ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠ/ΚΩΝ

Τι λένε οι Διευθυντές Δημοτικών Σχολείων για το πόρισμα για την αξιολόγηση

Δημοσίευση: 14/11/2012

επιστημονικά δεδομένα και την ευρωπαϊκή και διεθνή εμπειρία είναι αυτή που υιοθετεί μοντέλα αυτοελέγχου με στόχο την ανάπτυξη και βελτίωση του σχολείου, με βάση τις δικές του δυνάμεις, και τα οποία στηρίζονται στην εσωτερική αξιολόγηση (αυτοαξιολόγηση) της σχολικής μονάδας».
Παράλληλα καλεί την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας «να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση αναλογιζόμενη πως η όποια αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έχει νόημα μόνο όταν αυτή εντάσσεται στη συνολική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, έχει κυρίως διαμορφωτικό χαρακτήρα και στοχεύει στην ανάληψη βελτιωτικών δράσεων τόσο από τη σχολική μονάδα όσο και από τον ίδιο τον εκπαιδευτικό».
Η Πανελλήνια Ένωση Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, λαμβάνοντας υπόψη τα νέα επιστημονικά δεδομένα καθώς και την ευρωπαϊκή και διεθνή εμπειρία, επισημαίνει επίσης τα εξής:
1. Τα τελευταία χρόνια τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς εκδηλώνεται μεγάλο ενδιαφέρον για θέματα εκπαιδευτικής αξιολόγησης, το οποίο απορρέει, τόσο από τη βασική αρχή της αναγκαιότητας της αξιολόγησης ως ένα εργαλείο ανατροφοδότησης του συνολικού εκπαιδευτικού συστήματος, όσο και από την αρχή της θεωρητικής αναζήτησης και τεκμηρίωσης θέσεων και πρακτικών που αφορούν στη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου.

2. Τα περισσότερα εκπαιδευτικά συστήματα κινούνται σε μοντέλα αυτοελέγχου με στόχο την ανάπτυξη και βελτίωση του σχολείου, με βάση τις δικές του δυνάμεις, και στηρίζονται στην εσωτερική αξιολόγηση (αυτοαξιολόγηση) της σχολικής μονάδας.

3. Σε αρκετές περιπτώσεις φαίνεται πως υιοθετείται ο συνδυασμός εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης ο οποίος αυξάνει την εγκυρότητα των μετρήσεων και οδηγεί σε πιο θετικά αποτελέσματα.

4. Στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έχει ενταχθεί στη συνολική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, έχει κυρίως διαμορφωτικό χαρακτήρα και στοχεύει στην ανάληψη βελτιωτικών δράσεων.

5. Η καθιέρωση ενός συστήματος αξιολόγησης που θα εδράζεται κυρίως στην ιεραρχική εσωτερική αξιολόγηση παραπέμπει σε πρακτικές άλλων εποχών και δε θα προσφέρει στη βελτίωση του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου από τις σχολικές μονάδες. Αντίθετα θα οδηγήσει σε ακραίο ανταγωνισμό μεταξύ των εκπαιδευτικών τη στιγμή που είναι κοινώς αποδεκτό ότι προϋπόθεση για την καλή λειτουργία των σχολικών μονάδων είναι το ήρεμο κλίμα και η συνεργατική δράση.

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΠΕ

Με αφορμή το πόρισμα της Ομάδας Εργασίας για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και του εκπαιδευτικού και τη δήλωση του Υπουργού Παιδείας ότι στο τέλος Νοεμβρίου θα κατατεθεί το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Π.Ε., λαμβάνοντας υπόψη τα νέα επιστημονικά δεδομένα καθώς και την ευρωπαϊκή και διεθνή εμπειρία, έχει να επισημάνει τα εξής:
1. Τα τελευταία χρόνια τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς εκδηλώνεται μεγάλο ενδιαφέρον για θέματα εκπαιδευτικής αξιολόγησης, το οποίο απορρέει, τόσο από τη βασική αρχή της αναγκαιότητας της αξιολόγησης ως ένα εργαλείο ανατροφοδότησης του συνολικού εκπαιδευτικού συστήματος, όσο και από την αρχή της θεωρητικής αναζήτησης και τεκμηρίωσης θέσεων και πρακτικών που αφορούν στη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου.

2. Τα περισσότερα εκπαιδευτικά συστήματα κινούνται σε μοντέλα αυτοελέγχου με στόχο την ανάπτυξη και βελτίωση του σχολείου, με βάση τις δικές του δυνάμεις, και στηρίζονται στην εσωτερική αξιολόγηση (αυτοαξιολόγηση) της σχολικής μονάδας.

3. Σε αρκετές περιπτώσεις φαίνεται πως υιοθετείται ο συνδυασμός εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης ο οποίος αυξάνει την εγκυρότητα των μετρήσεων και οδηγεί σε πιο θετικά αποτελέσματα.

4. Στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έχει ενταχθεί στη συνολική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, έχει κυρίως διαμορφωτικό χαρακτήρα και στοχεύει στην ανάληψη βελτιωτικών δράσεων.

5. Η καθιέρωση ενός συστήματος αξιολόγησης που θα εδράζεται κυρίως στην ιεραρχική εσωτερική αξιολόγηση παραπέμπει σε πρακτικές άλλων εποχών και δε θα προσφέρει στη βελτίωση του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου από τις σχολικές μονάδες. Αντίθετα θα οδηγήσει σε ακραίο ανταγωνισμό μεταξύ των εκπαιδευτικών τη στιγμή που είναι κοινώς αποδεκτό ότι προϋπόθεση για την καλή λειτουργία των σχολικών μονάδων είναι το ήρεμο κλίμα και η συνεργατική δράση.

Συμπερασματικά, η Ένωση Διευθυντών:
• Θεωρεί πως η μόνη μορφή αξιολόγησης που στηρίζεται στα νέα επιστημονικά δεδομένα και την ευρωπαϊκή και διεθνή εμπειρία είναι αυτή που υιοθετεί μοντέλα αυτοελέγχου με στόχο την ανάπτυξη και βελτίωση του σχολείου, με βάση τις δικές του δυνάμεις, και τα οποία στηρίζονται στην εσωτερική αξιολόγηση (αυτοαξιολόγηση) της σχολικής μονάδας.
• Καλεί την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση αναλογιζόμενη πως η όποια αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έχει νόημα μόνο όταν αυτή εντάσσεται στη συνολική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, έχει κυρίως διαμορφωτικό χαρακτήρα και στοχεύει στην ανάληψη βελτιωτικών δράσεων τόσο από τη σχολική μονάδα όσο και από τον ίδιο τον εκπαιδευτικό.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας

Γεώργιος Ανδριάς Νικόλαος Μακεδών

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.