της ανώτατης χρονικής διάρκειας φοίτησης της παρ. 1 για σοβαρούς λόγους υγείας που ανάγονται στο πρόσωπο του φοιτητή / της φοιτήτριας ή στο πρόσωπο συγγενούς πρώτου βαθμού εξ αίματος ή συζύγου ή προσώπου με το οποίο ο φοιτητής / φοιτήτρια έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, για λόγους βιοποριστικής απασχολήσεώς του/ της, έστω και περιστασιακής, για λόγους αιτιολογημένης αδυναμίας υποβολής της δήλωσης μαθημάτων ή συμμετοχής στις εξετάσεις ή για άλλη εύλογη αιτία και για όσο χρόνο διαρκούν οι λόγοι αυτοί.»

Το πρόβλημα

Σχετικά με το πρόβλημα η Σύγκλητος σημειώνει  τα εξής:

  • Η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των σπουδών αποτελεί σύνθετο και διαχρονικό φαινόμενο όχι μόνο στα Α.Ε.Ι. της Χώρας αλλά και σε αυτά του εξωτερικού. Τα αίτια είναι θεσμικά, ακαδημαϊκά, κοινωνικά, οικονομικά και προσωπικά.
  • Με αυτό το δεδομένο τα ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης καλούνται να εφαρμόσουν πολιτικές για την ακαδημαϊκή ενσωμάτωση των φοιτητών και φοιτητριών, με ενίσχυση των υποστηρικτικών δομών και της μέριμνας. Προτείνεται η δημιουργία παρατηρητηρίου ανά Α.Ε.Ι. και ανά Σχολή που θα παρακολουθεί τη ροή του φοιτητικού πληθυσμού και θα πραγματοποιεί συνεχώς έρευνες, οι οποίες θα επιτρέπουν τη διαμόρφωση σαφούς εικόνας για την υφιστάμενη κατάσταση και τη λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση του φαινομένου.
  • Το γεγονός αυτό αναδεικνύει την ανάγκη της αύξησης της χρηματοδότησης για τις υποδομές των Α.Ε.Ι. αλλά και τη συνεχή ενίσχυσή τους σε ακαδημαϊκό και διοικητικό προσωπικό, προτεραιότητες τις οποίες η Πολιτεία καλείται να αντιμετωπίσει άμεσα. Ειδικότερα, η εξέταση των αιτημάτων και των δικαιολογητικών υπέρβασης του ανωτάτου ορίου φοίτησης προβλέπεται να επιβαρύνει με δυσχερώς διαχειρίσιμο φόρτο τις γραμματείες των οικείων Τμημάτων.
     

Σχόλια (15)

KBG
|

Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών κ. Μπούρας ανέφερε για τους "αιώνιους φοιτητές" ότι υπάρχει φοιτητής που ήταν συμφοιτητής του και ότι κάποιος άλλος εγγράφηκε το 1966 έτος που ιδρύθηκε το πανεπιστήμιο. Τι σχέση έχει λοιπόν ο ορισμός ως αιώνιου ενός φοιτητή 24 ετών που συμπλήρωσε το όριο των ν+2 χρόνων, που αυτομάτως σε εντάσσει στην κατηγορία των αιώνιων. Γιατί τόσο μένος εναντίον της Ελληνικής νεολαίας; Γιατί τους βάζουμε όλους στο ίδιο τσουβάλι; Γιατί μας ενοχλούν οι πόροι που δίνονται στην παιδεία και δεν μας ενοχλεί που πέρασαν κοντά στα δύο έτη από το ατύχημα των Τεμπών και δεν έχουν αποδοθεί ευθύνες; Γιατί δεν μας ενοχλεί που ΥΠΕΘΑ έδωσε 35000 ευρώ σε εταιρεία για να του βρει την αιτία που παραιτούνται οι στρατιωτικοί;

Και όμως επιβαρύνουν
|

Τα προγράμματα σπουδών μεταβάλλονται, άλλες οι υποχρεώσεις νεοεισερχόμενων και άλλες των παλαιών ... άλλες ανά εποχή παλαιότητας. Γρίφος στις γραμματείες κλπ, στα επαγγελματικά δικαιώματα βάσει αναγνωρίσεων με προϋποθέσεις ή χρονολογία κλπ! Σε κάποια αντικείμενα σπουδών (π.χ. πληροφορική) η επιστήμη που διδάσκεται εξελίσεται. Μαθήματα σταματάνε ή αλλάζουν, νέα μαθήματα γίνονται βασικά. Τα πτυχία με 5 ή 20 χρόνια σπουδών δεν είναι ισότιμα, αντίστοιχα της εποχής που απονέμονται. Ακυρώνεται κάθε έννοια σχεδιασμού και προγραμματισμού όπου υπάρχουν 100αδες αιώνιοι. Ανά πάσα στιγμή μπορεί να βρεθούν όλοι ή κανένας στη διδασκαλία ή την εξέταση ενός μαθήματος. Για όλους πρέπει να ετοιμαστεί το πανεπιστήμιο. Φανταστείτε στις πανελλαδικές να μην είναι καθορισμένος ο αριθμός και να έρθουν τριπλάσια άτομα να εξεταστούν σε μια αίθουσα ... αξιοπιστία. Καθηγητές έχουν να εξετάζουν πολλαπλάσια γραπτά και με ψυχική οδύνη για ό,τι διαβάζουν. Στους συλλόγους οι αιώνιοι είναι πλειοψηφία και μπορούν να καθορίζουν τι θα πάθουν οι κανονικοί ... δημοκρατικά. Όλα αυτά επιπλέον από την αρρωστημένη νοοτροπία αιωνιότητας που μεταφέρεται καταστρέφει τις σπουδές πολλών ταλέντων. Brain fire.

Ενεργοί φοιτητές
|

Ναι, αρκει να μπορούμε να ορίσουμε σωστά τί είναι ενεργός φοιτητής. Είναι ενεργός ενας φοιτητής που απλά δηλώνει τα μαθήματα; Είναι ενεργός αν πηγαίνει τουρίστας στην εξεταστική;
Ενεργός είναι κάποιος ο οποίος περνάει μαθήματα, πχ 2-3 μαθήματα το εξάμηνο. Αω επεκταθεί ο ρισμός και οι διαγραφές απο ν =1, τότε δεν θα έχουμε "επιχειρήματα" τύπου "δεν επιβαρύνουν οικονομικά τον προϋπολογισμό του Α.Ε.Ι. ή του κράτους"

Πρόταση στη σωστή κατεύθυνση
|

Πρόταση στη σωστή κατεύθυνση. Δίδει τη δυνατότητα υπέρβασης του ορίου. Δεν οδηγεί στη διαγραφή των ενεργών φοιτητών.
φιλελεύθερος

πίκος απίκος
|

Πραγματικά, η εμμονή μερικών στο άδικο μέτρο των οριζόντιων διαγραφών φτάνει στα όρια της εμπάθειας. Ναι, είμαι από αυτούς που άργησαν να τελειώσουν επειδή ασχολήθηκα με κάτι άλλο. Ευτυχώς γυρίζοντας βρήκα καθηγητές που με στήριξαν και κατάφερα να πάρω το πτυχίο μου. Ευτυχώς επίσης που στο εξωτερικό κανείς δεν σε ρωτάει γιατί έκανες τόσα χρόνια να τελειώσεις.

Αν αυτό το μέτρο είχε περάσει πέντε χρόνια πριν, δεν θα είχα αυτή την δυνατότητα, να τελειώσω και να είμαι πλέον ένας καλός επαγγελματίας στον κλάδο μου. Δώστε σε αυτούς που το θέλουν και προσπαθούν την ευκαιρία να τα καταφέρουν.

ΔΕΠ
|

Μπορεί να μην επιβαρύνουν οικονομικά τον προϋπολογισμό του Α.Ε.Ι. ή του κράτους, επιβαρύνουν όμωςμε άλλους τρόπους τα ΑΕΙ και τα έχουν ήδη επιβαρύνει οικονομικά. Ας αποπληρώσουν πρώτα το βάρος και μετά βλέπουμε για πτυχίο στα ν + x.

Κ
|

Το πανεπιστήμιο θα επιτρέπει: 1. Τα 2 ή 3 χρόνια επιπλέον του χρόνου σπουδών. 2. Το διπλάσιο χρόνο σπουδών εφόσον αποδεικνύεις εργασία συγκεκριμένων ωρών εβδομαδιαίως. 3. Σε περίπτωση σοβαρού λόγου ασθένειας ειδικές διατάξεις. 4. Την αναστολή σπουδών για 2 χρόνια. Τα παραπάνω είναι εξαιρετικά ελαστικά σε σχέση με άλλες χώρες. Και ψάχνουμε ακόμα δικαιολογίες;

Μπανανία
|

Να μας πουν οι κ.κ. του ΕΚΠΑ σε ποιά αλλη χώρα στη Γη υπάρχει το καθεστώς το οποίο εισηγούνται.

ΔΕΠ
|

Δηλαδή εισήγηση για να μην ακουλουθεί το νόμο όποιος δε θέλει....Ωραίο.

ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
|

Όσοι ενδιαφέρονται να τελειώσουν και συμμετέχουν σε εξεταστικές να τους δοθεί μια ευκαιρία ακόμα. Όσοι είναι άφαντοι ας διαγραφούν.

Κ
|

Σε περίπτωση εκκρεμότητας μαθημάτων άνω του v +2, +3, και κάτω των 10, να χρεώνονται 200 € το μάθημα και ελάχιστο όριο δυνατότητας επανάληψης εξέτασης των 2 εξεταστικών.

υιοθετεί όσα γράφτηκαν και εδώ
|

και αποκαλύπτουν τη μπλε μπαρουφολογία

Προσοχή!
|

Συμφωνώ ότι οι φοιτητές που κάνουν προσπάθειες να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους δεν πρέπει να μπουν στην ίδια κατηγορία με όσους απέχουν και πρακτικά τα έχουν παρατήσει. Οι διευκολύνσεις της νομοθεσίας δεν έχουν καταφέρει να συμπεριλάβουν διάφορα θέματα που αντιμετωπίζουν οι σημερινοί φοιτητές π.χ. μερική απασχόληση με πρακτικά ανύπαρκτα ένσημα που δεν τους επιτρέπει να εκμεταλλευτούν τη διάταξη της μερικής φοίτησης (σε αυτό δεν φταίνε οι ίδιοι αλλά το εργασιακό καθεστώς της χώρας ιδίως σε κάποιους επαγγελματικούς χώρους).
Υπάρχουν πολλοί φοιτητές που για λίγα μαθήματα δεν θα τα καταφέρουν με την ισχύουσα νομοθεσία, ενώ τμήμα της πίεσης μεταφέρεται και στους διδάσκοντες, οι οποίοι εκ των πραγμάτων θα αναγκαστούν να ρίξουν το επίπεδο των απαιτήσεων κατά τις εξετάσεις σε περίπτωση π.χ. που ένας φοιτητής για 4-5 μαθήματα κινδυνεύει να διαγραφεί (είναι πολύ διαφορετικό ένας φοιτητής απλώς να καθυστερεί να λάβει το πτυχίο του συγκρινόμενο με τη διαγραφή 6-8 ετών προσπάθειας επειδή δεν έχει ολοκληρώσει λίγα μαθήματα - ποιος καθηγητής άραγε θα θέλει να φέρει το βάρος της ευθύνης για κάτι τέτοιο).
Δεν θα πρέπει όμως να έχουμε εξέταση της κάθε περίπτωσης a la carte. Ο πρόσθετος φόρτος και οι πιέσεις προς τα αποφασιστικά όργανα θα είναι τεράστιος, προσπαθώντας να οριοθετήσουν τις "εύλογες αιτίες" και να αποφανθούν για τον κάθε φοιτητή και μάλιστα όχι μια φορά αλλά σε διαδοχικές αιτήσεις παράτασης μέχρι να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Και βεβαίως θα δημιουργηθούν αδικίες και η μεταχείριση δεν θα μπορεί να είναι ισότιμη με θολά κριτήρια (δεν εννοώ σκοπίμως).
Ας προταθούν κάποια αντικειμενικά κριτήρια, τα οποία μπορούν να ελέγχονται αυτοματοποιημένα, ώστε κάποιος να οδηγείται ή όχι στη διαγραφή (π.χ. συμμετοχή σε εξέταση μαθημάτων τουλάχιστον σε μια εξεταστική ανά έτος, αριθμός υπολειπόμενων μαθημάτων σε συνάρτηση με το έτος που βρίσκεται κτλ).

ΘΑΝΑΣΗΣ
|

Σιγά μη σας ακούσουν. Αυτοί λειτουργούν οριζοντίως και με απόλυτο αυταρχισμό. Λουστείτε τους...

Μιχάλης Θ.
|

Σωστές και εύστοχες προτάσεις. Η οριζόντια εφαρμογή μέτρων εκτός από αναποτελεσματική (αν θεωρήσουμε πως κάθε μέτρο επιδιώκει κάτι) είναι και ΑΔΙΚΗ. Όποιος δεν το αντιλαμβάνεται ή ηθελημένα παραγνωρίζει σημαντικούς παράγοντες ή είναι αδαής. Φοιτητής που προσέρχεται σε εξεταστικές και οφείλει δύο - τρία μαθήματα ΔΕΝ μπορεί να εξισωθεί με κάποιον που δεν εμφανίζεται. Επιβάλλεται κλιμακωτή εφαρμογή του μέτρου της διαγραφής.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ