Το αργότερο στις επόμενες δύο εβδομάδες θα παρουσιαστούν οι αλλαγές στο Λύκειο, ανακοίνωσε σήμερα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ενώ για το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ είπε "δεν είμαστε έτοιμοι να μιλήσουμε ακόμα για το τι θα γίνει με τις Πανελλαδικές Εξετάσεις" (σ.σ για πρώτη φορά ο πρωθυπουργός δεν κάνει αναφορά στο Εθνικό Απολυτήριο αλλά και ούτε στο πολλαπλό βιβλίο).
Ειδικότερα, ο πρωθυπουργός μιλώντας στο συνέδριο «Greece Talks 2025 – The Intelligence Age: Travel, Culture & Connection»,σε συζήτηση με τον Γιάννη Μπέζο, είπε τα εξής:
- Θα είμαστε έτοιμοι το αργότερο στις επόμενες δύο εβδομάδες-, η υπουργός Παιδείας θα παρουσιάσει μια σειρά επιλογών. Δεν πάμε με μία προκατειλημμένη άποψη για το πώς το Λύκειο δεν θα μετατρέπεται σε ένα ουσιαστικά “εργοστάσιο” παραγωγής προετοιμασίας για τις Πανελλαδικές εξετάσεις.
- Δεν είμαστε έτοιμοι να μιλήσουμε ακόμα για το τι θα γίνει με τις Πανελλαδικές εξετάσεις, διότι δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι οι Πανελλαδικές εξετάσεις, με τα όποια προβλήματά τους, είναι ένας θεσμός, ο οποίος λειτουργεί απόλυτα αξιοκρατικά και με απόλυτη διαφάνεια και προσφέρει -όχι όσο θα θέλαμε- κοινωνική κινητικότητα.
- Αν δουλέψεις, εργαστείς, θα αντιμετωπίσεις επί ίσοις όροις όλους τους συμμαθητές σου, όλους τους διαγωνιζόμενους και τελικά θα μπορείς να περάσεις στη σχολή που σε ενδιαφέρει, ειδικά γι΄ αυτές και γι΄ αυτούς, τους μαθητές και τις μαθήτριες, που έχουν υψηλότερες φιλοδοξίες.
Φροντιστήρια. Το γεγονός ότι το Λύκειο σήμερα δεν αποτελεί αυτοτελή μηχανισμό παραγωγής γνώσης, το απολυτήριο δεν έχει καμία αξία, αυτά πρέπει να αντιμετωπίσουμε. - Αλλά μην σπεύσουμε να πετάξουμε στον Καιάδα και να απορρίψουμε τις Πανελλαδικές εξετάσεις. Θέλει πάρα πολύ προετοιμασία, πάρα πολύ δημόσιο διάλογο, ευρύτερες κοινωνικές συναινέσεις, για να δούμε πώς θα αλλάξουμε το Λύκειο και πώς θα μπορέσουμε να κρατήσουμε τα καλά στοιχεία ενός αξιοκρατικού συστήματος χωρίς, όμως, να αισθανόμαστε πως ό,τι γίνεται στο Λύκειο, κατατείνει τελικά σε εξεταζόμενα μαθήματα, τα οποία τελικά θα καθορίσουν το μέλλον ενός νέου ανθρώπου».
Για τον ρόλο του σχολείου σήμερα και τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για τις πανελλαδικές εξετάσεις, ο Κ. Μητσοτάκης ανέφερε:
- Θα είχα πάρα πολλά να πω γι’ αυτό το θέμα, θα προσπαθήσω να είμαι σύντομος. Όταν έχεις ένα Εθνικό Σύστημα, ένα Δημόσιο Εθνικό Σύστημα Παιδείας, εκ των πραγμάτων έχεις κάποιες βασικές παραμέτρους: τι διδάσκεις, πώς το διδάσκεις, πώς προχωράει η ύλη, αλλά έχεις μια υποχρέωση διαρκώς να εκσυγχρονίζεις το περιεχόμενο της παρεχόμενης εκπαίδευσης και να το διευρύνεις κάνοντας το σχολείο πιο ενδιαφέρον.
- Νομίζω ότι εκεί έχουμε κάνει αρκετά βήματα με τα εργαστήρια δεξιοτήτων στα δημοτικά, με το γεγονός ότι έχουμε δώσει μεγαλύτερη αυτονομία στα σχολεία, στους διευθυντές, στους δασκάλους, να μην είναι περιορισμένοι από ένα βιβλίο, το οποίο έχει γράψει κάποιος, αλλά να μπορούν να επιλέγουν -ειδικά με τους διαδραστικούς πίνακες- περισσότερο υλικό για να κάνουν το μάθημα πιο ενδιαφέρον.
- Τι πρέπει να καλλιεργεί το σχολείο πάνω απ’ όλα; Την περιέργεια -ένας κόσμος ανοίγεται μπροστά μας-, όχι μόνο τη γνώση, γιατί και η γνώση είναι μια πολύ σχετική έννοια την εποχή που η αποστήθιση δεν έχει πια την ίδια σημασία. Δεν λέω ότι δεν έχει καμία σημασία, γιατί και η αποστήθιση απαιτεί μία πειθαρχία και μία μελέτη, η οποία και αυτή καλλιεργεί δεξιότητες οι οποίες είναι εξαιρετικά χρήσιμες. Αλλά σίγουρα οι δεξιότητες που χρειάζονται σήμερα είναι διαφορετικές.
- Το πιο σημαντικό για μένα είναι το να πηγαίνει κανείς στο σχολείο και να έχει δασκάλους, καθηγητές, προγράμματα, σετ ρομποτικής, διαγωνισμούς καινοτομίας και επιχειρηματικότητας. Γίνονται καταπληκτικά πράγματα στα σχολεία. Δεν λέω σε όλα τα σχολεία, αλλά γίνονται, και κυρίως οφείλονται στους εκπαιδευτικούς μας και σε μία κατεύθυνση που έχουμε δώσει, “κάντε το σχολείο πιο ενδιαφέρον”.
- Απαγορεύσαμε τα κινητά. Ήμασταν από τις πρώτες χώρες. Λέγανε “δεν θα γίνει”. Κι όμως δούλεψε. Και αυτό από μόνο του, εκ των πραγμάτων, βοηθάει σε αυτή τη διάσπαση προσοχής, η οποία υπάρχει πια κυρίως στη νέα γενιά.
- Τώρα, για να έρθουμε στο ζήτημα των εξετάσεων, εγώ επιμένω ότι πρώτα και πάνω απ΄ όλα το σχολείο πρέπει να δίνει εμπειρίες, βιώματα, δυνατότητα δημιουργίας σχέσεων. Γι΄ αυτό και αποδίδω εξίσου μεγάλη σημασία με τη γνώση στα θέματα του bullying, του τρόπου με τον οποίο τα παιδιά λύνουν τις διαφορές τους, αυτό το οποίο αποκαλούμε -δεν νομίζω ότι είναι ο πιο δόκιμος όρος- “κοινωνικοποίηση”, τι σημαίνει να εντάσσομαι σε ένα κοινωνικό σύνολο, ποια είναι η ισορροπία μεταξύ δικαιωμάτων και υποχρεώσεων.
- Νομίζω ότι, αν κάτι έχει πάει πολύ στραβά, θα έλεγα, ειδικά στη γενιά, ίσως τη δική μας και τη λίγο μεγαλύτερη στη χώρα μας, είναι η πλήρης ανισορροπία μεταξύ δικαιωμάτων και υποχρεώσεων. Θεωρούμε ότι τα δικαιούμαστε όλα και ότι δεν έχουμε σχεδόν καμία υποχρέωση. Αυτό νομίζω ότι είναι κάτι, το οποίο αν έπρεπε αξιακά να επιχειρήσω να διορθώσω κάτι -αυτό προσπαθώ να κάνω-, είναι αυτό.
Μιλώντας για την αξία των ταξιδιών, ειδικά για τους νέους, ο Πρωθυπουργός είπε:
- Να πω μια κουβέντα μόνο, για να κλείσω τον κύκλο της προηγούμενης συζήτησης και να κάνω και μια μικρή γέφυρα με το αντικείμενο του συνεδρίου ως προς τα ταξίδια.
- Αν μπορούσαμε -και προσπαθούμε να το κάνουμε μέσα από τις πολιτικές μας- να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να κάνουν τρία πράγματα έξω από το σχολείο ή και μέσα στο σχολείο, αλλά στις συμπληρωματικές δραστηριότητες: αθλητισμός, πολιτισμός, ταξίδια.
- Έχει τεράστια σημασία να μπορούμε να δίνουμε στα παιδιά τη δυνατότητα να ταξιδεύουν, κατά προτίμηση είτε με το σχολείο είτε αργότερα και μόνα τους, να βλέπουν τον κόσμο, να αντιλαμβάνονται τα καλά και τα στραβά της χώρας μας.
- Και βέβαια, σε μια εποχή όπου οι άνθρωποι γενικά επιζητούν περισσότερο τις εμπειρίες από τα αγαθά, αυτό δημιουργεί και μια τεράστια ευκαιρία για τη χώρα μας και για το τουριστικό μας προϊόν.
- Αλλά με την ίδια επιθυμία θέλω και τα νέα παιδιά να ταξιδεύουν, και εντός Ελλάδος βέβαια, γιατί δεν γνωρίζουμε καν τη χώρα μας καλά – καλά, αλλά και στο εξωτερικό. Είναι μία μεγάλη ευκαιρία και όλα τα προγράμματα Erasmus, τα προγράμματα ανταλλαγής είναι προγράμματα τα οποία τα αγκαλιάζουν τα νέα παιδιά με τεράστιο ενθουσιασμό.
- Εγώ πριν από 30 χρόνια αποφοιτώντας από το Πανεπιστήμιο, έκανα τον γύρο του κόσμου σε 80 μέρες με δύο φίλους μου. Σας διαβεβαιώνω ότι θυμάμαι κάθε μέρα ακόμα από αυτό το ταξίδι. Αυτό για έναν νέο άνθρωπο έχει τεράστια αξία. Επανέρχομαι, όμως, τώρα…
Σε ερώτηση εάν ψάχνει συνεργάτες, ο πρωθυπουργός απάντησε:
- Πάντα ψάχνω συνεργάτες, αλλά κυρίως ψάχνω ερεθίσματα ή έχουμε παιδιά τα οποία είναι σήμερα… Πηγαίνω συχνά στα σχολεία και βλέπω παιδιά Α’ Λυκείου. Τα παιδιά αυτά θα ψηφίσουν σε δύο χρόνια από τώρα. Άρα, το να μπορούμε να επικοινωνήσουμε μαζί τους, να τους καταλάβουμε, να τους ακούσουμε καταρχάς, να μιλάμε λιγότερο και να ακούμε περισσότερο, δεν είναι πάντα εύκολο για τους πολιτικούς και για εμένα».
Για τον ρόλο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην πολιτική και την επικοινωνία με τη νέα γενιά, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε:
- Βοηθάει ότι έχω παιδιά σε αυτή την ηλικία. Κοιτάξτε, καταρχάς μια παρατήρηση για τον πολιτικό λόγο και για τα μέσα επικοινωνίας, διότι είναι αδύνατον να ισχυριστεί κανείς ότι μπορεί να επικοινωνήσει με μία ολόκληρη νέα γενιά, αν δεν αντιληφθεί τον τρόπο με τον οποίον αυτή η γενιά ενημερώνεται. Δεν ενημερώνεται από την τηλεόραση.
- Μπορούμε να σχολιάσουμε πολύ -και θα συμφωνήσω με τον Γιάννη- το πρόβλημα της τεχνολογίας, ουσιαστικά ως μια αφορμή για μια συλλογική κοινωνική διάσπαση προσοχής. Δηλαδή, ο τρόπος με τον οποίο πια είμαστε εξαρτημένοι από το τηλέφωνό μας, μας εμποδίζει ουσιαστικά να σκεφτούμε πιο βαθιά, να γράψουμε, να αναλύσουμε, να συζητήσουμε, να διαφωνήσουμε και να αντιληφθούμε ότι υπάρχει κάτι πολύ παραπάνω στην προσωπική επαφή που πηγαίνει πέρα από τον λόγο, το οποίο είναι αυτό τελικά το οποίο μας κάνει ανθρώπους. Αυτό μπορούμε να το συζητήσουμε στη συνέχεια. Είναι ένα τεράστιο πρόβλημα το οποίο βλέπω ότι επηρεάζει και την εκπαιδευτική διαδικασία και σχετίζεται άμεσα με την τεχνητή νοημοσύνη.
- Άρα, για να συνοψίσω, ναι, δεν μπορούμε να πούμε ότι θα επικοινωνήσουμε με τη νέα γενιά, εάν δεν αντιληφθούμε τον τρόπο με τον οποίο και η ίδια επικοινωνεί. Όμως, πρέπει να σας πω ότι υποκατάστατο για την προσωπική επαφή δεν έχω βρει ακόμα. Πήγα τις προάλλες σε ένα καταπληκτικό μουσικό σχολείο στην Κομοτηνή -καταπληκτικό- και είδα τα παιδιά, την μπάντα τους, να παίζουν μουσική και σίγουρα το παιδί εκείνη τη στιγμή θα θέλει να πάρει μια selfie με τον Πρωθυπουργό, αλλά η προσωπική επαφή και στον κόσμο της τεχνητής νοημοσύνης θα παραμείνει αναντικατάστατη.
- Και όταν αυτή τη στιγμή αρχίζουμε και συζητάμε για νέα παιδιά που έχουν ψηφιακούς φίλους, για ψηφιακούς φίλους οι οποίοι έρχονται και αναπληρώνουν το κενό της μοναξιάς και εγκλωβίζουν τα παιδιά ουσιαστικά σε διαλόγους με πρόσωπα που δεν υπάρχουν ή δημιουργούνται πρότυπα, κυρίως για τα κορίτσια, απόλυτης ομορφιάς, τα οποία δεν υπάρχουν καν στην πραγματικότητα, είναι προϊόντα τεχνητής νοημοσύνης, και σου λέει τώρα ένα κορίτσι 13 χρονών “πώς θα γίνω εγώ έτσι τώρα;”. Αυτά είναι πραγματικά προβλήματα, τα οποία αφορούν την ψυχική υγεία των παιδιών μας και των εφήβων μας, τα οποία πιστεύω ότι σε κάποιο επίπεδο θα απαιτήσουν και κυβερνητικές παρεμβάσεις».
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.