Να τροποποιηθεί έγκαιρα ο νόμος για τις διαγραφές φοιτητών

Η τυχόν επιμονή στην εφαρμογή της διάταξης ελάχιστα θα συμβάλλει στην αίσθηση ότι «το πανεπιστήμιο μπαίνει σε τάξη», ενώ αντίθετα θα δημιουργήσει άλυτα προβλήματα με τις ημιτελείς σπουδές δεκάδων χιλιάδων ενεργών φοιτητών

30/01/2025

Ενημερώθηκε: 30/01/2025, 17:12

Άκουσε το άρθρο

Γιώργος Λιτσαρδάκης, Καθηγητής Α.Π.Θ.,Γραμματέας της Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π. (Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού)

Μετά τη λήξη του τρέχοντος ακαδημαϊκού έτους, δηλαδή σε επτά μήνες, και εφεξής, τα «αυτοδιοικούμενα» πανεπιστήμια υποχρεώνονται σύμφωνα με το νόμο 4957/2022 να διαγράφουν δεκάδες  χιλιάδες φοιτητών και φοιτητριών τους, επειδή θα έχουν υπερβεί την «ανώτατη διάρκεια φοίτησης». 

Πρόκειται για μια ρύθμιση ισοπεδωτική, με αριθμητικό μόνο κριτήριο, που θεωρεί «μη ενεργούς» τους φοιτητές που ξεπερνούν το ν+2 ή ν+3, όπου ν η ονομαστική διάρκεια των σπουδών (4, 5 ή 6 έτη), και τους διαγράφει χωρίς να κάνει τη διάκριση αν έχουν εγκαταλείψει τις σπουδές ή συνεχίζουν να ασχολούνται με αυτές. 

Η διάταξη είναι απόλυτη, χωρίς εξαιρέσεις, προβλέποντας πειθαρχικές ποινές για τους Προέδρους και Κοσμήτορες που δεν θα ανταποκριθούν, όπως επίσης και περιορισμό της χρηματοδότησης. 

Παίρνοντας υπόψη ότι σε πολλά τμήματα το ν+2 είναι ο χρόνος αποφοίτησης των μισών σχεδόν φοιτητών, και όχι π.χ. του 80-90% (βλέπε και ανακοίνωση προέδρων Τμημάτων Μαθηματικών [1]), αντιλαμβάνεται κανείς ότι η διάταξη είναι ανεδαφική και δεν είναι δυνατό να εφαρμοστεί. 
Η προοπτική των διαγραφών έχει προκαλέσει ανησυχία στον φοιτητικό πληθυσμό, είτε έχουν ξεπεράσει το όριο είτε όχι, όπως και αντιρρήσεις από τους διδάσκοντες, ενώ ήδη ξεκίνησαν αντιδράσεις που θα αποτελέσουν νέα αιτία αναταραχής στα πανεπιστήμια.

Η διάταξη για τις διαγραφές αποτελεί δείγμα κακής νομοθέτησης, όχι το μοναδικό στον υπερρυθμιστικό νόμο Κεραμέως, ο οποίος έχει υποστεί ήδη πάνω από 100 τροποποιήσεις και έπονται και άλλες. Δεν αφορά μόνο μια απλή διοικητική πράξη για εκκαθάριση των μητρώων από ανενεργούς φοιτητές, που δεν έχει συνέπειες. Χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα αριθμητικά δεδομένα, που είναι διαθέσιμα από την ΕΘΑΑΕ (Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης) και από τις ΜΟΔΙΠ (Μονάδες Διασφάλισης Ποιότητας) των πανεπιστημίων, και χωρίς την ανάλυσή τους και εξέταση  των παραγόντων του θέματος «λιμνάζοντες φοιτητές», οι συντάκτες του νόμου θεώρησαν ότι μπορούν να το λύσουν «με ένα νόμο και ένα άρθρο», αδιαφορώντας για τις συνέπειες. 

Η τυχόν επιμονή στην εφαρμογή της διάταξης ελάχιστα θα συμβάλλει στην αίσθηση ότι «το πανεπιστήμιο μπαίνει σε τάξη», ενώ αντίθετα θα δημιουργήσει άλυτα προβλήματα με τις ημιτελείς σπουδές δεκάδων χιλιάδων ενεργών φοιτητών. 

Σε ότι αφορά τις στατιστικές, θα βελτιώσει τον μέσο χρόνο αποφοίτησης αλλά θα χειροτερέψει το ποσοστό αποφοίτησης. Και τα δύο είναι δείκτες ποιότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας, που δεν διορθώνονται με διοικητικά μέτρα.

Παράλληλα η πίεση, για ολοκλήρωση των σπουδών μέσα στα οριζόμενα χρονικά περιθώρια, μεταφέρεται στους διδάσκοντες. Οι διδάσκοντες καλούνται είτε να χαλαρώσουν τα αξιολογικά κριτήρια, με προφανείς επιπτώσεις στο επίπεδο των σπουδών, είτε να βαθμολογήσουν αγνοώντας ότι ο βαθμός  θα σημάνει τη διαγραφή - επωμιζόμενοι το βάρος μιας τέτοιας απόφασης, ακόμη και  για φοιτητές που βρίσκονται ένα βήμα πριν το πτυχίο, διαγράφοντας τις ως τότε προσπάθειές τους.

Είναι προφανές ότι δεν μπορεί να προβλέπεται και να επιβάλλεται δια νόμου η διαγραφή φοιτητών που ασχολούνται ενεργά με τις σπουδές τους.

Θυμίζουμε ότι ο νόμος 4009/2011 («νόμος Διαμαντοπούλου») αντί για «ανώτατη διάρκεια φοίτησης» όριζε ίδιο χρόνο «κανονικής» φοίτησης (ν+2), και παρέπεμπε, ορθά, τη διαχείριση της συνέχισης της φοίτησης σε αποφάσεις των πανεπιστημίων και στους εσωτερικούς κανονισμούς τους.

Το φθινόπωρο ο υπουργός κ. Πιερρακάκης, παραβλέποντας τα δεδομένα και τις προειδοποιήσεις,  δήλωνε με αποφασιστικότητα ότι ο νόμος θα εφαρμοστεί. Πιο διαλλακτικός στη Σύνοδο Πρυτάνεων τον Δεκέμβριο ζήτησε προτάσεις από τα πανεπιστήμια. Δεν χρειάζεται να περιμένει άλλο. Πρέπει, πριν ξεσπάσει η αναμενόμενη και δικαιολογημένη αντίδραση των φοιτητών, να προχωρήσει έγκαιρα στην τροποποίηση του νόμου, με την οποία να προβλέπεται η εκκαθάριση των μητρώων με διαγραφή φοιτητών, αλλά να επαφίεται στα (αυτοδιοικούμενα) πανεπιστήμια να καθορίσουν τους όρους φοίτησης. Παράλληλα, ως υπουργός Παιδείας, να στηρίξει το δημόσιο πανεπιστήμιο, ώστε αυτό να παρέχει τις κατάλληλες συνθήκες για σύγχρονη και ποιοτική εκπαίδευση, και τους φοιτητές του, ώστε να ολοκληρώνουν χωρίς καθυστερήσεις τις σπουδές τους.

[1] https://www.esos.gr/arthra/91137/proedroi-tmimaton-mathimatikon-oi-epikeimenes-diagrafes-foititrionon-fernoyn-terastia

Σχόλια (23)

Μητσοτάκη
|

Πού σπούδασες κύριε Μητσοτάκη που ξέρεις από ελληνικά πανεπιστήμια;

@ Ποιος θα έκανε σπεκουλα για κόστη @διά μαγείας
|

μπαρούφες καπαμά , αυτά δεν συμβαίνουν και δεν θα έπρεπε να συμβαίνουν, άλλοι λοιπόν δεν μπορούν να εφαρμόσουν τα απλά ! σοβαρά σχόλια είναι αυτά; ποιος παίρνει βιβλία και μένει σε εστία πχ ; γιατί δεν τον πετάνε; εδώ βιβλία δεν μπορείς να πάρεις όσα δικαιούσαι (για κάποιες υποπεριπτώσεις εντός του ν ! έχετε γνώση όσων γράφετε; αν κάποιος αφήνει κάποιον να κρατάει δωμάτιο, ΚΑΚΩΣ , όχι στο ν+2 , μετά το ν πρέπει να αδειάζεις τη γωνιά, δικό σου θέμα η ολοκλήρωση των σπουδών ΧΩΡΙΣ όμως περιορισμό, δεν είναι σαν το εξωτερικό που πληρώνεις διδακτρα και απλώς εγγραφεσαι, εδώ αγωνίστηκες. λύστε τα άλλα θέματα πρώτα και βλεπουμε για αυτά τα δευτερεύοντα. κόφτε και πολλές αχρείαστες σχολές , ποιοι είναι πραγματικά ενεργοί ΦΑΙΝΕΤΑΙ από το ποσοι δηλώνουν μαθήματα- σε πολλές σχολές είναι ΑΜΕΣΑ τα δεδομένα αυτά , δώστε τα στη δημοσιοτητα να τα δουν όλοι όσοι λένε άλλα αντί άλλων )

@Ο ΑΙΏΝΙΟΣ
|

Μπορίτε να ζητήσετε αναλυτική βαθμολογία.
Δεν υπάρχουν όμως επαγγελματικά δικαιώματα για μαθήματα, μονο το πτυχίο (σύνολο των μαθημάτων).

Παραδοξοτητες
|

Ακόμα και φοιτητές που έχουν αποβιώσει εμφανίζονται ενεργοί στα Ελληνικά Δημόσια Πανεπιστήμια

Μια γνωμη
|

Οπως ειναι τωρα το συστημα τα πανεπιστημια δεν διαγραφουν κανεναν εκτος κι αν το αιτηθει ο ιδιος. Υπαρχουν φοιτητες που εχουν ξεπερασει τα ν+2 χρονια κ εχουν να δηλωσουν μαθηματα τρεις κ παραπανω εξεταστικες κ ομως εμφανιζονται ενεργοι. Και φυσικα οι αιωνιοι φοιτητες κοστιζουν, μπορει τυπικα να μην δικαιουνται σιτιση κ στεγαση αλλα ως δια μαγειας κ σιτιζονται κ καπιιοι απο αυτους στεγαζονται

Ο ΑΙΏΝΙΟΣ
|

Εμένα ο πατέρας μου έπαθε εγκεφαλικό και έχω ξεμείνει επαρχία λόγο κοβιντ και ασχολούμαι χωρίς κάποια πιστοποίηση στο επιστημονικό αντικείμενο μου τα τελευταία 10 χρόνια .

Σπάστε τα πτυχία, καταργειστε τα επαγγελματικά δικαιώματα αναγνωριστε μου επιστημονικά ότι έχω περάσει και μετά διαγράψτε με .

Εντάξει θα είναι λίγο άσχημα για όσους πέρασαν όλα τα μαθήματα γιατί εδώ δεν είμαστε σαν την Αμερική να έχουμε πτυχία πολλών ταχυτήτων, τα λεγόμενα πτυχία των φτωχών και τα δυνατά πτυχία με τα πολλά μαθήματα των πλουσίων αλλά οκ .

Άμα τολμήσει κάποιος να με διαγράψει χωρίς να μου αναγνωρίσει επαγγελματικά δικαιώματα για όσα μαθήματα έχω περάσει θα φάει μήνυση από δω μέχρι μην πω .

Πλατάρος Γιάννης
|

Μετά τα,,,ν+2 :
Όχι διαμονή (υπάρχει χρέωση χ10 στην ΔΟ.Υ
ΟΧΙ Νέο πάσο.
Όχι διατροφή.
Όχι βιβλία.
Εξεταστρα για κάθε εξάμηνο 50 ,€ κατ' αποκοπήν, ανεξαρτήτως μαθημάτων.
Όχι δικαίωμα εκλέγειν -εξλεγεσθαι.
Ποιος θα έκανε σπεκουλα για κόστη και απασχόληση έξτρα;

@Νικος
|

Στο ερώτημα ποιο είναι καλύτερο το ιδιωτικό ή το δημόσιο θα σας απαντήσω ότι υπάρχουν και καλά δημόσια και καλά ιδιωτικά. Σε κάθε περίπτωση σε κανένα δημόσιο ή και ιδιωτικό οπουδήποτε στον κόσμο δεν σπουδάζει κάποιος δεκαετίες και δε δίνει άπειρες φορές μαθήματα. Οποιοδήποτε πανεπιστήμιο το κάνει υποβαθμίζει την αξιοπιστία του.. Εξάλλου και ο ίδιος απόφοιτος δεν έχει καμία προτεραιότητα στην αγορά εργασίας. Τα πτυχία όπως έχω στο παράδειγμα ίδιου τμήματος 4ετιας το ένα και 20ετιας το άλλο, δεν έχει καμία ισοτιμία καθότι μαθήματα του τμήματος Πληροφορικής από το 2000 δε διδάσκονται καν. Δεν υπάρχει πλέον η τεχνολογία αυτή. Ένα πρόγραμμα σπουδών έχει ουσία όταν είναι σύγχρονο. Διαφορετικά είναι ένα χαρτί ταπετσαρίας.

Απόφοιτος Πολυτεχνείου ΑΠΘ 1994 -Γονέας
|

Αν εφαρμοστεί η προβλεπόμενη διαγραφή, οι φοιτητές τελικά θα παραλάβουν απλά βεβαιώσεις σπουδών (πχ επιτυχής φοίτηση για 69 μαθηματων εκτός ενός ). Και μετά τι ; Τα χαμένα φροντιστήρια πανελλήνιες κόστος φροντιστηρίων, κόστος διαβίωσης των φοιτητών κλπ στον κάδο. Ας τολμήσουν θα αποτελέσει Νέμεσις για την κυβέρνηση, φοιτητές στον δρόμο κλπ μαζί με το έγκλημα των Τεμπών καφοπλακα του Κούλη. Θα καταγραφεί ιστορικά ! Ας τολμήσουν. Δεν νομίζω γιατί το σκατό θα φτάσει στην κάλτσα τους θα το δείτε σύντομα!

ΔΑΣΚΑΛΑ
|

Δυστυχώς στη χώρα μας η ...παράταση είναι κάτι που συχνά απαιτούμε από την πολιτεία κι αυτή με την σειρά της ,μας την δίνει διότι κι αυτή πολλές φορές παίρνει παράταση (αυθαίρετα) σε πολλά θέματα. Όταν λοιπόν γίνονται καταλήψεις ή καλύτερα όταν γίνονταν καταλήψεις, τα μαθήματα και τα εξάμηνα χάνονταν με ευθύνη της Πολιτείας που λόγω της αδράνειάς της επιτρεπόταν αυτή η απαράδεκτη κατάσταση.
Τώρα λοιπόν που τα μαθήματα θα γίνονται κανονικά(ελπίζουμε) λογικό είναι να μπει κάποιο χρονικό όριο περάτωσης των σπουδών. Πρέπει οι νέοι μας να κατανοήσουν (για το δικό τους καλό) ότι το .. άραγμα στη ζωή έχει τίμημα. Ούτε οι γονείς μπορούν να πληρώνουν με το υστέρημά τους για τις μακρόχρονες σπουδές του παιδιού τους
επί σειρά ετών, ούτε η πολιτεία να έχει υπό την προστασία της 35-40 χρονους προπτυχιακούς φοιτητές,
με όποιο κόστος έχει αυτό. Αλλά ούτε και η κοινωνία να εχει σε αδράνεια μέλη στις πιο παραγωγικές ηλικίες (25 ετών .....) και να κάνει διορισμούς σε μεσήλικες..Τώρα
όποιος δεν θέλει να δει την αλήθεια, λέει αυτά που θέλει.Ως εκπκός και ως γονιός, βρίσκω σωστή αυτην την εξέλιξη, μακάρι να γινονταν διαγραφές και παλιότερα.

Κι όμως
|

Αν δε γίνουν τώρα διαγραφές δε θα γίνουν ποτέ. Τα τελευταια χρόνια γίνεται λόγος γι αυτό κι όποιος ήθελε θα είχε τελειώσει τις σπουδές. Απλά δεν ενδιαφέρονται και παραμένουν εγγεγραμμένοι μήπως και. Όχι άλλη κοροϊδία. Να τελειώσεις μια σ όλη στην Ελλάδα δεν είναι ακατόρθωτο. Εύκολο είναι.

Nikos
|

Προς όσους προτείνουν να ξεκινήσουν κανονικά οι διαγραφές, θα το προτείνατε αν το παιδί σας για λίγα μαθήματα το διέγραφε το πανεπιστήμιο;
@Κ για το ερώτημά σας σχετικά με την ισοτιμία του πτυχίου, η απάντηση είναι τυπικά είναι ισότιμο, ουσιαστικά δεν είναι. Το ερώτημά σας διευρύνεται, αν συμπεριλάβετε στη σύγκριση και τους αποφοίτους κάποιων πανεπιστημίων γειτονικών χωρών και τους αποφοίτους των ιδιωτικών κολεγίων και πανεπιστημίων. Ποιά είναι η απάντηση;

Δεν υπάρχουν αιώνιοι φοιτητές
|

Δεν υπάρχουν αιώνιοι φοιτητές. Ο όρος είναι παραπλανητικος. Στην κυριολεξία αιώνιος φοιτητής θα πει να είσαι φοιτητής πάνω από 100 χρόνια, το οποίο δεν γίνετε.
Απλώς πρόκειται για φοιτητές που καθυστερούν με τις σπουδές τους.
Το αιώνιος είναι σχήμα λόγου. Μεταφορικά.

ΧΡΗΣΤΟΣ
|

Να τροποποιηθεί. Αλλά, να γίνει Ν + Ν.
4 + 4, 5 + 5, 6 + 6 (για την ιατρικη).

Επίσης, σε όλα τα τμήματα προπτυχιακών σπουδών να υπάρχει η επιλογή και μερικής φοίτησης για ολους όσους ενδιαφέρονται.
Σπουδαζοντας τα διπλάσια χρόνια, για οποιονδήποτε λόγο, είτε για τους εργαζόμενους, είτε για όσους δυσκολευονται με τις σπουδές τους.
Βέβαια στην μερική φοίτηση δεν θα ισχύει το Ν + Ν. Γιατί μετά μιλάμε για 8 + 8 = 16.
16 χρόνια σπουδές. Το Ν + Ν θα ισχύει για την πλήρους φοίτηση.

Κ
|

Αν θέλουμε να λέμε ότι τα πανεπιστήμιά μας είναι αντάξια των καλύτερων ευρωπαϊκών, τότε δε γίνεται να έχει δικαίωμα ένας φοιτητής να σπουδάζει αιωνίως, να δίνει μαθήματα όσες φορές θέλει και για όσο χρονικό διάστημα θέλει. Το να το υποστηρίζετε καθηγητές Πανεπιστημίων είναι απλά απογοητευτικό. Ο νόμος δίνει πολλά περιθώρια μέχρι και διπλασιασμό του χρόνου για τους εργαζόμενους. Ίσως να μπει χρηματικό πρόστιμο ανά μάθημα και όριο εξεταστικών π.χ. μέχρι δύο, για πέρα του ν+2, 3 και σε κάθε περίπτωση κάτω από 10 μαθήματα.
Κύριε καθηγητά, είναι ισότιμο το πτυχίο μου πχ Πληροφορικής ΟΠΑ, με χρόνο αποφοίτησης 4 χρόνια με εκείνο της ίδιας σχολής με χρόνο αποφοίτησης τα 20 χρόνια;

@ ΔΕΠ
|

Πολύ σωστά.
Πλέον ισχύει το δεύτερο. Μεγάλος αριθμός εισακτέων δεν έχει τις απαιτούμενες γνώσεις και το Κράτος υποβαθμίζει με αυτό τον τρόπο την αξία του πτυχίου μίας σχολής όταν υπάρχει μεγάλη διαφορά στον πρώτο με τον τελευταίο εισακτέο. Πολλές σχολές με πολλές θέσεις. Δεν είναι όλοι για ΑΕΙ. Το Κράτος θα έπρεπε να είναι το πρώτο για να το αντιληφθεί.

ΔΕΠ
|

"Παίρνοντας υπόψη ότι σε πολλά τμήματα το ν+2 είναι ο χρόνος αποφοίτησης των μισών σχεδόν φοιτητών, και όχι π.χ. του 80-90%"

Το ερώτημα είναι γιατί ο χρόνος αποφοίτησης των μισών φοιτητών (να) ειναι >ν+2; Αν ενα πρόγραμα σπουδών ειναι σχεδιασμένο για ν χρόνια τότε το 80% των φοιτητών θα έπρεπε να αποφοιτά στα ν χρόνια.
Το συμπέρασμα είναι είτε οτι το πρόγραμμα σπουδών δεν είναι καλά σχεδιασμένο και είναι υπερβολικά απαιτητικό ή οτι οι φοιτητές ειναι χαμηλότερου επιπέδου απο τις απαιτήσεις του προγράμματος.
Στην πρώτη περίπτωση πρέπει να φροντήσει το τμήμα γιαενα πιο ρεαλιστικό πρόγραμμα. Στη δεύτερη περίπτωση η διαγραφή μετά απο ένα εύλογο χρονικό διάστημα ειναι λογική. Δεν πρέπει ολοι να πάρουν με το ζόρι πτυχίο.

@ Ο πατέρας μου συνταξιούχος και φοιτητής
|

εγγράφεται στο έτος-εξάμηνο; μάλλον όχι . Άρα απλό : δεν επιβαρύνει, δεν προσμετράται στους ενεργούς (ξέρεις φαίνεται άμεσα , ηλεκτρονικά γίνεται οεο...εσύ μάλλον δεν ήσουν ποτέ φοιτητής ; δεν ενημερώνεσαι; )
κάλλιστα με βάση τα στατιστικά και μια επικοινωνία βασική εύκολα διαγράφεται κιόλας για το τυπικό.
πολύ σανόοοοοο , άσε πουλάει ο πιέρ

Οχι στις διαγραφές ... από φιλελεύθερο
|

Η κυβέρνηση δεν μπορεί να διαγράψει το μισό φοιτητικό πληθυσμό. Καλύτερα λοιπόν είναι να τροποποιηθεί έγκαιρα ο νόμος για τις διαγραφές φοιτητών. Διαφορετικά, "Λαγός τη φτέρη έσειε, κακό της κεφαλής του".
φιλελεύθερος

Μιχάλης Θ.
|

@Παράδοξο
Αν ο πατέρας σου προσέρχεται κανονικά στις εξετάσεις και περνάει μαθήματα, γιατί πρέπει να διαγραφεί όταν φτάσει στο ν+2 (σε περίπτωση που χρειάζεται ακόμα 2-3 μαθήματα για να πάρει το πτυχίο); Αν έχει εγκαταλείψει τη σχολή (δηλαδή δεν προσέρχεται σε εξετάσεις και δεν περνάει κανένα μάθημα) τότε να διαγραφεί. Αλλιώς γιατί να του πεις πως 6 χρόνια σπουδών πήγαν τσάμπα...(Τονίζω, σε περίπτωση που οφείλει μικρό αριθμό μαθημάτων ακόμα)

Παραδοξο
|

Διαγραφή των αιωνίων φοιτητών. Φαίνονται ενεργοί αλλά δεν είναι. Ο πατέρας μου συνταξιούχος και φοιτητής ακόμη παρακαλώ.

THOMAS
|

Να ξεκινήσουν κανονικά οι διαγραφές

ΔΕΠ
|

Καθένας έχει την άποψή του, τζάμπα είναι τελικά. Ειδικά όταν το λογαριασμό τον πληρώνουν άλλοι.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ