Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

H Κεντρική Επιτροπή των Εξετάσεων πρέπει να δώσει οδηγίες στο Β1 θέμα της Χημείας

Δημοσίευση: 09/06/2014
Υπουργείο παιδείας
Alt Text: 
Υπουργείο παιδείας
Title Text: 
Υπουργείο παιδείας
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Οι θεματοδότες του μαθήματος της Χημείας Θετικής Κατεύθυνσης 2014 στο θέμα Β1 έθεσαν την ερώτηση αυτή σωστού – λάθους σα λάθος. Η διατύπωσή της όμως έχει ως απάντηση: Σωστό. Για να ήταν λανθασμένη η πρόταση έπρεπε να διατυπωθεί ως εξής: «Το 17Cl σχηματίζει ενώσεις μόνο με έναν ομοιοπολικό δεσμό» και όχι όπως διατυπώθηκε: «Το 17Cl σχηματίζει ενώσεις με έναν μόνο ομοιοπολικό δεσμό».
Ως γνωστόν το 17Cl σχηματίζει ενώσεις (μοριακές, ας μην αναφέρουμε τις ετεροπολικές, που δεν είναι σε μορφή μορίων) με έναν ομοιοπολικό, ή και με επιπλέον έναν ή δύο ή και τρεις «ημιπολικούς» αντίστοιχα (εδώ βέβαια το διδάσκουμε λανθασμένα, διότι ο κάθε «ημιπολικός» δεσμός είναι διπλός δεσμός και όχι ημιπολικός). Συνεπώς όπως διατυπώθηκε η πρόταση από τους θεματοδότες είναι σωστή, αφού το 17Cl σχηματίζει ενώσεις με έναν ομοιοπολικό μόνο δεσμό. Αφού ήθελαν να είναι η πρόταση λανθασμένη, έπρεπε να έχουν τη διατύπωση που αναφέρθηκε προηγουμένως: «Το 17Cl σχηματίζει ενώσεις μόνο με έναν ομοιοπολικό δεσμό», που πράγματι αυτή η πρόταση αποκλείει το 17Cl να σχηματίζει ενώσεις και με περισσότερους ομοιοπολικούς δεσμούς.
  Πρέπει οι θεματοδότες να είναι και καλοί γνώστες της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και όχι μόνο καλοί γνώστες του μαθήματος της Χημείας (πράγμα που δε φάνηκε στο ατόπημά τους στο Δ4 θέμα, στο τρίτο διάλυμα).
Φρονώ ότι πρέπει η Κεντρική Επιτροπή των Εξετάσεων να δώσει οδηγίες ώστε να καταχωρίζονται οι δύο μονάδες σε όλους τους υποψήφιους ανεξάρτητα από την απάντησή τους. Αρκετοί μαθητές έχουν απαντήσει σωστά σε όλα τα θέματα, αλλά και στο Β1α, όπου η απάντησή τους είναι σωστή και όχι λάθος, οπότε θα χάσουν το άριστα λόγω της λανθασμένης εκτίμησης της Επιτροπής.
Βαρελάς Γιώργος
εκπαιδευτικός

Σχόλια (3)

 
Γεώργιος Γκίνης
09 Ιουν 2014 23:37

Σχετικά με το θέμα Β1 (σωστού - λάθους) των Πανελληνίων εξετάσεων στο μάθημα της Χημείας, φρονώ ότι η πρόταση είναι σε κάθε περίπτωση λανθασμένη και συνεπώς η επιτροπή των εξετάσεων ορθώς την όρισε ως τέτοια (λάθος).Για να γίνει κατανοητό, ας δούμε το παρακάτω παράδειγμα:1 - χλωρο- βουτάνιοΈχουμε ένα άτομο χλωρίου και μάλιστα στην άκρη του μορίου. Φυσικά το άτομο χλωρίου συνάπτει ένα μόνον ομοιοπολικό δεσμό. Όμως η ένωση αυτή έχει πολύ περισσότερους από έναν ομοιοπολικούς δεσμούς (13 αν τους μετράω καλά). Πάντως όχι έναν. Άρα η πρόταση είναι λάθος. Τελεία και παύλα.Φυσικά οι συνάδελφοι που επέλεξαν ή επινόησαν την ερώτηση, άλλο είχαν στο μυαλό τους: Πώς οι μαθητές θα σκεφτούν περιορισμένα, ότι το χλώριο βρίσκεται μόνο στην άκρη του μορίου, οπότε τότε πράγματι ενώνεται μόνο με ένα δεσμό. Και πώς μόνον οι ευρύτερα σκεπτόμενοι θα ανασύρουν στη μνήμη τους και τις περιπτώσεις που το άτομο χλωρίου είναι κεντρικό (χλωρικό οξύ, χλωριώδες οξύ κλπ), οπότε συνάπτει περισσότερους ομοιοπολικούς (Ίσως εδώ έπρεπε να γράψουν:"κατά Lewis").Πάντως ακόμη και στην πρώτη περίπτωση που το χλώριο είναι στην άκρη, πάλι η πρόταση είναι λάθος, όπως φαίνεται στο πιο πάνω παράδειγμα του χλωρο-βουτανίου. Δυστυχώς έτσι το διατυπώσαν, αυτή είναι η απάντηση: ΛΑΘΟΣ. Σε κάθε περίπτωση.

 
Στέργιος Κατσογιάννης
09 Οκτ 2014 09:41

Αν και δεν είμαι χημικός, νομίζω ότι το Cl σχηματίζει ενώσεις με έναν ομοιοπολικό δεσμό σε τουλάχιστο δύο περιπτώσεις H-Cl και Cl-Cl. Αν αυτό ισχύει τότε η πρόταση είναι σωστή.

φιλικά Στέργιος Κ. ΠΕ04.01

 
Στέργιος Κατσογιάννης
09 Οκτ 2014 09:53

Εκτός αν το Cl2 θεωρείται χημικό στοιχείο και όχι ένωση. Άρα υπάρχει μόνο μια ένωση του χλωρίου με έναν ομοιοπολικό δεσμό (υδροχλώριο) και όχι πολλές "ενώσεις" άρα η πρόταση είναι λάθος.

φιλικά Στέργιος Κ. ΠΕ04.01

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean