"Υπάρχει μια διάσταση μεταρρύθμισης, το Εθνικό Απολυτήριο, που επιθυμούμε ν’ ανοίξουμε" δήλωσε ο υπουγός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης σε Συνέντευξη στο Βήμα, απαντώντας στο ερώτημα "Θα καταργηθούν οι Πανελλαδικές;" και σημείωσε τα εξής:
- Όμως είμαι θιασώτης της άποψης ότι αυτά τα κάνεις με στέρεα βήματα και όταν είναι απολύτως ολοκληρωμένες οι προτάσεις.
- Σ’ αυτή τη φάση έχουμε ανοίξει μια σειρά από άλλες αλλαγές, οι οποίες είναι από ένα νόμο που παρουσίασα πρόσφατα στο υπουργικό συμβούλιο, στον πυρήνα του οποίου βρίσκεται η ενίσχυση του ρόλου των διευθυντών των σχολείων και η αλλαγή της θεσμικής αρχιτεκτονικής της διοίκησης του σχολείου.
- Και μια σειρά από αλλαγές, όπως τα πρότυπα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, η εισαγωγή του διεθνούς απολυτηρίου στη δημόσια εκπαίδευση και πολλά άλλα, που αθροιζόμενα έχουν σαν στόχο να μπορέσουμε να πετύχουμε ένα πολύ καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα.
- Αν είχαμε λάβει μια τέτοια τελεσίδικη απόφαση (σ.σ. κατάργηση των πανελλαδικών) θα την είχα ήδη ανακοινώσει.
- Είναι δεδομένο ότι οι πανελλαδικές είναι ένα κεκτημένο 60 ετών, κυρίως, επειδή έχουν το αδιάβλητο στον πυρήνα τους.
- Γνωρίζουμε όμως ότι έχουν και αδυναμίες, όπως η ανάγκη των ελληνικών οικογενειών να προσφεύγουν στα φροντιστήρια, δαπανώντας μεγάλο κομμάτι του οικογενειακού προϋπολογισμού, ειδικά στην Γ΄ Λυκείου.
- Ή το γεγονός πως πολλά παιδιά να λένε ότι αισθάνονται τη ζωή τους να κρίνεται από ένα μικρό αριθμό εξετάσεων.
Η Γ΄ Λυκείου
Στην παρατήρηση ότι η Γ΄ Λυκείου είναι σαν να έχει ακυρωθεί, λόγω των Πανελλαδικών ο Κυριάκος Πιερρακάκης έδωσε την ακόλουθη απάντηση:
- Το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο. Το αδύναμο στοιχείο είναι ότι συχνά παίρνουμε το τελικό αποτέλεσμα του σχολείου, που είναι η συμμετοχή στις εξετάσεις αυτές, και κάνουμε το λεγόμενο reverse engineering στην εκπαίδευση.
- Ξεκινάμε δηλαδή από αυτό και γυρνάμε πίσω σ’ όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Τα τελευταία χρόνια προσπαθούμε, ως κυβέρνηση, αυτό να το αντιστρέψουμε.
- Έχουμε εντάξει τα εργαστήρια δεξιοτήτων στην εκπαίδευση.
- Αρχές της σχολικής χρονιάς του 2026 θα έχουμε αλλάξει τα βιβλία.
- Θα έχουμε πολλαπλό βιβλίο σε πολλές τάξεις -ένα εργαλείο ενάντια στην απομνημόνευση που αφορά περισσότερο στην κριτική.
- Γίνονται αλλαγές που θα οδηγήσουν σ’ ένα πιο ενδιαφέρον σχολείο. Αλλάζουμε την πληροφορική, βάζουμε λογοτεχνικά βιβλία.
- Μπαίνει ο σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός με απευθείας συμβουλευτική στην Α’ Λυκείου.
- Ένα απ’ τα πράγματα που με ικανοποιεί είναι το πόσο ευεργετικά έχουν δράσει οι διαδραστικοί πίνακες.
- Είναι ωραίο να μπορείς να κάνεις λελογισμένη χρήση της τεχνολογίας.
- Καταργήσαμε τα κινητά στα σχολεία -το μέτρο έχει αποδώσει, αλλά θέλουμε την τεχνολογία στο σχολείο με τον έξυπνο σταθμισμένο τρόπο και αυτός είναι ο διαδραστικός πίνακας.
Οι εκπαιδευτικοί μας έχουν μεράκι και νομίζω ότι πρέπει να τους δώσουμε μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας από αυτούς που έχουν ήδη. Γι’ αυτό και ενισχύουμε αρχικά τους διευθυντές.
Οι χρονιές της Β' και Γ' λυκείου χάνονται έτσι κι αλλιώς οπότε δεν γίνεται να έχουν τα παιδιά χαμηλούς βαθμούς. Η ώρα του μαθήματος σε αυτές τις τάξεις γίνεται η ώρα για να λυθούν οι ασκήσεις των φροντιστηρίων. Επιπλέον οι πανελλήνιες δίνουν την ευκαιρία γι'αυτούς που αποφασίζουν να προσπαθήσουν να μπούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αργότερα ή σε αυτούς που απέτυχαν την πρώτη φορά.