ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Απασχόληση των Νέων-138 εκ. ευρώ για 280.000 νέους

Δημοσίευση: 10/01/2013
Παρουσιάστηκε σήμερα το «Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Απασχόληση των Νέων» από τους υπουργούς Παιδείας, Εργασίας και Ανάπτυξης.
Για να δείτε ολόκληρο το πρόγραμμα κάνετε κλικ εδώ
 Το
συγκεκριμένο πρόγραμμα ενίσχυσης των νέων προκρίνει δράσεις, όπως η πρακτική άσκηση των φοιτητών, ανάμεσα σε άλλες, των σπουδαστών, των αποφοίτων των ΙΕΚ, των σπουδαστών των ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού με την επιδότηση θέσεων πρακτικής και απασχόλησης. Δημιουργεί, ενισχύει γραφεία διασύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και προκρίνει τη σύσταση μονάδων καινοτομίας και επιχειρηματικότητας. Είναι δράσεις για την ενίσχυση των σπουδαστών, των φοιτητών, των νέων στην προσπάθειά τους για την είσοδο στην αγορά εργασίας, για την απόκτηση πολύτιμης εργασιακής εμπειρίας σχετικής με τα αντικείμενα των σπουδών τους, για την αφομοίωση γνώσεων, για την ανάπτυξη δεξιοτήτων που θα τους βοηθήσουν στον επαγγελματικό τους προσανατολισμό, στην είσοδό τους στην αγορά εργασίας. Είναι ένα συνολικό πρόγραμμα με προϋπολογισμό: 138 εκ. ευρώ περίπου και ωφελούμενο πληθυσμό γύρω στους 280.000 νέους και νέες.

Στην παρουσίαση τοποθετήθηκαν επί των 20 συνολικά δράσεων του Σχεδίου, η γενική γραμματέας Διαχείρισης Κοινοτικών και άλλων Πόρων του υπουργείου Εργασίας κ. Άννα Δαλλαπόρτα, ο γενικός γραμματέας Επενδύσεων του υπουργείου Ανάπτυξης κ. Γιώργος Γιαννούσης και ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Πόρων του υπουργείου Παιδείας κ. Ευάγγελος Ζαχαράκης.

Παρέστησαν, επίσης, η γενική γραμματέας Εργασίας κ. Άννα Στρατινάκη, ο γενικός γραμματέας Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Παναγιώτης Κοκκόρης, η γενική γραμματέας Πρόνοιας κ. Έφη Μπέκου, ο ειδικός γραμματέας ΣΕΠΕ κ. Μιχάλης Κανδαράκης, η γενική γραμματέας Δια Βίου Μάθησης κ. Ελένη Καρατζόλα, ο διοικητής του ΟΑΕΔ κ. Ηλίας Κικίλιας καθώς και υπηρεσιακοί παράγοντες των τριών υπουργείων.

Ομιλία υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου

Κυρίες και κύριοι,
Αγαπητοί συνάδελφοι,

Η δημοσιονομική κρίση, αλλά και οι παθογένειες της ελληνικής πολιτείας σε βασικούς τομείς της Δημόσιας Πολιτικής, όπως το εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά και το θεσμικό πλαίσιο εργασίας και επιχειρηματικότητας, δεν οδήγησαν μόνο σε απώλεια αναπτυξιακών ευκαιριών, αλλά οδήγησαν και γέννησαν επί σειρά ετών -και ακόμα γεννούν και δημιουργούν- ανέργους.

Το ελληνικό Κράτος, η ελληνική Πολιτεία οφείλει να αναμετρηθεί τελεσίδικα πια με τις παθογένειες αυτές, με τις στρεβλώσεις αυτές και να δημιουργήσει ένα περιβάλλον ορθολογικό, ένα περιβάλλον υγιούς ανταγωνισμού, ένα περιβάλλον ίσων ευκαιριών προς όφελος των πολιτών, προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.

Το σημερινό ολοκληρωμένο πρόγραμμα δράσεων για την αντιμετώπιση της ανεργίας, για την αντιμετώπιση της υποαπασχόλησης, αλλά και της ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας των νέων στοχεύει ακριβώς στη θεραπεία των αποτελεσμάτων της κρίσης που περνάμε.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ενίσχυσης των νέων προκρίνει δράσεις, όπως η πρακτική άσκηση των φοιτητών, ανάμεσα σε άλλες, των σπουδαστών, των αποφοίτων των ΙΕΚ, των σπουδαστών των ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού με την επιδότηση θέσεων πρακτικής και απασχόλησης. Δημιουργεί, ενισχύει γραφεία διασύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και προκρίνει τη σύσταση μονάδων καινοτομίας και επιχειρηματικότητας. Είναι δράσεις για την ενίσχυση των σπουδαστών, των φοιτητών, των νέων στην προσπάθειά τους για την είσοδο στην αγορά εργασίας, για την απόκτηση πολύτιμης εργασιακής εμπειρίας σχετικής με τα αντικείμενα των σπουδών τους, για την αφομοίωση γνώσεων, για την ανάπτυξη δεξιοτήτων που θα τους βοηθήσουν στον επαγγελματικό τους προσανατολισμό, στην είσοδό τους στην αγορά εργασίας. Είναι ένα συνολικό πρόγραμμα με προϋπολογισμό: 138 εκ. ευρώ περίπου και ωφελούμενο πληθυσμό γύρω στους 280.000 νέους και νέες.

Δεν χρειάζονται τυμπανοκρουσίες. Αυτό που πρωτίστως χρειάζεται είναι ενημέρωση και πληροφόρηση των δυνητικών δικαιούχων αυτών των πολιτικών για την πρόσβαση τους στα οφέλη και στις παροχές που μπορούν να αποκτήσουν με τη συμμετοχή τους σε αυτά τα προγράμματα.

Και θα έλεγα επίσης, ότι αυτό που κατ’ ουσίαν χρειάζεται είναι αυτό το οποίο πράττει η κυβέρνηση τους έξι αυτούς τελευταίους μήνες, δηλαδή μία συνεχής προσπάθεια για την άρση των δομικών αδυναμιών, των πολύχρονων εμποδίων που γεννούν ανέργους, που δημιουργούν στρέβλωση της επιχειρηματικότητας που διαμόρφωσαν, τελικά, ένα περιβάλλον χαμένων ευκαιριών.

Γιατί είναι οι μεταρρυθμίσεις, είναι οι διαθρωτικές αλλαγές στην Εκπαίδευση, στην Εργασία, στην Επιχειρηματικότητα, αυτές που θα άρουν οριστικά τα εμπόδια και τις στρεβλώσεις, αυτές που θα υπηρετήσουν την αναπτυξιακή πολιτική της χώρας και των πολιτών της.

Όπως οι συνάδελφοι στα αρμόδια Υπουργεία, έτσι κι εμείς στο ΥΠΑΙΘΠΑ με τις πολιτικές που προωθούμε σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, στοχεύουμε ουσιαστικά στην άρση αυτών των στρεβλώσεων που οδήγησαν τους νέους μας και τις νέες μας από τα σχολικά έως τα πανεπιστημιακά τους χρόνια, αντί σε ευκαιρίες, πάνω σε εμπόδια.

Τέτοιες αλλαγές, όπως οι αλλαγές στην Α’ θμια και Β’ θμια εκπαίδευση, με στόχο ένα σχολείο σύγχρονο, ψηφιακό και ένα πρόγραμμα διδασκαλίας, το οποίο θα αλλάζει τη μαθησιακή διαδικασία και δεν θα ευνοεί την «παπαγαλία», μέσα από την αξιολόγηση δομών, διαδικασιών και εκπαιδευτικών, μέσα από την ενίσχυση της μεταλυκειακής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και τη σύνδεσή της με την πρακτική άσκηση σε χώρους δουλειάς προσπαθούμε να άρουμε αυτές τις στρεβλώσεις, να βοηθήσουμε τους νέους και τις νέες. Πρωτίστως βέβαια μέσα από την ενίσχυση της αριστείας στην Γ’ θμια εκπαίδευση και τη σύνδεση της γνώσης με την έρευνα και την αγορά εργασίας. Και μέσα στο  πλαίσιο αυτό στα επόμενα 24ωρα θα δημοσιοποιήσουμε το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ» για τη συνολική ανασυγκρότηση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας.

Κυρίες και κύριοι,

Είναι βαθιά μου πεποίθηση ότι βασική προϋπόθεση για την οριστική ανάκαμψη της χώρας είναι η συνολική βελτίωση, η αναγέννηση, θα έλεγα, του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Όπως βασική μου πεποίθηση είναι ότι η συνεχής προώθηση των διαρθρωτικών αλλαγών και των μεταρρυθμίσεων, είναι η μόνη μέθοδος, η μόνη, ουσιαστικά, πολιτική που εγγυάται την έξοδο της χώρας από την κρίση, που εγγυάται τελικά την αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Και μέσα από αυτό το πρόγραμμα που, όπως ανέλυσαν οι συνάδελφοι υπουργοί, εκμεταλλεύεται και πόρους του ΕΣΠΑ προσπαθούμε ακριβώς, όχι μόνο να άρουμε στρεβλώσεις και παθογένειες, αλλά να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον ενίσχυσης της απασχόλησης, των δεξιοτήτων των νέων για να μπορέσουμε να αποκτήσουμε ένα πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Σας ευχαριστώ πολύ.

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ,ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΓΙΑΝΝΗ ΒΡΟΥΤΣΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ «ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ»

Κυρίες και κύριοι,
Είμαι σήμερα στην ευχάριστη θέση, όπως και οι συνάδελφοι υπουργοί, ο κ. Κωστής Χατζηδάκης, υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και ο κ. Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, υπουργός  Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού,τους οποίους καλωσορίζω στο υπουργείο Εργασίας να σας παρουσιάσουμε μια σημαντική πρωτοβουλία της κυβέρνησης.
Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την απασχόληση των νέων.Ένα ολοκληρωμένο Σχέδιο, που έρχεται να απαντήσει στο μεγάλο και επώδυνο πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας.  Την ανεργία των νέων.
Δηλαδή τη μεγαλύτερη πρόκληση πολιτικής για τη σημερινή κυβέρνηση. Μια πρόκληση που επιβάλλει την κινητοποίηση κάθε δυνατού πόρου και προσπάθειας, την ευρύτερη δυνατή συστράτευση των πολιτικών και παραγωγικών δυνάμεων του τόπου.
Θα ήθελα πρώτα να πω δυο πράγματα για τη δομή, τη μεθοδολογία αυτού του Σχεδίου. Πρόκειται, ουσιαστικά, για ένα νέο μοντέλο σχεδιασμού και υλοποίησης παρεμβάσεων. Ένα νέο τρόπο συνάρθρωσης μέτρων και πολιτικών για την απασχόληση, για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, σε ένα ενιαίο Σχέδιο, που εκπονήθηκε από το Υπουργείο Εργασίας και τη Γενική Γραμματεία Διαχείρισης Κοινοτικών και Άλλων Πόρων που είχαν το συντονιστικό ρόλο σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια:
1.Αναλύεται η υφιστάμενη κατάσταση,
2.Τίθενται οι προτεραιότητες για το που θέλουμε να πάμε,
3.Τεκμηριώνεται ο τύπος των αναγκαίων δράσεων για αυτό και
4.Σχεδιάζεται ένα ενιαίο πακέτο παρεμβάσεων που αφορούν στην απασχόληση των νέων,
συνεκτιμώντας και αξιοποιώντας, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, και τις προτάσεις των κοινωνικών εταίρων, με τους οποίους έγινε εξαντλητικός διάλογος το προηγούμενο διάστημα.
Παρεμβάσεις που υλοποιούνται από διαφορετικά υπουργεία, οργανισμούς και φορείς, αλλά, για πρώτη φορά,  συνδέονται με μια κοινή αντίληψη και στοχοθεσία. Έτσι απομακρυνόμαστε από τη λογική της αποσπασματικότητας και της αλληλοεπικάλυψης  του παρελθόντος, βελτιώνονται οι συνέργειες, οι στοχεύσεις και τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα.
Επίσης, για πρώτη φορά, στηριζόμαστε στην αξιολόγηση και αποτίμηση των μέχρι σήμερα δράσεων, θεραπεύοντας με αυτό τον τρόπο αδυναμίες αντίστοιχων παλαιών δράσεων.
Το ερώτημα είναι «γιατί οι νέοι» και όχι κάποια άλλη - ενδεχομένως πολυπληθέστερη - ομάδα ανέργων;
Καταρχήν, πιστεύω ότι συμφωνούμε όλοι πως η ανεργία αποτελεί το πλέον επώδυνο και, συνάμα, επικίνδυνο σύμπτωμα της οικονομικής κρίσης.
Γιατί αν η ανεργία σε κάποια επίπεδα είναι ανεκτή και διαχειρίσιμη από το σύστημα κοινωνικής προστασίας, σε υψηλά επίπεδα όπως τα σημερινά, απαιτεί κινητοποίηση της πολιτείας στα όρια του συναγερμού.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Eurostat, υπάρχουν περισσότεροι από 26 εκατ. άνεργοι, ενώ το ποσοστό ανεργίας στη χώρα μας έχει εκτοξευτεί στο 26%.
Σε αυτά τα δυσθεώρητα, πρωτοφανή επίπεδα, η ανεργία ακυρώνει οικογενειακούς προγραμματισμούς, αποδιοργανώνει την προσωπική ζωή εκατοντάδων χιλιάδων συμπολιτών μας,δοκιμάζει την κοινωνική συνοχή και αναδύει φαινόμενα  περιθωριοποίησης και απομονωτισμού.
Ειδικά για τους νέους, όμως, η ανεργία (στο 57,6% το Σεπτέμβριο του 2012) και η παρατεταμένη διάρκεια μετάβασής τους από την εκπαίδευση στην απασχόληση, έχει πολλαπλές διαστάσεις.
Οικονομικές και αναπτυξιακές, γιατί οι νέοι αποτελούν μια μεγάλη αναξιοποίητη δεξαμενή εργατικού δυναμικού και ο παραγωγικός ιστός της οικονομίας στερείται των ικανοτήτων, των νέων ιδεών και της δημιουργικότητας του πιο δυναμικού τμήματος του πληθυσμού. Περισσότερα από 150 δις ετησίως, ποσό που αντιστοιχεί στον 1,2% του ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι οι οικονομικές απώλειες από την ανεπαρκή ενσωμάτωση των νέων στην οικονομία. Οι αντίστοιχες απώλειες για την Ελλάδα προσεγγίζουν το 2% του ΑΕΠ.
Η δυσκολία ένταξης και ο εγκλωβισμός των νέων σε μακροχρόνια επεισόδια ανεργίας και υποαπασχόλησης υπονομεύει μακροπρόθεσμα και την μετέπειτα επαγγελματική διαδρομή και προοπτικές τους.
Το πρόβλημα, όμως, έχει και βαθύτατα ανθρώπινες διαστάσεις. Και αυτό γιατί η ολοκλήρωση κάθε ανθρώπου, περνά μέσα από το δικαίωμά του για μια αξιοπρεπή εργασία και τη συμμετοχή του ως υπεύθυνος πολίτης στην παραγωγική διαδικασία.
Για να είμαστε ειλικρινείς, μια συστηματική και ταχεία αποκλιμάκωση της ανεργίας θα καταστεί δυνατή μόνο όταν επιτύχουμε ξανά υψηλούς ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης. Και μάλιστα σε ένα πλαίσιο εξωστρεφούς, ανταγωνιστικής και δυναμικής οικονομίας.
Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι μέχρι τότε όλοι εμείς, η πολιτεία, τα υπουργεία, ο ΟΑΕΔ, οι άλλοι δημόσιοι φορείς θα πρέπει να μένουμε με σταυρωμένα τα χέρια, περιμένοντας την ανάκαμψη.
Ίσως τότε να είναι αργά για μια μεγάλη μερίδα ανέργων που έχοντας απωλέσει οριστικά την επαφή τους με την αγορά εργασίας, δεν θα μπορέσουν να ξαναμπούν στην απασχόληση. Ακόμη και αν υπάρχουν δουλειές.
Συνεπώς, πρέπει σήμερα να δώσουμε ευκαιρίες δουλειάς στους νέους, να αποκαταστήσουμε την επαφή τους με την αγορά εργασίας. Να ενισχύσουμε και, κυρίως, να προσαρμόσουμε τις ικανότητες και δεξιότητές τους στις απαιτήσεις ενός γρήγορα μεταβαλλόμενου παραγωγικού συστήματος.
Έχοντας βέβαια υπόψη ότι ακόμη και σε παλαιότερες περιόδους οικονομικής ανάπτυξης, η ανεργία των νέων ήταν συστηματικά υψηλότερη του γενικού επιπέδου της ανεργίας και αρκετά υψηλότερη του επιπέδου των άλλων ευρωπαϊκών κρατών.
Στοιχείο που υποδηλώνει ότι στη σημερινή έξαρση της ανεργίας των νέων έχουν συμβάλλει τόσο η ανεπάρκεια της ζήτησης – λόγω ύφεσης – όσο και προϋπάρχουσες διαρθρωτικές στρεβλώσεις.
Το Σχέδιο που παρουσιάζουμε σήμερα εντάσσεται στη λογική της γνωστής «πρωτοβουλίας Μπαρόζο» για την απασχόληση των νέων και συμβαδίζει με τη γενική κινητοποίηση που εκδηλώνεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο  - «εγγύηση για τη Νεανική εργασία» - για την ενσωμάτωση των νέων στην οικονομία.
Την περιγραφή και των προγραμμάτων, αλλά και συνολικά του Σχεδίου για τους νέους θα την κάνει με διεξοδικό και αναλυτικό τρόπο η Γενική Γραμματέας Διαχείρισης Κοινοτικών και Άλλων Πόρων κα Δαλαπόρτα.
Την οποία στο σημείο αυτό θα ήθελα να ευχαριστήσω και στο πρόσωπό της όλα τα στελέχη του υπουργείου – και της κεντρικής υπηρεσίας και της Γενικής Γραμματείας Κοινοτικών Πόρων και του ΟΑΕΔ - που ασχολήθηκαν με την εκπόνησή του. Όπως επίσης και την κα Στρατινάκη, Γενική Γραμματέα του Υπουργείου μας.
Παρενθετικά, θα ήθελα να επισημάνω ότι το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού» (ΕΠΑΝΑΔ) είναι το μοναδικό Ε.Π. του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (ΕΚΤ) που κάλυψε το στόχο του 2012 με πιστοποιημένες δαπάνες για το 2012, 437 εκ. ευρώ. Πρόκειται για ένα Επιχειρησιακό Πρόγραμμα που έχει ήδη δεσμεύσει το σύνολο σχεδόν των διαθέσιμων πόρων του. Και καταβλήθηκε ιδιαίτερη και επίπονη προσπάθεια να βρεθούν επιπλέον πόροι για την υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης για τους νέους.
Από την πλευρά μου θα περιοριστώ στην επισήμανση των σημαντικότερων καινοτομιών τόσο του Σχεδίου, όσο και των νέων προγραμμάτων του υπουργείου Εργασίας που συμπεριλαμβάνονται σε αυτό. Νέων προγραμμάτων που με προϋπολογισμό 390 εκ ευρώ, θα ωφελήσουν συνολικά 63.000 ανέργους νέους.
Πρώτον, το μεγαλύτερο πρόγραμμα – ως προς τον αριθμό των ωφελουμένων – είναι η «επιταγή εισόδου» για 45.000 νέους έως 29 ετών που εισέρχονται για πρώτη φορά στην αγορά εργασίας.
Δεν είναι ένα τυπικό πρόγραμμα επιδοτούμενης απασχόλησης. Είναι ένα δομημένο, σπονδυλωτό πρόγραμμα που με μια σειρά διαδοχικών και συνδεδεμένων μεταξύ τους δράσεων καταλήγει στην εργασιακή ενσωμάτωση των νέων σε επιχειρήσεις με πλήρη μισθό και ασφάλιση.
Ξεκινά με στοχευμένη και σύντομη κατάρτιση (ανάλογα με τα προσόντα, την εκπαίδευση και τις ανάγκες των ανέργων νέων), συνεχίζει με πρακτική εκπαίδευση στην επιχείρηση και ολοκληρώνεται με κανονική πρόσληψη και επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών για ένα έτος.
Ουσιαστικά με αυτό τον τρόπο, το πρόγραμμα «απαντά» στο πρόβλημα της απροθυμίας των εργοδοτών να προσλάβουν άτομα χωρίς προϋπηρεσία. Αφού για πολλές επιχειρήσεις το κόστος εκπαίδευσης και προσαρμογής νέων εργαζομένων, προκειμένου να γίνουν παραγωγικοί, είναι σημαντικό. Και προφανώς «απαντά» και στο πρόβλημα της ποιότητας σύζευξης προσφοράς και ζήτησης (matching) αφού ο εργοδότης εκπαιδεύει ο ίδιος τον εργαζόμενο που θα προσλάβει.
Σημειώνω ότι το πρόγραμμα αυτό απευθύνεται κατά προτεραιότητα σε επιχειρήσεις εξωστρεφών κλάδων της οικονομίας με δυναμισμό απασχόλησης (τουρισμός, αγροτοδιατροφικός τομέας, κ.λπ.).
Σε ό,τι αφορά στα προγράμματα νεανικής επιχειρηματικότητας, τα νέα καινοτόμα χαρακτηριστικά τους είναι τα εξής:
Είναι στοχευμένα (σε καινοτόμους κλάδους, στην αγροτική παραγωγή και στην υποβοήθηση των νέων που επιλέγουν επιστροφή στην ύπαιθρο, στο χώρο της κοινωνικής επιχειρηματικότητας).
Επειδή συχνά στο επιχειρηματικό ρίσκο, το κρίσιμο είναι η καθοδήγηση και όχι η επιχορήγηση καθαυτή, τα προγράμματα για πρώτη φορά προσφέρουν πακέτο σημαντικών υποστηρικτικών υπηρεσιών:
Οργανωτική τεχνογνωσία, συμβουλευτική για επιχειρηματικά πλάνα και δικτύωση στο εξωτερικό, κ.λπ. Στο πρόγραμμα   της κοινωνικής επιχειρηματικότητας μάλιστα, οι νέοι που θα συμμετάσχουν πριν από την οριστικοποίηση των επιχειρηματικών τους πρωτοβουλιών θα επισκεφθούν και ευρωπαϊκές χώρες, προκειμένου να αντλήσουν διδάγματα και ιδέες από αντίστοιχες καλές πρακτικές.

Γνωρίζουμε ότι τα προγράμματα αυτά αποτελούν, ενδεχομένως, μια μόνο συμβολή στην καταπολέμηση της ανεργίας των νέων. Δεν επιλύουν το πρόβλημα. Το μετριάζουν.
Μαζί με τα υφιστάμενα προγράμματα του ΟΑΕΔ,  δημιουργούν ένα υποστηρικτικό πλαίσιο.
Η λύση, όμως είναι αλλού.
Είναι το σπάσιμο του φαύλου κύκλου της χαμηλής ανταγωνιστικότητας, που οδηγεί σε αδιέξοδα, καθηλώνει τις προσδοκίες των νέων ανθρώπων.
Είναι η δημιουργία ενός νέου «ενάρετου κύκλου οικονομικής ανάπτυξης» που μπορεί να δώσει λύσεις και προοπτικές στους νέους, ασφαλή και βιώσιμη λύση στο πρόβλημα της ανεργίας τους.
Και ο δρόμος των αλλαγών και μεταρρυθμίσεων που δρομολογήσαμε σε όλο το φάσμα της οικονομικής και κοινωνικής ζωής, είναι ο ασφαλέστερος τρόπος για την πραγματοποίησή του.
Ένας δρόμος δύσκολος και ανηφορικός, με δύσκολες αποφάσεις. Αλλά αναγκαίος. Και για πρώτη φορά το δρόμο αυτό τον περπατάμε, ως ελληνική κοινωνία, με ασφάλεια, αυτοπεποίθηση και αισιοδοξία.


Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Κωστή Χατζηδάκη

«Κυρίες και κύριοι, δεν κομπάζουμε γι’ αυτό το οποίο σας παρουσιάζουμε σήμερα. Διότι η ανεργία στην Ελλάδα, ιδιαίτερα η ανεργία των νέων, είναι χωρίς προηγούμενο! Επομένως, αξίζει κάθε δράση και αυτή που σήμερα παρουσιάζουμε, αλλά και πολλές άλλες για να αντιμετωπιστεί αυτό το μεγάλο εθνικό πρόβλημα. Έτσι, αντιμετωπίζουμε το ζήτημα και μ’ αυτόν τον τρόπο, μ’ αυτό το πνεύμα επιχειρούμε να το αντιμετωπίσουμε.
Ξέρουμε ότι η αντιμετώπιση της ανεργίας δυστυχώς δεν είναι θέμα καλών προθέσεων. Είναι θέμα σωστών πολιτικών, οι οποίες θα μπορέσουν να αναχαιτίσουν την ύφεση, να κάνουν την ελληνική οικονομία πιο ανταγωνιστική και την Ελλάδα πιο φιλική στην επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις. Ο δημόσιος τομέας δεν μπορεί να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας. Μόνο ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να δημιουργήσει. Και γι’ αυτό στρεφόμαστε στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας που θεωρούμε ότι είναι βασικό εργαλείο για την επίτευξη του στόχου.
Βεβαίως, θα γνωρίζετε ότι από την πλευρά του υπουργείου Ανάπτυξης μόλις χθες παρουσιάστηκαν μια σειρά από δράσεις που στοχεύουν ακριβώς αυτό: στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας, στο να κάνουν την Ελλάδα πιο φιλική στην επιχειρηματικότητα και πιο ελκυστική για τις επενδύσεις. Αλλά, οι δράσεις της κυβέρνησης δεν εξαντλούνται σ’ αυτό. Σήμερα, τα τρία υπουργεία, το υπουργείο Εργασίας, το υπουργείο Ανάπτυξης και το υπουργείο Παιδείας με πρωτοβουλία του Υπουργείου Εργασίας  παρουσιάζουν ένα πρόγραμμα που αξιοποιώντας το ΕΣΠΑ έχει ως σκοπό να αναπτύξει στοχευμένες δράσεις για την απασχόληση.
Τέτοιες πρωτοβουλίες αναπτύσσονται  σε όλη την Ευρώπη. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει παρουσιάσει την πρωτοβουλία που αποκαλείται “Youth initiative”, πρωτοβουλία για την απασχόληση των νέων και οι δράσεις, οι οποίες σήμερα παρουσιάζονται, εντάσσονται σ’ αυτήν την ευρύτερη κοινοτική πρωτοβουλία. Αντιλαμβάνεστε, όμως, την ιδιαίτερη σημασία και την προστιθέμενη αξία αυτών των δράσεων στην Ελλάδα, που έχει  αυτό το τεράστιο πρόβλημα σε σχέση με την απασχόληση. Γι’ αυτό και είμαστε αποφασισμένοι  να κάνουμε την καλύτερη δυνατή χρήση των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, το οποίο ασφαλώς δεν είναι πανάκεια - να είμαστε ξεκάθαροι πάνω σ’ αυτό- είναι όμως ένα βασικό εργαλείο για να αντιμετωπίσουμε αυτήν τη μεγάλη κρίση που έχουμε ενώπιον μας.
Για την προώθηση αυτής της πρωτοβουλίας χρησιμοποιούνται τέσσερα προγράμματα του ΕΣΠΑ: το πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού», το πρόγραμμα «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», το πρόγραμμα «Επιχειρηματικότητα και Ανταγωνιστικότητα», αλλά και το «Αποθεματικό  Απροβλέπτου». Ο συνδυασμός επιμέρους δράσεων αυτών των τεσσάρων προγραμμάτων συνθέτουν την πρωτοβουλία που σήμερα σας παρουσιάζουμε.
Θέλω να κάνω σαφές, ότι επειδή τα προγράμματα αυτά σχεδιάστηκαν το  2005-2006, σ’ ένα διαφορετικό οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον, κρίθηκε απαραίτητο να προχωρήσουμε στην αναθεώρηση των προγραμμάτων, της δομής τους και της φιλοσοφίας τους. Ειδικά, όσον αφορά στα προγράμματα «Κοινωνικού Ταμείου» θεωρήθηκε απαραίτητο να αποκτήσουν μεγαλύτερη ευελιξία στην εφαρμογή των κανονισμών, δυνατότητα χρηματοδότησης προγραμμάτων διατήρησης θέσεων εργασίας και ένταξης δράσεων προνοιακού χαραχτήρα.
Αυτά είναι καινούργια στοιχεία. Μέχρι πριν από μερικά χρόνια χρηματοδοτούσαμε δράσεις δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας. Τώρα καταλαβαίνετε πόση σημασία έχει, δυστυχώς, η χρηματοδότηση δράσεων και διατήρησης θέσεων εργασίας.  Αλλά, αυτό νομίζω, απαιτεί μια ρεαλιστική προσέγγιση στα πράγματα.
Παράλληλα, μ’ αυτήν την αλλαγή της φιλοσοφίας των παρεμβάσεων του «Κοινωνικού Ταμείου» στην Ελλάδα προχωρήσαμε συνολικά την αναθεώρηση  του ΕΣΠΑ. Έχουμε, πλέον, την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και η αναθεώρηση αυτή συνίσταται κατά βάση σε δύο παρεμβάσεις:
Η πρώτη έχει να κάνει με την ενίσχυση του Προγράμματος επιχειρηματικότητας. Αποφασίστηκε σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να περιοριστούν άλλα προγράμματα και να ενισχυθεί το Πρόγραμμα επιχειρηματικότητας με 300 εκατομμύρια ευρώ πρόσθετα κονδύλια, προκειμένου να ενισχυθούν δράσεις, όπως αυτή που θα παρουσιαστεί, για παράδειγμα, την άλλη βδομάδα, δράση 456 εκ. ευρώ, που αφορά στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, το εμπόριο, τη μεταποίηση, τον τουρισμό, τις υπηρεσίες.
Παράλληλα, στο πλαίσιο της ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, θα παρουσιαστεί, επίσης, πολύ σύντομα, η δράση που αποκαλείται “ICT for growth”, δράση για την ενίσχυση της πληροφορικής, επιχειρήσεων που ασχολούνται με την πληροφορική, που θέλουν να βάλουν τη διάσταση της πληροφορικής στις δραστηριότητες. Και βεβαίως, αυτές οι δράσεις  είναι αυτονόητο ότι δεν ενισχύουν μόνο τις επιχειρήσεις αλλά και τους εργαζόμενους που δουλεύουν ή πρόκειται να δουλέψουν σ’ αυτές τις επιχειρήσεις. Παράλληλα έκτος της μεταφοράς 300 εκατομμυρίων ευρώ το πρόγραμμα «Επιχειρηματικότητα και Ανταγωνιστικότητα» που αποφασίστηκε να μεταφερθούν ακόμα 159 εκ ευρώ στο πρόγραμμα «Ανάπτυξη του Ανθρώπινου δυναμικού» δηλαδή στο πρόγραμμα του υπουργείου Εργασίας. Κα αυτά τα πρόσθετα 160 περίπου εκ. ευρώ έρχονται να στηρίξουν ακριβώς το πρόγραμμα που σήμερα σας παρουσιάζουμε και το οποίο ανέλυσε προηγουμένως ο συνάδελφός μου, ο κ. Βρούτσης.
Αυτή είναι η λογική που αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα σήμερα. Δεν θεωρούμε ότι οι δράσεις αυτές φτάνουν για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα. Πρέπει να συνδυαστούν αφενός με τις δράσεις σταθεροποίησης της οικονομίας και εδώ πρέπει να δεχτούμε ότι είμαστε σε πολύ καλύτερο σημείο απ’ ότι είμαστε τον Ιούνιο. Δεν αμφισβητείται πια η θέση της Ελλάδας στην ευρωζώνη. Και πρέπει συνδυαστούν και με μια σειρά από άλλες δράσεις που θα τονώσουν την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας. Είμαστε σε έναν μαραθώνιο. Ο μαραθώνιος αυτός συνεχίζεται και η μάχη αυτή δεν είναι μάχη κομματική, δεν είναι μάχη απλώς των κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση. Είναι μάχη του έθνους μας, είναι μάχη της γενιάς μας και τη μάχη αυτή δεν μπορούμε παρά να την κερδίσουμε».             
 

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.