Η υπ. Παιδείας για κατάργηση Πανελλαδικών Εξετάσεων: Θα το συζητήσουμε και όταν είμαστε έτοιμοι θα ενημερώσουμε μαθητές και γονείς

Πως οραματίζονταν ο ΣΥΡΙΖΑ, ως Κυβέρνηση, την κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων (Βίντεο)

20/06/2025

Ενημερώθηκε: 20/06/2025, 11:54

Άκουσε το άρθρο

Ανοιχτό άφησε η υπουργός  Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη το ενδεχόμενο κατάργησης των πανελλαδικών Εξετάσεων, με σημερινές δηλώσεις στην ΕΡΤ,  ανοίγοντας έτσι ξανά αυτό το κεφάλαιο  που είχε ξεκινήσει να συζητείται από τη Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ

Ειδικότερα η υπουργός Παιδείας ερωτηθείσα για την κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων η   δήλωσε τα εξής: 

  • Η  Κυβέρνηση δεν κάνει απλά δηλώσεις προθέσεων και βεβιασμένες κινήσεις.
  • Θα το συζητήσουμε θα το εξαντλήσουμε και όταν είμαστε έτοιμοι για να εφαρμοστεί, θα ενημερώσουμε εγκαίρως τους γονείς και τα παιδιά, καθώς αντιλαμβανόμαστε και ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, πρώτο απ΄όλους, ότι  είναι μία κουβέντα ουσίας και άπτεται και της πολυετούς προσπάθειας των παιδιών.
  • Θέλουμε σίγουρα να συζητήσουμε  για την είσοδο στο πανεπιστήμιο, η οποία δεν θα προέρχεται μόνο από τις εξετάσεις. 
  • Είμαστε δίπλα στα παιδιά και συμμεριζόμαστε τον προβληματισμό των γονέων ότι “προσπαθώ τόσα χρόνια για να δώσω εξετάσεις τρεις ώρες”.

Κ. Πιερρακάκης: Δεν καταργούνται οι Πανελλαδικές Εξετάσεις 

"Οποιοδήποτε Εθνικό Απολυτήριο θα πρέπει να κρατήσει  το κεκτημένο της   αντικειμενικής διόρθωσης των Πανελλαδικών Εξετάσεων"., είχε δηλώσει  ο Κυριάκος Πιερρακάκης ως υπουργός Παιδείας, "σβήνοντας" έτσι , εκείνη τη χρονική περίοδο, τα όποια σενάρια είδαν το φως της δημοσιότητας τ αλλά και τις προσωπικές επιθυμίες κάποιων να καταργηθούν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις

Οι  εξετάσεις, είχε πει ο Κυριάκος Πιερρακάκης,  έχουν πολλές πτυχές: Ένα κομμάτι   είναι η διόρθωση τους, αυτή η αντικειμενικότητα που υπάρχει. Είναι ένας θεσμός που ακόμη και αν δημιουργεί στρες είναι δεδομένο, ακόμη και αν δημιουργεί διάφορα ζητήματα  όλοι αποδεχόμαστε  το αδιάβλητο των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Κυβερνητικό Σχέδιο 2025: Εθνικό Απολυτήριο και νέο σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια 

Τη θέσπιση του Εθνικού Απολυτηρίου και νέου συστήματος πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, περιλαμβάνει το Σχέδιο της Κυβερνητικής Πολιτικής  για το 2025, για το υπουργείο Παιδείας.

Το χρονοδιάγραμμα της Κυβέρνησης όπως είναι διατυπωμένο στο Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής 2025 (Δείτε εδώ το Σχέδιο στη σελίδα 262) , είναι το Β' τρίμηνο (Απρίλιος Μάιος-Ιούνιος) το Σχέδιο Νόμου να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και το τρίτο τρίμηνο _Αύγουστος-Σεπτέμβριος-Οκτώβριος) να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.


 

Επιδίωξη της  υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη  είναι  η εφαρμογή του Εθνικού Απολυτηρίου να ξεκινήσει από το μεθεπόμενο σχολικό έτος 2026-27, από τους μαθητές της Α' Λυκείου, οι οποίοι  θα έχουν παραλάβει και τα νέα σχολικά βιβλία  (Πολλαπλό βιβλίο) τα οποία ετοιμάζονται αυτή τη χρονική περίοδο.

Το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα το εγκαινιάσουν οι μαθητές που το σχολικό έτος 2026-27 θα φοιτήσουν στην Α' Λυκείου,  δηλαδή οι σημερινοί μαθητές της  Β' Γυμνασίου.

Για την προετοιμασία του προσχεδίου νόμου η Σοφία Ζαχράκη  προτίθεται να συγκροτήσει Επιτροπή "σοφών".

Ο  πρώην υπουργός Παιδείας  Κυριάκος Πιερρακάκης έχει δεχθεί εισήγηση  από τις "άτυπες" επιτροπές.

Η εισήγηση, σύμφωνα με πληροφορίες του esos    έχει ως εξής:

Α. Θεσμοθέτηση του Εθνικού Απολυτηρίου.

Β. Εφόσον ψηφιστεί  οι πρώτοι μαθητές που θα το εγκαινιάσουν είναι αυτοί που θα φοιτήσουν στη Α' Λυκείου το μεθεπόμενο σχολικό έτος. Δηλαδή εφαρμογή θα ξεκινήσει το σχολικό έτος 2025-26 για τους μαθητές της Α Λυκείου  .

Γ. Τα Πιστοποιητικά Γλωσσομάθειας θα συνδεθούν με την απόκτηση του Εθνικού Απολυτηρίου. Δηλαδή δεν θα χορηγείται Εθνικό Απολυτήριο χωρίς ο απόφοιτος να μη γνωρίζει μια από τις ξένες γλώσσες οι οποίες θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση.

Δ. Η επιτυχής ολοκλήρωση του Λυκείου θα οδηγεί στην απόκτηση Εθνικού Απολυτηρίου.

Ε. Θα δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές -εφόσον το επιθυμούν - να το αποκτήσουν δωρεάν μέσω του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας.

Ζ. Ο Γενικός Μέσος Όρος του Εθνικού Απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς  των τριών τάξεων του Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη.

Η. Υπό εξέταση η κατάργηση  της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής αλλά μετά το 2027 όταν  εφαρμοστεί πλήρως το Εθνικό Απολυτήριο στις τρεις τάξεις του Λυκείου.

Θ. Για τον προσδιορισμό του βαθμού του  Εθνικού Απολυτηρίου , θα συνυπολογίζονται οι βαθμοί των τριών τάξεων του Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη.

Ι. Το μεγαλύτερο συντελεστή θα έχει η Γ Λυκείου και  το μικρότερο η Α τάξη.

Κ. Ο αριθμός εισακτέων,πλέον,  θα καθορίζεται από τα τμήματα των Πανεπιστημίων.

Λ. Μελετάται η αύξηση του ποσοστού επιλογής θεμάτων  στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις με στόχο όλα τα θέματα να επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων.

Μ. Οι  Πανελλαδικές Εξετάσεις  παραμένει, καθώς αποτελούν προϋπόθεση για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. 

Πως οραματίζονταν ο ΣΥΡΙΖΑ, ως Κυβέρνηση, την κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων 

Με αφορμή τη συζήτηση από την ίδια την υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη  , περί κατάργησης των πανελλαδικών Εξετάσεων, γίνεται επίκαιρη η δήλωση του πρώτου υπουργού Παιδείας της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, το 2015 του Αριστείδη Μπαλτά.

Ο  Αριστείδης Μπαλτάς αναπτύσσει στο esos το όραμα της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για την κατάργηση των πανελλαδικών Εξετάσεων και της ελεύθερης εισόδου των αποφοίτων Λυκείου στα Πανεπιστήμια:

Δείτε το τρίλεπτο βίντεο που ακολουθεί:
 

Στη συνέχεια ο  υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου θεσμοθέτησε το  σύστημα των «πράσινων» (σ.σ. Σχολές που εισάγονται οι υποψήφιοι χωρίς Πανελλαδικές Εξετάσεις) και «κόκκινων» Σχολών (σ.σ. Σχολές που εισάγονται οι υποψήφιοι με  Πανελλαδικές Εξετάσεις).

Το σύστημα αυτό δεν εφαρμόστηκε ποτέ καθώς η Κυβέρνηση της ΝΔ που ήρθε στη συνέχεια, κατάργησε  τον σχετικό νόμο του Κ. Γαβρόγλου , με το σκεπτικό   ότι η κατηγοριοποίηση σε «ελεύθερης πρόσβασης» σχολές και «κατόπιν εξετάσεων»αυτή, ενέχει δύο βασικές στρεβλώσεις:

Α. Αφενός οι μαθητές καλούνται να μαντέψουν, κατά την πρώτη επιλογή, ποια τμήματα θα είναι ελεύθερης πρόσβασης και ποια όχι, και

Β. Αφετέρου οδηγεί στο διαχωρισμό των τμημάτων μεταξύ εκείνων που διατηρούν αυξημένο κύρος και εκείνων που απαξιώνονται.

Σχόλια (17)

Καθηγητής Τριτοβάθμιας
|

Συμφωνώ απόλυτα με τον "Εκπαιδευτικό". Κυρία Ζαχαράκη θέλετε να είστε εσείς η Υπουργός που θα κάνει αυτή τη ζημιά σας παιδιά μας?

Εκπαιδευτικός
|

Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι ο μόνος αδιάβλητος, αξιοκρατικός θεσμός του κράτους και ο μόνος επίσης που επιτρέπει κοινωνική κινητικότητα χωρίς ταξικές διακρίσεις (πχ ποιο σχολείο τελείωσες, ποιος είσαι, ποιους ξέρουν οι γονείς σου) για όλα τα παιδιά.
Εχει προβλήματα, αλλά παραμένει αντικειμενικός, αδιάβλητος και απαραίτητος.
Οι συζητήσεις που κάθε λίγα χρόνια προκύπτουν από το πουθενά είναι εκ του πονηρού και εξυπηρετούν την αντζέντα της ολιγαρχίας.

Εκπαιδευτικός
|

Όσο υπάρχει κλειστός αριθμός εισακτέων στις περιζήτητες σχολές, θα έχουμε άγχος και φροντιστήρια. Οι πανελλήνιες εξασφαλίζουν το αδιάβλητο. Κάποιος σοβαρός λόγος υπήρχε που θεσμοθετήθηκαν πριν 60 χρόνια και εξακολουθούν να υπάρχουν και να τις στηρίζει η κοινωνία.

Επίσης για πρώτη φορά μαθαίνει στα παιδιά πώς να ανταπεξέρχονται σε μεγάλη ύλη, κάτι που εφεξής θα συναντούν για πολύ καιρό στις εξαμηνιαίες εξετάσεις στα πανεπιστήμια. Ή μήπως σκέφτεστε να τις καταργησετε και αυτές;

Τέλος, αυτά που μαθαίνουν τα παιδιά στην Γ Λυκείου, στα 4 αυτά μαθήματα, είναι ό,τι θα τους μείνει περισσότερο ως γνώση στα επόμενα χρόνια.

Η θέση μου : Καμία σκέψη για κατάργηση των πανελληνίων εξετάσεων.

Δεν ξεχνώ
|

Οι Πανελλήνιες εξετάσεις αποτελούν σκόπελο για την επίτευξη της εύκολης και γρήγορης πρόσβασης στα "μη κρατικά" "μη κερδοσκοπικά" ΑΕΙ. Δεν μπορεί κάποιοι να μπαίνουν με ζόρι και κάποιοι εύκολα σε ένα Πανεπιστήμιο. Πρέπει λοιπόν να καταργηθούν γιαυτό έχουν ήδη στοχοποιηθεί, όχι όμως από το υπουργείο γιατί η κατάργησή τους έχει ακόμη υψηλό πολιτικό κόστος. Οπότε βάλαμε άλλους να κελαηδούν. Αναχρονιστικές, τοτέμ, επιτέλους κάτι άλλο, φτάνει πια, ως εδώ κλπ Το υπουργείο βέβαια δεν επιβεβαιώνει ούτε και διαψεύδει αλλά επιχαίρει για τις εξελίξεις.Αν χρειαστεί θα βάλουμε και παιδιά να μιλάνε για να καταλάβει ο κόσμος πόση δυσφορία προκαλούν. Κάπου εκεί θα έρθει ως από μηχανής θεός ο Πρωθυπουργός και εκφράζονταε την γενικότερη δημιουργηθείσα δυσφορία θα κόψει άλλον ένα γόρδιο δεσμό. Μια χαρά!

@ Αναστασία
|

Επειδή μας έχετε ζαλίσει με το σκανδιναβικό σύστημα και τελικά δεν έχετε ιδέα γι αυτό, να σας πω για το βασικότερο. Δικαίωμα εισαγωγής έχει ένα 35% των μαθητών σε ΑΕΙ και όχι όπως εδώ το 85%. Που σημαίνει ένα αντίστοιχο 14.000 με 15.000 μόρια και πάνω, επαναλαμβάνω σε ΑΕΙ. Και για να αλλάξεις σχολή αν δεν είναι παρεμφερών σπουδών πρέπει να ξανακάνεις μαθήματα που θα χρειαστεί να δώσεις εξετάσεις για να διεκδικήσεις θέση σε κάτι άλλο.

@ Στέλιος
|

Μάλλον δε σας τα έχουν πει καλά τα πράγματα. Ενημερωθείτε καλύτερα.

Στελιος
|

Στην αγγλια και στην Ιταλία δεν δίνει εξετάσεις για εισαγωγή σε πανεπιτημιο. Πέρα το ότι οι οι περισσότερες σχολες στην αγγλια είναι τριετής η φοιτηση. Να για τι πηγαίνουν στο εξωτερικό και σπουδάζουν.

Αναστασία
|

Πρέπει να δοθεί η δυνατότητα να αλλάζουν τα παιδιά κατεύθυνση. Όχι να εγκλωβίζονται από τη Β λυκείου.
Και αργότερα να αλλάζουν και σχολή αν το επιθυμούν.
Δείτε κανένα Σκανδιναβικό σύστημα..

Οι Πανελλαδικές
|

Το μόνο σύστημα που λειτουργεί καλά μέχρι τωρα είναι οι Πανελλαδικές. Αν καταργηθούν τότε θα αυξηθούν φαινόμενα μαθητές να πηγαίνουν στη τριτοβάθμια χωρίς εξετάσεις. Μετά θα φταίνε οι καθηγητές των Πανεπιστημίων που δεν θα περνάνε τους μαθητές. Ήδη το σύστημα λειτουργεί οριακά. Έχουν καταργηθεί εξετάσεις εισαγωγής απο το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και απο το Γυμνάσιο στο Λύκειο. Έτσι σε ορισμένες περιπτώσεις υπάρχουν παιδιά που δεν μπορούν να γράψουν και τελειώνουν το Λύκειο (είναι οι ειδικές κατηγορίες). Τέτοια φαινόμενα δεν υπήρχαν στο παρελθόν. Ήδη προσπάθησαν το σύστημα να διλύεται. Ιδιωτικά Πανεπιστήμια που οι μαθητές χωρίς εξετάσεις μπαίνουν στο Πανεπιστήμιο. Τώρα έρχεται η ταφόπλακα κατάργηση Πανελλαδικών.

F
|

Η διαδικασία εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο φυσικά πρέπει να περιλαμβάνει γραπτές εξετάσεις, όχι όμως μόνο αυτές. Αυτό είναι αντιεκπαιδευτικό και απάνθρωπο. Πρέπει να λαμβάνονται αρκετές άλλες δεξιότητες, σε μικρότερο βέβαια βαθμό. Το ίδιο το κράτος δεν ξέρει καν τι δεξιότητες θέλει να έχει ένας απόφοιτος Λυκείου στην σύγχρονη, απαιτητική αγορά εργασίας. Εκτός και αν το ενδιαφέρει απλά ο μαθητής να φεύγει τα πρωινά από το σπίτι. Η ποιοτική Παιδεία απαιτεί τέλειο σχεδιασμό και πολύ υψηλό κόστος. Είναι πολλές οι λεπτομέρειες που πρέπει να διευθετηθούν.

Πέτρος
|

Και πανελλαδικές και πολλαπλά κανάλια εισαγωγής στις Σχολές. Μέσω ΣΑΕΚ, μαθητικών διαγωνισμών κ.ά. Οι πανελλαδικές δεν είναι Ελληνικό φαινόμενο. Στην Ευρώπη σχεδόν όλες οι χώρες έχουν εξετάσεις. Υπάρχουν όμως κι άλλες διαδρομές πρόσβασης.

και τι να τις κάνει
|

αφού όλοι με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο κάπου σπουδάζουν. Γιατί να πληρώνουν και έξι χρόνια φροντιστήρια και εάν περάσουν επαρχία θα θέλουν άλλα πέντε χρόνια μια περιουσία? Από την πρώτη δημοτικού 12 χρόνια συν 5 σπουδές 17 χρόνια για το ένα παιδί χάνονται περιουσίες για τη δωρεάν παιδεία! Τι, να μην το στείλει φροντιστήριο?

Λίγο ακόμα μελάνι για το θέμα αυτό
|

Εκτός από λόγια του αέρα και στήριξη στον πρωθυπουργό καλό είναι μια υπουργός να λέει πού και πού μερικές αλήθειες όπως
Η εισαγωγή στην ιατρική στη νομική στο ΕΜΠ και τις λοιπές περιζήτητες σχολές θα έχει πανελλαδικές εξετάσεις αυξημένης ανταγωνιστικότητα

Σώστης
|

Το δημοκρατικότερο σύστημα αξιολόγησης είναι η εξέταση! Σε ποιο κράτος δεν έχουν εξετάσεις πρόσβασης για τις σχολές του πανεπιστημίου; Στην Ευρώπη σε κανένα. Με την έλευση μάλιστα της ΑΙ δεν υπάρχει άλλος τρόπος ελέγχου. Μειώστε την ύλη, αναδιαμορφώστε τα προσφερόμενα μαθήματα, ενισχύστε την πρωτοβάθμια, βάλτε την τέχνη παντού, βελτιώστε τους χώρους των σχολείων να πλησιάσουμε τα ευρωπαικά πρότυπα. Χρειάζεται σχεδιασμός και το χέρι βαθιά στην τσέπη! Θυμάστε κάποτε που υπήρχε ο ευεργετισμός στη χώρα; Υπήρχε όραμα για μία καλύτερη χώρα!

jim
|

Πολύ σωστή κίνηση. Οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι ότι πιο απάνθρωπο έχει θεσπιστεί ποτε για τους μαθητές. Η κόρη μου έδινε φέτος πανελλήνιες. Ένα παιδί με πολλά ενδιαφέροντα και δραστηριότητες (αθλητισμό, μουσική, λογοτεχνία), τα παράτησε όλα για 2 χρόνια και τώρα που τελείωσαν οι εξετάσεις βλέπω ένα παιδί διαλυμένο ψυχολογικά και σωματικά που δεν το αναγνωρίζω. Ερωτώ λοιπόν. Αξίζει στο βωμό της αδιάβλητης διαδικασίας των πανελληνίων εξετάσεων να χαραμίζουν τα παιδιά μας 2 ολόκληρα χρόνια από την υπέροχη εφηβική τους ηλικία ή θα ήταν χρήσιμο να βρούμε ένα λιγότερο απάνθρωπο τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια; Εκτός κι αν είμαστε τόσο σαδιστές και μαζοχιστές να τα βλέπουμε να υποφέρουν για 2 χρόνια στη ζωή τους και να υποφέρουμε κι εμείς οι γονείς μαζί τους. Και πιστέψτε με δεν μου λέει τίποτα η "δικαίωση των κόπων με την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο" αν το παιδί μου δεν είναι ευτυχισμένο. Μήπως η εισαγωγή σε ένα πανεπιστήμιο του εξασφαλίζει τουλάχιστον κάτι;

Αριστεία, όχι αστεία
|

Και στη συνέχεια έβαλε την ΕΒΕ για να κλείσει τμήματα.
Άριστοι.

''Αφετέρου
|

οδηγεί στο διαχωρισμό των τμημάτων μεταξύ εκείνων που διατηρούν αυξημένο κύρος και εκείνων που απαξιώνονται.''
Ενώ με την παρούσα κατάσταση αυτό δεν συμβαίνει?
Αυτό το επιχείρημα δεν είναι έγκυρο.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ